TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Ionity Charging netwerk

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by FVO, Mar 12, 2018.

  1. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    3,676
    Ik denk dat er op dit forum een grote onderschatting bestaat omtrent de impact die het Ionity-netwerk zal hebben op het verre-afstands-reizen door niet-tesla-rijders.
    Ok het zal betalend worden net zoals in de model3 en dus voorlopig nog met pasjes op de I-pace bijvoorbeeld en de integratie in de gps van de auto is voorlopig ook allicht nog niet gerealiseerd zoals bij onze SuC's.
    Maar waar ik vooral naartoe wil is dat men hier op het forum niet mag onderschatten dat de grote merken die hier achter zitten deze eerste ronde tot 2019 er stevig in willen vliegen.
    Ik heb bij deze firma hetzelfde gevoel als bij Tesla in 2009.

    Mark my words; Ionity wordt de monopolist op vlak van snelladen.
    Daarvoor zit er genoeg kapitaal achter.

    1-2.jpg
     
    • Informative x 3
  2. is3

    is3 Sander Verschuur

    Joined:
    Nov 15, 2013
    Messages:
    2,103
    Location:
    Rotterdam
    Hebben wij als Tesla rijders "dubbele dekking" ...;)
     
    • Like x 2
  3. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    3,676
    Daar ben ik nog niet zo zeker van, want zal waarschijnlijk enkel CCS worden.
    Tenzij er natuurlijk een CCS-adapter komt...
     
  4. Pascal-R

    Pascal-R Active Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    1,114
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Ik hoop het van harte, want dit is cruciaal om elektrisch rijden ook bij andere merken te gaan realiseren. Ik wel zo mijn twijfels. Vorig jaar werd er nog heel hard geroepen dat er door Ionity een netwerk zou worden uitgerold met 350kW laders, want de auto's van de gevestigde orde zouden dat soort laadsnelheden ondersteunen. Nu zien we dat er wordt gesproken over 150 tot 350, waarbij expliciet wordt vermeld dat de meeste stations op 150 uitkomen. Dat is mooi, maar al wel fors lager dan wat eerder in marketing praat werd geschreeuwd.
    Verder heeft men het over gemiddeld 6 laders per site. Ik vermoed dat ook de laders van Ionity capaciteit gaan delen.
    Velen van ons op het forum hebben mee gekregen hoe lastig het bleek voor Tesla op veel locaties om vergunningen te regelen. Dat zal voor ionity niet anders zijn. Maar wat nog belangrijker is. Tesla heeft de laders geinstalleerd in een periode dat het economisch in de EU nog niet helemaal lekker liep, en de bouw- en installatie branche op zijn gat lag. Nu zien we dat netbeheerders in Nederland maar ook in andere landen steeds grotere problemen hebben met bemensing.

    Tesla heeft op dit moment laders op ca. 400 locaties en dat zal medio 2019 nog fors zijn uitgebreid. Op bijna alle locaties zien we op dit moment al 8 laders en vaak al meer. Hoe serieus zijn BMW, Audi, VW, Porsche, Daimler, Ford, Jaguar met elektrisch rijden, als ze voor al deze merken bij elkaar die allemaal in 2019 met serieuze elektrische auto's komen, maar minder laders neer zetten dan Tesla nu heeft. deze 7 merken samen moeten zonder enig probleem in 1 jaar evenveel EV's op de markt kunnen zetten als Tesla in de afgelopen 5 jaar in de EU heeft gedaan.
     
    • Informative x 2
    • Like x 2
  5. Maicol

    Maicol Member

    Joined:
    Jan 25, 2018
    Messages:
    144
    Location:
    Tilburg
    Laat maar komen laat maar komen..... Top top top hoe meer hoe beter....
     
    • Like x 1
  6. Rprp

    Rprp Member

    Joined:
    Nov 11, 2013
    Messages:
    185
    Location:
    Groningen, Netherlands
    Volgens dit document van IONITY hebben ze al meer dan 50% v.d. locaties "secured": http://www.ionity.eu/assets/20171127-ionity-en.pdf (en dat was in November).

    De onderschatting zit vooral op het Amerikaanse gedeelte van dit forum (maar ook reddit&electrek kunnen er wat van), waar het CCS netwerk toch wel hopeloos lijkt te zijn. In Europa liggen de kaarten compleet anders en ik heb zelf ook hoge verwachtingen van de uitrol van verschillende CCS netwerken. Het is ook een beetje de wet van de remmende voorsprong natuurlijk.

    Het is ook niet alleen IONITY, maar bijvoorbeeld ook FastNed (NL)/Grønn Kontakt (Noorwegen) wat wel serieuze vormen begint aan te nemen en waar nu gewoon 175kW laders beschikbaar zijn. En met autochage (Autocharge) ook geen gedoe met laadpasjes.
    Ik verwacht dat het er over een jaar compleet anders uit ziet in positieve zin, met de komst van de iPace, de Hyundai Konda, de Audi e-tron Quattro en wellicht nog een upgrade van de Hyundai ioniq heb je toch een aantal auto's die serieuze snelheden op CCS kunnen behalen. En hoe meer auto's die kunnen laden, hoe meer noodzaak voor CCS.... :)
     
  7. Defiant

    Defiant Member

    Joined:
    Dec 12, 2016
    Messages:
    847
    Location:
    NL
    Op papier ziet het er best goed uit. In de praktijk zal uit moeten wijzen hoe goed de laders daadwerkelijk zijn en hoeveel amperes de "nieuwe" auto's kunnen verwerken tijdens het "supersnelladen".

    Theoretisch is een pasje niet nodig daad CCS ondersteuning biedt voor "automatische herkenning". Tenminste...dat heb ik van de site van FastNed kunnen halen. Dus een registratie bij Ionity zou voldoende moeten zijn voor knap snelladen "ala Tesla".

    Vraag blijft dan....WIE gaan daar laden. Voorlopig ziet het ernaar uit dat de Tesla's daar niets te zoeken hebben. In ieder geval totdat de Tesla's voorzien worden van CCS DC pinnen onder de huidige "type2-ish" aansluiting. Ja, er zijn diverse modellen die zijn aangekondigd welke mogelijk voordeel hebben bij deze laadstations. Maar hoeveel worden daar dan daadwerkelijk van geleverd?

    De Audi, Jaguar, Porsche en Hyundai komen samen voorlopig niet boven de "enkele 10 duizenden" per jaar uit. Wereldwijd.

    De huidige auto's (uitgezonderd de Ioniq) hebben geen voordeel van deze stations ten opzichte van de 50kW laadpunten. Denk dan aan de i3, Ampera-e, e-Golf, etc. Deze auto's halen bij laden van 20->80% gemiddeldes van 35kW

    Meer laadopties is beter. Ik hoop dat een Tesla eigenaar hier uiteindelijk ook goed gebruik van kan maken. Gezien de aantallen Tesla's die er (gaan) rondrijden, lijkt me dat voor het netwerk erg belangrijk en voor Tesla eigenaren natuurlijk ook!
     
  8. schonelucht

    schonelucht Well-Known Member

    Joined:
    Mar 10, 2014
    Messages:
    5,012
    Location:
    Nederland
    Renault zou in 2019 CCS op hun gamma zetten. Dat kan al een groter verschil maken. En als Nissan ook eens het licht zou zien met de 2019 Leaf (twijfelachtig) kan het druk worden aan de CCS stations.
     
  9. Pascal-R

    Pascal-R Active Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    1,114
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Nissan heeft met een eigen laadstandaard op zich een vergelijkbaar belang als tesla, en dus een minder groot bang bij ccs
     
  10. fivari

    fivari Maker van de Fivari-charger

    Joined:
    Nov 25, 2013
    Messages:
    1,559
    Location:
    Leuven, Belgium
    Het ziet ernaar uit dat de nieuwe Leaf inderdaad nog voor CHAdeMO kiest terwijl ze voor het AC laden toch naar type 2 zijn gegaan. Vreemde keuze voor de Europese markt.
     
  11. Pascal-R

    Pascal-R Active Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    1,114
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Er zit nu eenmaal veel geld in de ontwikkeling van de standaard en veel prestige. Daarnaast zij er voorlopig meer ChaDeMo laders in de EU dan ccs.
     
  12. Riestad

    Riestad Member

    Joined:
    Sep 11, 2017
    Messages:
    477
    Location:
    Roermond / Netherlands
    Ongeveer 6 chargepoints per site, dat is niet heel veel....
     
  13. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    3,868
    Location:
    Netherlands
    Leuk zo'n kaart met allemaal rode puntjes... In 2017 zouden de eerste 20 locaties operationeel zijn. Vooralsnog kan ik er geen vinden. Enige nieuws is de aankondiging van het ontwerp van de laadstations..Dat schiet dus lekker op. Lijkt Tesla wel met zo'n planning -;)
     
    • Funny x 6
  14. Klaas

    Klaas Member

    Joined:
    Mar 15, 2016
    Messages:
    936
    Location:
    nederland
    En gaan ze dat dan ook voor 20 cent per kWh (prijs voor M3, zonder winstoogmerk) aanbieden of voor een veelvoud?
    Supercharging
     
  15. iWill

    iWill Member

    Joined:
    Dec 8, 2017
    Messages:
    335
    Location:
    Schiedam
    Ze zouden de laders natuurlijk kunnen plaatsen bij de huidige “dealers”. Vaak goed verspreid en waarschijnlijk ook ruimte genoeg voor een handje laadpalen, zeker in het buitenland. Zal ook de rijder een enorm verbindingsgevoel met het merk geven (en het SeC zit naast iedere laadpaal....)
     
  16. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    3,868
    Location:
    Netherlands
    Buiten Nl zie je veel dealers achter de hekken zitten. Die gaan buiten kantoortijden op slot. Ben er in Frankrijk al eens tegenaan gelopen - tussen 12 en 14:00 kon ik niet terecht bij de Chademo-lader. Dus dat gaat het niet helemaal worden.
    Een van de laatste persberichten betrof de samenwerking met Shell. Dat biedt natuurlijk mogelijkheden om op relevante locaties laders te plaatsen.Jammer is dat vooralsnog Italië en Spanje op hun kaartjes ontbreken. Het feit dat die eerste 20 laders er nog niet staan toont aan dat ook Ionity er tegen aan loopt dat vergunningen nogal eens de ambitie in de weg staan.
     
  17. Maicol

    Maicol Member

    Joined:
    Jan 25, 2018
    Messages:
    144
    Location:
    Tilburg

    Shell is door alle jaren heen al altijd een voorloper van de innovaties geweest. Denk dat alles al klaar ligt en mondjesmaat uitgerold wordt en als het echt een vlucht neemt dat het snel gaat met de laders plaatsen bij Shellpompen..
     
  18. robertvg

    robertvg Extremely Well-Known Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    4,646
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
    Het design zoals ruim een week geleden gepresenteerd is zelfs nog maar een concept
     
    • Like x 1
  19. Wim S.

    Wim S. Supporting Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    5,380
    Location:
    De Woude NL
    Precies zo zal het gaan. Waarom zou je 175 en 350 kW laders plaatsen als er letterlijk nog geen auto met die vermogens kan laden.
    Shell, en alle andere olieboeren, zitten op het vinkentouw. Als ze willen zetten ze binnen een half jaar 5x meer laders neer dan er nu SuperChargers zijn. Voor Tesla is de investering in SuperChargers groot, voor de oliemaatschappijen zijn het peanuts.
     
    • Like x 4
  20. robertvg

    robertvg Extremely Well-Known Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    4,646
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
    Kan Shell wel willen maar gaat hem niet worden denk ik. Waarom zou ik 20 minuten of een half uur bij een lelijk pompstation naast een razende snelweg gaan rondhangen als ik ook prima bij een wegrestaurant of een VdV rustig wat kan eten en/of drinken ?
    Location is key.
     
    • Like x 4

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC