Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Hoe ernstig is dit euvel eigenlijk, Geeft het enige belemmering op de bediening of gebruik van je Tesla? Ik bedoel het serieus hoor, ik lees dat sommige het pas zien als ze er echt naar gaan zoeken, of is bij jou het dusdanig geel en dikke rand dat het echt heel vervelend is?

Het scherm is gewoon volledig functioneel met gele randen.
Kennelijk vergroot de intensiteit/zichtbaarheid van de gele randen na verloop van tijd, waardoor het op een bepaald punt duidelijk waarneembaar wordt en dus af gaat doen aan de algehele kwaliteitsbeleving van de auto.

Bij mij zijn de gele randen aanwezig maar nog niet zodanig dat ik me er aan stoor. Heb het bij een service afspraak wel gevraagd maar werd ook afgedaan met het bekende verhaal over het UV-apparaat wat ze hiervoor aan het testen en uitrollen zijn.

Voor nu vind ik het persoonlijk niet zo belangrijk, ik kan begrijpen dat anderen dit wel als hinderlijk of storend ervaren bij duidelijk zichbare gele randen rondom het scherm.
 
Hoe ernstig is dit euvel eigenlijk, Geeft het enige belemmering op de bediening of gebruik van je Tesla? Ik bedoel het serieus hoor, ik lees dat sommige het pas zien als ze er echt naar gaan zoeken, of is bij jou het dusdanig geel en dikke rand dat het echt heel vervelend is?
Je kan alles nog prima bedienen en de onderliggende gegevens zijn nog wel te zien. Het is puur een cosmetisch probleem, maar het scherm is een vrij prominent onderdeel van het interieur en het ziet er gewoon niet uit. Ik heb een foto van internet geplukt, maar bij mij is het hetzelfde (alleen wat dichter aan de rand):
TeslaOneYear15.jpg


Geen enkel probleem als het enkele weken duurt om dit op te lossen, maar niet iets waar je 1.5 jaar mee rond wil rijden in deze prijsklasse.
 
Ik vermoed dat het gewoon komt doordat de lijm gevoelig is voor UVA straling. Daarvan is het bekend dat het vaak zorgt voor verkleuring. Wellicht dat je het kan uitstellen door je auto altijd in een donkere garage te parkeren, maar ik heb dit probleem liever binnen de garantieperiode dan er buiten. Niet dat Tesla er nu echt wat aan doet, maar ik heb het in ieder geval ruim op tijd gemeld, zodat er op den duur wel een keer wat aan gedaan kan worden.

Zijn er trouwens mensen in Nederland waarbij de UV oplossing is uitgevoerd en heeft gewerkt? Op een enkel Twitter bericht na heb ik niets gezien...
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
@PimEffting @Hbrink even voor de context, staat jullie auto altijd buiten? Is er al een relatie gelegd tussen oorzaak en gevolg, omdat er genoeg auto’s zijn die er (nog) geen last van hebben.

Auto staat inderdaad altijd buiten. Probleem trad al na drie maanden na aanschaf op. Moet natuurlijk onder garantie verholpen worden, maar is wel iets waar ik wel even mee kan leven...

Hoop zelf nog steeds op aanbieding om, uiteraard tegen betaling, MCU1 te upgraden naar MCu2. Als ze dat dan doen tegelijk met upgrade HW3 en scherm, zou mooi pakket zijn
 
Hoop zelf nog steeds op aanbieding om, uiteraard tegen betaling, MCU1 te upgraden naar MCu2. Als ze dat dan doen tegelijk met upgrade HW3 en scherm, zou mooi pakket zijn

Dat is ook waar ik op hoop en ook een beetje op aanstuur. Feitelijk een upgrade van de auto, per slot heb ik al 2,5 jaar geleden betaald voor FSD. Dat scherm wil ik dan nog wel betalen ook.

Mijn auto staat altijd binnen, thuis en op het werk. Tot nog toe geen problemen... touch wood.
 
Mijn auto staat altijd binnen, thuis en op het werk. Tot nog toe geen problemen... touch wood.
Ik denk dat je daarom geen last hebt. Het wordt vervelender als het gebeurt na de garantie. Wat dat betreft ben ik blij dat mijn kwalen allemaal vlot de kop opsteken. De Model S van mijn buurman en de mijne staan bijna naast elkaar. Dezelfde week gekocht en ik kreeg de gele strepen een week na de zijne.

Overigens heb ik weer iets nieuws... Het paneel van mijn rechter deurpaneel zit niet goed:

20190726_130444.jpg

Ik heb het paneel alweer vastgedrukt, maar het staat onder spanning en schiet weer los.
 
  • Informative
Reactions: Superendo
Voor die gele randen sta ik ook al vanaf sept. 2018 op de lijst (MS 75D, mei 2018, altijd buiten).
Kan er mee leven, mooi is het zeker niet. Inherent aan voorop (willen) lopen met techniek? Mijn iPad air 2 heeft die gele rand ook aan de bovenkant (al langere tijd), en nu sinds kort ook aan 1 zijkant. Die gebruik ik vooral voor mijn werk en bij het zeilen. Dus 4/5 binnen, soms (te weinig) buiten.
 
  • Funny
Reactions: Arthur80
Ik denk dat je daarom geen last hebt. Het wordt vervelender als het gebeurt na de garantie. Wat dat betreft ben ik blij dat mijn kwalen allemaal vlot de kop opsteken. De Model S van mijn buurman en de mijne staan bijna naast elkaar. Dezelfde week gekocht en ik kreeg de gele strepen een week na de zijne.

Overigens heb ik weer iets nieuws... Het paneel van mijn rechter deurpaneel zit niet goed:

View attachment 434958
Ik heb het paneel alweer vastgedrukt, maar het staat onder spanning en schiet weer los.
Hiermee stoeien ze bij SEC Rotterdam ook al een tijdje bij mijn auto. Volgens mij klopt die spanning niet, en moet je dit juist monteren zonder spanning met automotive kleefpasta (kauwgom) zodat dit blijft zitten als je de deur stevig dichtgooit. De kunststof klik-bevestiging is gewoon te zwak.
 
Hiermee stoeien ze bij SEC Rotterdam ook al een tijdje bij mijn auto. Volgens mij klopt die spanning niet, en moet je dit juist monteren zonder spanning met automotive kleefpasta (kauwgom) zodat dit blijft zitten als je de deur stevig dichtgooit. De kunststof klik-bevestiging is gewoon te zwak.
Je moet helemaal niet willen dat dit met kleefpasta vastgezet wordt. Die plastic clicks zijn er juist voor gemaakt om het vast te zetten en het ook weer met goed fatsoen los te maken. Of de deur is bol aan de binnenkant of het deurpaneel is dat. De enige juiste optie is de bolling uit de deur te halen of een nieuw deurpaneel. De rest is allemaal lapwerk...
 
Je moet helemaal niet willen dat dit met kleefpasta vastgezet wordt. Die plastic clicks zijn er juist voor gemaakt om het vast te zetten en het ook weer met goed fatsoen los te maken. Of de deur is bol aan de binnenkant of het deurpaneel is dat. De enige juiste optie is de bolling uit de deur te halen of een nieuw deurpaneel. De rest is allemaal lapwerk...
Er mag geen spanning op het paneel staan. Maar de klik bevestiging is gewoon te zwak. Gooi je dus het portier te hard dicht zal dit met deze bevestiging ALTIJD weer los schieten. Ook na vervanging van de te zwakke clips. Met een kleefpasta die demontabel is kun je dit oplossen omdat die trager is en (demontabel en herbruikbaar geen lijm of kit dus) dan de maximale belasting van de clips.
 
Er mag geen spanning op het paneel staan. Maar de klik bevestiging is gewoon te zwak. Gooi je dus het portier te hard dicht zal dit met deze bevestiging ALTIJD weer los schieten. Ook na vervanging van de te zwakke clips. Met een kleefpasta die demontabel is kun je dit oplossen omdat die trager is en (demontabel en herbruikbaar geen lijm of kit dus) dan de maximale belasting van de clips.
Bij mij is het probleem niet zozeer dat de clips te zwak zijn, maar dat het paneel echt onder spanning staat. Alleen door het te buigen kan ik hem in de clicks krijgen. Ook al doe ik helemaal niets, dan springt die soms weer terug. Dat kan alleen als er spanning op het paneel staat. Met stevigere clicks zou het probleem wel opgelost zijn, maar het is wel vreemd dat dit paneel onder spanning is gemonteerd.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik vermoed dat het gewoon komt doordat de lijm gevoelig is voor UVA straling. Daarvan is het bekend dat het vaak zorgt voor verkleuring. Wellicht dat je het kan uitstellen door je auto altijd in een donkere garage te parkeren, maar ik heb dit probleem liever binnen de garantieperiode dan er buiten. Niet dat Tesla er nu echt wat aan doet, maar ik heb het in ieder geval ruim op tijd gemeld, zodat er op den duur wel een keer wat aan gedaan kan worden.

Zijn er trouwens mensen in Nederland waarbij de UV oplossing is uitgevoerd en heeft gewerkt? Op een enkel Twitter bericht na heb ik niets gezien...

Op die twitter foto (na uv behandeling) is volgens mij nog een lichte streep te zien, dus lijkt er toch schade aan het scherm achter te blijven, ook al is het geel verwijderd, er is eigenlijk geen probleem weg genomen maar een probleem kleurloos gemaak! Ik ben erg benieuwd naar meer ervaringen aangezien ik niet één gratis UV beurt ga accepteren terwijl ze een nieuw model scherm hebben, volgens Tesla "De oplossing van dit probleem, het vervangen van het scherm door een nieuw model, wordt derhalve niet vergoed onder de garantie en kan worden uitgevoerd tegen een betaling van €1360.35"
Als ze gewoon de UV behandeling willen uitvoeren, prima, maar als dit na 6 maanden weer is, dan moeten ze het alsnog oplossen lijkt me. Ik heb de verkleuring al op de X van 12-2018.
 
Niet om je op te vrolijken, maar ik rijd inmiddels een jaar rond met een gele rand.
Tesla doet niets totdat er een permanente fix is.

Ze schrijven zelf "De oplossing van dit probleem, het vervangen van het scherm door een nieuw model, wordt derhalve niet vergoed onder de garantie en kan worden uitgevoerd tegen een betaling van €1360.35". Dus een nieuw model lijkt me de permanente fix, of toch niet?
 
Ze schrijven zelf "De oplossing van dit probleem, het vervangen van het scherm door een nieuw model, wordt derhalve niet vergoed onder de garantie en kan worden uitgevoerd tegen een betaling van €1360.35". Dus een nieuw model lijkt me de permanente fix, of toch niet?

Er wordt hier gezegd dat een nieuw scherm na verloop van tijd dezelfde problemen gaat krijgen. Zelf heb ik nog niets gehoord van een ander "nieuw type" scherm of type lijm waardoor dit probleem op zo'n scherm verleden tijd is.

Vandaag was ik bij SeC Antwerpen en kreeg tevens te horen dat ze nog op het UV-apparaat aan het wachten waren als fix voor dit probleem. De communicatie hier is in iedergeval wel eenlijning over SeC's heen, zelfs internationaal, blijkt.