Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Is ‘die Wende’ ingezet?

This site may earn commission on affiliate links.
De moderne diesel: wellicht.
Maar ik leg uit dat dat heel anders is geweest (net zoals nu met de EV).

En de moderne diesel kan best goed zijn maar is een aflopende zaak (politiek, VW ellende, oude diesels eruit, gebiedsverbod, diesels worden hybrids, fabrikanten stoppen geld in EV ontwikkeling en stoppen geen geld meer in ICE ontwikkeling, signalen zat .....). Gebruikte diesels kom je nu al niet meer aan de straatstenen kwijt.

Nog even en dan is het net als roken..... "rij jij nog in een diesel !".
 
De moderne diesels zijn toch echt zo slecht nog niet en ze worden doorontwikkeld. Ook dat heeft en positieve werking. Voor veel mensen is een stap naar een moderne diesel beter te nemen dan naar een EV.

Zie toevallig ook dit bericht, zojuist gepost (maar het verhaal is al veel langer bekend):
’Dieselmotor maakt stad schoner’

Wat een kwakkel toch :
"Somers stelt dat uit Brits onderzoek blijkt dat de moderne (Euro 6) dieselmotoren meer fijnstof uit de lucht filteren dan ze toevoegen, en dat deze motoren dus in principe de lucht zuiveren in plaats van vervuilen."

Het is inderdaad een oud verhaal, steekt dat nu terug de kop op ?
Ik heb toen de heren aangeschreven waarom de uitlaat dan niet IN de cabine komt - als die lucht toch properder zou zijn dan de buitenlucht die ze aanzuigen.
Hun antwoord was : dat komt omdat de interieurfilter zo performant is, dat de binnenlucht nog zuiverder is.

Mijn reactie was : en waarom voedt je die interieurfilter dan niet met de uitlaat ipv buitenlucht - dan wordt hij minder belast en blijft deze langer zuiver. Toen bleef het stil.


Ik vind dat het verspreiden van dat soort kwakkels gewoon strafbaar moet worden.
 
Tsja, wil je het echte verhaal horen?
Er is nog een reden waarom Tesla het zo goed doet met elektrische voertuigen, met name omdat ze echt Greenfield approach kunnen toepassen. Klassieke automerken hebben namelijk nog een probleem: veel dealers wilden geen elektrische voertuigen verkopen, want daar verdienden ze zo goed als niets aan tijdens het onderhoud (geen oliewissels, geen remschijven, geen luchtfilters, geen ...). Ondertussen komt ook bij die dealers het besef dat ze geen keuze hebben.

Klassieke autofabrikanten hebben nog een ander groot probleem : hun ingenieurs !
Die zeggen meteen 'dat hebben we al gedaan, dat kennen we al, been there, done that, ...'
Kijk bvb. bij ieder ander merk naar de laadpoort : het is gewoon een benzineklep, meestal zelfs met stop erop !

En voor Duitsers is het nóg erger : daar is het 'nicht von uns erfunden '. En dus kan het niet goed zijn.


(ps : ik ben zélf ir.)
 
Of het geloofwaardig is of niet maakt mij niet zoveel uit. Ik liet met dit alleen maar zien dat de oogkleppen die diesel en benzinerijders hebben richting EV ook andersom gelden. Ik krijg hier soms het idee dat alles wat niet EV is, per definitie de vijand is en dat de EV rijders de wereld redden (zie op het forum bijvoorbeeld de felle reacties op de rebranding van New Motion naar Shell Recharge). Ik denk dat de komende jaren er een tussenweg blijft bestaan tussen 'schone' ICE en EV. EV zal ongetwijfeld steeds meer toenemen, maar sluit niet zomaar technieken uit.

@Kiprich Ja, dat verhaal is echt geloofwaardig. Echt waar.
 
Dat Diesels minder fijnstofdeeltjes uitstoten zal waar zijn. Alleen blijft de vraag wat de aard van de uitgestoten deeltjes is. En er komt een aanzienlijk deel ammoniak vrij waarover gezwegen wordt. Minerale olie kent geen ammoniakverbinding maar adBlue helaas wel. En dat wordt nu juist ingespoten om de NOx uitstoot te beperken.
 
De moderne diesels zijn toch echt zo slecht nog niet en ze worden doorontwikkeld. Ook dat heeft en positieve werking. Voor veel mensen is een stap naar een moderne diesel beter te nemen dan naar een EV.

Zie toevallig ook dit bericht, zojuist gepost (maar het verhaal is al veel langer bekend):
’Dieselmotor maakt stad schoner’
Somers werkt als diesel expert voor het eufemistisch genaamde ‘ Zero Emission Lab’ waar o.a. Shell een partner van is. En jij wil dat we dit soort lui niet dissen...
 
  • Like
Reactions: S-19910 and horta
Wat een kwakkel toch :
"Somers stelt dat uit Brits onderzoek blijkt dat de moderne (Euro 6) dieselmotoren meer fijnstof uit de lucht filteren dan ze toevoegen, en dat deze motoren dus in principe de lucht zuiveren in plaats van vervuilen."

Het is inderdaad een oud verhaal, steekt dat nu terug de kop op ?
Ik heb toen de heren aangeschreven waarom de uitlaat dan niet IN de cabine komt - als die lucht toch properder zou zijn dan de buitenlucht die ze aanzuigen.
Hun antwoord was : dat komt omdat de interieurfilter zo performant is, dat de binnenlucht nog zuiverder is.

Mijn reactie was : en waarom voedt je die interieurfilter dan niet met de uitlaat ipv buitenlucht - dan wordt hij minder belast en blijft deze langer zuiver. Toen bleef het stil.


Ik vind dat het verspreiden van dat soort kwakkels gewoon strafbaar moet worden.
upload_2019-12-24_0-6-51.jpeg
 
Dat Diesels minder fijnstofdeeltjes uitstoten zal waar zijn. Alleen blijft de vraag wat de aard van de uitgestoten deeltjes is. En er komt een aanzienlijk deel ammoniak vrij waarover gezwegen wordt. Minerale olie kent geen ammoniakverbinding maar adBlue helaas wel. En dat wordt nu juist ingespoten om de NOx uitstoot te beperken.

En zelfs dat eerste is maar waar voor een beperkt werkingsgebied, maar dat vertellen ze er ook niet bij. Ze blijven liegen.
 
Nee hoor, je mag van mij dissen wie je wilt dissen. Alleen de felheid tegenover mogelijke andere brandstoffen is hier zo af en toe ook wel bijzonder te noemen. Ik weet niet of EV wel of niet de oplossing is voor korte of lange termijn. Daardoor zou het verstandig zijn om meerdere opties open te houden. Opties vallen vanzelf af als ze niet renderen.

Somers werkt als diesel expert voor het eufemistisch genaamde ‘ Zero Emission Lab’ waar o.a. Shell een partner van is. En jij wil dat we dit soort lui niet dissen...
 
Last edited:
Opties vallen vanzelf af als ze niet renderen? Net als vroeger: opties vallen vanzelf af als een andere optie beter is?

Philips Video 2000, Windows 3.1 om maar een paar voorbeelden te noemen van het tegendeel.

De marktmacht van oliemaatschappijen is dusdanig groot dat 'niet renderen' nu al is achterhaald. Waarom worden er op grote schaal nog waterstof bussen gekocht? Waarom wordt er zwaar geleund op waterstof auto's? Zie het waterstof of elektrisch draadje voor de argumentatie waarom het onzin is en absoluut niet rendeert. Toch staat de politiek er volledig achter....
 
Opties vallen vanzelf af als ze niet renderen? Net als vroeger: opties vallen vanzelf af als een andere optie beter is?

Philips Video 2000, Windows 3.1 om maar een paar voorbeelden te noemen van het tegendeel.

De marktmacht van oliemaatschappijen is dusdanig groot dat 'niet renderen' nu al is achterhaald. Waarom worden er op grote schaal nog waterstof bussen gekocht? Waarom wordt er zwaar geleund op waterstof auto's? Zie het waterstof of elektrisch draadje voor de argumentatie waarom het onzin is en absoluut niet rendeert. Toch staat de politiek er volledig achter....

Ik weet niet of je het filmpje in de 2e post in dit draadje (JP Morgan conference) hebt gezien.

"It's not going to happen because of governments, it's going to happen despite governments. It's not going to cost you money, it's going to give you money back".

Goed om nog eens te bekijken.
 
Video2000 rendeerde duidelijk niet. Dat de techniek veel beter was dan VHS staat buiten kijf, maar renderen heeft met meer zaken te maken (en helaas... wij waren 1 van de huishoudens die op een gegeven moment de overstap moesten maken van Video2000 naar VHS).

Nogmaals, ik zeg niet dat diesel de toekomst heeft, maar als diesel beter gemaakt kan worden, be my guest. Uiteindelijk zal het grote publiek de keuze gaan maken. Van mij mag het net zo lief EV zijn, of wellicht nog iets anders waar ik geen weet van heb.

Opties vallen vanzelf af als ze niet renderen? Net als vroeger: opties vallen vanzelf af als een andere optie beter is?

Philips Video 2000, Windows 3.1 om maar een paar voorbeelden te noemen van het tegendeel.

De marktmacht van oliemaatschappijen is dusdanig groot dat 'niet renderen' nu al is achterhaald. Waarom worden er op grote schaal nog waterstof bussen gekocht? Waarom wordt er zwaar geleund op waterstof auto's? Zie het waterstof of elektrisch draadje voor de argumentatie waarom het onzin is en absoluut niet rendeert. Toch staat de politiek er volledig achter....