Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Janken over tekortkomingen van Tesla (niet van personen s.v.p.)

This site may earn commission on affiliate links.
Even voor het idee voor mensen die het niet voor kunnen stellen: een bijna-ongeluk is een situatie dat je net niet tegen een andere auto opknalt. Ik had geluk dat de weg erg braad was en er geen tegenliggers waren.
Dus, voor het goede begrip: je reed met onvoldoende zichtbaarheid en onvoldoende kennis van je wagen te snel voor de weersomstandigheden en te kort op je voorligger voor de weersomstandigheden?

Kwestie van dat we de kar niet voor het paard spannen.

 
Even voor het idee voor mensen die het niet voor kunnen stellen: een bijna-ongeluk is een situatie dat je net niet tegen een andere auto opknalt. Ik had geluk dat de weg erg braad was en er geen tegenliggers waren.

Dit is een zeer stressvolle situatie, en feedback door uitleggen wat de enige toepasbare knop doet, is niet hulpvaardig. Ik vergeleek met een Volvo waar je de regenwisser sneller kan zetten, en niet minimaal elke seconde moet bijdrukken of met 1 hand moet sturen om het scherm te sturen.

Als je je niet kan voorstellen dat de situatie op zn minst onprettig was en je focust op ervan uit gaan dat ik basiszaken van de auto niet begrijp of TSLA loop te shorten, dan leven we in een andere wereld.

Voor de mensen die dit begrijpen: bedankt!
Volstrekt duidelijk dat zo’n situatie niet prettig is en de adrenaline op dat moment oploopt, dat geloof ik graag.
Ik denk echter wel dat het een kwestie is van wennen en je auto kennen.
Een paar jaar terug had ik zowel een auto van Europese afkomst als een van Amerikaanse afkomst. De werking van de pookjes was in beide autos totaal anders. Daarbij had ik ook regelmatig dat ik de richtingaanwijzer inschakelde ipv de ruitenwisser inschakelde als ik van auto wisselde.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Het is toch grappig op dit forum. Het ligt altijd aan de bestuurder, maar nooit aan de Tesla . Even serieus, ik mis mijn mooie glimmende knopen nog steeds. Buiten dat het er degelijk uit ziet, de mooie, glimmende knoppen, kan ik ze blindelings bedienen. Maar een scherm is en blijft een gadget, ongevoelig, protserig en je moet je ogen van de weg halen om er naar re kijken waar zich het icoontje zich bevind of een pulldown menu aanspreken om verder in het menu te komen. Dan zijt gij reeds enkele kilometers verder.. Zelfs de temperatuur regelen bij mijn S zijn meerdere ingrepen nodig i.p.v. een knop. Maar ja wie ben ik die sinds 1965 o.a. auto, motor rijdt.. Ervaring genoeg al zeg ik het zelf. Ik gebruik als het regent altijd de eerste tand van de regenschakelaar, wil geen krassen in mijn nieuwe voorruit meer hebben. Vandaar het gemak van een schakelaar binnen handbereik. Maar lees dat de 3 weer verder is ontwikkeld door softwarejongens - zijn vaak fanatieke gamers, ik heb er twee thuis gehad - die slechts enkel een toetsenboord en een scherm kennen. Zeg maar die hebben een toetsenboord voor hun kop, waardoor veel gemak naar de knoppen gaat. :D
 
  • Like
Reactions: Stream
Het is toch grappig op dit forum. Het ligt altijd aan de bestuurder, maar nooit aan de Tesla . Even serieus, ik mis mijn mooie glimmende knopen nog steeds. Buiten dat het er degelijk uit ziet, de mooie, glimmende knoppen, kan ik ze blindelings bedienen. Maar een scherm is en blijft een gadget, ongevoelig, protserig en je moet je ogen van de weg halen om er naar re kijken waar zich het icoontje zich bevind of een pulldown menu aanspreken om verder in het menu te komen. Dan zijt gij reeds enkele kilometers verder.. Zelfs de temperatuur regelen bij mijn S zijn meerdere ingrepen nodig i.p.v. een knop. Maar ja wie ben ik die sinds 1965 o.a. auto, motor rijdt.. Ervaring genoeg al zeg ik het zelf. Ik gebruik als het regent altijd de eerste tand van de regenschakelaar, wil geen krassen in mijn nieuwe voorruit meer hebben. Vandaar het gemak van een schakelaar binnen handbereik. Maar lees dat de 3 weer verder is ontwikkeld door softwarejongens - zijn vaak fanatieke gamers, ik heb er twee thuis gehad - die slechts enkel een toetsenboord en een scherm kennen. Zeg maar die hebben een toetsenboord voor hun kop, waardoor veel gemak naar de knoppen gaat. :D
🤣 Het enige wat je bewijst met je statement is dat je een boomer bent. 🤡
 
Het is toch grappig op dit forum. Het ligt altijd aan de bestuurder, maar nooit aan de Tesla . Even serieus, ik mis mijn mooie glimmende knopen nog steeds. Buiten dat het er degelijk uit ziet, de mooie, glimmende knoppen, kan ik ze blindelings bedienen. Maar een scherm is en blijft een gadget, ongevoelig, protserig en je moet je ogen van de weg halen om er naar re kijken waar zich het icoontje zich bevind of een pulldown menu aanspreken om verder in het menu te komen. Dan zijt gij reeds enkele kilometers verder.. Zelfs de temperatuur regelen bij mijn S zijn meerdere ingrepen nodig i.p.v. een knop. Maar ja wie ben ik die sinds 1965 o.a. auto, motor rijdt.. Ervaring genoeg al zeg ik het zelf. Ik gebruik als het regent altijd de eerste tand van de regenschakelaar, wil geen krassen in mijn nieuwe voorruit meer hebben. Vandaar het gemak van een schakelaar binnen handbereik. Maar lees dat de 3 weer verder is ontwikkeld door softwarejongens - zijn vaak fanatieke gamers, ik heb er twee thuis gehad - die slechts enkel een toetsenboord en een scherm kennen. Zeg maar die hebben een toetsenboord voor hun kop, waardoor veel gemak naar de knoppen gaat. :D

Die knopjes is een kwestie van smaak en/of gewoonte. Persoonlijk vind ik dat strak interieur super. Wanneer ik met een E-tron of Taycan rijd, dan vind ik het interieur “druk”. Maar dat zijn persoonlijke voorkeuren waarover discussiëren geen enkele meerwaarde biedt.

Wat de opmerking van Stream betreft; ik ben het volledig met je eens dat die regensensor niet werkt zoals het zou moeten zijn. Maar het is gewoon even het knopje op hendeltje indrukken om ze te laten wissen, en dat kan perfect met beide handen aan het stuur. Is het ideaal ? Neen. Maar indien deze handeling te moeilijk was om een gevaarlijke situatie te vermijden, dan vermoed ik dat je rijgedrag ook niet aangepast was aan de situatie.
 
Bij een knopjeswagen zijn veel knopjes rechtstreeks met hun functie verbonden. Er is dan geen mogelijkheid om die functies up te daten.
Een "geen mogelijkheid" kun je beter als een onderzoeksvraag stellen: "Hoe kunnen knoppen losgekoppeld worden van hun functie?".

Dan krijg je bijvoorbeeld oplossingen als deze: Nemeio - The customizable e-Ink keyboard
E-ink/e-paper zijn theoretisch verkrijgbaar je in alle kleur-combinaties, dus mogelijkheden zijn eindeloos.
 
Maar indien deze handeling te moeilijk was om een gevaarlijke situatie te vermijden, dan vermoed ik dat je rijgedrag ook niet aangepast was aan de situatie.
Ik vermoed vooral dat je er niet bij was. ;)

Punt is dat bij situaties waar je in auto's met veeeel te veel knoppen je wel snel kan handelen zonder je ogen van de weg te houden en in een Tesla niet. En ik voelde een enorme onmacht dat ik verplicht was te kijken naar het scherm, maar de ogen op de weg *moest* houden om geen ongelukken te krijgen.

En voor wie nu wel nieuwsgierig zijn voor wat ik de volgende keer ga doen: Tesla voice command: Wipers Increase

En voor wie RTFM wil zeggen: Voice Commands
 
  • Like
Reactions: JeePee
Dit
Een "geen mogelijkheid" kun je beter als een onderzoeksvraag stellen: "Hoe kunnen knoppen losgekoppeld worden van hun functie?".

Dan krijg je bijvoorbeeld oplossingen als deze: Nemeio - The customizable e-Ink keyboard
E-ink/e-paper zijn theoretisch verkrijgbaar je in alle kleur-combinaties, dus mogelijkheden zijn eindeloos.
Dit is toch nog erger dan een Tesla vind ik?
Op het scherm heb je nog de volledige vrijheid om als ontwikkelaar te kiezen waar een knop staat. Hier ben je beperkt tot de locatie en het aantal van de fysische knoppen.
En een functie die niet met de MCU verbonden is kan je nooit aansturen. Als je toeterknop rechtstreeks, wired, met de toeter verbonden is, kan je de knop niet gebruiken om je camerabeelden op te slaan.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Als je toeterknop rechtstreeks, wired, met de toeter verbonden is, kan je de knop niet gebruiken om je camerabeelden op te slaan.
De MCU kan toch nog steeds een verbinding hebben en zien of er spanning op de toeter komt en dan de beelden opslaan.
In mijn Laro 90 heb ik een tuning box. Ik heb met een stukje chinese elektronica geregeld dat ie alleen bij volgas werkt. De Laro heeft een ECU en een elektronisch gaspedaal. Bij 4,5 Volt schakelt de Tuning box is. Heel simpel als ik dat al kan maken. :rolleyes:
 
En ik voelde een enorme onmacht dat ik verplicht was te kijken naar het scherm, maar de ogen op de weg *moest* houden om geen ongelukken te krijgen.

En voor wie nu wel nieuwsgierig zijn voor wat ik de volgende keer ga doen: Tesla voice command: Wipers Increase

En voor wie RTFM wil zeggen: Voice Commands
Doe nou niet wat Stream hier zegt (ik vermoed dat ie in alle wijsheid mij geblokkeerd heeft, tand pis) maar volg gewoon de juiste handleiding:

Model 3 Owner's Manual | Tesla
 
  • Like
Reactions: job-lek
Even voor het idee voor mensen die het niet voor kunnen stellen: een bijna-ongeluk is een situatie dat je net niet tegen een andere auto opknalt. Ik had geluk dat de weg erg braad was en er geen tegenliggers waren.

Dit is een zeer stressvolle situatie, en feedback door uitleggen wat de enige toepasbare knop doet, is niet hulpvaardig. Ik vergeleek met een Volvo waar je de regenwisser sneller kan zetten, en niet minimaal elke seconde moet bijdrukken of met 1 hand moet sturen om het scherm te sturen.

Als je je niet kan voorstellen dat de situatie op zn minst onprettig was en je focust op ervan uit gaan dat ik basiszaken van de auto niet begrijp of TSLA loop te shorten, dan leven we in een andere wereld.

Voor de mensen die dit begrijpen: bedankt!
Welkom in het nieuwe Wooter forum, waar elke kritiek op Tesla weggewuifd wordt.
 
Welkom in het nieuwe Wooter forum, waar elke kritiek op Tesla weggewuifd wordt.
Ach, de groep die innovatie begrijpt, en dus wil focussen op observaties ipv meningen, is groot genoeg om zonder the Wooter-club discusssies te kunnen voeren. Ik leer hier veel en hoop dat mensen mijn observaties kunnen gebruiken om beter voorbereid te zijn in vergelijkbare situaties.

En straks, als de regen-sensor het weer doet, dan hebben we het hier niet meer over. :)
 
Dit

Dit is toch nog erger dan een Tesla vind ik?
Op het scherm heb je nog de volledige vrijheid om als ontwikkelaar te kiezen waar een knop staat. Hier ben je beperkt tot de locatie en het aantal van de fysische knoppen.
En een functie die niet met de MCU verbonden is kan je nooit aansturen. Als je toeterknop rechtstreeks, wired, met de toeter verbonden is, kan je de knop niet gebruiken om je camerabeelden op te slaan.
Ah, belangrijk detail: per grote versie de icoon veranderen, en niet er een context-gevoelige wirwar van maken. Dus met V11 zouden dan bepaalde knoppen anders werken, en dus andere iconen hebben.

Er is ook wat mogelijk met context-knoppen zoals we die in de Tesla hebben, zonder e-ink. Stel je drukt de regenwisserknop in, dat dan tijdelijk de volumeknoppen de snelheid van de wissers dienen. Mijn ervarijg is dat dit voor sommigen werkt en sommigen ervoor zorgen dat alle instellingen een grote chaos worden.
 
  • Like
Reactions: JeePee
Ah, belangrijk detail: per grote versie de icoon veranderen, en niet er een context-gevoelige wirwar van maken. Dus met V11 zouden dan bepaalde knoppen anders werken, en dus andere iconen hebben.

Er is ook wat mogelijk met context-knoppen zoals we die in de Tesla hebben, zonder e-ink. Stel je drukt de regenwisserknop in, dat dan tijdelijk de volumeknoppen de snelheid van de wissers dienen. Mijn ervarijg is dat dit voor sommigen werkt en sommigen ervoor zorgen dat alle instellingen een grote chaos worden.
Ja inderdaad behalve de scrollwieltjes was er nog niets customizable of context related. Nu is de eerste stap gezet met de menuknoppen onderaan die je zelf kan kiezen. DIe eerste stap is niet 100% geslaagd, maar is nu wel gezet. Laten we hopen dat de volgende stap wel de goeie richting uit gaat. Ik heb er alvast vertrouwen in.
 
  • Like
Reactions: job-lek and wooter