Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Janken over tekortkomingen van Tesla (niet van personen s.v.p.)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb het idee dat de auto gewoon niet veel langer dan 8 jaar mee gaat. Dat is gelijk aan de garantie op de accu.
Ik was van plan de auto door te rijden tot het echt niet meer ging. Maar het lijkt er op dat die tijd nu al is gekomen. Beetje jammer.
Oef! Dat was een fikse opsomming van kosten! Wat me opvalt is dat je de Tesla-service vermijdt en je enkele niet gerepareerde zaken hebt - is je ervaring dat het vooral duur is, maar te lage garantie op reparatie?

Wel gratis laden, dus die kosten vallen weer mee. :)
 
  • Like
  • Funny
Reactions: ERvee and job-lek
Goed verhaal over die knopjes. Gaat alleen veel te lang door als de titel "Janken over tekortkomingen" is. Lijkt mij ook geen tekortkoming, maar een ontwerp keuze. Dan had je een andere auto moeten kiezen. Maar dat terzijde.

Eerst even wat goed nieuws, maar ik ben bang dat dit binnenkort dat wel mis zal gaan: ik heb mijn Tesla S 85 uit 2013 tweedehands bij Tesla gekocht toen hij vier jaar oud was, met 90.000km op te teller. Ik heb nog geen 12V accu hoeven vervangen. Wellicht is dit gedaan door Tesla voor aflevering. Dat weet ik niet. Maar ik heb hem intussen meer dan vier jaar, maar nog steeds niet hoeven vervangen.
Voordeel was dat er 2 jaar, of 80.000 km, extra garantie op zat.
En dat was wel nodig, want wat er allemaal wel te janken was:
- 3G modem, slechte verbinding, geen kaarten tijdens navigeren. Opgelost met 4G modem. Kost normaal € 450,00
- 1e versie vloermatten. Mat onder je voet, voet blijft vastzitten bij gaspedaal. Lachen man. Prijs weet ik niet.
- 3e remlicht aantal leds stuk. Vervangen kost € 800,00
- Deurhendel stuk. Vervangen kost iets van € 350,00.
- Vastlopers tijdens rijden. Zelfs niet meer kunnen zien hoe hard je rijd. Handig met flitspalen. Met de, helaas niet meer ontwikkelde, App Flitsnav op mijn telefoon op schoot, moeten bijhouden hoe hard ik ging. Opgelost met scrollwiel reset, maar dat is lastig rijdend over wegen met bochten en rotondes. Dan moet je toch echt stoppen.
Dat is gelukkig opgelost met de latere versie van de software.
Eenmaal uit de garantie en moest ik zelf betalen:
- eMMC stuk. Zelf laten fixen bij een ander, à € 400,00. Kort daarna werd het alsnog terug roep actie en heb ik mijn geld terug gekregen. Dat is wel chill.
- Hoofdzekering stuk: € 400,00
- Climate Control unit lek: € 1250,00 en dat is niet eens door Tesla, à € 130,00 per uur, gedaan (dat uurtarief, dat is pas janken, oplichters).
- Linkerachterwiel ophanging brak zomaar af. Gelukkig toen ik net achteruit mijn oprit op reed. Geschatte kosten bij Tesla € 1500,00, waarvan meer dan de helft uurloon. Bij een ander laten doen. Bleek na demonteren nog meer stuk. Alsnog € 1500,00 moeten betalen, maar dat was bij Tesla dan waarschijnlijk € 2500,00 geworden. Slechte offerte dus, eigenlijk ook nog eens om te janken.
- De airflow van het ventilatierooster, rechts naast het stuur, is minder dan de aan de passagierkant. Onderzocht: zou € 350,00 gaan kosten. Laat maar; toch nog even € 130,00 onderzoekskosten (oplichters)
- Navigatiemappen uit 2019. Sinds die tijd geen update meer gezien. Daardoor lastig navigeren naar en van de SuperChargers in Zwolle. Bij Breukelen liet hij mij destijds ook al op de vluchtstrook stoppen: Je bent er! Waar?!
- Nu melding over parkeerrem. Moet nog even kijken of schoonmaken helpt. Anders € 500,00 per wiel, heb ik gelezen. En dat terwijl het gewoon wel werkt. Anders was mijn auto allang van de oprit afgerold en was tijdens het rijden mij actieradius heel snel verminderd. Raar iets dus.

Ik heb het idee dat de auto gewoon niet veel langer dan 8 jaar mee gaat. Dat is gelijk aan de garantie op de accu.
Ik was van plan de auto door te rijden tot het echt niet meer ging. Maar het lijkt er op dat die tijd nu al is gekomen. Beetje jammer.

Dus € 3.680 zelf moeten betalen in bijna 5 jaar.
Dat is voor een auto van dat niveau niet heel veel. Dat het andere dingen zijn die op andere auto's niet zit is een feit.
Ook komen problemen met oude auto's ook vaak wanneer je het niet verwacht of wanneer het je niet uitkomt.
Dat is k*t maar wel inherent aan een oudere auto rijden.

Hoe kom je op het idee dat je nu nog een 2019 navigatie hebt? Als hij niet meer update zou een reset moeten helpen. Het is soms net een computer.
Telefoonmaatschappijen gaan stoppen met 3G dus een upgrade naar 4G is niet een fout van een fabrikant. 4G bestond niet in 2013 dus janken hij geen 4G heeft is al janken dat een T-Ford geen ABS en Airbags heeft. Ik begrijp uit je verhaal dat je onder het 3G modem kapot is gegaan en dat je onder garantie een upgrade naar een 4G modem hebt gehad en ipv van dat dit een geweldige service is ga je janken?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hoe kom je op het idee dat je nu nog een 2019 navigatie hebt?
Ik denk dat ie nog MCU1 heeft, en dat de offline kaart nog van 2019 is.

Minder dan 4K voor een auto van 9 jaar... Zou ik onmiddellijk voor tekenen.

Ok, misschien nu wat minder, maar vroeger met mijn ICE's zat ik makkelijk aan dat bedrag na 4 jaar.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik ben er eergisteren ook achter gekomen dat de camera's te slecht zijn om in het donker de strepen links van de auto te zien waardoor AP weigert een baan naar links op te schuiven als ik daarom vraag. Na drie pogingen lukt het dan wel omdat het aanzetten van de richtingaanwijzer naar links even voor genoeg extra licht zorgt om de strepen wel goed te zien. Daar word ik heel droevig van.di

Dit is wel bijzonder. Ben juist heel erg tevreden over de AP in deze omstandigheden. Zelfs op de donkere Duitse autobahn en met bakken regen ziet AP zelfs de strepen, waar ik ze zelf nauwelijks kan zien. Onze MS'en verschillen niet zo qua leeftijd en HW lijkt mij, bijzonder dat de bugs die jij hebt mij gelukkig bespaard zijn gebleven.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Auto is een nachtje uit logeren bij SeC Amsterdam (krakend geluid links achter, denk ophanging). Even een throwback naar classic S85 als loaner meegekregen. Valt mij op dat de stoelverwarming van deze S85 (en mijn oude) vele malen warmer is dan de huidige stoelverwarming. Waar in mijn huidige MS de stoelverwarming altijd op 3 staat, moest ik deze snel naar standje 2 zetten om niet te gaan zweten.

Herkend iemand dit of ligt het aan mijn stoelverwarming (big world problems)?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik denk dat ie nog MCU1 heeft, en dat de offline kaart nog van 2019 is.

Minder dan 4K voor een auto van 9 jaar... Zou ik onmiddellijk voor tekenen.

Ok, misschien nu wat minder, maar vroeger met mijn ICE's zat ik makkelijk aan dat bedrag na 4 jaar.

Aha, dat is zo'n systeem waarvoor je net als bij legacy auto € 299 per jaar voor moet betalen om een 3 jaar oude kaart op je navigatie te krijgen.

Dat was voor mij een reden om geen niets meer uit te geven navigatie updates met mijn ICE auto's Google maps op mijn telefoon was 100x beter en meer up-to-date. Het maken van offline kaarten is iets waar nog maar weinig clubs om die redenen mee bezig zijn en wellicht is de nieuwste off-line kaart in markt wel gewoon 3 jaar oud.
 
Auto is een nachtje uit logeren bij SeC Amsterdam (krakend geluid links achter, denk ophanging). Even een throwback naar classic S85 als loaner meegekregen. Valt mij op dat de stoelverwarming van deze S85 (en mijn oude) vele malen warmer is dan de huidige stoelverwarming. Waar in mijn huidige MS de stoelverwarming altijd op 3 staat, moest ik deze snel naar standje 2 zetten om niet te gaan zweten.

Herkend iemand dit of ligt het aan mijn stoelverwarming (big world problems)?

Het is lang geleden dat ik en loaner nodig heb gehad maar dat is ook wat ik gemerkt heb.
Ik dacht dat het kwam omdat ik stoffen bekleding heb en de loaner (vegan)leather.

Echter nu ik laatst weer een paar keer bij een SuC gestaan en daar hou ik ook bij mijn S niet vol om op een standje 3 te zitten.
Blijkbaar gaat de stoelverwarming dan in een ander standje.
 
Het is lang geleden dat ik en loaner nodig heb gehad maar dat is ook wat ik gemerkt heb.
Ik dacht dat het kwam omdat ik stoffen bekleding heb en de loaner (vegan)leather.

Echter nu ik laatst weer een paar keer bij een SuC gestaan en daar hou ik ook bij mijn S niet vol om op een standje 3 te zitten.
Blijkbaar gaat de stoelverwarming dan in een ander standje.
Hier beide (vorige en huidige MS) vegan, maar wel een duidelijk verschil in temperatuur stoelverwarming. Ga er dan maar vanuit dat de huidige verwarming, de 'nieuwe norm' is en geen defect. Al heb ik toch liever dat standje 'tosti-ijzer', met de verwarming juist wat lager
 
Dus € 3.680 zelf moeten betalen in bijna 5 jaar.
Dat is voor een auto van dat niveau niet heel veel. Dat het andere dingen zijn die op andere auto's niet zit is een feit.
Ook komen problemen met oude auto's ook vaak wanneer je het niet verwacht of wanneer het je niet uitkomt.
Dat is k*t maar wel inherent aan een oudere auto rijden.

Hoe kom je op het idee dat je nu nog een 2019 navigatie hebt? Als hij niet meer update zou een reset moeten helpen. Het is soms net een computer.
Telefoonmaatschappijen gaan stoppen met 3G dus een upgrade naar 4G is niet een fout van een fabrikant. 4G bestond niet in 2013 dus janken hij geen 4G heeft is al janken dat een T-Ford geen ABS en Airbags heeft. Ik begrijp uit je verhaal dat je onder het 3G modem kapot is gegaan en dat je onder garantie een upgrade naar een 4G modem hebt gehad en ipv van dat dit een geweldige service is ga je janken?
Dat bedrag is niet over bijna 5 jaar uit te smeren, als dit allemaal in het laatste jaar gebeurd. Het gaat er om dat de auto na 7 jaar ineens heel veel gebreken gaat vertonen. En dan zijn het ook nog eens gebreken die ik niet heel normaal vind bij een auto van 8 jaar oud. Daar hadden ze gewoon wat beter over moeten nadenken.

Ik denk dat je het niet hebt opgezocht, maar 4G bestond al in 2011. In America nog eerder.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik denk dat ie nog MCU1 heeft, en dat de offline kaart nog van 2019 is.

Minder dan 4K voor een auto van 9 jaar... Zou ik onmiddellijk voor tekenen.

Ok, misschien nu wat minder, maar vroeger met mijn ICE's zat ik makkelijk aan dat bedrag na 4 jaar.
Ik heb inderdaad een MCU1.
Volgens Tesla Eindhoven, kreeg ik geen updates meer omdat de SD-card faulty zou zijn. Die hebben ze voor €20,00 vervangen, omdat ze toch al met de eMMC bezig waren (terugroepactie). Maar tot op heden zijn de kaarten nog niet geupdate. Dat is pas twee weken geleden, dus wie weet.

Ik vind bijna 4K in één jaar tijd echt wel een beetje te. Al helemaal omdat het om gebreken gaat die je niet zou verwachten bij een oude van 8 jaar oud.
 
Oef! Dat was een fikse opsomming van kosten! Wat me opvalt is dat je de Tesla-service vermijdt en je enkele niet gerepareerde zaken hebt - is je ervaring dat het vooral duur is, maar te lage garantie op reparatie?

Wel gratis laden, dus die kosten vallen weer mee. :)
Tesla-service komt hier bovenop. Maar dat zijn normale zaken, zoals banden en stabilisatiestangen. Niet goedkoop, maar niet raar voor deze auto.

Aan gratis laden heb ik niet zo veel. Ik woon niet in de beurt van een Supercharger en ik kom er naar mijn werk ook niet echt langs. Daarnaast zou de je dan iedere keer tijd kwijt zijn aan laden, omdat ik dat gratis krijg. Tijd is ook geld, dus gratis....
Wel ideaal voor de langere reis, dat klopt. Maar die maak ik niet zo veel.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: ERvee and ramonneke
Dat bedrag is niet over bijna 5 jaar uit te smeren, als dit allemaal in het laatste jaar gebeurd. Het gaat er om dat de auto na 7 jaar ineens heel veel gebreken gaat vertonen. En dan zijn het ook nog eens gebreken die ik niet heel normaal vind bij een auto van 8 jaar oud. Daar hadden ze gewoon wat beter over moeten nadenken.

Ik denk dat je het niet hebt opgezocht, maar 4G bestond al in 2011. In America nog eerder.
Medio 2012 zijn de frequenties pas geveild aan providers, in de rest van de EU vaak nog later, dus in 2013 was er nog geen netwerk operationeel en er was in het begin zelfs een zeer gebrekkige dekking. Wellicht moet je voor je iets roept het even goed opzoeken... In de VS hebben ze volledig andere 4G frequenties dus dat had hier al helemaal niet gewerkt.

Daarbij zijn je duurste reparaties iets wat pech of wellicht zelfs eigenschuld kan zijn,
Ik weet niet wat er lek was aan je airco maar dat kan ook zomaar pech zijn je hoort en ziet dat vaker bij oude auto's

De eerste modellen hadden MB CLS wielophangingen die prima zijn maar wel gevoelig voor een verkeerde tik.
Wellicht heb jij of de vorige eigenaar wat geraakt en is de schade daardoor ontstaan.
Ja, je hoort het vaker maar het is ook inherent aan dergelijk hoog prestatie onderstel.
Je had ook een golf kunnen kopen waar je alles krom kunt rijden zonder dat het afbreekt maar het rijdt dan ook wel altijd slecht...

Je koopt een hoog performance auto maar verwacht het onderhoud van een middenklasser.
Als het dan in één jaar komt dan is dat zuur dat begrijp ik.
Er zuur over zijn is alleen niet erg reëel.

Je kunt ook geen RS6 of M5 kopen tweedehands en dan denken dat als deze 8-9 jaar oud dat je dan geen pijn in je portemonnee hebt.
Die van mij is 4 jaar oud maar zou nu tekenen als ik de garantie zou krijgen dat ik tussen nu en 5 jaar maar € 5.000 kosten aan de auto zou hebben los van banden en normaal onderhoud.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and job-lek
Dat bedrag is niet over bijna 5 jaar uit te smeren, als dit allemaal in het laatste jaar gebeurd. Het gaat er om dat de auto na 7 jaar ineens heel veel gebreken gaat vertonen.
Kosten bereken je toch over een lange periode.…….
Als je met je ICE ging tanken koste dat toch ook geen €100,— per dag… Met die €100,-- kon je een paar dagen rijden.
Hetzelfde bij een reparatie, die heb je eenmalig en dan de komende jaren niet meer.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Nog maar twee weken geleden in SC geweest voor draagarm, eergisteren een nieuwe afspraak begin februari voor defecte stoelverwarming, en vandaag nog een bijkomende afspraak voor morgen in urgentie voor verwarming die sinds vandaag helemaal niet meer werkt. Er komt alleen nog koude lucht. Als ik het juist heb is dit nu het 11. SC bezoek sinds October 2019.
Nice🤨
 
Glansing, welke auto's heb je voordat je de Tesla kocht gereden?
Met welke kilometerstanden gekocht, later problemen gehad en met welke kilometerstanden verkocht?

Zelf verkocht ik de auto's tussen de 150/ 200 K.

IK ken zelf weinig merken die na 150 K geen problemen beginnen te krijgen.
De dealers moeten ook leven.
Zo ook Tesla.
 
Nog maar twee weken geleden in SC geweest voor draagarm, eergisteren een nieuwe afspraak begin februari voor defecte stoelverwarming, en vandaag nog een bijkomende afspraak voor morgen in urgentie voor verwarming die sinds vandaag helemaal niet meer werkt. Er komt alleen nog koude lucht. Als ik het juist heb is dit nu het 11. SC bezoek sinds October 2019.
Nice🤨
Net terug van SC Zaventem. Verwarming is stuk en moet worden vervangen. Stukken niet op voorraad. Omdat het een leasingwagen is, zijn ze normaliter niet verplicht mij een vervangwagen te geven. Moet via leasingfirma. Ze hebben mij die miserie bespaard en mij dan toch een vervangwagen gegeven voor minstens een week. Een Model X😘
Dat vind ik zeer netjes en heb ook mijn appreciatie getoond.
Wat een auto, wat een verschil !
Klein vraagje, de SW staat nog op 2020.48. V10.2. De settings voor update staan ook goed. Iemand een idee waarom niet V11?
 
  • Like
Reactions: Maurice1