Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Is de X nu met of zonder aquarium onder de spoiler?

This site may earn commission on affiliate links.
Zitten volgens mij in de rubber dopjes, de gaatjes zelf zie ik ook niet. Nadat ik die rand onder ruit heb schoongeblazen staat er een tijdje geen water in en als ik er water op gooi loopt het weg. Misschien dat het bij vroege x-en er nog niet zat?
 
De afvoergaten zitten inderdaad nauwelijks benaderbaar onder de achterruit weggewerkt. Ik heb de afvoeren weten te perforeren m.b.v. een tie-wrap XXL. Zo'n tie-wrap is plat en stevig, en voorzien van een ribbelprofiel dat de verstopping oplost die er af-fabriek in lijkt te zitten. Daarna nooit meer last gehad, want regenwater zelf verstopt de afvoeren niet.
 
Als het heeft geregend staat er bij mijn X onder de spoiler pakweg 2 cm water in de “plooi”. Ik zou verwachten dat er een afwatering in zou zitten. Dat zou kunnen onder de plastic delen. wellicht is deze bij mij verstopt?
Vandaag deze vraag bij een tesla monteur neergelegd, die was het nog niet eerder opgevallen.
In Amsterdam (in een regen) op het tesla terrein even de aanwezige X’sen bekeken. Sommigen waren “vol” en sommigen waren leeg.
Het was niet duidelijk of degenen zonder waterballet wellicht vlak ervoor aan waren komen rijden. (de rijwind blaast het water eruit).

VRAAG: beste X rijders hebben jullie als het geregend heeft en de auto staat stil ook een reservoir aan water onder de spoiler (allen voor de vaste spoilers) of zit er een afvoer in de rand onder de spoiler?
(ik kan er nu geen foto bij doen, ik heb een loaner me ivm ander onderhoud)
Kleine update/verduidelijking.

Het probleem is niet de wasstraat, maar dat er regulier water in blijftstaan en daarin zand en ander troep. Als de auto dan een paar dagen stilstaat koekt dit aardig aan. Dat ziet er gewoon niet goed uit.

Er blijken vlak onder de ruit aan elke zijde een rubber dopje te zitten. Ik dacht dat ze verstopt waren dus ik heb geprobeerd er met een staafje door te prikken. Het zit echter precies zo dat je niet kunt goed zien. Gevolg was dat het rubberdopje in de klep is verdwenen, incl het water dat in de rand stond.

Aan de onderkant van je klep zit aan beiden kanten een (rubber) opening voor de afwatering.

Ik dacht dat het rubber dopje in direct verband stond met de afwatering opening. Omdat het dopje nu in een klep verdwenen was dacht ik dat ook het regenwater de klep in zou lopen.
Om het te herstellen heb ik de binnenbekleding van de achterklep gehaald.

Ik kon er echter niet bij het dopje/de opening onder de spoiler komen. De afwatering is aan de bovenkant met een soort trechter aan de klep gelijmd. Het dopje is dus in de trechter gevallen. (ik hoop dat het de afvoer niet verstopt.)

Aan de ene kant is het probleem nu opgelost, vraag is nu moet ik het dopje de andere kant er ook in duwen? zodat het water aan beide kanten goed wegloopt?
Horen die dopjes er wel te zitten? Zit er in die dopjes wel een gat in voor de afwatering of zijn het dopjes die ze vergeten hebben te verwijderen bij de montage?

Blijkbaar zijn er meer mensen met deze problemen. Iemand dit al besproken bij SEC?
Hi. Did you find out if it’s ok to leave it like this without the caps?
 
Kleine update/verduidelijking.

Het probleem is niet de wasstraat, maar dat er regulier water in blijftstaan en daarin zand en ander troep. Als de auto dan een paar dagen stilstaat koekt dit aardig aan. Dat ziet er gewoon niet goed uit.

Er blijken vlak onder de ruit aan elke zijde een rubber dopje te zitten. Ik dacht dat ze verstopt waren dus ik heb geprobeerd er met een staafje door te prikken. Het zit echter precies zo dat je niet kunt goed zien. Gevolg was dat het rubberdopje in de klep is verdwenen, incl het water dat in de rand stond.

Aan de onderkant van je klep zit aan beiden kanten een (rubber) opening voor de afwatering.

Ik dacht dat het rubber dopje in direct verband stond met de afwatering opening. Omdat het dopje nu in een klep verdwenen was dacht ik dat ook het regenwater de klep in zou lopen.
Om het te herstellen heb ik de binnenbekleding van de achterklep gehaald.

Ik kon er echter niet bij het dopje/de opening onder de spoiler komen. De afwatering is aan de bovenkant met een soort trechter aan de klep gelijmd. Het dopje is dus in de trechter gevallen. (ik hoop dat het de afvoer niet verstopt.)

Aan de ene kant is het probleem nu opgelost, vraag is nu moet ik het dopje de andere kant er ook in duwen? zodat het water aan beide kanten goed wegloopt?
Horen die dopjes er wel te zitten? Zit er in die dopjes wel een gat in voor de afwatering of zijn het dopjes die ze vergeten hebben te verwijderen bij de montage?

Blijkbaar zijn er meer mensen met deze problemen. Iemand dit al besproken bij SEC?
Did you resolve it?