Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik reed de afgelopen 15j om de 2j met een andere high-end auto (vooral Duitsers) : 911, nog een 911, Cayenne, Q7, GL, Range Rover (slechtste auto ooit) , X5, XC90 en nu sinds 2 maanden een model X.

In 2015 had ik al eens een testrit gemaakt met een model X, maar net als jij wou ik de kat nog uit de boom kijken. Na 2 maanden model X is de enige conclusie: ik heb 3j te lang gewacht!!
 
Uiteraard. Negatieve ervaringen worden sneller geuit en positieve ervaringen hoor je niet snel. Ook bij andere automerken kan je problemen hebben, maar m.i. is het grootste verschil dat je bij andere automerken zoveel alternatieven hebt in een volwassen markt.

Bij Tesla kan je niet even een ander OEM-onderdeel bestellen als ze je vertellen dat je even een paar weken moet wachten. Of dat je even bij een niet-merk garage je reparatie laat uitvoeren. Dit gecombineerd met het feit dat ze nu logistiek (en financieel) ook de zaken niet op orde lijken te hebben maken het voor mij zo tricky. Nog even wachten = de kat uit de boom kijken. En zien of de capaciteit in de SECs verbeterd of alleen maar erger wordt met de model 3’s volgend jaar. Het risico dat je de fiscale voordelen misloop moet je dan accepteren natuurlijk. Ben er nog niet helemaal uit.

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik ben blij dat wij de knoop doorgehakt hebben en onze MS100D in juni jl hebben aangeschaft. Er zijn echt wel wat kleine puntjes op de auto aan te merken, maar die doen absoluut geen afbreuk aan het rijgenot. Tot nu toe prima service van Tesla SeC in Groningen gekregen. Verder een perfecte ruime reisauto, waarmee we net 6000 km door Europa gereisd hebben, en dit voor in totaal welgeteld 7€ aan brandstofkosten (uurtje laden aan Enel paal midden op Sicilie). Wanneer je in aanmerking komt voor de fiscale tegemoetkomingen voor NL zakelijke rijders dan zou ik zeker niet langer de kat uit de boom kijken. Tesla rijden wordt zoals bekend vanaf 2019 honderden euro’s per maand duurder ivm de nieuwe bijtellingsregels.
 
Ik reed de afgelopen 15j om de 2j met een andere high-end auto (vooral Duitsers) : 911, nog een 911, Cayenne, Q7, GL, Range Rover (slechtste auto ooit) , X5, XC90 en nu sinds 2 maanden een model X.

In 2015 had ik al eens een testrit gemaakt met een model X, maar net als jij wou ik de kat nog uit de boom kijken. Na 2 maanden model X is de enige conclusie: ik heb 3j te lang gewacht!!
Ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt, in 2015 met een X proefrijden?

“In 2015 werden slechts 208 Model X auto's aan klanten afgeleverd, maar in totaal 507 geproduceerd. In augustus 2015 stonden er ruim 30.000 reserveringen in de boeken en ook de volledige productiecapaciteit voor 2016 is reeds gereserveerd. In Nederland zijn de eerste Model X-exemplaren pas in 2016 geleverd.”

Met de aangegeven 2 jaar per model, heb je in 2012 de Range Rover gekregen, slechtste auto ooit.

Deze zou dan van 2012 geweest moeten zijn. Toen was het nieuwe model Range Rover er nog niet, althans de intro was eind 2012. Kan natuurlijk dat je 1 van de aller aller eersten hebt gehad. Normale leveringen zijn in 2013 gestart.

Ik ben erg benieuwd hoe je de vergelijking maakt tussen de door jou genoemde modellen en een Tesla, tenzij we het hier louter en alleen over de aandrijving hebben.

Ik heb veel auto’s gezien, gereden, gehad en getest in de afgelopen jaren, ben erg enthousiast over een X, maar zou niet durfen roepen dat de X beter is dan de door genoemde andere modellen. Zeker niet qua bouw en ontwikkeling en interieur.

Ik heb nu een X van december 2016, welke volgende maand nieuwe aandrijfassen krijgt, en waarbij naar diverse rammels gekeken gaat worden. Verder laten de randen rond de voorwielen los, zit er een flinke speling op de stoelen van de 2e zitrij, maakt de achterklep een raar geluid bij het dicht gaan en zo nog een paar dingen. Let wel: de auto staat op 23.000km

Ik ben gek op de X, vind hem lekkerder rijden dan een S, het raam vind ik fantastisch, maar om de hier genoemde stelling te deponeren, zou ik niet durfen. Tenzij het om de manier van aandrijving gaat natuurlijk. Waarbij de X natuurlijk vele vele malen beter voor het milieu is dan de andere auto’s die je hiervoor had.

Je gaat het SeC net zo vaak zien als de Range Rover dealer, Ow nee wacht. Het is lastig om een afspraak te krijgen bij Tesla, zelfs als je gloednieuwe wordt afgeleverd met diverse gebreken. Maar then again: je moet er wat voor over hebben om een early adapter te zijn na 2 jaar productie.
 
Last edited:
Ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt, in 2015 met een X proefrijden?

Je gaat het SeC net zo vaak zien als de Range Rover dealer, Ow nee wacht. Het is lastig om een afspraak te krijgen bij Tesla, zelfs als je gloednieuwe wordt afgeleverd met diverse gebreken. Maar then again: je moet er wat voor over hebben om een early adapter te zijn na 2 jaar productie.

Ik heb nu twee jaar de mijne, ik ben nog nooit bij een SeC geweest. Het kan altijd fout gaan en ik wil niets af doen aan de problemen die jij hebt ondervonden, maar is het regel of is het uitzondering. In dit topic zal het vast regel zijn, maar dat spreekt voor zich.
 
Mijn auto is nog niet klaar na ruim 2 weken en dus gisteren een loaner gekregen.
Een P90D van april 2016 gekregen. Heel netjes en een goede service van het SeC en nog op de zaak langsgebracht ook.

Er zijn wat verschillen met mijn 75D van juni 2018.

De autopilot:
Wat opvalt is dat de AP1 die daar volgens mij op zit een stuk minder paniekerig is dan de EAP die ik op mijn auto heb.
Hij herkend auto's, vrachtauto's, fietsen en motorfietsen. Volgens mijn EAP waren het allemaal Tesla's.
Lane change gaat ook sneller en ook remt hij niet eerst af en verwisselt hij dan van baan maar hij geeft gelijk gas zoals je zelf ook zou doen.

Bij bochten op de snelweg behoudt hij ook beter zijn snelheid, maar de bochten zijn wel veel minder vloeiend waardoor het wel erg onzeker aanvoelt.

De aandrijving:
Of dat het komt omdat de P90D wellicht een andere aandrijving heeft of omdat hij 56.000km ervaring heeft weet ik niet maar vooral de achteraandrijving giert flink. Op de snelweg is het geluidsniveau i.i.g. qua beleving luidruchtiger dan mijn diesel ICE. Dit komt waarschijnlijk ook omdat het een vrij hoog irritant geluid is.

Uitrusting:
De loaner heeft leer, carbon en een open dak maar weer geen middenconsole en ook geen verstelbare hoofdsteunen.
Het kunstleer ziet er nieuw al redelijk goedkoop uit en dat is er niet beter op geworden en voelt ook gewoon nep aan. Het carbon is wel mooi maar dat mag je alleen kiezen als je ook het nep leer kiest.
Het open dak is leuk tot maximaal 50-60km daar boven is het geen doen i.v.m. de herrie. Het spoilertje dat omhoog komt doet het duidelijk minder goed dan dat ik in vorige auto's gewend ben. Dat Tesla in eerdere modellen geen middenconsole en geen verstelbare hoofdsteunen heeft geleverd is echt een grote misser.

Al met al ben ik dan ook nog wel tevreden met de uitvoering die ik zelf heb en hoop ik de mijne weer snel terug te krijgen met zonder de zijn nukken waarvoor hij nu bij de SeC staat.
 
  • Like
Reactions: Innovativity
Ik heb nu twee jaar de mijne, ik ben nog nooit bij een SeC geweest. Het kan altijd fout gaan en ik wil niets af doen aan de problemen die jij hebt ondervonden, maar is het regel of is het uitzondering. In dit topic zal het vast regel zijn, maar dat spreekt voor zich.
Dit is mijn 3e Tesla, en mijn ervaring is dat het andersom is. Ze rijden allemaal fantastisch maar ze zijn ruk gebouwd. De 1e CPO S 85 van begin 2014 was een dieptepunt, de 2e moet ik zeggen wel beter, maar heeft ook dingen gehad die niet horen bij 60.000km en de X ben ik benieuwd naar hoe het zich ontwikkeld.
Ik heb er nog nooit mee stil gestaan moet gezegd worden, maar sommige dingen kan ik niet begrijpen. De dingen waar ik last van heb zijn kwaliteitsdingen, vandaar dat ik wat sterk reageer op het gemaakt vergelijk met de andere merken.
 
Ik rijd een X en heb niet zo veel met auto's. Toen ik de X kreeg ging ik trots iedereen laten zien wat die kon. Op internet. Maar dat bleek ie allemaal niet te kunnen. Dat komt nog. Na anderhalf jaar komt het nog steeds. Ooit.
Wel gaat met alarm op de gekste momenten af, bijvoorbeeld 3x midden in de nacht. Uitzetten helpt niet, want iets of iemand zet 'm weer aan. En die navigatie mevrouw zegt haar zinnen op een rare manier, voordat ze me de verkeerde kant uit stuurt. Mijn TomTom van 8 jaar geleden deed dat beter.
Prachtige auto, coole flapdeuren, matige bouwkwaliteit en bagger software. Voor 110.000 euro.
 
Ik rijd een X en heb niet zo veel met auto's. Toen ik de X kreeg ging ik trots iedereen laten zien wat die kon. Op internet. Maar dat bleek ie allemaal niet te kunnen. Dat komt nog. Na anderhalf jaar komt het nog steeds. Ooit.
Wel gaat met alarm op de gekste momenten af, bijvoorbeeld 3x midden in de nacht. Uitzetten helpt niet, want iets of iemand zet 'm weer aan. En die navigatie mevrouw zegt haar zinnen op een rare manier, voordat ze me de verkeerde kant uit stuurt. Mijn TomTom van 8 jaar geleden deed dat beter.
Prachtige auto, coole flapdeuren, matige bouwkwaliteit en bagger software. Voor 110.000 euro.
Gewoon verkopen man ;)
 
Ben je toe aan een nieuwe auto Wim?
;):)
Nee, ik rij met één van laatste echte pareltjes van Tesla, een achterwiel aangedreven 85 met AP1.
Ik lees, soms met wat leedvermaak, wat er allemaal met een Tesla mis kan gaan. Mijn 85 doet wat ie moet doen, zonder problemen muisstil rijden. Zelfs in mijn Audi's S6 waren er altijd wel geluidjes en rammeltjes, in mijn Tesla S85 niks van dat alles.
Nou kan ik gerust een nieuwe aanschaffen, maar deze blijft ook na febr. 2020, de volledige 4% bijtelling vervalt dan, verder in privé doorrijden.
Pas als Tesla echt grote stappen blijkt te kunnen maken met de AutoPilot, dan breng ik mezelf wel weer in de verleiding.
De laatste 2 jaar is daar geen enkele reden voor geweest. En zo lang een motorfiets in AP2 nog wordt afgebeeld als een Tesla is die reden er nog steeds niet.
 
Nee, ik rij met één van laatste echte pareltjes van Tesla, een achterwiel aangedreven 85 met AP1.
Ik lees, soms met wat leedvermaak, wat er allemaal met een Tesla mis kan gaan. Mijn 85 doet wat ie moet doen, zonder problemen muisstil rijden. Zelfs in mijn Audi's S6 waren er altijd wel geluidjes en rammeltjes, in mijn Tesla S85 niks van dat alles.
Nou kan ik gerust een nieuwe aanschaffen, maar deze blijft ook na febr. 2020, de volledige 4% bijtelling vervalt dan, verder in privé doorrijden.
Pas als Tesla echt grote stappen blijkt te kunnen maken met de AutoPilot, dan breng ik mezelf wel weer in de verleiding.
De laatste 2 jaar is daar geen enkele reden voor geweest. En zo lang een motorfiets in AP2 nog wordt afgebeeld als een Tesla is die reden er nog steeds niet.
Ik dacht dat je op die X aan het azen was ;-)
Mijn S is ook een 85 met AP1.
Niet stil te krijgen, zeker niet nadat de hemel er uit is geweest om het dak te vervangen en het deurpaneel niet goed teruggeplaatst is na het stellen van het kleine raam. Los van de rammels die er al in zaten voordat men dingen ging los maken.
En ik rij nog op 19 inch ook met luchtvering...
 
Ik dacht dat je op die X aan het azen was ;-)
Mijn S is ook een 85 met AP1.
Niet stil te krijgen, zeker niet nadat de hemel er uit is geweest om het dak te vervangen en het deurpaneel niet goed teruggeplaatst is na het stellen van het kleine raam. Los van de rammels die er al in zaten voordat men dingen ging los maken.
En ik rij nog op 19 inch ook met luchtvering...
19" en luchtvering wil nog niet zeggen dat de auto daarmee stiller wordt. Wel wordt het bandengeluid minder. Maar rammels in de auto ... worden erger. Banden dempen bewegingen in het verticale vlak niet, dat moet van de schokdempers komen. Hoe eerder de schokdemping actief wordt, bij de 21" dus eerder dan bij 19", hoe rustiger de auto zich gedraagt. 19" banden hebben hogere wangen dan 21" banden. Bij de laatste wordt de demping van de schokbrekers eerder aangesproken en komt de auto per saldo minder in beweging. Een auto die minder stuitert rammelt ook minder.
 
Ik ben erg gecharmeerd van Tesla en in het bijzonder de model S. Maar dit soort berichten zijn voor mij echt aanleiding om even te wachten met de aankoop.

Zou ik niet doen. Je leest altijd de negatieve kanten. Ik heb inmiddels 10.000 km op de klok staan van mijn MS100D en ik heb om precies te zijn 0 problemen. Had bij aflevering 1 los deurrubber, dat is herstelt. Nog nooit een storingsmelding gehad, nog nooit problemen, niets.

Er zijn altijd maandagochtend modellen, bij elk automerk. "Lemon car" is niet voor niets een begrip in Amerika, dat speelt echt niet alleen bij Tesla. Rob heeft blijkbaar zo'n maandagochtend model. Voor hem niet minder vervelend, maar het is geen indicatie voor de algemene kwaliteit van Tesla.

Als je kijkt in dit draadje valt het ook wel wat mee met de problemen. Er zit maar weinig echt schokkends bij (weinig auto's die echt uit het niets stilvallen) en veel posts zijn follow-ups. Tesla heeft wel wat groeipijnen, zoals het gedoe met onderdelen leveren, maar dat lost zichzelf echt wel op.
 
  • Like
Reactions: Glitch and robertvg
Zou ik niet doen. Je leest altijd de negatieve kanten. Ik heb inmiddels 10.000 km op de klok staan van mijn MS100D en ik heb om precies te zijn 0 problemen. Had bij aflevering 1 los deurrubber, dat is herstelt. Nog nooit een storingsmelding gehad, nog nooit problemen, niets.

Er zijn altijd maandagochtend modellen, bij elk automerk. "Lemon car" is niet voor niets een begrip in Amerika, dat speelt echt niet alleen bij Tesla. Rob heeft blijkbaar zo'n maandagochtend model. Voor hem niet minder vervelend, maar het is geen indicatie voor de algemene kwaliteit van Tesla.

Als je kijkt in dit draadje valt het ook wel wat mee met de problemen. Er zit maar weinig echt schokkends bij (weinig auto's die echt uit het niets stilvallen) en veel posts zijn follow-ups. Tesla heeft wel wat groeipijnen, zoals het gedoe met onderdelen leveren, maar dat lost zichzelf echt wel op.
Klopt helemaal ik heb ooit een Golf 6 gehad nieuw. Nou Navigatie was na 3 weken weg ondanks dat het kenteken in het kunstof stond. Water lekkage bij de deuren aan de onderkant elke deur zo beetje vervangen nooit echt opgelost. En nog een lijst met issues het kan overal mis gaan. Bij mijn A4 had ik op een enkele terugroepactie na geen issues bv dus tja.
 
19" en luchtvering wil nog niet zeggen dat de auto daarmee stiller wordt. Wel wordt het bandengeluid minder. Maar rammels in de auto ... worden erger. Banden dempen bewegingen in het verticale vlak niet, dat moet van de schokdempers komen. Hoe eerder de schokdemping actief wordt, bij de 21" dus eerder dan bij 19", hoe rustiger de auto zich gedraagt. 19" banden hebben hogere wangen dan 21" banden. Bij de laatste wordt de demping van de schokbrekers eerder aangesproken en komt de auto per saldo minder in beweging. Een auto die minder stuitert rammelt ook minder.
Echt? Dus een band hoogte/ wang vangt niet de eerste klappen op?
Hangt dit dan niet volledig af van de luchtvering is afgestemd?
Ik heb nog niet eerder in een auto gereden die comfortabeler werd van grotere velgen?
 
Echt? Dus een band hoogte/ wang vangt niet de eerste klappen op?
Hangt dit dan niet volledig af van de luchtvering is afgestemd?
Ik heb nog niet eerder in een auto gereden die comfortabeler werd van grotere velgen?
Een luchtband veert in en veert bijna met dezelfde kracht weer uit. Er is nauwelijks sprake van demping bij een combinatie van rubber en lucht.
En 21" velg/band die een bepaalde oneffenheid tegenkomt heeft minder rubber om te vervormen. Als gevolg daarvan zal de schokdemper eerder worden ingeduwd dan bij een 19" velg/band.
Zo gauw de demper wordt ingeduwd zal deze gaan dempen en dus de beweging van de auto beperken. Een 19" zal dat later of nog niet doen.
Omdat rubber/lucht nauwelijks dempt zal de auto bij 19" direct weer uitveren en dat voelt aan als stuiteren.
Dit stuiteren, ik merk dat elk jaar weer als ik van 21" naar 19" winterbanden overga, vind ik minder prettig.
Ik heb na de crash door Tesla zes weken in een Model S loaner gereden met 19" velgen gecombineerd met normale vering.
Dit bleek een onprettig verende combinatie, zeg maar een stuiterbak, te zijn die ik dan ook nooit en te nimmer zou kopen.
 
Ik heb 19" velgen op normale vering en ben er eigenlijk juist tevreden over. Heb diverse loaners gehad op luchtvering, op moment van schrijven heb ik er eentje met 21" velgen en luchtvering. Maar ik vind de luchtvering niet bijzonder comfortabel, terwijl ik wel wat gevoel met de weg mis. Volgens mij is de normale vering ook gewoon wat stugger dan de luchtvering. Dit merk ik o.a. als ik een rotonde oprijd, bij de luchtvering heb ik het gevoel dat er een lichte vertraging in zit voor de neus zich de rotonde in zet, terwijl ik bij de schroefveren het idee heb dat hij direct instuurt.

Mijn hele configuratie is niet meer te krijgen inmiddels, wat ik wel jammer vind, want ik heb geen idee wat ik na mijn 5 jarige lease moet. Ik ben ook wel blij met de achterwielaandrijving. Vierwielaandrijving is leuk (vooral de snelheid bij acceleratie vanuit stilstand), maar ik vind het speelse karakter van achterwielaandrijving leuker. De grotere frunk in mijn Model S is ook wel prettig, het is gewoon jammer dat die nu kleiner is. Ik heb de Solid White lak, die ik mooier vind dan parelmoer wit (Solid White is veel witter, de parelmoer is in donkere weersomstandigheden wat geler vind ik), maar ook die is niet meer te configureren. Ik vind de middenconsole niet echt mooi, doe mij maar de lege ruimte, wat ik ook gaaf vind omdat dat extra duidelijk maakt dat er geen motor voorin ligt met een aandrijfas naar achteren toe zoals bij brandstofauto's. En autopilot is gewoon heel duur geworden. Ik heb 500 euro betaald voor de AP1 optie. Belachelijk weinig, maar dat maakte het wel interessant :)

Zo, genoeg lopen zeiken nu :D
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik heb 19" velgen op normale vering en ben er eigenlijk juist tevreden over. Heb diverse loaners gehad op luchtvering, op moment van schrijven heb ik er eentje met 21" velgen en luchtvering. Maar ik vind de luchtvering niet bijzonder comfortabel, terwijl ik wel wat gevoel met de weg mis. Volgens mij is de normale vering ook gewoon wat stugger dan de luchtvering. Dit merk ik o.a. als ik een rotonde oprijd, bij de luchtvering heb ik het gevoel dat er een lichte vertraging in zit voor de neus zich de rotonde in zet, terwijl ik bij de schroefveren het idee heb dat hij direct instuurt.

Mijn hele configuratie is niet meer te krijgen inmiddels, wat ik wel jammer vind, want ik heb geen idee wat ik na mijn 5 jarige lease moet. Ik ben ook wel blij met de achterwielaandrijving. Vierwielaandrijving is leuk (vooral de snelheid bij acceleratie vanuit stilstand), maar ik vind het speelse karakter van achterwielaandrijving leuker. De grotere frunk in mijn Model S is ook wel prettig, het is gewoon jammer dat die nu kleiner is. Ik heb de Solid White lak, die ik mooier vind dan parelmoer wit (Solid White is veel witter, de parelmoer is in donkere weersomstandigheden wat geler vind ik), maar ook die is niet meer te configureren. Ik vind de middenconsole niet echt mooi, doe mij maar de lege ruimte, wat ik ook gaaf vind omdat dat extra duidelijk maakt dat er geen motor voorin ligt met een aandrijfas naar achteren toe zoals bij brandstofauto's. En autopilot is gewoon heel duur geworden. Ik heb 500 euro betaald voor de AP1 optie. Belachelijk weinig, maar dat maakte het wel interessant :)

Zo, genoeg lopen zeiken nu :D

Dank voor deze ode aan de classic met AP.
Geen klacht in te ontdekken :)