Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Wel de volle mep moeten betalen voor een nodeloze vervanging?
Voorlopig wel. Maar zoals je ziet is het wachten nog op de volgende onderdelen.
'Hoe we hiermee omgaan' is nog een open vraag.
Verwacht wel dat er ergens nog wat aan de montage uren 'gesleuteld' gaat worden.

Discussie is natuurlijk over 'nodeloos'. Er zal vast wat speling geconstateerd zijn en dus is het ook niet heel erg om er nieuwe draagarmen onder te zetten.

Mijn frustratie ziet meer in het feit dat ik na 4 maanden nog steeds met een rammel rij en ik weer langs Duiven moet en het vertrouwen in het probleemoplossend vermogen van de mannen tanende is.
 
Tijd voor een onafhankelijke service partij in NL. Ik heb iets vergelijkbaars gehad met mijn vintage 911. De officiele dealer vervangt het een en ander, echter probleem is niet opgelost. Ik ben uiteindelijk bij een “specialist” terecht gekomen in Breda, dat was ooit de chef monteur van Porsche Breda dat destijds is opgeheven. Hij was alleen verder gegaan en wist feillios wat er mis was. Tegen de helft van de dealerkosten!

Het wachten is op een slimme garagist die zich hierin specialiseert, vooral omdat er steeds meer Tesla’s uit de garantie lopen. Neemt ook de druk wat weg van de SuC’s.
 
BD0B68AF-6B5C-4D33-96B5-7CD59090350C.jpeg

Sky garage Hoofddorp is zo een garage die daar op inspringt. Komende jaren zullen er wel meer ontstaan.
 
Tijd voor een onafhankelijke service partij in NL. Ik heb iets vergelijkbaars gehad met mijn vintage 911. De officiele dealer vervangt het een en ander, echter probleem is niet opgelost. Ik ben uiteindelijk bij een “specialist” terecht gekomen in Breda, dat was ooit de chef monteur van Porsche Breda dat destijds is opgeheven. Hij was alleen verder gegaan en wist feillios wat er mis was. Tegen de helft van de dealerkosten!

Het wachten is op een slimme garagist die zich hierin specialiseert, vooral omdat er steeds meer Tesla’s uit de garantie lopen. Neemt ook de druk wat weg van de SuC’s.

Als de markt groeit komen die niet-Tesla gebonden bedrijven er vanzelf. In de VS zijn er al lieden die in de motor de 'zingende' lagers kunnen vervangen. Dat is, na wat oefenen, een fluitje van een cent.
Overigens vreemd dat Tesla nooit heeft toegegeven dat het lawaai in de drivetrain veroorzaakt werd door een paar simpele lagers.
 
Als de markt groeit komen die niet-Tesla gebonden bedrijven er vanzelf. In de VS zijn er al lieden die in de motor de 'zingende' lagers kunnen vervangen. Dat is, na wat oefenen, een fluitje van een cent.
Overigens vreemd dat Tesla nooit heeft toegegeven dat het lawaai in de drivetrain veroorzaakt werd door een paar simpele lagers.
Waarom zou Tesla hier iets over moeten zeggen?
Naar mijn idee weet zelfs hun eigen service-organisatie maar heel weinig op dergelijk detailniveau. In dit specifieke geval worden gewoon complete aandrijfgedeeltes vervangen en in een container retour Fremont gestuurd. Zo ontstaat ook minder eenvoudig de benodigde vakkennis om 'voor zichzelf te beginnen' in de wingewesten.
Alles wat je zegt kan -en zal- tegen je gebruikt worden...

Begrijp me goed, ik vind het een verderfelijke praktijk. Maar ze wordt door Tesla wel consequent toegepast.
 
Wel de volle mep moeten betalen voor een nodeloze vervanging?
Die zal niet nodeloos zijn geweest, want als er speling op 1 onderdeel zit krijgen de andere onderdelen het harder te verduren en slijten des te harder. Waarschijnlijk heeft de bovenste veel meer klappen opgevangen omdat de onderste speling had.
Tesla had gewoon de bovenste ook mee moeten vervangen, dat stelt niks voor als de boel toch al open ligt. Dat ze dat niet gedaan hebben is slechte service...

En dus pas een draagarmrevisie na 260.000km... Dat is echt wel prima voor zo'n zware auto.
Als ze die onderdelen nu maar gewoon in het schap hadden liggen en ze konden je gewoon dezelfde week helpen, dan klaagde er hier niemand...
 
Als de markt groeit komen die niet-Tesla gebonden bedrijven er vanzelf. In de VS zijn er al lieden die in de motor de 'zingende' lagers kunnen vervangen. Dat is, na wat oefenen, een fluitje van een cent.
Overigens vreemd dat Tesla nooit heeft toegegeven dat het lawaai in de drivetrain veroorzaakt werd door een paar simpele lagers.
Wut? Bij mij is drie weken geleden de volledige voormotor vervangen om het gefluit op te lossen (onder garantie, dat wel).
 
De hamvraag is: hoe komt die garage in Hoofdorp wel aan draagarmen etc. of is daar ook eerst een paar weken wachttijd? Lijkt me niet.
Kon Tesla die onderdelen daar niet halen?? ;)
Ook bij mij moeten de nodige draagarmen en stab stangen vernieuwd worden voor ik door de APK kom. Ik heb de boel laten controleren bij de sky garage, die overigens nu omgedoopt is tot Tesla Service Hoofddorp. Blijkbaar hebben ze de zegen van Tesla, anders zouden ze die naam niet mogen gebruiken. Hoewel misschien hebben ze het ook niet eens gevraagd.
Ze onderhouden veel van de Tesla taxis van de vrije rijders.
Remblokken hebben ze in voorraad, maar draagarmen enz. Moeten ze ook gewoon bestellen. Ik kon kiezen of ik ze zelf wilde bestellen bij Tesla of dat zij het doen. Maar hoe dan ook kom je gewoon in de wachtrij bij Tesla Amsterdam. Best spannend, want over anderhalve week moet ik de auto aan de kant zetten omdat de APK verloopt.
Overigens maak je wel een clutuurschok door als je van Tesla SEC naar die Tesla garage in Hoofddorp gaat. De bekende donkere garage in een loods aan de rand van een industriegebied. Nogal forse broers, waarvan een achter de balie en de ander sleutelt. Het verzoek om vooraf een deel te betalen, want die onderdelen zijn zo duur enz. Maar ja, ik heb het maar gegokt en laat jullie wel weten hoet afloopt.
 
Ik denk eigenlijk dat Tesla op dit moment nog te klein en onervaren is om hun auto's top onderhoud aan te kunnen bieden.
Ook geloof ik best dat ze zich misschien iets te veel op het elektrotechnische deel focussen waardoor draagarmen e.d. misschien minder tot hun kennisgebied behoord. Verder zullen er ook maar weinig Tesla's zijn met meer dan 200k op de teller, waardoor dit misschien de 3e keer in hun hele leven is oid. Als laatste staat de fabriek natuurlijk aan de andere kant van Amerika, dus dat het lang kan duren voordat een bepaald onderdeel binnen is verbaast me niets, ik denk dat wanneer de fabriek in Europa op volle toeren draait, dit probleem al vrij snel verholpen is.
 
Ik denk eigenlijk dat Tesla op dit moment nog te klein en onervaren is om hun auto's top onderhoud aan te kunnen bieden.
Ook geloof ik best dat ze zich misschien iets te veel op het elektrotechnische deel focussen waardoor draagarmen e.d. misschien minder tot hun kennisgebied behoord. Verder zullen er ook maar weinig Tesla's zijn met meer dan 200k op de teller, waardoor dit misschien de 3e keer in hun hele leven is oid. Als laatste staat de fabriek natuurlijk aan de andere kant van Amerika, dus dat het lang kan duren voordat een bepaald onderdeel binnen is verbaast me niets, ik denk dat wanneer de fabriek in Europa op volle toeren draait, dit probleem al vrij snel verholpen is.
Dergelijke onderdelen maakt Tesla toch niet zelf? Worden volgens mij gewoon ingekocht. M.a.w. niks wat niet met een goed distributiecentrum oplosbaar is.
 
Toch wel een flinke vervanging een heel scherm.
Ja, dat ze niet gewoon alleen die gele rij pixels vervangen, wat een verspilling. :p:D

Ik dacht dat het onderstel (draagarmen etc) van de model S van Mercedes afkomt. Ik dacht de E-klasse. Tesla Service Hoofddorp zou deze onderdelen toch gewoon bij Mercedes kunnen inkopen lijkt mij.
Ik geloof dat de draagarmen zelf wel door Tesla gemaakt worden van gegoten aluminium maar de lagers en bussen zullen wel ergens van de plank komen. Het is dus een kwestie van uitvinden welke lagers en bussen erin moeten en dan de draagarmen zelf reviseren ipv het hele onderdeel te vervangen...
 
  • Like
Reactions: PaulusdB