Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

inleren of foutje

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo,
Ik heb net de eerste 1000 km er op zitten. En er vallen mij wat zaken op die ik anders verwacht.
Toen ik de auto meekreeg moest de AP nog kalibreren. Na ongeveer 100 km was deze klaar. Het zelf inhalen met de richtingaanwijzer verliep slecht. Laat beginnen of helemaal niet. Spontaan remmen dat soort dingen. Nu na 1000 km lijkt dat al veel soepeler te gaan dus mijn indruk is dat de auto nog aan het leren is? Klopt dit?
Wat mij verder nog opvalt is dat de AP niet de max snelheid aanneemt. In het begin helemaal niet en nu heel soms wel maar meestal niet. Moet dit ook nog inleren? Ik verwacht als de snelheid van 130 naar 100 gaat dat hij zich aanpast.
Echter op een 80km weg kan ik hem niet verhogen met de AP aan.
Is dit alles een defect of moet ik wat geduld hebben?
Verder heb ik op de achteruitrijcamera zo af en toe een groene streep over het scherm knipperen.
 
Op een snelweg kan je binnen de maxima van de AP iedere snelheid rijden en past hij deze ook niet aan naar de maximum snelheid.
Op 80KM wegen doet hij dit wel maar ook niet altijd. Aanpassing van de snelheid gebeurd op basis van GPS-gegevens die niet altijd bekend zijn op zelfs onjuist. Deze gegevens komen waarschijnlijk van een derde partij af want ik kan mij niet voorstellen dat Tesla dit zelf gaat checken in heel de wereld.
 
Ja dat je de snelheid kan aanpassen op het grote scherm weet ik. Dat hij 80 rijd is prima. Maar als ik 100 rijd gaat hij dus niet automatisch naar 80?

Een tijd geleden reed ik ter hoogte van Rosmalen richting Oss...
Ik zag een bord 130 in de middenberm... De auto zag 30...... (1 viel weg door Struik* oid)
Ik weet niet of ik er heel blij van geworden zou zijn als de snelheid automatisch aangepast zou zijn....



*: nee, niet H. ;-)
 
Er zit verschil in het gedrag per AP revisie. Dit is voor mijn MCU2 AP2.5 MS 2018:

- Op snelwegen wordt de snelheid in z'n geheel niet begrensd en ook niet automatisch aangepast
- Matrix snelheid wordt niet aangepast of herkend
- Border worden niet herkend
- Op N wegen wordt de snelheid *soms* aangepast maar in eigenlijk alle gevallen veel te laat
- Max getoonde snelheid is altijd op basis van GPS database


Lane change assist:

- Matig, bijna altijd moet je "bevestigen" door een ruk aan het stuur te tegen
- Houd altijd het pookje vast tot minstens de helft over de lijn is anders schiet hij weer terug naar de vorige baan
- Voorgaande is te voorkomen door heel de knipperlicht pook door te drukken. Echter, moet je na het verplaatsen van rijbaan het knipperlicht weer neutraal zetten.
- Regelmatig remt AP in een lane change naar rechts
- Na het inhalen van een langzaam voertuig direct naar rechts verplaatsen gaat niet. AP wacht tot er een gigantisch gat is waardoor achteropkomend verkeer rechts wil inhalen of gaat bumperen omdat ze verwachten dat je allang naar rechts gaat omdat je knipperlicht al lang aan staat



De streep in je achteruitrijcamera is niet goed en heb ik nooit gehad. Ik heb 1x meegemaakt dat de camera het niet doet wat met een restart verholpen moest worden. Daar moet je naar laten kijken.
 
  • Like
Reactions: Gompie23
Met AP1 wacht ik met teruggaan naar de rechterrijbaan totdat de "waaier" van de ultrasone sensoren niet meer in het instrumentenpaneel zichtbaar is. Zolang de waaier zichtbaar is, zal zij ;) nooit van rijbaan willen wisselen.
Klinkt gek. Maar rijden op AP moet je "leren".

Tesla-Huren-Zwolle-Autopilot-Dashboard-2.jpg
 
  • Like
  • Informative
Reactions: CL600 and robertvg
Hallo,
Het zelf inhalen met de richtingaanwijzer verliep slecht. Laat beginnen of helemaal niet. Spontaan remmen dat soort dingen. Nu na 1000 km lijkt dat al veel soepeler te gaan dus mijn indruk is dat de auto nog aan het leren is? Klopt dit?

Toch even een check: auto lane change heb je wel aanstaan? Hoorde hier laatst ook een collega over klagen die meer dan 50.000kms gereden had en de moed had opgegeven. Het schuifje laten zien en nu is hij helemaal blij.
 
  • Funny
Reactions: Janc
Toch even een check: auto lane change heb je wel aanstaan? Hoorde hier laatst ook een collega over klagen die meer dan 50.000kms gereden had en de moed had opgegeven. Het schuifje laten zien en nu is hij helemaal blij.

En je moet het per profiel aanzetten. Bij ons hadden ze het bij aflevering aangezet in één profiel en ik die dag maar denken dat het bij mij niet lukte omdat de lijnen minder duidelijk waren of omdat het een beetje donker aan het worden was :rolleyes: