Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
“De diagnose heeft uitgewezen dat er mogelijk een probleem zit in een van de componenten van de verwarming. Deze is besteld maar wij hebben helaas nog geen zicht op wanneer deze binnen is. Zodra wij dat wel hebben nemen wij weer contact op. ”
Is het niet zo dat niet alle onderdelen ergens in NL op de plank (zouden moeten) liggen?
Moet er toch niet aan denken dat me dit ‘s winters gaat overkomen, ik jank niet over de tekortkomingen maar wel over dit soort termijnen, dat gaat de twee maanden zeker overschrijden. Ik ga mensen in mijn buurt die ook een tesla overwegen toch adviseren om er met dit verhaal in het achterhoofd nog maar eens over na te denken.

Dat, het niet direct kunnen leveren van onderdelen uit een centraal magazijn, is ook iets wat ik meerdere malen heb aangekaart bij de SeC’s (ik heb 3 maanden op een paar sensoren moeten wachten, gelukkig werd er bij de SeC een reparatie order van een klant gecanceld en konden ze op mijn auto worden geschroefd, anders had ik naar alle waarschijnlijkheid nog een maandje langer kunnen wachten). Het is wel een beetje van de zotte dat ze niet een aantal warehouses hebben staan die in ieder geval de West-Europese markt kan voorzien van onderdelen. Alles moet (het liefst per boot) vanuit de VS komen lijkt het wel. Heel ingewikkeld is het niet om de supplychain / warehousing voor de automative te snappen.
 
Dat, het niet direct kunnen leveren van onderdelen uit een centraal magazijn, is ook iets wat ik meerdere malen heb aangekaart bij de SeC’s (ik heb 3 maanden op een paar sensoren moeten wachten, gelukkig werd er bij de SeC een reparatie order van een klant gecanceld en konden ze op mijn auto worden geschroefd, anders had ik naar alle waarschijnlijkheid nog een maandje langer kunnen wachten). Het is wel een beetje van de zotte dat ze niet een aantal warehouses hebben staan die in ieder geval de West-Europese markt kan voorzien van onderdelen. Alles moet (het liefst per boot) vanuit de VS komen lijkt het wel. Heel ingewikkeld is het niet om de supplychain / warehousing voor de automative te snappen.
Het is inderdaad vervelend dat er zo lang moet worden gewacht op onderdelen. Komt mede doordat Tesla wekelijks wijzigingen in de productie doorvoert. Dit in tegenstelling tot de Japanse, Koreaanse en Duitse fabrikanten. Eén modeljaar is daarbij gelijke onderdelen per auto gedurende dat hele modeljaar.

Voor mijn Audi S6 Avant van 6 jaar oud, duurde het leveren van een set achterschijfremmen precies 12 uur.
Nog nooit heb ik bij Audi langer dan een dag moeten wachten op onderdelen. Zelfs plaatwerk delen, distributie, radiator, altijd de volgende dag in huis.

En het is niet alleen het lange wachten bij Tesla. Vaak worden er loaners verstrekt, wordt de backoffice van Tesla en reparateurs enorm belast door extra telefoonverkeer enz. enz. Je moet eens kijken bij Splinter, de hele garage staat vol Tesla's en de hele buurt staat ook nog eens vol met wachtende auto's.

En tenslotte komt het de klanttevredenheid ook niet ten goede.
Kom op Elon pak dit nu eens aan in plaats van aankondigingen van een Model Y.
 
Last edited:
[CYNISCH]
Het blijven op een of andere manier toch auto's voor de gewone rijkelui die in dergelijke gevallen een paar maanden in een van hun andere auto's rijden of dan maar een nieuwe Tesla kopen. Door de rare fiscale regelingen in sommige landen komen Tesla's in handen van mensen waar die helemaal niet voor bedoeld zijn. Vergeet niet dat Tesla bestuurd wordt door een miljardair, omringd met miljonairs. De wereld ziet er nu eenmaal anders uit vanuit het raampje van je eigen straalvliegtuig.
[/CYNISCH]
 
[
Het is inderdaad vervelend dat er zo lang moet worden gewacht op onderdelen. Komt mede doordat Tesla wekelijks wijzigingen in de productie doorvoert. Dit in tegenstelling tot de Japanse, Koreaanse en Duitse fabrikanten. Eén modeljaar is daarbij gelijke onderdelen per auto gedurende dat hele modeljaar.

Voor mijn Audi S6 Avant van 6 jaar oud, duurde het leveren van een set achterschijfremmen precies 12 uur.
Nog nooit heb ik bij Audi langer dan een dag moeten wachten op onderdelen. Zelfs plaatwerk delen, distributie, radiator, altijd de volgende dag in huis.

En het is niet alleen het lange wachten bij Tesla. Vaak worden er loaners verstrekt, wordt de backoffice van Tesla en reparateurs enorm belast door extra telefoonverkeer enz. enz. Je moet eens kijken bij Splinter, de hele garage staat vol Tesla's en de hele buurt staat ook nog eens vol met wachtende auto's.

En tenslotte komt het de klanttevredenheid ook niet ten goede.
Kom op Elon pak dit nu eens aan in plaats van aankondigingen van een Model Y.

[kritische modus]
Hitting the nail on his head ;-)
Het lanceren van nieuwe modellen is altijd leuk (leuke feestjes voor de incrowd), maar zolang de issues in de aftersales niet binnen een redelijke tijd worden verholpen, heeft het lanceren van nieuwe modellen niet zo heel veel zin. Het zou mooi zijn als Elon zich niet alleen op de productiecijfers / order intake loopt blind te staren, natuurlijk heeft de beste man cash nodig, op de korte termijn, maar meet ook op de kwaliteit van hoe de auto wordt afgeleverd, om je cash op de lange termijn te waarborgen. In dat laatste geval loopt de cash momenteel met bakken het bedrijf uit. Natuurlijk zijn er auto's die spic en span worden afgeleverd, maar het is nu wel steeds vaker te horen dat de afleverkwaliteit bij een wagen die aan het eind van het kwartaal wordt afgeleverd redelijk te wensen over laat (zelf ondervonden met een ontbrekende afwateringsgoot bij een van de falcon wing deuren, als je na een regenbui/wasbeurt de deur opende kreeg je een kledder water in de cabine, had bij voor de aflevercheck geconstateerd moeten zijn, resultaat; auto een dag in de werkplaats, kostbare tijd voor de SeC, reken maar uit wat 8 uur werkplaats kost met de Tesla uurtarieven).

Met betrekking tot de onderdelen:
Er zouden m.i. in ieder geval 2 goederenstromen moeten zijn, 1 waarbij de toeleveranciers de productielijn voorziet en 1 waarbij de toeleveranciers de warehouses wereldwijd voorziet, op dagelijkse basis. Als er al zoiets bestaat, dan moeten de Harvard matties van Elon (ik had uit een artikel/twitter begrepen dan Elon omringt wordt door Harvard sterren) nog even naar het proces van de warehouses kijken waarom dat zo tenenkrommend traag verloopt (ik krijg sneller spul via AliExpress geleverd dan Tesla onderdelen, die naar alle waarschijnlijkheid ook uit China afkomstig zijn). Of in ieder geval even met hun collega's Mercedes, VAG of Toyota gaan praten, waarom zij hun basisonderdelen wel binnen 24 uur kunnen leveren. De basisonderdelen, zullen gedurende de wekelijkse wijzigingen, niet veranderen, lijkt mij. Ze weten nu onderhand wel wat de meest voorkomende onderdelen zijn die ze nodig hebben, dus zorg ervoor dat je daarvan genoeg in het lokale magazijn hebt.

[/kritische modus]
 
En door met zeuren..

Mijn deurgreep (links achter) wil niet meer inklappen. Bekend probleem. Iemand een idee hoe ik die handmatig kan inschuiven? De deur schiet nu iedere keer open bij het ontgrendelen van de auto.

Baal wel als een (electrische) stekker. 3 weken geleden bij sec Hasselt geweest voor een reparatie ..
 
Je weet dat als je een Tesla koopt dat deze op het gebied van afwerking niet in de buurt komt van een Duitser, maar voor een auto van 129k mag je wel iets meer verwachten. Ik rij de auto nu 5 dagen en het volgende is mij opgevallen:
  • Vloermat bestuurder verschuift.
  • Was er geen budget meer voor een voetsteun?
  • De opbergruimte is dramatisch; cubby, gewoon een open vakje zonder enig praktisch nut, middenconsole grote bak waar alles in rond schuift, kleine vakje bij USB poorten onbruikbaar daar alles tussen het klepje schuift en geen opbergruimte in de armsteun.
  • Achterbak Spartaans uitgevoerd, grote open ruimte zonder praktische opbergruimte of bevestigingsmiddelen (beetje verwend met Audi).
  • Het is voor mij onmogelijk een goede WiFi verbinding met de auto tot stand te brengen, al mijn apparaten halen in de auto 100% en de auto ziet of het netwerk niet of slechts 1 streepje (dit zowel thuis en op kantoor).
  • LTE wil niet altijd goed opstarten.
  • App maakt regelmatig geen verbinding.
  • Verder wat kleine afwerkpuntjes maar niets dramatisch.
De auto is verder alles wat je ervan verwacht.
 
  • Like
Reactions: Kuijp74
Je weet dat als je een Tesla koopt dat deze op het gebied van afwerking niet in de buurt komt van een Duitser, maar voor een auto van 129k mag je wel iets meer verwachten. Ik rij de auto nu 5 dagen en het volgende is mij opgevallen:

Ik ben het grotendeels met je eens "dikgedrukt", en die andere punten daarover snap ik wat je zegt
  • Vloermat bestuurder verschuift.
  • Was er geen budget meer voor een voetsteun?
  • De opbergruimte is dramatisch; cubby, gewoon een open vakje zonder enig praktisch nut, middenconsole grote bak waar alles in rond schuift, kleine vakje bij USB poorten onbruikbaar daar alles tussen het klepje schuift en geen opbergruimte in de armsteun.
  • Achterbak Spartaans uitgevoerd, grote open ruimte zonder praktische opbergruimte of bevestigingsmiddelen (beetje verwend met Audi).
  • Het is voor mij onmogelijk een goede WiFi verbinding met de auto tot stand te brengen, al mijn apparaten halen in de auto 100% en de auto ziet of het netwerk niet of slechts 1 streepje (dit zowel thuis en op kantoor).
    [*]LTE wil niet altijd goed opstarten.
    [*]App maakt regelmatig geen verbinding.
    [*]Verder wat kleine afwerkpuntjes maar niets dramatisch.[?B]

En ik voeg er bij toe dat ik 2 flinke lak fouten had
Vrijdag komen ze hem al ophalen voor een week! En wordt alles aangepakt.

De auto is verder alles wat je ervan verwacht.
 
Je weet dat als je een Tesla koopt dat deze op het gebied van afwerking niet in de buurt komt van een Duitser, maar voor een auto van 129k mag je wel iets meer verwachten. Ik rij de auto nu 5 dagen en het volgende is mij opgevallen:
  • Vloermat bestuurder verschuift.
  • Was er geen budget meer voor een voetsteun?
  • De opbergruimte is dramatisch; cubby, gewoon een open vakje zonder enig praktisch nut, middenconsole grote bak waar alles in rond schuift, kleine vakje bij USB poorten onbruikbaar daar alles tussen het klepje schuift en geen opbergruimte in de armsteun.
  • Achterbak Spartaans uitgevoerd, grote open ruimte zonder praktische opbergruimte of bevestigingsmiddelen (beetje verwend met Audi).
  • Het is voor mij onmogelijk een goede WiFi verbinding met de auto tot stand te brengen, al mijn apparaten halen in de auto 100% en de auto ziet of het netwerk niet of slechts 1 streepje (dit zowel thuis en op kantoor).
  • LTE wil niet altijd goed opstarten.
  • App maakt regelmatig geen verbinding.
  • Verder wat kleine afwerkpuntjes maar niets dramatisch.
De auto is verder alles wat je ervan verwacht.

Wi-Fi hier ook. Eerste keer lukte het niet om verbinding te maken. Daarna wel. Ook slechts één of twee streepjes maar het goede nieuws is dat hij wel gewoon werkt.