Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Blijkbaar is 2,5 jaar en 70K km einde 12V batterij normaal.
Mijne was aan vervanging toe net na 3 jaar.

Gebruik je Teslafi ofzo? Een auto die wakker is, verbruikt 12V en moet regelmatig geladen worden. Ik vermoed dat mijn gebruik van TeslaFi, het thuis laden en de kilometers mijn 12V batterij en mijn eMMC hebben doen slijten.
 
Het blijft apart dat die 12 volt accu’s zo snel kapot gaan.
Klopt, net als de parkeerrem en de eMMC. Jong automerk met kinderziektes. Dat is niet erg maar als je de prijskaartjes bij elkaar op telt (indien na garantie) dan is het toch een aardig bedrag
- accu 250 euro
- parkeerrem 1250 euro
- eMMC 500 euro
- ruitenvloeistofpomp 50 euro

Komen we toch op een leuk bedrag uit van 2050 euro, los van de verloren tijd en irritaties.
Eerlijk gezegd vind ik het bedrag voor een auto van 5 jaar oud met 187.000 km op de teller niet slecht. Als je de banden meetelt dan is het wel wat duurder met 2000 euro.

Terugkomende op de batterij: So Why Does the 12V Battery Die?
Blijkbaar is Tesla te vaak te laat met volladen van de 12V batterij. Een motor zet je op de druppellader om dit te voorkomen. Misschien heeft Tesla dit al met een software update opgelost. De auto is iedere 10 a 12 uur ruim 2 uur wakker. Waarbij ik aanneem dat het o.a. is voor het volladen van de 12 V accu.
 
Last edited:
Het blijft apart dat die 12 volt accu’s zo snel kapot gaan.

Het zijn ouderwetse loodaccu's en die willen wel gebruikt worden maar een paar keer "bijna" leeg is funest.
Dus als je een van die appje gebruikt is de kans groot dat je accu geregeld vrij diep ontladen is en dan is de levensduur vaak heel kort.

Je ziet het ook vaak mij hobby-auto's of motorfietsen. Worden weinig gebruikt en dan raken ze door zelfontlading vaak te diep ontladen. Doe dit een paar keer en je bent toe aan een nieuwe accu.
 
Ja, je kan een Li-Ion accu erin zetten, die is wel duurder, maar gaat ook langer mee.
Je kunt de 12V accu vervangen door elk type waarvan de vormfactor en polen passen. Maar wat je niet kunt aanpassen is het laadprofiel van de auto voor het laadproces.
Tesla ondersteunt een aantal merken en typen 12V accu’s met de configuratie van de auto’s. Andere accu’s zullen wel werken, maar niet optimaal.
Sowieso zijn de loodaccu’s die Tesla gebruikt van het type AGM en erg robuust. Met name extreme temperaturen zijn voor andere typen accu’s een probleem. Loodaccu is nu eenmaal ‘proven technology’.
 
  • Informative
Reactions: Gaston and ebullio
Klopt, net als de parkeerrem en de eMMC. Jong automerk met kinderziektes. Dat is niet erg maar als je de prijskaartjes bij elkaar op telt (indien na garantie) dan is het toch een aardig bedrag
- accu 250 euro
- parkeerrem 1250 euro
- eMMC 500 euro
- ruitenvloeistofpomp 50 euro

Komen we toch op een leuk bedrag uit van 2050 euro, los van de verloren tijd en irritaties.
Eerlijk gezegd vind ik het bedrag voor een auto van 5 jaar oud met 187.000 km op de teller niet slecht. Als je de banden meetelt dan is het wel wat duurder met 2000 euro.

Terugkomende op de batterij: So Why Does the 12V Battery Die?
Blijkbaar is Tesla te vaak te laat met volladen van de 12V batterij. Een motor zet je op de druppellader om dit te voorkomen. Misschien heeft Tesla dit al met een software update opgelost. De auto is iedere 10 a 12 uur ruim 2 uur wakker. Waarbij ik aanneem dat het o.a. is voor het volladen van de 12 V accu.
Die eMMC krijg je nog terugbetaald toch? Of had jij al de nieuwe versie?
 
Ik ga niet janken over tekortkomingen, maar ik heb wel een vraagje. Mijn M3 2019 heeft op de voorruit aan de binnenkant 3 vierkante vlekken van +- 4 bij 4 cm die ik niet wegkrijg. Meestal zijn ze niet goed zichtbaar, wel als de ramen wat vochtig of vies zijn. Het lijkt er op dat dit iets van voor de productie is geweest (opslag). Heeft er altijd gezeten, niet heel storend meer een beetje ;-) Ik krijg het er met geen enkel middel af. Herkenbaar voor iemand of tips?
 
Ik ga niet janken over tekortkomingen, maar ik heb wel een vraagje. Mijn M3 2019 heeft op de voorruit aan de binnenkant 3 vierkante vlekken van +- 4 bij 4 cm die ik niet wegkrijg. Meestal zijn ze niet goed zichtbaar, wel als de ramen wat vochtig of vies zijn. Het lijkt er op dat dit iets van voor de productie is geweest (opslag). Heeft er altijd gezeten, niet heel storend meer een beetje ;-) Ik krijg het er met geen enkel middel af. Herkenbaar voor iemand of tips?

Vooral bij condens zichtbaar -> vanuit fabricage of wellicht opslag.
Bij m'n vorige auto waren er ook ronde zuignappen zichtbaar (bij condensvorming) tot ik de auto weg deed na 300.000 km ;)
 
  • Funny
Reactions: Johan4444
De professionals gebruiken staalwol in de fijnste gradatie (#0000) om autoruiten mee te polijsten. Je zou dat eens op het minst opvallend plekje kunnen uitproberen.

CAUTION: Keep away from electrical currents. Use gloves and eye protection.
 
  • Like
Reactions: DTTS
Kwestie van wat te wenen: Ik vind de bassen in LR M3 echt vrij teleurstellend.
Kom van BMW 1 reeks met hifi upgrade en was echt een pak indrukwekkender, twijfel zelfs of de subwoofer in de koffer wel is aangesloten.
Misschien dan toch eens laten nakijken door het service center. Geluid in onze X en 3 klinkt erg goed.
 
Kwestie van wat te wenen: Ik vind de bassen in LR M3 echt vrij teleurstellend.
Kom van BMW 1 reeks met hifi upgrade en was echt een pak indrukwekkender, twijfel zelfs of de subwoofer in de koffer wel is aangesloten.
Je hebt toch niet per ongeluk het Dolby knopje aangezet? Dat filterknopje is uitsluitend bedoeld om zeker te stellen dat die functie uitgeschakeld is.
 
Kwestie van wat te wenen: Ik vind de bassen in LR M3 echt vrij teleurstellend.
Kom van BMW 1 reeks met hifi upgrade en was echt een pak indrukwekkender, twijfel zelfs of de subwoofer in de koffer wel is aangesloten.
Huh,

Ik herken het tegenovergestelde. Kom vanuit een(niet mager aangeklede) M140i. Het geluid in mijn M3P is hiermee simpelweg niet mee te vergelijken. De bassen zijn indrukwekkend, maar bovenal is het hele geluidsbeeld is veel prettiger om naar te luisteren.
Bij mijn M140i stond het al snel te hard. het vermoeide mij zeg maar meer dan dat mijn M3P doet. Ik zou het systeem even laten controleren. Je zou nog kunnen opperen dat ik het systeem van mijn M140i dan ook zou moeten laten checken. Dat zou natuurlijk ook kunnen, maar dat denk ik eerlijk gezegd niet.
 
  • Like
Reactions: Bas.