Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ionity Charging netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Niet wat betreft snelladen op doortocht of mensen zonder vaste parkeerplaats met eigen laadpaal.
Die is vaker voorbij gekomen, F.
Zolang er voor die mensen geen betaalbare laadinfrastructuur is, kopen ze geen BEV.

Zodra de laadinfrastructuur eenmaal staat, wil je maximale opbrengst. Dat is een simpel spelletje, wat al in diverse vormen wordt gespeeld; yield management. Inderdaad in telecom, verhuur van vakantiehuisjes, vliegtickets, taxiritjes, internationale belastingtarieven, etc, etc. En overal dalen de prijzen op den duur bij meer aanbod.
 
Die is vaker voorbij gekomen, F.
Zolang er voor die mensen geen betaalbare laadinfrastructuur is, kopen ze geen BEV.

Zodra de laadinfrastructuur eenmaal staat, wil je maximale opbrengst. Dat is een simpel spelletje, wat al in diverse vormen wordt gespeeld; yield management. Inderdaad in telecom, verhuur van vakantiehuisjes, vliegtickets, taxiritjes, internationale belastingtarieven, etc, etc. En overal dalen de prijzen op den duur bij meer aanbod.
Heeft in Vlaanderen toch zeker 10 jaar geduurd eer de telecomproviders echt begonnen te zakken in prijs.

We'll see.
 
Die is vaker voorbij gekomen, F.
Zolang er voor die mensen geen betaalbare laadinfrastructuur is, kopen ze geen BEV.

Hmm. Ik val onder ‘die mensen’ zonder eigen parkeerplaats. De paar laadpalen in de buurt kosten > 0,30 / kWh en zijn vrijwel altijd bezet door Mitsubsidies en ICE’s van mensen die een hekel hebben aan ‘hun’ met Mitsubsidies. Zodra ik echter een BEV met 300+ km range kon kopen, ging ik voor de bijl.

Ik denk dat voldoende batterijcapaciteit ‘die mensen’ sneller uit hun ICE trekt dan betaalbaardere laadpalen of sneller kunnen DC laden. Wie nu in een ICE rijdt, denkt in actieradius, in hoe veel kilometer ‘met een volle tank’. De logica van laadsnelheden, AC versus DC, 1-fase versus 3-fasen, parkeren = laden enzovoorts. Dat kan iemand je wel vertellen, maar dat begrijp je pas wanneer je het zelf ervaart.
 
Ze beginnen het te leren:

Porsche Mission E: how you’ll charge it


Porsche wants to ease Mission E owners into the world of electric charging, and it’s going to use a combination of hardware and software to do it. For example, in a step above Tesla’s own Supercharger network, Michael says Porsche drivers will be able to easily reserve charging spots as part of a normal sat-nav-led journey.

‘Take the Turbo Charging Planner for our battery electric powertrains as another example,' said Michael. 'Quick-charge options are optimally matched to your route planning and charging pedestals are pre-reserved, meaning that you can gain that all-important advantage and lose as little time as possible. Added value of this kind helps to determine the essence of the brand.’ Unlike Tesla, which sees charging as a financial incentive to buy into its ecosystem, Porsche wants to use charging as an additional revenue stream.

Interestingly, Porsche isn’t too keen on rolling out its fastest charging technology to everyone’s homes, either. Instead, it’ll offer an extended range of wall chargers, with different models catering for different cars and use cases.

‘We’ll also be able to tailor charging output to customer needs. For example, 3.6 kW for a plug-in hybrid or 7.2 kW for drivers who want to go faster in their Porsche vehicle. For purely electric vehicles, the customer can choose between 11 kW and 22 kW.’

In the same way petrol is tiered with economy and premium brands, Porsche could do the same thing with charging speeds.



Porsche Mission E: Stuttgart spills the key details on its super EV
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Wat zou dat kosten om een charger te reserveren?
Te duur: men gebruikt het niet. Te goedkoop: mensen gaan lukraak reserveren alleen maar voor het geval dat...
Denk dat als je met je Porsche bij een lege snellader komt omdat je hem hard nodig hebt, en je kan hem toch 10 minuten niet gebruiken hij gereserveerd is door een ander die nog onderweg is je niet blij bent.
 
Ze beginnen het te leren:

Porsche Mission E: how you’ll charge it


Porsche wants to ease Mission E owners into the world of electric charging, and it’s going to use a combination of hardware and software to do it. For example, in a step above Tesla’s own Supercharger network, Michael says Porsche drivers will be able to easily reserve charging spots as part of a normal sat-nav-led journey.

‘Take the Turbo Charging Planner for our battery electric powertrains as another example,' said Michael. 'Quick-charge options are optimally matched to your route planning and charging pedestals are pre-reserved, meaning that you can gain that all-important advantage and lose as little time as possible. Added value of this kind helps to determine the essence of the brand.’ Unlike Tesla, which sees charging as a financial incentive to buy into its ecosystem, Porsche wants to use charging as an additional revenue stream.

Interestingly, Porsche isn’t too keen on rolling out its fastest charging technology to everyone’s homes, either. Instead, it’ll offer an extended range of wall chargers, with different models catering for different cars and use cases.

‘We’ll also be able to tailor charging output to customer needs. For example, 3.6 kW for a plug-in hybrid or 7.2 kW for drivers who want to go faster in their Porsche vehicle. For purely electric vehicles, the customer can choose between 11 kW and 22 kW.’

In the same way petrol is tiered with economy and premium brands, Porsche could do the same thing with charging speeds.



Porsche Mission E: Stuttgart spills the key details on its super EV

Mij geeft dit juist het beeld dat ze geen flauw idee hebben wat ze doen. Bujvoorbeeld een veelvoud aan verschillende laders voor thuis. Net alsof dat voordelen biedt boven het nu al installateren van een 3 fase lader. Ongeacht of je die nu gebruikt, de lader blijft in principe langer hangen dan je jouw auto hebt.

En reserveren onderweg. Kom op zeg. Dat heb je alleen maar nodig als je bij voorbaat weet als merk dat je voor onvoldoende laadpunten onderweg hebt gezorgd. En dan kom je daar aan bij het door jou (tegen betaling gereserveerde laadpunt, staat of jouw voorganger er nog, want die besloot toch in plaats van 80% naar 90% te laden want hij had de koffie nog niet op, of is de lader geICEd.
Hoe irritant. Je had onderweg toen je weg reed al getwijfeld of je voor deze lader ging of de vokgende en nu bleek dat je de volgende eigenlijk prima had kunnen halen.

Of moet je voorstellen dat je komt aanrijden. Gelukkig, er zijn nog 2 laders vrij. O nee, toch niet want gereserveerd en vervolgens komen de auto's pas 20 minuten later aanrijden. Dan was jij al weer bijna vol geweest.

Reserveren moet niet nodig zijn, dat is een tekortkoming vanwege te weinig laadpunten met het idee, wie het meest betaalt heeft het grootste voordeel.
 
Mij geeft dit juist het beeld dat ze geen flauw idee hebben wat ze doen. Bujvoorbeeld een veelvoud aan verschillende laders voor thuis. Net alsof dat voordelen biedt boven het nu al installateren van een 3 fase lader. Ongeacht of je die nu gebruikt, de lader blijft in principe langer hangen dan je jouw auto hebt.

En reserveren onderweg. Kom op zeg. Dat heb je alleen maar nodig als je bij voorbaat weet als merk dat je voor onvoldoende laadpunten onderweg hebt gezorgd. En dan kom je daar aan bij het door jou (tegen betaling gereserveerde laadpunt, staat of jouw voorganger er nog, want die besloot toch in plaats van 80% naar 90% te laden want hij had de koffie nog niet op, of is de lader geICEd.
Hoe irritant. Je had onderweg toen je weg reed al getwijfeld of je voor deze lader ging of de vokgende en nu bleek dat je de volgende eigenlijk prima had kunnen halen.

Of moet je voorstellen dat je komt aanrijden. Gelukkig, er zijn nog 2 laders vrij. O nee, toch niet want gereserveerd en vervolgens komen de auto's pas 20 minuten later aanrijden. Dan was jij al weer bijna vol geweest.

Reserveren moet niet nodig zijn, dat is een tekortkoming vanwege te weinig laadpunten met het idee, wie het meest betaalt heeft het grootste voordeel.
Reserveren van een SuC is hier ook al vaak besproken als wenselijk (vooral in vakantieperiodes ) maar het lijkt er inderdaad de laatste maanden op dat Tesla dit zal counteren door Grote SuC-locaties te bouwen.
Met die "ze beginnenhet te leren"bedoelde ik vooral het feit dat ze iot-technologie eindelijk te beginnen gebruiken.

Maar zoals @pvkeep terecht opmerkt zal de prijs een slappe koord worden om op te balanceren.

Onthou tevens dat nog steeds veel consumenten gewoon blind volgen wat de garagehouder vertelt.
 
We moeten denk ik oppassen niet in onze 'Tesla Bubbel' te blijven en alles op die manier te zien. Want nog steeds rijd >99,999% van de mensen niet in een Tesla en die willen gewoon ergens laden.

Ook moeten we af van mensen voor houden dat elektrisch rijden goedkoper gaat zijn ten alle tijden. Want als onze overheid zijn accijns verliest op de brandstof gaat er vanzelf een andere belasting komen om dat gat te dichten.

Het grootste gedeelte van die 99,999% kan alleen maar laden met startkabels.

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar de Vlaamse overheid al meer dan genoeg belastingen op electriciteit. De energiekost is minder dan 20% van de kWh prijs.
 
  • Like
Reactions: FVO
Het grootste gedeelte van die 99,999% kan alleen maar laden met startkabels.

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar de Vlaamse overheid al meer dan genoeg belastingen op electriciteit. De energiekost is minder dan 20% van de kWh prijs.
Nu laden zij nog enkel hun 12V, zeker.

Maar we moeten niet de illusie hebben dat elke EV rijder een Tesla rijder wordt.

Voor niet Tesla EV’s, wat het grootste deel op de weg zal worden, moet er ook een goede laadinfra zijn.

Daarom kan ik Ionity enkel toejuichen
 
  • Like
Reactions: MusQueTear and Pepp
Laadinfra zal IMHO allesbepalend zijn, nog veel meer dan range. Het overgrote deel van de autobezitters rijdt minder dan 100km per dag en zal geen eigen laadpaal hebben. Dus dan is op veel plekken supersnel kunnen laden belangrijker dan de range denk ik. Ik ben zelf ook tot die conclusie gekomen na bijna 3 jaar Tesla en als ik nu zou moeten kiezen tussen een groter accupakket (en dus meer range) of significant sneller laden dan zou ik meteen kiezen voor het sneller laden. Op geen enkele roadtrip heb ik me gestoord aan de beperkte range tov een ICE maar de wachttijd tijdens het laden had wel eens korter gemogen...
 
  • Like
Reactions: Superendo
De eerste Ionity lokatie is geopend, aan de A61.
Tot 31 mei gratis laden (mits je een auto hebt met CCS natuurlijk)
IONITY nimmt ersten deutschen HPC-Standort in Betrieb - electrive.net

Typisch een bedrijf uit de oude economie.
De overijverige marketing afdeling heeft het allemaal weer mooier voorgesteld dan het zou worden.

Wat ons werd beloofd:


Wat we krijgen:
ionity-charging-station-ladestation-tritium-brohtal-ost-04.png


Edit: kennelijk maakt Ionity gebruik van verschillende hardware leveranciers.
Dit plaatje is uit Denemarken, dat zijn dezelfde zuilen als door Porsche gebruikt.
IONITY-NO1-4LP-Day.jpg
 
Last edited:
  • Informative
  • Funny
Reactions: S-19910 and widodh