Ik vermoed dat je mijn punt niet begrijpt. Het SUC-netwerk wordt door Tesla uitgebouwd en gefinancierd vanuit de verkoop van de wagens (en ook wat via de energieprijs). Je zou dus kunnen stellen dat elke verkochte Tesla aan de uitrol van het netwerk heeft bijgedragen. Neem 1000€ per auto, of je er nu gebruik van maakt of niet.
Bij Ionity wordt de mogelijkheid tot gebruik aan een tarief van om en bij 0,3€ per kwh, via een optioneel abonnementsformule geregeld. De uitbouw wordt dus op die manier aan de gebruikmakende klanten aangerekend. Men had de auto's ook 1000€ duurder kunnen maken hetgeen overeenkomt met 5j abonnementsgeld.
Dus enerzijds een meerprijs en anderzijds een optionele abonnementsformule. Al wie toegang heeft kan vervolgens HPC-laden aan het eigen netwerk aan een relatief laag tarief.
Bij Ionity wordt dat dan voor Audi-rijders 0,31€/kWh, bij het SUC-netwerk heb je dan de Tesla-prijzen. Voor andere deelnemende merken liggen de prijzen in de buurt. Vb. Mercedes 0,29 €/kWh.
Auto's van niet-deelnemende merken of diegenen die geen abonnement nemen, kunnen alsnog terecht bij Ionity aan 0,79€/kWh (te vergelijken met 0,59€/kWh voor snelladen aan 50 kW-palen of 0,69€/kWh voor HPC-laden aan de palen van de meeste andere aanbieders.
Niet-Tesla's kunnen voorlopig niet terecht bij het SUC-netwerk, ook niet tegen een verhoogd tarief, maar daarover bestaat een ander topic.