Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ionity Charging netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Maingau zit idd nog op 0.35 Euro/Kwh.
Vorige week donderdag 6 Februari langs de A3 Keulen Duisburg bijgeladen voor dat tarief.

Die tarieven zijn een grote loterij, want ik heb gisteren in Frankrijk geladen voor € 0,40 /kWh.
Bij aire Langres om die troosteloze Suc Val de Meuse te ontlopen.
Gestart op 180 kW, maar dat duurt maar even. Per saldo scheelt het niet veel met Tesla Suc's.
Maar 55 kWh in 38 min is niet echt verkeerd en het allerbelangrijkste: prima koffie (in Frankrijk! er is nog hoop) bij La croissanterie.
 

Attachments

  • ionity.jpg
    ionity.jpg
    21.5 KB · Views: 49
  • Informative
Reactions: robertvg
Die tarieven zijn een grote loterij, want ik heb gisteren in Frankrijk geladen voor € 0,40 /kWh.
Bij aire Langres om die troosteloze Suc Val de Meuse te ontlopen.
Gestart op 180 kW, maar dat duurt maar even. Per saldo scheelt het niet veel met Tesla Suc's.
Maar 55 kWh in 38 min is niet echt verkeerd en het allerbelangrijkste: prima koffie (in Frankrijk! er is nog hoop) bij La croissanterie.
Geen loterij, want dat staat gewoon op de site:
Screenshot 2020-02-10 at 17.18.55.png

Oppassen ook in Oostenrijk dus.
 
Opletten als je een Telekom Get Charge pas gebruikt, die is inmiddels ook over naar €0,89/kWh. Maingau zou vooralsnog op €0,35 zitten zoals aangekondigd. Onderstaande prijzen gelden voor (D):
View attachment 509810
Bron.

Ik vind die prijzen van Shell Recharge (das toch de NewMotion?) aan de hoge kant. Die pas wordt volgens mij veel gebruikt. Ik heb bij de andere EV een Travelcard (tcm), maar daar kan je niet zoveel mee.
 
Via audi's etron-charging service 31€c/kWh.
Ik begrijp de verontwaardiging over de tarrieven niet zo goed. Iedereen had toch begrepen dat 8€ per laadbeurt maar tijdelijk zou zijn. Andere voor iedereen toegankelijke snelladers zijn niet of nauwelijks goedkoper.
Het zou veel niet-Tesla EV-rijders af en toe handig uitkomen mochten zij bij het SUC-netwerk kunnen laden, ook al kost het dan 79€c.kWh. Toch is dat voorlopig niet mogelijk.
Dat Ionity die mogelijkheid wel biedt aan merken die het netwerk niet mee opzetten, is een mooie geste en een voorbeeld van hoe het moet. We willen toch niet dat elk merk zijn eigen exclusieve netwerk aan Hyperchargers uitrolt. Waar moeten al die ICE dan nog parkeren?
 
Die tarieven zijn een grote loterij, want ik heb gisteren in Frankrijk geladen voor € 0,40 /kWh.
Bij aire Langres om die troosteloze Suc Val de Meuse te ontlopen.
Gestart op 180 kW, maar dat duurt maar even. Per saldo scheelt het niet veel met Tesla Suc's.
Maar 55 kWh in 38 min is niet echt verkeerd en het allerbelangrijkste: prima koffie (in Frankrijk! er is nog hoop) bij La croissanterie.
Ik heb nog nauwelijks aan de SuC of ander landpunten hoeven laden (alles nog via the thuis aansluiting kunnen doen) maar hoe werkt het laden bij Ionity met een MTC card via Eneco Emobility. Volgend de site kan ik in Frankrijk laden maar moet je dan een Ionity app activeren of kun je de laadsessie starten met de laadkaart?
 
Ik heb nog nauwelijks aan de SuC of ander landpunten hoeven laden (alles nog via the thuis aansluiting kunnen doen) maar hoe werkt het laden bij Ionity met een MTC card via Eneco Emobility. Volgend de site kan ik in Frankrijk laden maar moet je dan een Ionity app activeren of kun je de laadsessie starten met de laadkaart?
Heb het al gezien op de ionity site; zou gewoon met de card moeten werken.

Andere vraag over deze charger; is die van twee zijden van de snelweg bereikbaar of alleen maar op de terugweg naar Nederland? Op de Ionity kaart kan ik niet zien of je op dt station ook naar de andere zijde van de weg kunt gaan.
 
Ionity laden kan op zowat alle manieren met zowat elke kaart. In Wetteren heb ik het laden gestart met de laadpas van TNM (Shell Recharge) en in Bierset met de Shell Recharge-App. Zelfde is mogelijk met de laadpas of de App van Plugsurfing, Maingau, ...
Alleen goed de instructies volgen: de volgorde is niet zonder belang.
 
  • Informative
Reactions: FVO
Via audi's etron-charging service 31€c/kWh.
Ik begrijp de verontwaardiging over de tarrieven niet zo goed. Iedereen had toch begrepen dat 8€ per laadbeurt maar tijdelijk zou zijn. Andere voor iedereen toegankelijke snelladers zijn niet of nauwelijks goedkoper.
Het zou veel niet-Tesla EV-rijders af en toe handig uitkomen mochten zij bij het SUC-netwerk kunnen laden, ook al kost het dan 79€c.kWh. Toch is dat voorlopig niet mogelijk.
Dat Ionity die mogelijkheid wel biedt aan merken die het netwerk niet mee opzetten, is een mooie geste en een voorbeeld van hoe het moet. We willen toch niet dat elk merk zijn eigen exclusieve netwerk aan Hyperchargers uitrolt. Waar moeten al die ICE dan nog parkeren?
Het helpt niet mee dat Ionity EU- en federale Duitse subsidies gebruikt om haar netwerk op te zetten, en vervolgens voor een deel van de elektrisch rijders woekerprijzen gaat rekenen.
 
Larss, EV bestaat bij de gratie van subsidies en incentives. We kunnen er maar goed mee zijn.
Ik denk dat iedereen die een netwerk van snellaadpalen uitbouwt zwaar aan de subsidie-uiers hangt.
Ik ken in de EV-branche trouwens nog een bedrijf dat massale verkopen kon genereren in vooral NO en NL en enkele andere Europese landen omdat haar klanten een mooie tegemoetkoming kregen. In die mate zelfs dat het vermoedelijk zonder die incentives niet meer zou bestaan.
 
Larss, EV bestaat bij de gratie van subsidies en incentives. We kunnen er maar goed mee zijn.
Ik denk dat iedereen die een netwerk van snellaadpalen uitbouwt zwaar aan de subsidie-uiers hangt.
Ik ken in de EV-branche trouwens nog een bedrijf dat massale verkopen kon genereren in vooral NO en NL en enkele andere Europese landen omdat haar klanten een mooie tegemoetkoming kregen. In die mate zelfs dat het vermoedelijk zonder die incentives niet meer zou bestaan.
Dat weet ik allemaal. Maar palen neerzetten met Europese vlaggetjes er op en dan een paar honderd procent bovenop de inkoop zetten voor een deel van de markt laat een vieze smaak na. Zowel mbt Ionity als mbt die Europese vlag trouwens.
 
Ik snap die ophef ook niet zo heel erg, het is altijd duidelijk geweest dat die 8€ een introductieprijs was, en dat de prijs voor mede investeerders lager is dan voor niet deelnemende partijen is ook niet zo onlogisch. Als andere merken aan de SuC zouden kunnen laden zou het ook logisch zijn daar een hogere prijs dan de huidige 23-33ct voor te vragen.
Echter dat je met een Shell pas (TNM) bij IONITY (ook Shell) 0,79€ betaald...hoeveel heeft Shell zelf ingelegd in het project en wat is hun deel van de opbrengsten?
 
Larss, EV bestaat bij de gratie van subsidies en incentives. We kunnen er maar goed mee zijn.
Ik denk dat iedereen die een netwerk van snellaadpalen uitbouwt zwaar aan de subsidie-uiers hangt.
Ik ken in de EV-branche trouwens nog een bedrijf dat massale verkopen kon genereren in vooral NO en NL en enkele andere Europese landen omdat haar klanten een mooie tegemoetkoming kregen. In die mate zelfs dat het vermoedelijk zonder die incentives niet meer zou bestaan.
Bij mij laat het toch ook een zure smaak na. Voor veel mensen is rijden met een elektrische wagen nu vreselijk duur (want dat lazen ze in de krant).
Ionity slaagt er dus in om mensen weg te jagen van elektrische voertuigen, met geld dat ze van de EG kregen om elektrische voertuigen te stimuleren. Faut le faire, zeggen ze onder de taalgrens.
 
Gelukkig hebben we de Tesla SUC’s nog waar he tegen prima tarief kan laden indien nodig. En die stalls schieten als paddestoelen uit de grond.

zou mooi zijn als de V3 stall hier komt kunnen we nog sneller laden.

btw ook ik vind wel dat het netwerk voor elke EV beschikbaar moer zijn ipv alleen Tesla.... beetje discriminerend. :D
 
Ik vind het niet zo gek: het is de prijsstrategie die ook al is toegepast door Fastned.

Eerst een introductieprijs (een maand gratis of een lage flatrate), dan de prijs ineens torenhoog. De hoge prijs stimuleert de volgende stap: korting via abonnementen, speciale pasjes of een half jaar gratis laden bij bepaalde merken. En dan uiteindelijk de prijs voor incidenteel snelladen weer omlaag richting 50-60 cent.
 
Last edited:
En uiteindelijk komen hoge tarieven aan hyperchargers de beschikbaarheid ervan ten goede. Zo ben je zeker dat alleen diegene die hem nodig hebben er laden. In die zin is de prijszetting van Audi niet logisch. AC-laden kost met het abonnement 37€c/kWh en Ionity dus 31€c/kWh.
Een logische prijszetting zou zijn: hoe sneller hoe hoger en bij de echte snelladers liefst op basis van tijd ipv kWh.
 
  • Like
Reactions: FVO