Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ionity Charging netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Hetzelfde blijkbaar met die betaling-apps en laad-apps. Dat kan toch niet moeilijk zijn? Verdorie, we hebben fysieke voorbeelden van hoe het eenvoudig kan: een pasjeslezer in het midden, 4-8 verdeelpunten rondom, kaart in de pasjeslezer steken, tank kiezen en PIN invoeren. Ik ben er nog altijd niet bij waarom dit niet bij 4-8 Ionity laadpunten kan en je gewoon met je pinpas kan betalen.

Ik heb in Zwitserland bij diverse openbare laadpalen staan laden. Wat me opviel is dat bij iedere openbare laadpaal de mogelijkheid werd geboden om met een creditcard, betaalpas of met een prepaid kaart te betalen. Geen noodzaak voor diverse pasjes, abonnementen en die flauwekul, maar gewoon net als bij een tankstation betalen met een betaalpas of creditcard.
 
Vandaag met de kids naar de Blancpain GT3 race geweest op de Nurburgring (GP circuit). Dacht dat het een goede reden was om de Ionity aan de A61 (Brohltal west) eens uit te proberen. Deze ligt op 235km van mijn huis, vlak voor de afrit de Eiffel in richting circuit.

Ik wilde ook nog wat rondjes rijden over de nordschleife en erna nog met genoeg headroom terugrijden via Erfstadt (McDonalds). Daarom bedacht dat ik tot 80% zou laden bij Brohltal West. In 1 woord, geweldig. Hij ligt aan de snelweg en laad gelijk met >180kW. Piek op dik 190kW. Bij 53% nog 140 kW! In 23 minuten van 22% naar 80%. Dat gaat hem dus worden met wintersport! Kids hebben even geplast en fruit gepakt uit de kofferbak. Toen moesten we alweer gaan.... :)

Geen problemen met laden. Maar ik denk dat het accupakket al heet genoeg was. Ik heb de top weer even aangetikt (dik 230 km/u) en constant boven de 150 gecruised. Wat een roadtrip beest is de M3 LR DM toch.Ik denk dat Bjorn Nyland gewoon niet hard genoeg rijdt :). Mijn vermoeden is dat de kloink die je hoort vlak voor de bug dan al geweest is tijdens het rijden. Ik heb de volgende volgorde aangehouden: eerst op de knop "starten" gedrukt op de lader. Vervolgens de stekker in de auto. Daarna de NewMotion RFID tegen de lader aan -> starten begon na een paar seconden.

Verbruik op de ring (3 rondjes) was dik 300 Wh per km. Maar heb het BMW M3'tjes af en toe lastig gemaakt. Wel rustig aan met de kids erin uiteraard :). Na een plankgas ritje naar Erfstadt kwam ik daar weer met 23% aan. Na de Mac was dat weer 95%.
 

Attachments

  • 20190901_095006.jpg
    20190901_095006.jpg
    322.6 KB · Views: 81
Feestje met goedkoop laden bij eins e-mobil is per 16 september afgelopen volgens de mail die net binnenkwam...:
---------------------------------------------
wir haben tolle Neuigkeiten für Sie.

Aktuell werden Ihnen Ihre Ladevorgänge an Stationen von anderen Anbietern pauschal berechnet.
Das bedeutet, Sie zahlen einen festen Betrag, auch wenn Sie nur wenige kWh laden.

Ab dem 16. September 2019 ändert sich dies,
denn dann werden – neben einer zusätzlich anfallenden Startpauschale – auch diese Ladevorgänge verbrauchsgenau abgerechnet.

Was heißt das genau für Sie?
Sie bezahlen somit eine geringe Startpauschale und ansonsten nur noch das, was Sie tatsächlich laden.
Somit wird Laden für Sie noch fairer und transparenter.
Die neuen Preise können Sie ab 16. September 2019 wie gewohnt in der eins-E-Mobil-App einsehen.
---------------------------------------------
 
Ik heb in de auto al een mooie collectie laadpassen en in mijn telefoon een collectie apps, maar de goede prijzen vervallen vooraleer ik ergens moet laden. Beetje een luxe probleem, rijden met zo een Tesla :p

BMW chargenow pas is mijn "nood" pas (die werkt op heel veel netwerken in de EU), en voor de niet BMW rijder: ze vragen alleen of je bmw rijdt. Verder alleen maingau.
 
Even mijn ervaring delen. Afgelopen zondag de M3 aan de Ionity bij Tolnegen geprikt. En geen kaart hoeven presenteren... Gewoon start op het schermpje drukken, stekker in de Tesla en hops, 191kW laden met die hap. Nou vraag ik me alleen af hoe ze de verrekening gaan doen, ik vermoed via de Tesla-factuur...
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
Even mijn ervaring delen. Afgelopen zondag de M3 aan de Ionity bij Tolnegen geprikt. En geen kaart hoeven presenteren... Gewoon start op het schermpje drukken, stekker in de Tesla en hops, 191kW laden met die hap. Nou vraag ik me alleen af hoe ze de verrekening gaan doen, ik vermoed via de Tesla-factuur...
Dat laatste lijkt mij heel stug. Ionity weet niet welke auto het bij Tesla was. Alsof die lader per ongeluk op gratis stond. Station net nieuw?
 
Ik weet niet hoe het bij ionity is, maar bij Fastned kun je Autocharge inschakelen voor CCS. Dan hoef je alleen de eerste keer met de app de sessie te starten waarna hij je auto koppelt aan je account en je vanaf dan zonder extra handelingen direct kunt laden. Werkt ook met de retrofit CCS heb ik ondervonden.
Heb je eerder bij ionity geladen en een pas gebruikt? Dan zou het kunnen dat zij dit ook kunnen doen op deze manier.
 
  • Informative
Reactions: sweep
Tolnegen is volgens mij gratis...
Is al maanden zo. (niet verder vertellen....) En laadt over het algemeen peilsnel. Heb daar een keer een M3 LR van 20-80% geladen in 20 minuten. Flinke tijd op 189kWH. Dat het gratis is komt waarschijnlijk omdat het laadpunt buggy is. Soms laadt hij een paar minuten op vol vermogen om daarna terug te klappen naar slow-motion. En dat kan je bij de vaste laadprijs van 8 euro per beurt niet hebben.
 
Tolnegen is volgens mij gratis...

Als je via ABRP je route via CCS plant zie je idd dat er sommige Ionity chargers gratis zijn. Overigens zeer tevreden van Ionity. In Italië en Duitsland 2 keer met hun geladen en ging telkens zeer vlot. Tip. Eerst je kaart of in de app de laadbeurt starten, op het scherm op start drukken en dan pas de kabel erin. In het andere geval durft die de laadsessies wel eens te onderbreken.
 
  • Like
Reactions: beJels
Is al maanden zo. (niet verder vertellen....) En laadt over het algemeen peilsnel. Heb daar een keer een M3 LR van 20-80% geladen in 20 minuten. Flinke tijd op 189kWH. Dat het gratis is komt waarschijnlijk omdat het laadpunt buggy is. Soms laadt hij een paar minuten op vol vermogen om daarna terug te klappen naar slow-motion. En dat kan je bij de vaste laadprijs van 8 euro per beurt niet hebben.
Kleine correctie: 189kW ;)

kWh is de eenheid om een hoeveelheid energie aan te geven, zoals de capaciteit van een accu. Een Mode 3 LR heeft een 75kWh accu die met vermogens van wel 189kW bij Ionity kan worden geladen.
 
Tolnegen is volgens mij gratis...
Tolnegen is al een hele tijd gratis (in ieder geval sinds ik mijn M3 heb, sinds eind juni 2019). Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat hij in "test" draait en daardoor nog gratis is. Ik heb hier al heel vaak geladen en altijd voor niets, nada, noppes... Soms doet één van de twee het niet, soms valt ie na paar minuten af naar 30kW, maar meestal doet hij het gewoon prima en tik je inderdaad even de 190kW aan...
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer d'r van...!
 
  • Informative
Reactions: beJels
Ionity gaat eindelijk het design uitrollen zoals het netwerk ooit eind 2017/begin 2018 gepresenteerd is.
IONITY Unveils New High Power Chargers In Frankfurt
Vraag me nog steeds af waarom ze dat niet meteen hebben gedaan, nu zitten ze alsnog met ~150 lokaties die er anders uitzien.
Mooie feature: de Led ring bovenop veranderd kennelijk van kleur met de SoC.
 
Gisteren op terugweg van Berlijn in Lippetal bij Ionity geladen.
Prima locatie en prima Autohof, de enigste EV daar.

Met NewMotion pas 60 KWh geladen voor Euro 7.60.
IMG_20190918_201214[1].jpg


In 33 minuten van 14% naar 90% geladen ofwel gemiddeld 110 KW.
Piek bij 193KW bij 35% / maar ook bij 50% nog 149KW / bij 60% nog op 120 KW

Het wordt zo nog een probleem om rustig je Schnitzel te kunnen eten onderweg,
Ik heb mijn laadlimiet maar iets verschoven om rustig te kunnen blijven tafelen :)
 
Last edited: