[
Het is inderdaad vervelend dat er zo lang moet worden gewacht op onderdelen. Komt mede doordat Tesla wekelijks wijzigingen in de productie doorvoert. Dit in tegenstelling tot de Japanse, Koreaanse en Duitse fabrikanten. Eén modeljaar is daarbij gelijke onderdelen per auto gedurende dat hele modeljaar.
Voor mijn Audi S6 Avant van 6 jaar oud, duurde het leveren van een set achterschijfremmen precies 12 uur.
Nog nooit heb ik bij Audi langer dan een dag moeten wachten op onderdelen. Zelfs plaatwerk delen, distributie, radiator, altijd de volgende dag in huis.
En het is niet alleen het lange wachten bij Tesla. Vaak worden er loaners verstrekt, wordt de backoffice van Tesla en reparateurs enorm belast door extra telefoonverkeer enz. enz. Je moet eens kijken bij Splinter, de hele garage staat vol Tesla's en de hele buurt staat ook nog eens vol met wachtende auto's.
En tenslotte komt het de klanttevredenheid ook niet ten goede.
Kom op Elon pak dit nu eens aan in plaats van aankondigingen van een Model Y.
[kritische modus]
Hitting the nail on his head ;-)
Het lanceren van nieuwe modellen is altijd leuk (leuke feestjes voor de incrowd), maar zolang de issues in de aftersales niet binnen een redelijke tijd worden verholpen, heeft het lanceren van nieuwe modellen niet zo heel veel zin. Het zou mooi zijn als Elon zich niet alleen op de productiecijfers / order intake loopt blind te staren, natuurlijk heeft de beste man cash nodig, op de korte termijn, maar meet ook op de kwaliteit van hoe de auto wordt afgeleverd, om je cash op de lange termijn te waarborgen. In dat laatste geval loopt de cash momenteel met bakken het bedrijf uit. Natuurlijk zijn er auto's die spic en span worden afgeleverd, maar het is nu wel steeds vaker te horen dat de afleverkwaliteit bij een wagen die aan het eind van het kwartaal wordt afgeleverd redelijk te wensen over laat (zelf ondervonden met een ontbrekende afwateringsgoot bij een van de falcon wing deuren, als je na een regenbui/wasbeurt de deur opende kreeg je een kledder water in de cabine, had bij voor de aflevercheck geconstateerd moeten zijn, resultaat; auto een dag in de werkplaats, kostbare tijd voor de SeC, reken maar uit wat 8 uur werkplaats kost met de Tesla uurtarieven).
Met betrekking tot de onderdelen:
Er zouden m.i. in ieder geval 2 goederenstromen moeten zijn, 1 waarbij de toeleveranciers de productielijn voorziet en 1 waarbij de toeleveranciers de warehouses wereldwijd voorziet, op dagelijkse basis. Als er al zoiets bestaat, dan moeten de Harvard matties van Elon (ik had uit een artikel/twitter begrepen dan Elon omringt wordt door Harvard sterren) nog even naar het proces van de warehouses kijken waarom dat zo tenenkrommend traag verloopt (ik krijg sneller spul via AliExpress geleverd dan Tesla onderdelen, die naar alle waarschijnlijkheid ook uit China afkomstig zijn). Of in ieder geval even met hun collega's Mercedes, VAG of Toyota gaan praten, waarom zij hun basisonderdelen wel binnen 24 uur kunnen leveren. De basisonderdelen, zullen gedurende de wekelijkse wijzigingen, niet veranderen, lijkt mij. Ze weten nu onderhand wel wat de meest voorkomende onderdelen zijn die ze nodig hebben, dus zorg ervoor dat je daarvan genoeg in het lokale magazijn hebt.
[/kritische modus]