Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Janken over tekortkomingen van Tesla (niet van personen s.v.p.)

This site may earn commission on affiliate links.
Voordat we een hele reeks redenen gaan noemen dat Glansing moet relativeren of het aan hem ligt, concentreer je op 1 zin:
Ik heb het idee dat de auto gewoon niet veel langer dan 8 jaar mee gaat

Ik heb even gezocht (want Tesla is mijn eerste auto en dus totaal geen idee van levensduur en hoe dat exact bepaald wordt). Als de onderhoudskosten boven een bepaald bedrag uitkomen, dan is de auto op z'n einde. Met veel reparaties kun je de levensduur flink verlengen, maar dat gaat ook in de kosten zitten. Bij ICE is de verbrandingsmotor vaak de beperkende factor. Ik kwam 250k - 400k aan kilometers tegen als limiet. Hier een lijstje: "Deze merken blijven in Nederland het langst rijden"
Een auto kan prima 15 jaar mee, indien goed onderhouden, las ik.

Dus 2 vragen:
  • Wat zijn jaarlijkse kosten die te hoog zijn voor een willekeurige auto, uitgedrukt in procenten van een nieuwe auto? Dus als een nieuwe MS €80k kost, dan is 1% nog ok?
  • Wat moet ik vanaf vandaag doen, om de kans op een Tesla young-timer te maximaliseren?
De onderhoudskosten leken mijzelf wel redelijk hoog - er waren flink wat onuitgevoerde taken zelfs. Als ik zo proef, dan zijn de onderhoudskosten van €1000 a €2000 per jaar te verwachten voor een auto van 8 jaar?
 
Bij ICE is de verbrandingsmotor vaak de beperkende factor. Ik kwam 250k - 400k aan kilometers tegen als limiet. Hier een lijstje: "Deze merken blijven in Nederland het langst rijden"

Voor een EV zijn het het pack en de motoren. Leuk om te volgen is natuurlijk https://twitter.com/gem8mingen

1.5 miljoen kilometer met een classic S! Al zijn de kilometers wel echt veel puur snelweg waardoor de belasting niet variabel is.

3 packs (2x vervangen) en en wat motoren versleten. Kosten per kilometer zijn ultra laag....
 
Net terug van SC Zaventem. Verwarming is stuk en moet worden vervangen. Stukken niet op voorraad. Omdat het een leasingwagen is, zijn ze normaliter niet verplicht mij een vervangwagen te geven. Moet via leasingfirma. Ze hebben mij die miserie bespaard en mij dan toch een vervangwagen gegeven voor minstens een week. Een Model X😘
Dat vind ik zeer netjes en heb ook mijn appreciatie getoond.
Wat een auto, wat een verschil !
Klein vraagje, de SW staat nog op 2020.48. V10.2. De settings voor update staan ook goed. Iemand een idee waarom niet V11?
Waarschijnlijk heeft ie nog een MCU1.
 
  • Informative
Reactions: Epyx
Glansing, welke auto's heb je voordat je de Tesla kocht gereden?
Met welke kilometerstanden gekocht, later problemen gehad en met welke kilometerstanden verkocht?

Zelf verkocht ik de auto's tussen de 150/ 200 K.

IK ken zelf weinig merken die na 150 K geen problemen beginnen te krijgen.
De dealers moeten ook leven.
Zo ook Tesla.
Het is niet voor niets dat de looptijd bij een leasemaatschappij doorgaans stopt bij 150/180k km. Een leasemaatschappij heeft liever geen kosten en risico's.
 
Voordat we een hele reeks redenen gaan noemen dat Glansing moet relativeren of het aan hem ligt, concentreer je op 1 zin:


Ik heb even gezocht (want Tesla is mijn eerste auto en dus totaal geen idee van levensduur en hoe dat exact bepaald wordt). Als de onderhoudskosten boven een bepaald bedrag uitkomen, dan is de auto op z'n einde. Met veel reparaties kun je de levensduur flink verlengen, maar dat gaat ook in de kosten zitten. Bij ICE is de verbrandingsmotor vaak de beperkende factor. Ik kwam 250k - 400k aan kilometers tegen als limiet. Hier een lijstje: "Deze merken blijven in Nederland het langst rijden"
Een auto kan prima 15 jaar mee, indien goed onderhouden, las ik.

Dus 2 vragen:
  • Wat zijn jaarlijkse kosten die te hoog zijn voor een willekeurige auto, uitgedrukt in procenten van een nieuwe auto? Dus als een nieuwe MS €80k kost, dan is 1% nog ok?
  • Wat moet ik vanaf vandaag doen, om de kans op een Tesla young-timer te maximaliseren?
De onderhoudskosten leken mijzelf wel redelijk hoog - er waren flink wat onuitgevoerde taken zelfs. Als ik zo proef, dan zijn de onderhoudskosten van €1000 a €2000 per jaar te verwachten voor een auto van 8 jaar?

Onderhoud is van veel factoren afhankelijk. Soort auto, rijstijl. Aantal kilometers wat de auto in totaal heeft gereden, natuurlijk het aantal kilometers die je per jaar rijdt en de factor mazzel ..

Er is echt geen serieus % te noemen wat te hoog is. Lang met een auto blijven doorrijden en meer onderhoud voor lief nemen is heel vaak de goedkoopste manier van autorijden, je afschrijving is op gegeven moment minimaal en het extra onderhoud weegt daar niet tegenop, verzekering kan vaak ook omlaag . Nieuwe EV aanschaffen betekend voor de meeste van ons ook de hogere bijtelling accepteren waardoor het financiële plaatje van gewoon doorrijden nog sneller interessant is.

Auto netjes blijven behandelen en met enige regelmaat laten nakijken (bij EV nog steeds zaken als Airco, remmen etc) zorgt voor optimale levensduur.

Uitgaande van 25000/30000 km per jaar lijkt mij dat 1500 euro per jaar (ex banden) reserveren voor een Tesla van 8 jaar oud niet onverstandig is.

Weet wel: over 8 jaar zijn er weer 'n heleboel leuke nieuwe Tesla modellen te koop! ;)
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Kosten bereken je toch over een lange periode.…….
Als je met je ICE ging tanken koste dat toch ook geen €100,— per dag… Met die €100,-- kon je een paar dagen rijden.
Hetzelfde bij een reparatie, die heb je eenmalig en dan de komende jaren niet meer.
Je hebt wellicht een punt. Maar dan is nog opvallend dat er in één jaar tijd ineens hele hoge kosten zijn. Vooral omdat het voornamelijk te maken heeft met slecht materiaal of onlogische plekken. Iets waarover Tesla had moeten worden nadenken bij het ontwerpen van de auto.
 
Nog maar twee weken geleden in SC geweest voor draagarm, eergisteren een nieuwe afspraak begin februari voor defecte stoelverwarming, en vandaag nog een bijkomende afspraak voor morgen in urgentie voor verwarming die sinds vandaag helemaal niet meer werkt. Er komt alleen nog koude lucht. Als ik het juist heb is dit nu het 11. SC bezoek sinds October 2019.
Nice🤨
Toen er bij mij alleen nog koude lucht uit kwam, bleek de hoofdzekering stuk. Rond de € 400,00.
 
Wat me vooral opvalt, als ik opzoek hoe het te repareren, dat ik of op "kan niet" terecht kom of op verhalen als deze: Tesla’s $16,000 Quote for a $700 Fix Is Why Right to Repair Matters

Ik "moet" nog 6 jaar om mijn auto 8 jaar oud te krijgen, maar ben iemand die zelf alles repareert en zie het vervangen van een zekering als iets dat een makkelijke klus zou moeten zijn. €400 aan reparatiekosten zou niet moeten.
 
Wat me vooral opvalt, als ik opzoek hoe het te repareren, dat ik of op "kan niet" terecht kom of op verhalen als deze: Tesla’s $16,000 Quote for a $700 Fix Is Why Right to Repair Matters

Ik "moet" nog 6 jaar om mijn auto 8 jaar oud te krijgen, maar ben iemand die zelf alles repareert en zie het vervangen van een zekering als iets dat een makkelijke klus zou moeten zijn. €400 aan reparatiekosten zou niet moeten.


Kijk even naar wat er moet gebeuren aan een high power systeem.
Is niet zomaar even als een 12V zekering vervangen.
 
  • Like
Reactions: Epyx
Vandaag opeens vreemd schurend geluid onder de auto. Dacht eerst een plastic zak of iets dergelijk maar blijkt dat er (flinke?) schade linksonder zit.
Iemand die dit probleem herkend? Mijn rijstijl is niet bepaald Dukes of Hazard dus snap zelf niet waar dit nu opeens vandaan komt.
42B4FBC9-B306-4852-A4A5-879E4FAA2036.jpeg


955E2846-9221-43BA-B6C8-2223F03D8FB4.jpeg

42B4FBC9-B306-4852-A4A5-879E4FAA2036.jpeg
 
Je hebt wellicht een punt. Maar dan is nog opvallend dat er in één jaar tijd ineens hele hoge kosten zijn. Vooral omdat het voornamelijk te maken heeft met slecht materiaal of onlogische plekken. Iets waarover Tesla had moeten worden nadenken bij het ontwerpen van de auto.
Er is volgens mij geen enkele fabrikant van welk product dan ook die producten maakt die elk jaar een beetje van het apparaat stuk laat gaan om zo de kosten te spreiden voor de gebruiker;)
Neem bv een wasmachine, er zit een elektromotor in een, ophanging en filters etc, en ook een wasmachine heeft (vrijwel) geen onderhoud nodig, wat dat betreft net een EV. Bij een wasmachine gaat ook ineens je aandrijving of ophanging kapot nadat alles jarenlang goed en probleemloos heeft gewerkt. Bij de de één na 10 jaar, bij de ander na 20 jaar, afhankelijk van gebruik en ander factoren.
 
  • Like
Reactions: RobsEV and Dan84