Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Mijn ervaring met Land Rovers is dat zowel dakraam als airco waterafvoer buisjes verstopt kunnen raken en vervolgens water in de auto kunt hebben. Ook dit kun je een constructiefout noemen natuurlijk.
Ik zou al heel gelukkig zijn als mijn Defender enkel bij het dakraam zou lekken...

Gelukkig wordt het binnengekomen water vanaf de vloer ook weer vrijwel onbelemmerd naar buiten geleid! :D
 
Ik heb wel een ander probleem met onze nieuwe X: rechtsvoor maakt de auto om de halve minuut een hard ratelend geluid. Het klinkt als een luchtpomp met een kapotte lager. Dit is dus niet het geluid dat de luchtvering normaal maakt.

Heeft iemand eerder een dergelijk probleem gehad? Ik zit nu in Spanje op 500 km van het dichtstbijzijnde service center...
 
Vier doorhandles?! Dan heb ik een vraag: was je je auto met de hogedrukspuit? Als je met zo'n spuit de doorhandles flink onder handen neemt, kan er water in de elektronica terecht komen (het water wordt er dan met veel geweld ingespoten). Beter om het bij de doorhandles bij de wasborstel te houden.
In de wasstraat, 1x per 3/4 weken ongeveer. Mijn doorhandle bij de bestuurderszijde had idd issues na de wasstraat. :confused:
 
Ik had gisteren iets heel eigenaardigs. In de navigatie verschijnt telkens als je een afslag moet nemen een blauw vlakje met daarin de tekst die op het bord gaat verschijnen. De hoofdletter A is daarbij verdwenen. Dus Amsterdam wordt msterdam. Ik moest toevallig langs een aantal steden die begonnen met een A en telkens miste de eerste letter. Als het een afslag is die je niet moet nemen, dus een grijs vlakje staat de naam gewoon met A. Heel eigenaardige bug. Andere letters zijn geen probleem en ook op het centrale scherm wordt het goed weergegeven. Ben ik de enige die dit heeft?
 
Is een bekende software bug. Bij mij had ie alle letters van het alfabet weer gevonden na update.
20181119_154454.jpg
20181119_172057.jpg
20181117_080143.jpg
 
  • Informative
Reactions: Geendiesel
Ik had gisteren iets heel eigenaardigs. In de navigatie verschijnt telkens als je een afslag moet nemen een blauw vlakje met daarin de tekst die op het bord gaat verschijnen. De hoofdletter A is daarbij verdwenen. Dus Amsterdam wordt msterdam. Ik moest toevallig langs een aantal steden die begonnen met een A en telkens miste de eerste letter. Als het een afslag is die je niet moet nemen, dus een grijs vlakje staat de naam gewoon met A. Heel eigenaardige bug. Andere letters zijn geen probleem en ook op het centrale scherm wordt het goed weergegeven. Ben ik de enige die dit heeft?
Ze zijn een nieuwe easter eg aan het ontwikkelen om galgje te spelen met je navigatie display :D
 
Mijn model S P100D heeft last van een sissende luchtvering. Lijkt wel een DAF95 af en toe, maar volgens Tesla is het gesis volkomen normaal. Meer Tesla rijders die hier last van hebben / hadden?
Ja, mijn S85 classic uit 2014 heeft dat ook! Het klinkt inderdaad net als dat geluidje bij vrachtwagens: 'Tsjj'. Ik hoor het maar af en toe, hoewel ik het idee heb dat ik het de laatste tijd vaker hoor.
Volgens mij is het de luchtdroger die nodig is in een systeem met luchtvering. Het overtollige vocht wordt dan weggeblazen. Althans, dat heeft een oom van mij die vrachtwagenchauffeur is, mij eens uitgelegd :cool:
 
Ja, mijn S85 classic uit 2014 heeft dat ook! Het klinkt inderdaad net als dat geluidje bij vrachtwagens: 'Tsjj'. Ik hoor het maar af en toe, hoewel ik het idee heb dat ik het de laatste tijd vaker hoor.
Volgens mij is het de luchtdroger die nodig is in een systeem met luchtvering. Het overtollige vocht wordt dan weggeblazen. Althans, dat heeft een oom van mij die vrachtwagenchauffeur is, mij eens uitgelegd :cool:

Dat gesis is volkomen normaal, bij het automatisch aanpassen van de hoogte van de luchtvering (meestal na het wegrijden). Tesla bevestigt dat. Heb dat al vijf jaar lang gehad in drie verschillende Model S'en met luchtvering. Ik vind het zelfs wel een cool geluid.
 
Dat gesis is volkomen normaal, bij het automatisch aanpassen van de hoogte van de luchtvering (meestal na het wegrijden). Tesla bevestigt dat. Heb dat al vijf jaar lang gehad in drie verschillende Model S'en met luchtvering. Ik vind het zelfs wel een cool geluid.
Ik denk dat jij een ander geluid bedoelt dan ik (en SMU). Het normale geluid bij het aanpassen van de rijhoogte ken ik. Dat hoor je tijdens het aanpassen van die hoogte. Maar dit is een kort, hard blazend geluidje, als in 'tsj' of 'psj', dat ook optreedt zonder het aanpassen van de rijhoogte.
 
Ik denk dat jij een ander geluid bedoelt dan ik (en SMU). Het normale geluid bij het aanpassen van de rijhoogte ken ik. Dat hoor je tijdens het aanpassen van die hoogte. Maar dit is een kort, hard blazend geluidje, als in 'tsj' of 'psj', dat ook optreedt zonder het aanpassen van de rijhoogte.
Ik heb dat specifieke geluid nu ook in mijn 1 maand oude S100D, als ik uitstap en de deur dichtdoe zakt de auto en stukje en maakt dat sjjjjjj geluid.
Bij mijn S85D van 2016 heb ik het nog nooit gehad....
 
Ik denk dat jij een ander geluid bedoelt dan ik (en SMU). Het normale geluid bij het aanpassen van de rijhoogte ken ik. Dat hoor je tijdens het aanpassen van die hoogte. Maar dit is een kort, hard blazend geluidje, als in 'tsj' of 'psj', dat ook optreedt zonder het aanpassen van de rijhoogte.
Wanneer jullie nu eens allemaal wat rustiger gingen rijden, dan hoefden de auto's achteraf geen stoom af te blazen.
 
Ik ben voor de Kerst weer even in Duitsland geweest en wederom viel op dat de Tesla hoge snelheden 200+ niet goed aan kan.
Zelfs als de auto vastgezet is op een laagste stand van de vering. (Staat hij tegenwoordig eigenlijk altijd bij mij.)

Eerder werd aangegeven hier dat dit komt door de aerodynamische vorm van de auto.
Ik denk nu idd dat dit komt door de aerodynamica maar dan wel een oorzaak waar (met luchtvering) eenvoudig iets aan te doen moet zijn.

Ruwweg heeft een S een ronde bovenkant en een vlakke onderkant.
Dit is een vorm die in de modelbouw veel gebruikt wordt als vleugelprofiel.

Als het mogelijk zou zijn om, of liever nog automatisch gestuurd dat, de achtervering bij dergelijke snelheden weer iets omhoog te zetten dan zou deze aerodynamische eigenschap van de auto weer (deels) teniet gedaan worden. Uiteraard geeft dit iets meer drag maar dat liever dan een zwabberende auto bij 200+. Lang zo rijden doe je immers toch niet omdat dit teveel energie verbruikt.
 
Ik ben voor de Kerst weer even in Duitsland geweest en wederom viel op dat de Tesla hoge snelheden 200+ niet goed aan kan.
Zelfs als de auto vastgezet is op een laagste stand van de vering. (Staat hij tegenwoordig eigenlijk altijd bij mij.)

Eerder werd aangegeven hier dat dit komt door de aerodynamische vorm van de auto.
Ik denk nu idd dat dit komt door de aerodynamica maar dan wel een oorzaak waar (met luchtvering) eenvoudig iets aan te doen moet zijn.

Ruwweg heeft een S een ronde bovenkant en een vlakke onderkant.
Dit is een vorm die in de modelbouw veel gebruikt wordt als vleugelprofiel.

Als het mogelijk zou zijn om, of liever nog automatisch gestuurd dat, de achtervering bij dergelijke snelheden weer iets omhoog te zetten dan zou deze aerodynamische eigenschap van de auto weer (deels) teniet gedaan worden. Uiteraard geeft dit iets meer drag maar dat liever dan een zwabberende auto bij 200+. Lang zo rijden doe je immers toch niet omdat dit teveel energie verbruikt.

Het is inderdaad juist dat luchtvering uitstekend gebruikt kan worden voor het stabieler maken van de auto op hoge snelheden.
Bij hoge snelheden zou de luchtvering niet alleen op de laagste stand moeten staan, maar vooral veel stugger moeten ingesteld moeten worden ingesteld. 'Onze' luchtvering is van de relatief domme soort, 3 hoogtestanden en dat is het.
Zelfs in mijn velomobiel zit al een lucht/olie schokbreker met 5 instelbare dempingstanden, van soepel tot behoorlijk hard. En met die laatste stand rijden we met die karretjes tot 110 km/h van een berg af.

Ik denk dat het niet eens nodig is om de achterkant te verhogen bij hoge snelheid. De onderkant is al zo vlak als een pannenkoek en de vorm van de auto drukt 'm sowieso omlaag.

Wel zal een optimaal gestroomlijnd voorwerp, of dit nu een vliegtuig, auto of supergestroomlijnde fiets is, meer gevoelig zijn voor variaties in windsterkte.
 

Attachments

  • Risse - 14.jpg
    Risse - 14.jpg
    254.2 KB · Views: 32
Het is inderdaad juist dat luchtvering uitstekend gebruikt kan worden voor het stabieler maken van de auto op hoge snelheden.
Bij hoge snelheden zou de luchtvering niet alleen op de laagste stand moeten staan, maar vooral veel stugger moeten ingesteld moeten worden ingesteld. 'Onze' luchtvering is van de relatief domme soort, 3 hoogtestanden en dat is het.
Zelfs in mijn velomobiel zit al een lucht/olie schokbreker met 5 instelbare dempingstanden, van soepel tot behoorlijk hard. En met die laatste stand rijden we met die karretjes tot 110 km/h van een berg af.

Ik denk dat het niet eens nodig is om de achterkant te verhogen bij hoge snelheid. De onderkant is al zo vlak als een pannenkoek en de vorm van de auto drukt 'm sowieso omlaag.

Wel zal een optimaal gestroomlijnd voorwerp, of dit nu een vliegtuig, auto of supergestroomlijnde fiets is, meer gevoelig zijn voor variaties in windsterkte.

Ik heb het niet na gemeten maar de instelhoek van de vlakke bodem lijkt redelijk horizontaal met een beetje meer rake op hoge snelheid zou er al veel opgelost kunnen worden. Vroeger al een ICE gehad waarbij de voorkant iets verder zakte dan de achterkant op hoge snelheden en zo een stuk stabieler werd.
 
Ik heb het niet na gemeten maar de instelhoek van de vlakke bodem lijkt redelijk horizontaal met een beetje meer rake op hoge snelheid zou er al veel opgelost kunnen worden. Vroeger al een ICE gehad waarbij de voorkant iets verder zakte dan de achterkant op hoge snelheden en zo een stuk stabieler werd.

Hier komt aërodynamica om de hoek kijken. De hoogte van de voorkant van de auto zal een luchtstroom aan de onderkant op gang brengen. De opdracht van ontwerpers is de luchtstroming lineair te houden, dat levert de geringste luchtweerstand op.
Zou de onderkant naar achteren oplopen, dan raakt de lucht daar verdund en wordt turbulent. Ook zal er dan een luchtstroom gaan beginnen vanaf de zijkant van de auto naar beneden om de lagere druk daar op te vullen. Het resultaat is dat ook daar de lineaire stroming wordt verstoord.
Er is maar één optimale oplossing en dat is, kijk bijv. maar naar de F1, een volledig vlakke bodem.
 
De onderkant is echter enorm vlak, dus daar ligt het niet aan. Ik rij met mijn Tesla ook niet harder dan 170, want dat voelt gewoon niet meer verantwoord. Ik had het stuur op sportstand gezet, de suspension uiteraard op low, maar nog voelde het enorm raar. De fiat500 van mijn vriendin rijdt fijner 170.
 
Zou dit dan aan de luchtvering kunnen liggen? Ik heb namelijk niet de luchtvering en ervaar dat de Model S echt heel stabiel is op 200+ km/u. Je hebt echt het gevoel aan de weg geplakt te zitten en het is gewoon bijna saai om zulke snelheden te rijden omdat het zo makkelijk gaat.
 
  • Like
Reactions: ePeter