Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ionity Charging netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Dan heb je echt wel geluk. Bij mijn road trips in Frankrijk in 2019 en 2020 heb ik 3x IONITY geprobeerd en 2x moest ik van stall wisselen omdat ze laadsnelheid te laag was. De 1e keer kostte het me heel veel moeite de sessie te starten via Paypal. Later heb ik een Maingau pas gebruikt, dat ging veel beter.

Ik rijd IONITY nu gewoon voorbij. Alleen als het niet anders ga zal ik daar weer gaan laden.
 
Ionity en Blackrock investeren 700 miljoen € in uitbreiding van het netwerk: van 400 naar meer dan 1000 lokaties, aantal laders van 1500 naar 7000.
Nou als Blackrock zijn traditionele verdienmodel toepast (en dat doen ze) gaan de prijzen (wellicht eerst even omlaag en daarna) keihard omhoog.
Voor degenen die niet weten wat Blackrock is; Google maar eens. Hun grootste belang zit in onroerend goed en de olie-industie, maar daar blijft het niet bepaald bij. Bij nieuwsmedia, facebook hebben ze ook meer in de melk te brokkelen dan gezond is. Hun balans aan de debetzijde is 11.000 miljard groot. Expansie en beïnvloeding op wereldschaal lijkt hun enige doel. BlackRock - Wikipedia
 
Ionity en Blackrock investeren 700 miljoen € in uitbreiding van het netwerk: van 400 naar meer dan 1000 lokaties, aantal laders van 1500 naar 7000.
Dat is de investering t/m 2025....

Tesla heeft nu reeds 3.254 locaties met 29.281 laders en gaat dat in 2 jaar tijd dit verdrievoudigen.

Klinkt wederom als to little to late....
 
Ik denk dat er op dit forum een grote onderschatting bestaat omtrent de impact die het Ionity-netwerk zal hebben op het verre-afstands-reizen door niet-tesla-rijders.
Ok het zal betalend worden net zoals in de model3 en dus voorlopig nog met pasjes op de I-pace bijvoorbeeld en de integratie in de gps van de auto is voorlopig ook allicht nog niet gerealiseerd zoals bij onze SuC's.
Maar waar ik vooral naartoe wil is dat men hier op het forum niet mag onderschatten dat de grote merken die hier achter zitten deze eerste ronde tot 2019 er stevig in willen vliegen.
Ik heb bij deze firma hetzelfde gevoel als bij Tesla in 2009.

Mark my words; Ionity wordt de monopolist op vlak van snelladen.
Daarvoor zit er genoeg kapitaal achter.

View attachment 286058
Grappig om deze openingspost in 2021 nog eens te herlezen.
 
Ionity en Blackrock investeren 700 miljoen € in uitbreiding van het netwerk: van 400 naar meer dan 1000 lokaties, aantal laders van 1500 naar 7000.
Wederom een indrukwekkende belofte.

Net zoals een aantal jaar geleden. Toen zeiden ze dat ze in 2020 400 stations met 2.400 laders zouden hebben.

Het waren er aan het einde van Q1 2021 336 stations met 1.000 laders.

Evengoed is de ambitie goed. Hoe meer laders, hoe beter.
 
In tegenstelling tot Fastned zie ik bij Ionity na de prijsverhoging echt nergens meer een auto laden in NL. Uitbreiding zal dan ook waarschijnlijk in Duitsland en Frankrijk plaatsvinden waar ik wel met regelmaat alle Ionity stations vol zie staan.
In vergelijking met Fastned heeft IONITY nauwelijks een markt in Nederland met 10 locaties, en de hoogste prijs in de markt. Dat wil zeggen dat enkel de mensen met een <1 jaar jonge auto van BMW, Ford, Hyundai, Mercedes, VW, Audi en Porsche het nog interessant zullen vinden om er te laden omdat ze gratis een abonnement hebben gekregen om voor goedkoper te laden. Maar je spreekt over Nederland, dus moet je ook nog van die kopers de mensen vinden die niet thuis of op het werk kunnen laden, of meer dan ~300km op een dag doen.

1637825837194.png

1637825880449.png
 
  • Helpful
Reactions: robertvg
In tegenstelling tot Fastned zie ik bij Ionity na de prijsverhoging echt nergens meer een auto laden in NL. Uitbreiding zal dan ook waarschijnlijk in Duitsland en Frankrijk plaatsvinden waar ik wel met regelmaat alle Ionity stations vol zie staan.
Ja klopt. In die landen weinig partijen vergelijkbaar met Fastned. Ik zie ze in Noorwegen ook weinig toevoegen vergeleken met die bestaande spelers.
 
Gisteren zat ik even een weekeind tripje naar Frankrijk te plannen richting Le Havre. Nu gebruik ik eigenlijk alleen maar het SuC netwerk in het buitenland sinds Ionity de prijzen heeft aangepast maar ik kon het toch niet laten om even uit te rekenen wat het zou kosten om Rouen over te slaan en de Ionity aan de A29 te nemen. Nu schrok ik zelf wel een beetje. Ik kwam erachter dat in Frankrijk de tarieven niet aangepast zijn naar €0,79 per kwh maar naar €0,79 per minuut. Ik kwam erachter via The New Motion en daarna via de Ionity website. De kosten calculatie van ABRP geeft in Frankrijk wel de prijs per kwh aan en niet per minuut waardoor het mij op eerdere trips niet is opgevallen.

Als ik dan een beetje reken €0.40 per kwh bij SuC in Frankrijk tegen €0,79 per minuut bij Ionity en ik doe met de M3P 50kwh laden in +/-20 min (bij een v3 suc volgens teslamate) dan zou het €20,- (SuC) tegen +/- €16,- (Ionity) zijn. Het enorme verschil in Frankrijk lijkt dus voor een M3 helemaal niet te bestaan bij Ionity.

Ben ik de enige die dit over het hoofd heeft gezien?
 
Gisteren zat ik even een weekeind tripje naar Frankrijk te plannen richting Le Havre. Nu gebruik ik eigenlijk alleen maar het SuC netwerk in het buitenland sinds Ionity de prijzen heeft aangepast maar ik kon het toch niet laten om even uit te rekenen wat het zou kosten om Rouen over te slaan en de Ionity aan de A29 te nemen. Nu schrok ik zelf wel een beetje. Ik kwam erachter dat in Frankrijk de tarieven niet aangepast zijn naar €0,79 per kwh maar naar €0,79 per minuut. Ik kwam erachter via The New Motion en daarna via de Ionity website. De kosten calculatie van ABRP geeft in Frankrijk wel de prijs per kwh aan en niet per minuut waardoor het mij op eerdere trips niet is opgevallen.

Als ik dan een beetje reken €0.40 per kwh bij SuC in Frankrijk tegen €0,79 per minuut bij Ionity en ik doe met de M3P 50kwh laden in +/-20 min (bij een v3 suc volgens teslamate) dan zou het €20,- (SuC) tegen +/- €16,- (Ionity) zijn. Het enorme verschil in Frankrijk lijkt dus voor een M3 helemaal niet te bestaan bij Ionity.

Ben ik de enige die dit over het hoofd heeft gezien?
Mijn rekensommetje leert dat zolang je boven 118kW laad Ionilty goedkoper is. Voor mij betekend dat op ongeveer 42% SOC bij een goede laadsessie. Ik zou denk ik tot 50-55% kunnen laden voor dezelfde prijs als bij een SUC in Frankrijk.
Dan valt de prijs eigenlijk best wel mee.
 
  • Like
Reactions: ERvee
Volgende maand gaan we even nr Kroatië en in juli naar Spanje. Met de recente prijsstijgingen aan de superchargers ben ik toch eens gaan kijken wat de interessantste manier van laden kan zijn. Tot mijn grote verwondering, lijkt Ionity plots een stuk interessanter. Zeker met het passport abonnement. Dit abonnement kost wel € 216 op jaarbasis maar haal je er vrij snel uit.

Duitsland: € 0,56 à € 0,58 bij Tesla, en € 0,35 bij Ionity. Bovendien betaal je gewoon de Duitse BTW bij Tesla, iets wat voor extra werk zorgt voor de accountant.
Frankrijk: € 0,46 bij Tesla, € 0,35 bij Ionity. Bij Ionity is dit in FR per minuut, dus met een recente model 3/Y valt hier toch veel voordeel te halen. Laden van 0% tot 50% kost je dan iets meer dan € 5. Wij komen altijd aan bij superchargers met <2% lading om laadtijden te minimaliseren. Laden doen we dan in functie van de volgende laadpaal: afstand x 1,3 (200km rijden = laden tot 260km bereik).
Spanje: geen prijzen gevonden voor Tesla, dus geen vergelijking.
 
  • Informative
Reactions: robertvg