Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ionity Charging netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Het gaat mij niet zozeer om het feit dat het superchargen gratis is, maar het plug-and-play karakter is erg prettig. Geen gedoe met cards, voortijdig stoppende sessies of palen-die-buiten-gebruik-zijn (dataconnection stuk?). Dat is pas gezeur :)

Plug-and-charge is onderdeel van het CCS2 protocol dus dat gaat waarschijnlijk met de adapter ook wel lukken.

Wat ik tot nu toe nog niet heb gezien is beschikbaarheids informatie van Ionity; je wil niet daar aankomen om te merken dat het hele laadstation er uit ligt. Kent iemand een webpage van hun waar dat op staat?
(Van Fastned is ook geen bezetting of beschikbaarheid te zien maar die twitteren tenminste netjes als er iets mis is met een lokatie)
 
Over dat zwaaien met het pasje.
Bij het starten:

je stapt uit de auto en neemt het pasje uit de daarvoor bestemde opbergplaats (3,25 seconden).
Je loopt naar de lader omdat je toch de laadkabel moet vastnemen en zwaait met het pasje langs de lezer (2,79 seconden), selecteert de geschikte kabel en plugt de kabel in.

Bij het stoppen is het tijdsverlies ook aanzienlijk.
Je loopt best eerst naar de laadpaal om het laden door het zwaaien met de pas op een correcte manier te stoppen (hoewel wie gehaast is uiteraard ook de kabel uit de auto kan ontgrendelen, die wint 5,28 seconden) (5,28 seconden)
Je loopt naar de auto om de kabel uit te trekken en hangt die terug aan de laadpaal. (Wie de eerste stap van het lossen overslaat, moet erop vertrouwen dat de laadbeurt correct beëindigd werd).
Je legt het laadpasje terug op de daarvoor bestemde opbergplaats (2,16 seconden)
 
Over dat zwaaien met het pasje.
Bij het starten:

je stapt uit de auto en neemt het pasje uit de daarvoor bestemde opbergplaats (3,25 seconden).
Je loopt naar de lader omdat je toch de laadkabel moet vastnemen en zwaait met het pasje langs de lezer (2,79 seconden), selecteert de geschikte kabel en plugt de kabel in.

Bij het stoppen is het tijdsverlies ook aanzienlijk.
Je loopt best eerst naar de laadpaal om het laden door het zwaaien met de pas op een correcte manier te stoppen (hoewel wie gehaast is uiteraard ook de kabel uit de auto kan ontgrendelen, die wint 5,28 seconden) (5,28 seconden)
Je loopt naar de auto om de kabel uit te trekken en hangt die terug aan de laadpaal. (Wie de eerste stap van het lossen overslaat, moet erop vertrouwen dat de laadbeurt correct beëindigd werd).
Je legt het laadpasje terug op de daarvoor bestemde opbergplaats (2,16 seconden)

Ik probeer mijn vader nog altijd te leren om eerst het laden via laadpaal te stoppen (thuis) en dan pas de laadkabel uit auto te halen, maar ik zie nu dat hij daarmee tot wel 32,03 minuten per jaar mee kan besparen! ;)
 
  • Funny
Reactions: Carl and fivari
Plug-and-charge is onderdeel van het CCS2 protocol dus dat gaat waarschijnlijk met de adapter ook wel lukken.

Wat ik tot nu toe nog niet heb gezien is beschikbaarheids informatie van Ionity; je wil niet daar aankomen om te merken dat het hele laadstation er uit ligt. Kent iemand een webpage van hun waar dat op staat?
(Van Fastned is ook geen bezetting of beschikbaarheid te zien maar die twitteren tenminste netjes als er iets mis is met een lokatie)
Autocharge in CCS2 is inderdaad heel handig. Fastned heeft het ook al, dus gewoon Plug&Charge!

Ionity zal dit ook wel gaan toevoegen, dus het pasjes argument gaat niet meer op.

Fastned en Ionity bouwen beide lekker door in Duitsland en dat is wel erg fijn, meer locaties om super snel te laden.

Zouden we straks de Fastned en Ionity laders ook in onze navigatie krijgen??
 
Eigenlijk is er dan de vraag; wat is een acceptabel tarief voor een (100+ kw) laadsessie?

Sessie van 30minuten? 15/20/25 euro?
8 euro per sessie. In 2018...
Screenshot_20181115-090505.jpg
 
toch is er wel iets in duitsland mbt betalen van de kilowatjes ...

bijvoorbeeld op de Fastned site staat er specifiek over de 'duitse' fastned lokaties: € 7,50 per 30 minutes.
due to German regulations, we changed the price model in Germany to a fixed price per session. We are working on a solution to introduce per kWh billing in Germany.
Pricing
 
toch is er wel iets in duitsland mbt betalen van de kilowatjes ...

bijvoorbeeld op de Fastned site staat er specifiek over de 'duitse' fastned lokaties: € 7,50 per 30 minutes.
due to German regulations, we changed the price model in Germany to a fixed price per session. We are working on a solution to introduce per kWh billing in Germany.
Pricing
Ik vermoed dat het probleem zit in de nauwkeurigheid van meting van gelijkstroom. Een gecertificeerde gelijkstroom meter is noodzakelijk in Duitsland.
 
toch is er wel iets in duitsland mbt betalen van de kilowatjes ...

bijvoorbeeld op de Fastned site staat er specifiek over de 'duitse' fastned lokaties: € 7,50 per 30 minutes.
due to German regulations, we changed the price model in Germany to a fixed price per session. We are working on a solution to introduce per kWh billing in Germany.
Pricing
Google maar even op Eichrecht
Bijvoorbeeld
 
toch is er wel iets in duitsland mbt betalen van de kilowatjes ...

bijvoorbeeld op de Fastned site staat er specifiek over de 'duitse' fastned lokaties: € 7,50 per 30 minutes.
due to German regulations, we changed the price model in Germany to a fixed price per session. We are working on a solution to introduce per kWh billing in Germany.
Pricing
Google maar even op Eichrecht
Bijvoorbeeld

Thanks @robertvg ! Calibration law... Interesant, hoewel ik het best begrijp kan je toch niet voorstellrn dat er iemand met de verbruiks meters sjoemeld ...
 
Het blijft Duitsland - Ordnung muss sein. We waren vorige maand in Berlijn - parkeerde aan de linkerkant van de weg, netjes betaald, maar kreeg prompt een bekeuring voor het in de verkeerde richting parkeren. Die was €15. Er naast stond een auto die geen parkeergeld had betaald - zijn boete was slechts €10...
 
Zwitsers gaan daarover. In een klein dorp gebeld worden met de vraag om de auto DRINGEND te verplaatsen anders zou er gesleept worden. Snel terug naar hotel waar de auto stond. Bleek een dame gebeld te hebben met de politie die ons via hotel via bedrijf bereikten omdat we ongeveer 10 cm in het volgende parkeervak stonden (parallel parkeren aan de straatrand en uiteraard plek zat). Waarschijnlijk zijn we daar nog twee weken talk of the town geweest...
 
Poging tot een roadtrip race tussen en Tesla en een i-Pace. i-Pace heeft de nieuwste update om tot 100kW te kunnen laden. De i-Pace moet opgeven want het laden aan de Ionity laders in Denemarken werkt niet. Geen support van Ionity.

Ik hoop dat Tesla NOOIT het Supercharger netwerk verkoopt aan een derde partij.
DE reden dat het reizen met een Tesla zo’n zorgeloze ervaring is: dat ze en de auto, en de Superchargers, en de Destination Chargers, en de software zelf in eigen hand hebben. Dat ecosysteem is niet te evenaren door een systeem van allerlei partijen die maar een deel in eigen hand hebben.

(moet denk ik lid zijn van de Facebook i-Pace groep om de video te kunnen zien)