Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Jullie advies voor laadpunt aan huis

This site may earn commission on affiliate links.
Tips voor een thuislader (staat her en der wel in het forum dus vast sorry voor het herhalen);

Voor fatsoenlijknladen heb je minimaal 3fasen 16A nodig. (Vraag op tijd een overstap aan van je standaard 1 x 35A naar 3 x 25A, zelfde vastrechtkosten)

Chinese laders zonder (echte) CE goedkeuring moet je ver weg van blijven. Kwaliteit is altijd lastig te bepalen via internet.

Thenewmotion (onder andere) heeft mooie kleine laders (Lolo tot 22KW - €1.200) met een factureer service. Je privé stroom wordt door hun gecrediteerd en daarna zakelijk gefactureerd zodat je het verbruik kan boeken. En ze hebben ook gratis laadpassen voor openbare palen. Hier zit ook dynamisch laden bij (€5/maand)

Als je geen bedrijf hebt neem dan een goedkope lader evt met een Maxem

Neem er bij voorkeur een met het laadsnoer aan de lader zodat je niet elke keer het laadsnoer uit je achterbak hoeft te pakken.

Hou er rekening mee dat installatie van een lader meestal enige ervaring vraagt en hoe dan ook enkele 100’en euro’s
 
//**//

Chinese laders zonder (echte) CE goedkeuring moet je ver weg van blijven. Kwaliteit is altijd lastig te bepalen via internet.

//**//

ter info :
upload_2017-10-21_12-56-7.png


het verschil tussen CE en CE. ;)
 
Tips voor een thuislader (staat her en der wel in het forum dus vast sorry voor het herhalen);
Ook als je het zakelijk doet is het niet noodzakelijk om zoals hier beschreven te werken. Tesla lader (niet duur, goed en ook nog mooi) plus een kWh metertje is ook prima. Periodiek meterstand opnemen en zo nodig declareren. Is ook voldoende.Heb je niets onnodig met andere partijen vandoen.
 
Voor fatsoenlijknladen heb je minimaal 3fasen 16A nodig

In België is de monofase meestal 40A. Vind ik ook nog voldoende en bespaart je een hoger tarief en omschakelkosten. Ik laad zo aan 34km/u (32A). Meestal heb je minstens 8u ‘s nachts en als dat eens niet zo is, moet het al lukken dat je leeg toekomt en vol moet vertrekken. Zelfs met 4u laden heb ik dan al genoeg om in alle richtingen behalve de kust, 2 SuC’s voorbij te rijden en pas de derde te nemen. En als je maar 4u geslapen hebt, is een koffietje aan de 3e SuC meer dan welkom. Op een half uur heb je dan weeral zeker 200km extra en raak je 350km ver in totaal.
 
Hoi, dan kijk je niet goed, in de maxem.io shop moet je de middelste optie nemen als je niet aan een andere energie leverancier vast wilt zitten;
Maxem® | Webshop

Ik lees veel op dit forum dat leden voorstander zijn van Tesla's HPWC in combinatie met een Maxem, maar ook veel dat Maxem geen abonnementskosten heeft en dat dat ook een heel groot voordeel is. Als je geen Energiedirect hebt, heb je dus geen van die voordelen meer als ik de website van Maxem begrijp?
Is dat recentelijk aangepast? €7,- is juist heel duur aan abonnementskosten en maakt het een stuk minder goed alternatief wat mij betreft.
 
Ik lees veel op dit forum dat leden voorstander zijn van Tesla's HPWC in combinatie met een Maxem, maar ook veel dat Maxem geen abonnementskosten heeft en dat dat ook een heel groot voordeel is. Als je geen Energiedirect hebt, heb je dus geen van die voordelen meer als ik de website van Maxem begrijp?
Is dat recentelijk aangepast? €7,- is juist heel duur aan abonnementskosten en maakt het een stuk minder goed alternatief wat mij betreft.
Is een recente wijziging inderdaad, en je hebt helemaal gelijk, het maakt de Maxem een stuk minder interessant.
 
Is een recente wijziging inderdaad, en je hebt helemaal gelijk, het maakt de Maxem een stuk minder interessant.
Helemaal eens. Voor 7 euro per maand is de Maxem wat mij betreft weinig aantrekkelijk meer. Wat ik met dergelijke concepten altijd lastig vind is dat mijn data naar de cloud gaat, en ik deze enkel daar kan inzien. Terwijl dat eigenlijk totaal overbodig is. Laat de tegenstander uit de Maxem naar mijn server thuis gaan en dan kan ik zelf wel mijn data inzien.

Misschien een vreemde gedachte. Met de P1 data uit een slimme meter een Raspberry pi en een Tesla wallbox moet je toch gemakkelijk kunnen inregelen dat de Rapeberry pi tijdig een stuursignaal geeft.
 
In België is de monofase meestal 40A. Vind ik ook nog voldoende en bespaart je een hoger tarief en omschakelkosten. Ik laad zo aan 34km/u (32A). Meestal heb je minstens 8u ‘s nachts en als dat eens niet zo is, moet het al lukken dat je leeg toekomt en vol moet vertrekken. Zelfs met 4u laden heb ik dan al genoeg om in alle richtingen behalve de kust, 2 SuC’s voorbij te rijden en pas de derde te nemen. En als je maar 4u geslapen hebt, is een koffietje aan de 3e SuC meer dan welkom. Op een half uur heb je dan weeral zeker 200km extra en raak je 350km ver in totaal.

Thx om je ervaring te delen. Ik heb ook monofase 40A, en heb net een Fivari lader laten installeren voor m'n MS die ik verwacht. Ik vermoedde wel dat dat eigenlijk wel voldoende zal zijn om voldoende te laden op een nacht
 
Helemaal eens. Voor 7 euro per maand is de Maxem wat mij betreft weinig aantrekkelijk meer. Wat ik met dergelijke concepten altijd lastig vind is dat mijn data naar de cloud gaat, en ik deze enkel daar kan inzien. Terwijl dat eigenlijk totaal overbodig is. Laat de tegenstander uit de Maxem naar mijn server thuis gaan en dan kan ik zelf wel mijn data inzien.

Misschien een vreemde gedachte. Met de P1 data uit een slimme meter een Raspberry pi en een Tesla wallbox moet je toch gemakkelijk kunnen inregelen dat de Rapeberry pi tijdig een stuursignaal geeft.
Klopt, technisch is het niet spannend en leuk om te doen. Voordat ik 2 jaar geleden verhuisd ben had ik een microchip bordje met ethernet stack en een set spoelen rond de binnenkomende fases die de stroom die het pand binnen ging opmat.
Ik kon via websocket de metingen (10kHz samplerate) live in de browser weergeven (zelfs de stroom en spanning als een oscilloscoop in de browser weergeven - ik kon zien wanneer welke verbruiker aanging in huis aan de vorm van de sinus). Dat was circa 3 weken werk in de avonduren (op een nieuw embedded platform dat ik nog niet kende). Het had me denk ik nog eens 3 weken (avonduren) gekost om de rest werkend te krijgen.

Helaas nooit afgemaakt omdat ik verhuisd ben. Tijdens de verbouwing nieuwe laadpaal met Maxem en nieuwe meterkast laten plaatsen, was met de aftrekregelingen niet veel duurder dan zelf doen, en ik had sowieso de tijd niet om het zelf te doen...
 
Klopt, technisch is het niet spannend en leuk om te doen. Voordat ik 2 jaar geleden verhuisd ben had ik een microchip bordje met ethernet stack en een set spoelen rond de binnenkomende fases die de stroom die het pand binnen ging opmat.
Ik kon via websocket de metingen (10kHz samplerate) live in de browser weergeven (zelfs de stroom en spanning als een oscilloscoop in de browser weergeven - ik kon zien wanneer welke verbruiker aanging in huis aan de vorm van de sinus). Dat was circa 3 weken werk in de avonduren (op een nieuw embedded platform dat ik nog niet kende). Het had me denk ik nog eens 3 weken (avonduren) gekost om de rest werkend te krijgen.

Helaas nooit afgemaakt omdat ik verhuisd ben. Tijdens de verbouwing nieuwe laadpaal met Maxem en nieuwe meterkast laten plaatsen, was met de aftrekregelingen niet veel duurder dan zelf doen, en ik had sowieso de tijd niet om het zelf te doen...
Kan ik me idd wel wat bij voorstellen.

Als Maxem nu ook met een oplossing komt om de warmtepomp te sturen, zodat wanneer ik niet thuis ben met de Tesla, en de zonnepanelen staan hun best te produceren, dat dan de warmtepomp even het buffervat vol gooit met warmte. Eventueel zelfs boven de 40 graden als de energieprijzen in de toekomst variabel worden.

Een complexe in-home manager zie ik wel zitten. Ik begrijp overigens niet waarom de maxem geen gebruik maakt van de P1 poort op de slimme meter. Het merendeel van de mensen die een Maxem neemt heeft een ev en zonnepanelen en dus een slimme meter.
 
Kan ik me idd wel wat bij voorstellen.

Als Maxem nu ook met een oplossing komt om de warmtepomp te sturen, zodat wanneer ik niet thuis ben met de Tesla, en de zonnepanelen staan hun best te produceren, dat dan de warmtepomp even het buffervat vol gooit met warmte. Eventueel zelfs boven de 40 graden als de energieprijzen in de toekomst variabel worden.

Een complexe in-home manager zie ik wel zitten. Ik begrijp overigens niet waarom de maxem geen gebruik maakt van de P1 poort op de slimme meter. Het merendeel van de mensen die een Maxem neemt heeft een ev en zonnepanelen en dus een slimme meter.
Ik begreep van Maxem destijds dat de sample rate van de slimme meter te laag is.
 
Om eerlijk te zijn denk ik dat bij 9 van de 10 automobilisten 180km per dag echt ruim voldoende is, dit kun je behalen met een doodgewoon huisstopcontact https://image.allekabels.nl/thumbnail/1063406-0/wandcontactdoos-klein-merk-klein.jpg (wel met een aparte 16A zekering, als de auto op 16 ampère laad kan er echt niets meer bij). Bij de meeste huizen is de stoppenkast vlak bij de tuin geplaatst en is een kabel van 2 meter en een buitenstopcontact al voldoende. Houdt er ook rekening meer dat je in het weekend waarschijnlijk minder rijdt en je dus weer inloopt. Als je 200km per dag rijdt terwijl je maar 180km per dag laad kun je dus toch de week door met een accu van 300km want in het weekend rij je minder dan die 200km.

Of het het waard is om sneller op te kunnen laden dan dit moet je dus zelf bepalen, maar voor de meeste mensen is het onwaarschijnlijk.
Let wel op dat je bij 3*25A de kookplaat, de oven, de (elektrische) boiler en/of de auto een beetje goed verdeelt, want tegelijk op één stop kan dan niet.
Ben wel blij om te lezen dat mensen die veel km per dag afleggen voor elektrische auto's kiezen, nu de elektrische autoverkopers het maar moeizaam bij kunnen benen is het beter om een elektrische auto naar iemand die veel rijdt te laten gaan dan dat zo'n auto naar iemand gaat die er maar weinig mee rijdt.
Lijkt me vanuit de overheid ook absoluut het overwegen waard om taxi's te verplichten elektrisch te rijden vanaf... 2020?
 
Ik begreep van Maxem destijds dat de sample rate van de slimme meter te laag is.
Dat was enkele jaren geleden zo idd (niet alle slimme meters zijn gelijk). Een apart kWh metertje lost dan alle compatibiliteitsproblemen op en is eenvoudig te installeren (mits er ruimte is in de meterkast). Je kunt dan een universeel pakket leveren voor iedereen ipv op elke situatie iets te moeten verzinnen...
Ik heb bijv. nog een oude ferrarismeter draaien, ben blij met dat losse kWh metertje erbij.
 
Ben wel blij om te lezen dat mensen die veel km per dag afleggen voor elektrische auto's kiezen
Eigenlijk komt de S best tot zijn recht met veel km per dag. In de winter duurt het tot 30km voor je batterij warm is en het verbruik normaliseert. Dit in tegenstelling tot de doelgroep van de EV’s van de meeste andere merken met un range van 100km. Al komt daar nu verandering in.
Zonder SuC’s zullen ze het toch moeilijk hebben. Als je veel km doet wil je toch garantie dat je kan laden als je ver van huis bent of als er een onverwachtse extra trip bij komt. Publiek is dat nog lastig en vaak duur, zeker in België.