Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Janken over tekortkomingen van Tesla (niet van personen s.v.p.)

This site may earn commission on affiliate links.
De auto wordt vandaag afgesleept. Gelukkig is het een leaseauto en ben ik dus niet afhankelijk van de “service” organisatie van Tesla. De leasemaatschappij heeft nog wel een dappere poging gedaan om het via Tesla te laten lopen. Echter kwamen zij zelf al vrij snel tot de conclusie Tesla serviceorganisatie een kansloze bedoening is, een paar voorbeelden van het schrijnende proces deze ochtend:
* meneer moet zelf maar de bodemplaat loshalen
* wij bellen meneer voor een afspraak met Tesla roadside assistance. Wanneer wij bellen laten 2x overgaan en zodra meneer opneemt hangen wij direct op en bellen niet meer terug. Als meneer terugbelt mag hij achteraan in de wachtrij gaan staan.
* wij bellen meneer eigenlijk niet voor het maken van een afspraak maar om te zeggen dat wij bij nader inzien toch maar niet langskomen
* wij updateten om 10:25 het service overzicht van meneer in de Tesla app (geregistreerd op meneer zijn email) dat de service remote is afgehandeld.
* wij sturen om 11:25 de partner van meneer een email de auto van maneer om 11:30 verwacht wordt bij Tesla
* wij hebben werkelijk waar geen notie van wat wij aan het doen zijn, gelukkig werkt onze software wel goed…
 
Toen er bij mij alleen nog koude lucht uit kwam, bleek de hoofdzekering stuk. Rond de € 400,00.
Heb zonet voorstel van facturatie binnen, uiteraard 0€ vanwege garantie, dus geen idee wat het normaal zou kosten:
Vervangen onderdelen:
HVAC, PTC SERVICE ASSY (1107677-00-A)
PTC heater Dual Zone M3 (1088218-00-I)
SERVICE KIT - HVAC SENSOR (1462944-00-A)
 
De auto wordt vandaag afgesleept. Gelukkig is het een leaseauto en ben ik dus niet afhankelijk van de “service” organisatie van Tesla. De leasemaatschappij heeft nog wel een dappere poging gedaan om het via Tesla te laten lopen. Echter kwamen zij zelf al vrij snel tot de conclusie Tesla serviceorganisatie een kansloze bedoening is, een paar voorbeelden van het schrijnende proces deze ochtend:
* meneer moet zelf maar de bodemplaat loshalen
* wij bellen meneer voor een afspraak met Tesla roadside assistance. Wanneer wij bellen laten 2x overgaan en zodra meneer opneemt hangen wij direct op en bellen niet meer terug. Als meneer terugbelt mag hij achteraan in de wachtrij gaan staan.
* wij bellen meneer eigenlijk niet voor het maken van een afspraak maar om te zeggen dat wij bij nader inzien toch maar niet langskomen
* wij updateten om 10:25 het service overzicht van meneer in de Tesla app (geregistreerd op meneer zijn email) dat de service remote is afgehandeld.
* wij sturen om 11:25 de partner van meneer een email de auto van maneer om 11:30 verwacht wordt bij Tesla
* wij hebben werkelijk waar geen notie van wat wij aan het doen zijn, gelukkig werkt onze software wel goed…
Met welke SC is dit "contact" geweest?
 
Ik volg dit forum al enige tijd, sinds ik mijn Model S (Performance) heb ontvangen in juni 2020 (dus tijdens Covid, was "end of line" wagen - wat het ook mag betekenen). Ondanks van meet af aan (heel) wat gebreken, ben ik enthousiast gebleven over Tesla.

Nu begin ik er wel wat genoeg van te krijgen. Hieronder mijn relaas.

Bij ontvangst van de wagen was ik meteen teleurgesteld over de kwaliteit van de afwerking en de werking van sommige onderdelen (ik had mij er min of meer op voorbereid, maar toch):

- slordige montage van de carrosserie onderaan waar deze eindigt bij de voorwielen,
- koffer (achter) vergrendelde niet bij sluiten en ging terug open (probleem heeft zich vanzelf wel opgelost),
- panelgaps bij de koffer achter ("conform Tesla specs"),
- B-pillar slecht gemonteerd (hersteld, nam wel 2 service beurten in beslag),
- vlek op passagierszetel (stoel werd vervangen)
- zeer luidruchtig piepende remmen (is "normaal"). Op zich geen grote issues, maar wel zonde (vnl. de luidruchtige remmen blijven mij ongelofelijk storen, nooit eerder gehad met andere wagens).
- hapering zijspiegel bestuurderskant (geen herstelling wegens niet vinden oorzaak)

Na de initiële opsmuk, nog enkele servicebeurten nodig voor fundamentelere zaken:
- vervanging draagarmen
- herstelling airco die het tijdens de zomer had begeven (vervanging sensor)

Nu begint de boel echt te escaleren.

Sinds kort krijg ik een waarschuwing over de uitschakeling van de adaptieve demping (met waarschuwing om voorzichtig te rijden). Uiteraard opnieuw een servicebeurt ingepland, waarbij de wagen hersteld wordt.

Een week na de herstelling verschijnt de melding opnieuw. Wagen opnieuw binnen, oorzaak wordt niet gevonden (waarschuwing was ondertussen verdwenen).

Week nadien, opnieuw melding. Na een rit van 140 km (gisteren) wil ik bij het rijden naar de oprit wat extra "gas" geven om mij naar het rechtse rijvak te begeven, wagen accelereert niet/amper (ik rijd dan weliswaar boven de wettelijk toegelaten snelheid, maar dit is geen excuus - geen snelheidslimiet ingesteld).

Bovendien, sinds kort brandt er een waarschuwingslampje dat ik niet ken (zie foto) en ook niet terugvind in de gebruiksaanwijzing. Na de laatste servicebeurt, steekt er ook een connector uit de middenconsole (kant passagier - zie foto).

image6.jpeg
image5.jpeg


Samengevat: de auto heeft minder dan 25K gereden, ondertussen al meer dan 10 servicebeurten ondergaan. Ik wil gerust coulant zijn, maar dit is er toch stilaan (ver) over. Vooral dat wagen niet/amper reageeert op acceleratie doet mij alle vertrouwen in de wagen verliezen. Dat dit een maandagochtend/covid en wat nog allemaal wagen is, is duidelijk. Wat mij betreft is dat echter geen excuus. Vraag is, wat doe je eraan?
 

Attachments

  • tesla trim down vooraan bestuurder.jpg
    tesla trim down vooraan bestuurder.jpg
    291.5 KB · Views: 74
Oef, en ik dacht dat mijn lijst lang was. :/ Maar wees gerust... je krijgt zo een antwoord dat het allemaal aan jou ligt en dan voel je je een stuk beter. :)

Over piepende remmen. De tip die ik kreeg was om (zonder vrouw en kinderen) eens flink in de ankers te gaan om een beschermlaagje eraf te branden. Hielp inderdaad.

Dat icoon betekent dat er deuren open staan, denk ik.

Heb het idee dat ze bij meerdere service-centra niet eens meer hun best doen om de naam van Tesla hoog te houden - een whatever-instelling, die demotiverend werkt want het is nu aan de eigenaar om erachteraan te zitten.
 
  • Like
Reactions: Dan84
Ik heb inderdaad een MCU1.
Volgens Tesla Eindhoven, kreeg ik geen updates meer omdat de SD-card faulty zou zijn. Die hebben ze voor €20,00 vervangen, omdat ze toch al met de eMMC bezig waren (terugroepactie). Maar tot op heden zijn de kaarten nog niet geupdate. Dat is pas twee weken geleden, dus wie weet.

Ik vind bijna 4K in één jaar tijd echt wel een beetje te. Al helemaal omdat het om gebreken gaat die je niet zou verwachten bij een oude van 8 jaar oud.
Update over navigatie: uitstekende service van SC Eindhoven. Ze hebben op afstand een update gepushed. Ik heb nu navigatiekaarten van 2022.
De software is nog wel uit 2019.
Met een MCU1 zijn er dus wel degelijk gewoon updates. En niet zoals bij, bijvoorbeeld, een Opel en een Kia, dat je €250,00 kan betalen voor een map update, terwijl die maps dan nog steeds 3 jaar oud zijn (dat betreft het HERE navigatie systeem, wat destijds is overgenomen door Microsoft, mocht je dat interesseren).

Wat nu wel weer heel apart is, is dat de navigatie over een oprit wil, die is verplaatst. De kaart laat de oprit zien zoals deze er nu ligt (eind 2020, begin 2021 aangepast). Ik moet nu rechtsaf de oprit op. Maar de route stuurt mij toch links de snelweg op. Ik weet dit, aangezien ik hier woon. Maar voor iemand die hier niet woont...
Ik heb dat maar weer gemeld, maar daar heb ik nog geen reactie op.
 
Update over navigatie: uitstekende service van SC Eindhoven. Ze hebben op afstand een update gepushed. Ik heb nu navigatiekaarten van 2022.
De software is nog wel uit 2019.
Met een MCU1 zijn er dus wel degelijk gewoon updates. En niet zoals bij, bijvoorbeeld, een Opel en een Kia, dat je €250,00 kan betalen voor een map update, terwijl die maps dan nog steeds 3 jaar oud zijn (dat betreft het HERE navigatie systeem, wat destijds is overgenomen door Microsoft, mocht je dat interesseren).

Wat nu wel weer heel apart is, is dat de navigatie over een oprit wil, die is verplaatst. De kaart laat de oprit zien zoals deze er nu ligt (eind 2020, begin 2021 aangepast). Ik moet nu rechtsaf de oprit op. Maar de route stuurt mij toch links de snelweg op. Ik weet dit, aangezien ik hier woon. Maar voor iemand die hier niet woont...
Ik heb dat maar weer gemeld, maar daar heb ik nog geen reactie op.
Kun je van je software scherm eens een foto posten? daar staat de navigatie data versie
 
De 2020.48.37.8 Is van ongeveer okt 2021 en de 2019.21-12489 is vrij recent. En morgen is je autosoftware up to date vanaf 10 feb. :p
De software van de auto is 2020.48.37.8, gebaseerd op de release van week 48 uit 2020.
De offline navigatie kaarten zijn 2019.21-12489 van week 21 uit 2019.
Dit ziet eruit als min of meer standaard voor een MCU1.

De kaarten op scherm zijn van 2022, maar deze wordt door Google onderhouden en bijgewerkt.
Hiervoor is geen update van de kaarten in de auto nodig.

De laatste offline kaarten voor MCU2 zijn versie 2021.8 van week 8 uit 2021.
 
Vraag is, wat doe je eraan?
Je klaagt bij Tesla ipv ermee te blijven rijden en op een forum te klagen.

Kom mensen, even zelf de broek aandoen. Dat kan toch wel?

De auto wordt vandaag afgesleept. Gelukkig is het een leaseauto en ben ik dus niet afhankelijk van de “service” organisatie van Tesla. De leasemaatschappij heeft nog wel een dappere poging gedaan om het via Tesla te laten lopen. Echter kwamen zij zelf al vrij snel tot de conclusie Tesla serviceorganisatie een kansloze bedoening is, een paar voorbeelden van het schrijnende proces deze ochtend:
* meneer moet zelf maar de bodemplaat loshalen
* wij bellen meneer voor een afspraak met Tesla roadside assistance. Wanneer wij bellen laten 2x overgaan en zodra meneer opneemt hangen wij direct op en bellen niet meer terug. Als meneer terugbelt mag hij achteraan in de wachtrij gaan staan.
* wij bellen meneer eigenlijk niet voor het maken van een afspraak maar om te zeggen dat wij bij nader inzien toch maar niet langskomen
* wij updateten om 10:25 het service overzicht van meneer in de Tesla app (geregistreerd op meneer zijn email) dat de service remote is afgehandeld.
* wij sturen om 11:25 de partner van meneer een email de auto van maneer om 11:30 verwacht wordt bij Tesla
* wij hebben werkelijk waar geen notie van wat wij aan het doen zijn, gelukkig werkt onze software wel goed…
Auto binnen garantie = Tesla pechverhelping bellen, vragen om af te slepen.

Daar is je Service Center dan nog niet bij betrokken, laat staan dat er iets via de app of email gebeurt.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Wat nu wel weer heel apart is, is dat de navigatie over een oprit wil, die is verplaatst. De kaart laat de oprit zien zoals deze er nu ligt (eind 2020, begin 2021 aangepast).
De kaart die je ziet is gewoon google maps. De routering lijkt online te gebeuren zie hier.
Wat ze dan bedoelen met ‘navigatiegegevens’ en waarom de versie ervan zo belangrijk is, is mij een raadsel.
 
Je klaagt bij Tesla ipv ermee te blijven rijden en op een forum te klagen.

Kom mensen, even zelf de broek aandoen. Dat kan toch wel?


Auto binnen garantie = Tesla pechverhelping bellen, vragen om af te slepen.

Daar is je Service Center dan nog niet bij betrokken, laat staan dat er iets via de app of email gebeurt.

Precies, waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt.
Dat iemand van die fouten niet blij wordt snap ik en het hoort niet.

Ook een keer een vervanging van de MCU gehad en daardoor was er een kleine beschadiging ontstaan aan de alu trim rond het scherm.
Natuurlijk was ik daar niet blij daarmee. Een mailtje en foto naar het SeC en een week later hadden ze een nieuwe alu trim binnen en werd dat vervangen.

Je kunt klagen bij het SeC en het laten oplossen of janken op een forum en Tesla niets laten weten zodat je probleem lekker lang blijft bestaan.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Phil V
Precies, waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt.
Dat iemand van die fouten niet blij wordt snap ik en het hoort niet.

Ook een keer een vervanging van de MCU gehad en daardoor was er een kleine beschadiging ontstaan aan de alu trim rond het scherm.
Natuurlijk was ik daar niet blij daarmee. Een mailtje en foto naar het SeC en een week later hadden ze een nieuwe alu trim binnen en werd dat vervangen.

Je kunt klagen bij het SeC en het laten oplossen of janken op een forum en Tesla niets laten weten zodat je probleem lekker lang blijft bestaan.
Bedankt voor de constructieve commentaren. No worries, Tesla is op de hoogte.

Het SeC doet zijn best om alles op te lossen, maar als de basis fout zit (er blijven zaken opduiken) krijg je dat niet goed.

Het steeds opnieuw uitschakelen van de adaptieve demping na herstelling is gewoon niet meer veilig (de snelheid wordt immers beperkt, alleen weet je niet waar en wanneer).

Mijn ervaring lijkt me echter niet (noodzakelijk) representatief voor Tesla, daarom wil ik zoeken naar een oplossing (en de wagen verkopen met dergelijke historiek lijkt me ook niet echt verstandig). Wat is realistisch, dat wil ik weten. Steeds naar het SeC blijven lopen?
 
Bedankt voor de constructieve commentaren. No worries, Tesla is op de hoogte.

Het SeC doet zijn best om alles op te lossen, maar als de basis fout zit (er blijven zaken opduiken) krijg je dat niet goed.

Het steeds opnieuw uitschakelen van de adaptieve demping na herstelling is gewoon niet meer veilig (de snelheid wordt immers beperkt, alleen weet je niet waar en wanneer).

Mijn ervaring lijkt me echter niet (noodzakelijk) representatief voor Tesla, daarom wil ik zoeken naar een oplossing (en de wagen verkopen met dergelijke historiek lijkt me ook niet echt verstandig). Wat is realistisch, dat wil ik weten. Steeds naar het SeC blijven lopen?

Ik begrijp niet wat je bedoelt. Zo zou het moeten werken.