Goed verhaal over die knopjes. Gaat alleen veel te lang door als de titel "Janken over tekortkomingen" is. Lijkt mij ook geen tekortkoming, maar een ontwerp keuze. Dan had je een andere auto moeten kiezen. Maar dat terzijde.
Eerst even wat goed nieuws, maar ik ben bang dat dit binnenkort dat wel mis zal gaan: ik heb mijn Tesla S 85 uit 2013 tweedehands bij Tesla gekocht toen hij vier jaar oud was, met 90.000km op te teller. Ik heb nog geen 12V accu hoeven vervangen. Wellicht is dit gedaan door Tesla voor aflevering. Dat weet ik niet. Maar ik heb hem intussen meer dan vier jaar, maar nog steeds niet hoeven vervangen.
Voordeel was dat er 2 jaar, of 80.000 km, extra garantie op zat.
En dat was wel nodig, want wat er allemaal wel te janken was:
- 3G modem, slechte verbinding, geen kaarten tijdens navigeren. Opgelost met 4G modem. Kost normaal € 450,00
- 1e versie vloermatten. Mat onder je voet, voet blijft vastzitten bij gaspedaal. Lachen man. Prijs weet ik niet.
- 3e remlicht aantal leds stuk. Vervangen kost € 800,00
- Deurhendel stuk. Vervangen kost iets van € 350,00.
- Vastlopers tijdens rijden. Zelfs niet meer kunnen zien hoe hard je rijd. Handig met flitspalen. Met de, helaas niet meer ontwikkelde, App Flitsnav op mijn telefoon op schoot, moeten bijhouden hoe hard ik ging. Opgelost met scrollwiel reset, maar dat is lastig rijdend over wegen met bochten en rotondes. Dan moet je toch echt stoppen.
Dat is gelukkig opgelost met de latere versie van de software.
Eenmaal uit de garantie en moest ik zelf betalen:
- eMMC stuk. Zelf laten fixen bij een ander, à € 400,00. Kort daarna werd het alsnog terug roep actie en heb ik mijn geld terug gekregen. Dat is wel chill.
- Hoofdzekering stuk: € 400,00
- Climate Control unit lek: € 1250,00 en dat is niet eens door Tesla, à € 130,00 per uur, gedaan (dat uurtarief, dat is pas janken, oplichters).
- Linkerachterwiel ophanging brak zomaar af. Gelukkig toen ik net achteruit mijn oprit op reed. Geschatte kosten bij Tesla € 1500,00, waarvan meer dan de helft uurloon. Bij een ander laten doen. Bleek na demonteren nog meer stuk. Alsnog € 1500,00 moeten betalen, maar dat was bij Tesla dan waarschijnlijk € 2500,00 geworden. Slechte offerte dus, eigenlijk ook nog eens om te janken.
- De airflow van het ventilatierooster, rechts naast het stuur, is minder dan de aan de passagierkant. Onderzocht: zou € 350,00 gaan kosten. Laat maar; toch nog even € 130,00 onderzoekskosten (oplichters)
- Navigatiemappen uit 2019. Sinds die tijd geen update meer gezien. Daardoor lastig navigeren naar en van de SuperChargers in Zwolle. Bij Breukelen liet hij mij destijds ook al op de vluchtstrook stoppen: Je bent er! Waar?!
- Nu melding over parkeerrem. Moet nog even kijken of schoonmaken helpt. Anders € 500,00 per wiel, heb ik gelezen. En dat terwijl het gewoon wel werkt. Anders was mijn auto allang van de oprit afgerold en was tijdens het rijden mij actieradius heel snel verminderd. Raar iets dus.
Ik heb het idee dat de auto gewoon niet veel langer dan 8 jaar mee gaat. Dat is gelijk aan de garantie op de accu.
Ik was van plan de auto door te rijden tot het echt niet meer ging. Maar het lijkt er op dat die tijd nu al is gekomen. Beetje jammer.