Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Je kunt straks geld verdienen met je elektrische auto

This site may earn commission on affiliate links.
Mooi dat de NOS wakker wordt.

Afgelopen Maandag was de elektriciteitsprijs meer dan 6 uur negatief. Dat was erg veel maar het gebeurd bijna dagelijks wel enige kwartieren. Zie ook: TenneT - Verrekenprijzen

Zelf denk ik dat dit niet ten goede komt voor de accu
Je hoeft natuurlijk niet toe te staan dat je accu leeggehaald wordt. Maar ook alleen laden als de prijs laag is, is voor iedereen gunstig. Vermoedelijk kan het BMS dit goed regelen.

Tesla staat dit niet toe
Voor terug leveren, vehicle-to-grid, is een technische oplossing nodig waar Tesla aan mee moet werken. Maar laden bij lage tarieven kan Tesla niet tegenhouden, voorzover ze dat al zouden willen.
 
Mooi dat de NOS wakker wordt.

Afgelopen Maandag was de elektriciteitsprijs meer dan 6 uur negatief. Dat was erg veel maar het gebeurd bijna dagelijks wel enige kwartieren. Zie ook: TenneT - Verrekenprijzen


Je hoeft natuurlijk niet toe te staan dat je accu leeggehaald wordt. Maar ook alleen laden als de prijs laag is, is voor iedereen gunstig. Vermoedelijk kan het BMS dit goed regelen.


Voor terug leveren, vehicle-to-grid, is een technische oplossing nodig waar Tesla aan mee moet werken. Maar laden bij lage tarieven kan Tesla niet tegenhouden, voorzover ze dat al zouden willen.
Er is al een soort platform wat je kunt gebruiken voor slim laden, JEDLIX daar wordt hier op het forum ook overgesproken. Ik verdien er een cent per kilowatt mee op mijn energieprijs volgens de app. Het is niet veel maar toch leuk als je boven de 5 euro aan de jackpot kunt trekken om het overgemaakt te krijgen.
 
Energie leveren vanuit de Tesla zit ik niet echt op te wachten (levensduur accu -> wil er graag 300k mee doen om vervolgens met goede accu te verkopen)

Maar ik zet de auto graag aan de lader weg op ca. 50% zodat men tijdens overproductie de energie (gratis? :)) mag leveren wanneer men wil tot max. 90%. Dit lijkt me een eenvoudige win-win stap voor alle betrokkenen. Hetzelfde kunnen we doen met tapwater boilervat van de warmtepomp -> bij overschotten kan de warmtepomp inschakelen en bij nog grotere overschotten de legionella preventie desnoods doorpakken richting de 70 Gr.C. ;)
 
  • Like
Reactions: LaurensH
Laden op basis van actuele tarieven zou heel mooi zijn, mijn warmtepomp ondersteund dit nu al, maar helaas is het wachten op een smart-grid om hier daadwerkelijk op een intelligente manier gebruik van te kunnen maken.

Het smart grid is er hoor, waar denk je dat de slimme meters voor zijn? :p Van de politiek mag het nog niet, variabele beprijzing is al een tijd geleden bedacht als oplossing op basis van kwartier tarieven.

Die slimme meters zijn er echt niet voor de consument...
 
de lage en negatieve tarieven zijn er nu omdat de levering met zon en wind aanbodgestuurd is. Als de vraag via dit nieuwe platform kan worden aangepast aan het aanbod dan verdwijnen deze lage en negatieve prijzen ook. Als er nu enkele ev-bezitters zijn die van deze tijdelijke situatie profiteren dan is dat snel voorbij als de vraag op grotere schaal wordt aangepast aan het aanbod van zon en wind pieken.
 
Dat bedoelde ik ook. Wordt dus een zaak van erg lange adem. Aan de andere kant, softwaretechnisch zou dit oplosbaar moeten zijn. Tweeweg indien geen gratis superchargen en vv

Toch denk ik niet dat Musk dat snel zal ondersteunen ook niet als superchargen volledig betaald zou zijn voor iedereen. Simpelweg omdat ze veel liever een paar powerwalls verkopen.
 
Het smart grid is er hoor, waar denk je dat de slimme meters voor zijn? :p Van de politiek mag het nog niet, variabele beprijzing is al een tijd geleden bedacht als oplossing op basis van kwartier tarieven.

Die slimme meters zijn er echt niet voor de consument...
Met smart-grid bedoel ik inderdaad een smart-grid waar wij als consument ook voordeel aan hebben en en niet alleen het voordeel voor de leverancier....
 
Met smart-grid bedoel ik inderdaad een smart-grid waar wij als consument ook voordeel aan hebben en en niet alleen het voordeel voor de leverancier....

Als je de nodige maatregelen neemt (eigen batterij opslag, online monitoring van de tarieven, sturen van je grootverbruikers op basis van die tarieven) kun je je er wel degelijk je voordeel mee doen. ;) Maar dan moet je dus wel wat meer intelligentie in je huis brengen.
 
Het smart grid is er hoor, waar denk je dat de slimme meters voor zijn? :p Van de politiek mag het nog niet, variabele beprijzing is al een tijd geleden bedacht als oplossing op basis van kwartier tarieven.

Die slimme meters zijn er echt niet voor de consument...
Smart grid is heel wat anders dan zoals hier benoemd, variabele beprijzing.
Die slimme meters... Tsja, in 2009 /2010 is daarvoor een novelle door de minister opgesteld om de Grootschalige Aanbieding er doorheen te krijgen. En deze novelle was de invulling van EU beleid. Het doel van de slimme meter daarbij was primair energie-inzicht voor de eindgebruiker en secundair het ondersteunen van administratieve processen n.a.v. bijvoorbeeld de liberalisering van de energiemarkt (unbundling en vrije leverancierskeuze) zoals switchen, verhuizen etc.

De slimme meter maakt het mogelijk om op kwartierbasis informatie op te halen en ja, de energieleverancier zou deze kwartiewaarden kunnen gebruiken om te factureren.

Bij Smart Grid gaat het ook om het beinvloeden van vraag en aanbod, bijvoorbeeld door gebruik te maken van prijzen of van regimes (groen, oranje, rood). Maar de huidige slimme meter kan daar zelf niets mee doen.
 
  • Like
Reactions: Mars2020