TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC
  1. TMC is currently READ ONLY.
    Click here for more info.

Ionity Charging netwerk

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by FVO, Mar 12, 2018.

  1. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    6,596
    Location:
    Europe
    Naar mijn ervaring is de tijd voor een kop koffie bij vdValk al te lang voor effectieve SuC sessie. Bij consumptie in dergelijke restaurants volstaat een DeC ook. Zeker als het over een goede ontmoetingsplek met andere EV-rijders gaat, heeft een DeC mijn voorkeur boven een SuC.

    Bij een SuC past nu eenmaal fast food of een broodje-van-de-pomp beter.

    En keuze is natuurlijk altijd positief, zowel in prijs als in locatie en faciliteiten.

    Bedenk daarbij nog dat er een volgende generatie EV-berijders aankomt, waarbij de auto-van-de-zaak een auto-van-de-baas wordt met een heel ander, bijbehorend tijd- en geldbewustzijn dan bij de huidige berijders, doorgaans DGA's.
     
    • Like x 1
  2. Wim S.

    Wim S. Banned

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    5,648
    Location:
    NL
    Natuurlijk. Maar soms wil je alleen maar laden en niet ver hoeven omrijden. Als ik bij een SuperCharger bij een VdV aankom en ik wil iets eten dan neemt dat meestal meer dan een uur in beslag. Daarnaast liggen de VdV niet altijd direct langs de snelweg.

    Onderschat Shell niet. Zij hebben best wel door dat elektrische rijders niet in de benzinedampen willen staan. Het aantal pompen zal over een aantal jaren afnemen en het aantal laders zal toenemen. Shell is prima in staat om die twee zaken te scheiden op één lokatie en de beleving Ok te laten zijn. Shell is niet voor niets één van de heel grote partijen die biedt op de aanleg van de nieuwe windmolenparken op de Noordzee.
    Het maakt ze echt niks uit of nu benzine, diesel, gas of stroom verkopen. Ze gaan het allemaal doen en hobbelen zo met de transitie mee.
    En reken maar, zo kosten effectief als maar mogelijk.
     
    • Like x 3
  3. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    6,596
    Location:
    Europe
    Heb jij je aandelen Royal Dutch nog steeds, @Wim S. ?
    (Ik niet meer sinds 2015)
     
    • Like x 1
  4. Wim S.

    Wim S. Banned

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    5,648
    Location:
    NL
    Zeer tegen de zin van mijn private banker heb ik alle aandelen Shell ook in 2015 verkocht.
    Diezelfde private banker wilde later ook mijn Tesla aandelen verkopen. En ook mijn aandelen Albemarle.
    Gelukkig ben ik en blijf ik daar zelf de baas over :D
     
    • Like x 1
  5. M@rtinV

    Joined:
    Jan 15, 2018
    Messages:
    304
    Location:
    Amsterdam
    Altijd zelf blijven nadenken...zeker met een private banker ;)
     
    • Like x 1
  6. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    6,596
    Location:
    Europe
    Haha, ik heb inmiddels zelfs afscheid genomen van Private Banking en daarmee van mijn private banker. Ik kon het gestuntel niet meer aanzien en zij kon het ook niet meer goed maken, boeketten bloemen en Bruna kadobonnen ten spijt.
     
    • Like x 2
  7. Faiz71

    Faiz71 Active Member

    Joined:
    Jul 16, 2017
    Messages:
    1,377
    Location:
    Amersfoort NL
    Shell is wel aardig bezig om die saaie/lelijke pompstations langs de snelweg op te leuken, zie de verbouwing van de Shell op de A1 bij Amersfoort (vanaf Amsterdam). Hebben ze nu een uitgebreide koffie/lunchbar inzitten a la Starbucks.
    Voor een korte pitstop lijken mij deze snelweg lokaties juist ideaal, en gezien de ruimte die menig snelweg pompstation heeft, een mooie optie om voor electrisch laden te gebruiken. Interessant is het waar FastNed staat langs de snelweg, volgens mij niet bij Shell stations. Maar als die tankstationmerken ook besluiten om electrisch laden aan te bieden, wordt het denk ik wel spannend voor FastNed of dat via hun gaat.

    Ben nu alleen even benieuwd waar ze die snelladers bij de Shell op de A1 Amersfoort (Shellladers ;) ) gaan neerzetten, want daarvan zie ik nog vrij weinig, behalve een soort van parkeerhaventje voor een paar auto’s apart van de andere parkeerplekken.
     
  8. Klaas

    Klaas Active Member

    Joined:
    Mar 15, 2016
    Messages:
    1,511
    Location:
    nederland
  9. michelh

    michelh Active Member

    Joined:
    Jan 22, 2018
    Messages:
    1,101
    Location:
    Arnhem
    Jawel hoor. Reed vandaag bijvoorbeeld langs A12 De Andel (circa Gouda) en Bloemheuvel (circa Veenendaal).

    Ik zie het somber in voor FastNed. De stations staan vaak een beetje in een uithoek van het terrein. Daar sta je dan aan het einde van de avond. Alleen. Naast een bataljon vrachtwagens uit het Oostblok. Geen koffie, geen wc. Terwijl de jongens voor je tegen hun eigen vrachtwagenwielen pissen, vraag je je dan toch af waarom je voor 50 kW en die beleving meer per kWh zou betalen dan bij het nabijgelegen apparaat van Shell.
     
    • Like x 1
    • Disagree x 1
  10. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    6,596
    Location:
    Europe
    • Like x 1
    • Funny x 1
  11. Adm

    Adm Active Member

    Joined:
    Jun 7, 2010
    Messages:
    1,655
    Location:
    The Netherlands
    Ehm, omdat het Shell is misschien? :cool:
     
  12. ebullio

    ebullio Well-Known Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    5,223
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    En @Keezje ?
     
    • Like x 1
  13. Schumpeter

    Schumpeter MS 90D owner. EV and renewable energy enthusiast!

    Joined:
    Mar 31, 2015
    Messages:
    95
    Location:
    Netherlands
    Cars have to be capable of this charging speed. Begrijp ik het goed dat CCS modellen met 50 kW of 100 kW hier dan niet kunnen laden? Prima initiatief dat Ionity, maar dat lijkt me een beetje knullig.
     
  14. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    3,145
    Location:
    Netherlands
    Een beetje hetzelfde als dat huidige 50kW auto’s niet welkom zijn bij de SuC (even los van aansluiting). Lijkt me prima. Kan me voorstellen dat ze ergens (bijv 100kW) de grens trekken.
     
  15. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    3,687
    Het lijkt me toch evident dat aan een 350kW-paal een auto kan aangeven dat hij slechts 50 of 100kW kan verdragen en dit dan ook als maximum stroom te slikken krijgt.
    Alles minder zou ronduit belachelijk zijn.
     
  16. michelh

    michelh Active Member

    Joined:
    Jan 22, 2018
    Messages:
    1,101
    Location:
    Arnhem
    Tja. Als we zo beginnen... FastNed is van Wilhelminadok, lees Breesaap. Een van de grootste posities van Breesaap is in Wavin, leverancier van gasleidingen, waarmee de NAM (Shell) enz. Shell is big oil, maar inmiddels ook New Motion, waarmee ik bij FastNed laad. En deelnemer in een subsidievrij windpark op zee.

    Ik laad niet uit sympathie. Ik wil gewoon groene stroom in mijn accu tegen de beste prijs-kwaliteit verhouding.
     
    • Informative x 2
  17. JP68

    JP68 Member

    Joined:
    Dec 26, 2016
    Messages:
    173
    Location:
    Noord-Brabant, Nederland
    Hmm, op een redelijk recente trip naar Winterberg gestopt bij VdV Moers op heen en terugweg, maar je hebt je eten nog niet voor je staan als je batterij alweer vol is.
    Als de Supercharge stations drukker worden, mogen ze bij VdV 's investeren in een 'fast corner'.
    B.v. soep, broodje en koffie in 30 min.

    On-topic, prima dat er nog een alternatief supercharge netwerk komt waar geen Tesla SuC staat.
    Fastned kan ook, maar is wel erg duur voor emergency laden.
     
  18. Schumpeter

    Schumpeter MS 90D owner. EV and renewable energy enthusiast!

    Joined:
    Mar 31, 2015
    Messages:
    95
    Location:
    Netherlands
    Dat lijkt me ook en is ook mijn verwachting, maar als je die Engelse quote letterlijk neemt dan lijkt dit niet te kloppen. Onderschat echter niet hoe sommige bedrijven hun bestaande klanten verwaarlozen :)
     
  19. Mtbtailor

    Mtbtailor Member

    Joined:
    May 30, 2014
    Messages:
    219
    Location:
    Belgium
    De fee zou stijgen naargelang de laadsnelheid. Voor het echte DC snelladen (>150kw) lees ik een bedrag van ca €13/100km.
    Niet goedkoper dan het tanken van klassieke brandstoffen.
    Lange afstandsrijders die regelmatig moeten snelladen, gaan ze er niet mee over de streep halen.
    Snelladers klaar om revolutie van elektrische wagens te boosten
     
  20. robertvg

    robertvg Extremely Well-Known Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    5,120
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
    NLE en MisterGreen rekenen 0.69 ct per kWh, dat komt ongeveer overeen met die 13eur/100km, bij een 50kW lader.
    Fastned rekent 0.59 cent per kWh. Tot nu toe ongeacht of je op 50kW of 100kW laadt.
    Er is een groot gat tussen wat rijders graag zouden willen (flatfee - vaste prijs per kWh), en aanbieders die de hogere investeringen voor de apparatuur willen terugverdienen.
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC