Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Instap slijtage op de hoeken

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn auto is van 5 januari 2015 en na 12.500 km slijt het hoekje kunststof (niet alles is leer bij niet premium leer is er veel skai gebruikt). Was het maar leder of mijn part zwart kunststof. In mijn ogen een design fout van een onervaren fabrikant. Ik heb een Tesla taxi gezien die er na 4 maanden (en veel meer km's) nog veel beroerder uitzag. De chauffeur zij dat ze er met meer chauffeurs in reden, vaak met zwarte leren jas. "Meneer is geen Mercedes kwaliteit" zei hij nog.

Het Tan leder hou ik schoon door maandelijks leer middeltje te gebruiken. Vliegt het blauw er af en blijft mooi soepel. Dit gebruik ik al jaren en de Passat (ook beige leder) A6 (zwart leder) zag er na ruim 3 of 4 jaar nog als nieuw uit. Zie foto en kost 20 euro.
image.jpg
 
Mijn auto is van 5 januari 2015 en na 12.500 km slijt het hoekje kunststof (niet alles is leer bij niet premium leer is er veel skai gebruikt). Was het maar leder of mijn part zwart kunststof. In mijn ogen een design fout van een onervaren fabrikant. Ik heb een Tesla taxi gezien die er na 4 maanden (en veel meer km's) nog veel beroerder uitzag. De chauffeur zij dat ze er met meer chauffeurs in reden, vaak met zwarte leren jas. "Meneer is geen Mercedes kwaliteit" zei hij nog.

Het Tan leder hou ik schoon door maandelijks leer middeltje te gebruiken. Vliegt het blauw er af en blijft mooi soepel. Dit gebruik ik al jaren en de Passat (ook beige leder) A6 (zwart leder) zag er na ruim 3 of 4 jaar nog als nieuw uit. Zie foto en kost 20 euro.
[/QUOTE

Ronald, waar haal je dit tovermiddel?
 
IMG_0520.JPG


Ook ik heb deze instapschade, nu na 3,5 jaar en 80.000 km.
Op alle 4 de hoeken. In mijn ogen duidelijk een constructiefout c.q. garantie.

Geen haar op mijn hoofd die dacht dat zij dit niet zouden erkennen. Dit noemen zij gebruikerssporen, terwijl er vrijwel nooit iemand achterin zit.

Ik zei nog dat mijn mercedes dit na 10 jaar niet had en dat deze dan ook maar de helft kostte.

Heeft iemand hier ervaringen mee? En een advies wat ik het beste zou kunnen doen?

Bij voorbaat hartelijk dank, Mike
 
Na 5 maanden en 10.000km is de wang van mijn bestuurdersstoel al aan het rafelen en is dus al beschadigd. SeC zegt gebruikssporen en geen garantie, valt me ook wel vies tegen. Behandel nu het leer daar zeer regelmatig met Gliptone Liquid Leather conditioner en tot nu toe is het leer op de stoelwang lekker zacht en soepel, lijkt goed te werken nu.
 
View attachment 220751

Ook ik heb deze instapschade, nu na 3,5 jaar en 80.000 km.
Op alle 4 de hoeken. In mijn ogen duidelijk een constructiefout c.q. garantie.

Geen haar op mijn hoofd die dacht dat zij dit niet zouden erkennen. Dit noemen zij gebruikerssporen, terwijl er vrijwel nooit iemand achterin zit.

Ik zei nog dat mijn mercedes dit na 10 jaar niet had en dat deze dan ook maar de helft kostte.

Heeft iemand hier ervaringen mee? En een advies wat ik het beste zou kunnen doen?

Bij voorbaat hartelijk dank, Mike
Misschien kan @Wim S. ook in dit draadje nog een keer uitleggen wat het conformiteitsbeginsel betekent voor de consumentenbescherming in Europa?
Wellicht volstaat het al om een (e-mail)bericht aan Tesla te zenden waarin je je beroept op garantie vanwege non-conformiteit van de betreffende auto. Een brief op het papier van een advocatenkantoor kan altijd nog.
 
Misschien kan @Wim S. ook in dit draadje nog een keer uitleggen wat het conformiteitsbeginsel betekent voor de consumentenbescherming in Europa?
Wellicht volstaat het al om een (e-mail)bericht aan Tesla te zenden waarin je je beroept op garantie vanwege non-conformiteit van de betreffende auto. Een brief op het papier van een advocatenkantoor kan altijd nog.
Het conformiteitsbeginsel is hier goed beschreven.

De eerste alinea bevat de belangrijkste info.
Artikel 17, lid 2 BW7:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Zuiver formeel genomen geldt het conformiteitsbeginsel niet tussen bedrijven onderling. Het is in principe een bescherming van particulieren. In de rechtspraktijk blijken rechters het conformiteitsbeginsel wel degelijk ook toe te passen bij conflicten tussen kleine ondernemers en grote bedrijven. Een Tesla wordt ook privé gebruikt en dat is mede een grondslag op basis waarvan het conformiteitsbeginsel toch van toepassing is.

Belangrijk is vooraf met Tesla de zaak uit te onderhandelen. Als een reparatie wordt berekend kun je wel betalen onder protest, je houdt je rechten dan in stand, maar beter is vooraf de zaak af te kaarten. Tesla crediteert niet graag rekeningen.
 
Het vervangen van autozetels is geen courant gebruik naar mijn weten, en dat Tesla dit dus op gebruikersslijtage steekt is verkeerd. Ze zien natuurlijk de dure bui al wel hangen en toegeven zou ook aangeven dat ze op vlak van interieur toch nog heel wat werk hebben tov de Duitse luxemerken.