Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Jullie advies voor laadpunt aan huis

This site may earn commission on affiliate links.
Als je een aparte aansluiting hebt die alleen voor het laden van een Tesla gebruikt wordt, bijv. via een paal op de oprit, voldoe je aan de voorwaarden.
Bij mij loopt het via Greenchoice.
Het is trouwens ongeveer 10 cent, heb het exacte getal nu even niet bij de hand.
 
Is er iemand die dit heeft gedaan en voor 10 ct/KWh kan laden? Maarten?


Staat er ergens documentatie op internet over? Ik heb me suf gezocht maar kan alleen een brief van PWC vinden waarin dat als aanbeveling staat.

Een extra aansluiting zou me ongeveer 1.000 euro kosten waardoor bij 12MWh/jaar alles binnen 3 jaar terugverdient zou zijn had ik snel berekend

In de bijlage vind je de desbetreffende Wet "Tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met zelfstandige aansluiting".
Het venijn zit hem in onderstaande toelichting:

In genoemd artikel 60a zijn delegatiebevoegdheden opgenomen op basis waarvan in lagere regelgeving nog zal worden geregeld dat de afnemer van de elektriciteit, om recht te krijgen op het verlaagde tarief, aan de energieleverancier zal moeten verklaren dat de elektriciteit die via de betreffende aansluiting geleverd wordt, uitsluitend wordt gebruikt in een oplaadinstallatie voor elektrische voertuigen en dat de oplaadinstallatie geen deel uitmaakt van een meer omvattende onroerende zaak.

Dit is ambtenaars voor: "de lader mag niet aan je huis vastzitten".
Er zijn energieleveranciers die dit zelfs uitleggen als: "de lader mag niet op dezelfde kavel staan als je huis".
Want een kavel is ook een onroerende zaak.
 

Attachments

  • wet-tijdelijk-verlaagd-tarief-laadpalen-met-een-zelfstandige-aansluiting.pdf
    274.4 KB · Views: 55
  • Like
Reactions: Bob4
Mijn aanvraag voor een extra meter is net afgewezen. Echter de man van Stedin kon mij vertellen dat ik vanaf van 18 april op dezelfde installatie een tweede meter met eigen EAN kan aanvragen. Hier hoef je dan geen extra vastrecht of andere kosten voor te betalen. Je moet dan wel de capaciteit delen met de hoofdaansluiting. Echter de stroomlevering kan dus via twee verschillende stroomleveranciers en kan daarmee zonder veel extra kosten (je betaalt wel een extra meterhuur van 28,01/jaar).

Dat zou een mooie oplossing zijn denk ik.
 
  • Informative
Reactions: ebullio
Heb ooit van een van de buren een blok verder de vraag gekregen of hij in noodgevallen zijn I3 (beschikbaar gesteld via ING) zou kunnen komen laden- heb'm nog nooit zien terugkomen

Toen ik mijn wall-connector installeerde werd mij door RVO duidelijk gemaakt dat de MIA wordt verstrekt op voorwaarde van 100% eigen zakelijk gebruik. Geen klanten, geen buren enz. Apart fenomeen: dat de rijksoverheid de aanschaf van laadpunten stimuleert, maar vervolgens intensiever gebruik ervan ontmoedigt.
 
Een oplossing zodat je het verlaagde energie tarief kunt toepassen?
Dat denk ik niet. Helaas. Omdat het geen zelfstandige aansluiting is.
Volgens de uitvoeringstoets moet ik het onderstaande verklaren;

De energieleverancier moet als voorwaarde voor toepassing van het verlaagde tarief beschikken over een verklaring van de exploitant waaruit blijkt dat de elektriciteit uitsluitend wordt gebruikt in een oplaadinstallatie voor elektrische voertuigen en dat de oplaadinstallatie geen deel uitmaakt van een meer omvattende onroerende zaak.
Link uitvoeringstoets

Als na de meter (met zijn eigen EAN code) een aparte groepenkast wordt aangesloten waar alleen de laadpaal op aangesloten is, voldoe ik aan de zelfstandig aansluiting.

Als ik de lader niet vastschroef maar met een afneembare beugel (met hangslot) monteer maakt de installatie ook geen deel uit van de onroerende zaak. Over het algemeen volgt de belastingdienst de letter van de wet waar ik aan voldoe op deze manier. Ik vind het de moeite waard om een poging te wagen.

Of nog mooier, je verhuurt een stukje muur aan je bedrijf, dan maakt de lader nooit deel uit van de onroerende zaak. Parallel aan de zonnecellen problematiek...

Om te voorkomen dat zonnepanelen door natrekking onroerend zijn, is het raadzaam om een opstalrecht te vestigen danwel om een huurovereenkomst met de eigenaar van de onroerende zaak te sluiten. Indien er een huurovereenkomst wordt gesloten heeft de huurder van de onroerende zaak immers jegens de verhuurder het (verbintenisrechtelijke) recht om door hem aangebrachte zaken tot aan het einde van de huur te verwijderen. Legal Update van Stephanie Elsinga, Van Benthem&Keulen

.
 
Last edited:
Een oplossing zodat je het verlaagde energie tarief kunt toepassen?
Dat denk ik niet. Helaas. Omdat het geen zelfstandige aansluiting is.
Net nog een stukje van de Raad van State gevonden dat impliceert dat een aansluiting met een eigen EAN code een zelfstandige aansluiting is.

Daarnaast speelt de voorgestelde fiscale faciliteit slechts een rol in de businesscase van laadpalen met een zelfstandige aansluiting (EAN-code), terwijl de bestaande regeling ook in de businesscase van laadpalen zonder een zelfstandige aansluiting een rol speelt.
 
Heb het zeer eenvoudig opgelost met een kabel vanuit mijn algemeen bord > extra verliesstroomschakelaar > de zijgevel, daar door de muur , buiten een afzonderlijke weerbestendige schakelaar > stopcontact en daar de laadkabel van Tesla op aangesloten .Mijn laadkabel zit in een houten bak . Alles samen 80 € aan materiaal . Ik heb een aansluiting van 64 A en laad aan 32 A op , Is al twee jaar in dienst en werkt perfect . Elke avond haal ik de kabel boven, schakelaar aan en op één nacht is de wagen geheel volgeladen .

Heb je dan 2 tesla wall connectors, voor in de garage en buiten de garage?
 
Ik overweeg te verhuizen, en bij de bezichtiging zag ik dat in het huis van mijn keuze 2 fases binnenkomen.
Ik ben van plan een Tesla Wall charger op te hangen buiten, die ik voor mijn S kan gebruiken, en volgend jaar ook voor een kleine elektrische auto (bv i3).

Mijn vragen:
- Werkt de TWC ook op 2 fases, met 7.2 kW?
- Het klopt toch dat ik met een TWC ook een i3 kan laden?

PS ik zal ook wel bij het energiebedrijf gaan navragen wat de kosten voor een upgrade naar 3 fasen kost.
 
Ik overweeg te verhuizen, en bij de bezichtiging zag ik dat in het huis van mijn keuze 2 fases binnenkomen.
Ik ben van plan een Tesla Wall charger op te hangen buiten, die ik voor mijn S kan gebruiken, en volgend jaar ook voor een kleine elektrische auto (bv i3).

Mijn vragen:
- Werkt de TWC ook op 2 fases, met 7.2 kW?
- Het klopt toch dat ik met een TWC ook een i3 kan laden?

PS ik zal ook wel bij het energiebedrijf gaan navragen wat de kosten voor een upgrade naar 3 fasen kost.
2 fases die binnen komen. Lijkt me erg onwaarschijnlijk. Zou daar even in meer detail naar kijken. Volgens mij mag een netbeheerder in Nederland dat niet als product aanbieden.
 
Professor Dahn over hoever je de accu op moet laden om hem zo lang mogelijk goed te laten blijven:
"he recommends daily charging to 70 percent and to go ahead and charge to 100 percent for longer trips. He also comments on Vancouver being a nice climate for lithium ion batteries. Cheers."
Jeff Dahn's recommendation on long term battery preservation


Twitteraar:
@elonmusk My daily commute takes about 50% SOC. What would be best for the battery long term.. 90%->40% charge daily, or 80%->30% ? (85kWh)

Elon in 2014: @cairnz 80% to 30%


Elon net een uur geleden:
Als antwoord op @pfierens @LikeTeslaKim
"Prof Dahn is correct (he’s great), but the relative benefit is small. I’d recommend 10% more SoC for convenience."
 
Ik verbruik ook ongeveer 50% SoC op mijn dagelijkse route. De eerste maanden laadde ik tot 90% (range anxiety) maar naar mate ik de auto beter leerde kennen heb ik het naar 80% verlaagd. Het komt wel eens voor dat ik om moet rijden of even bij een klant ofzo langs moet. Dan is die 30% extra erg prettig. Als ik weet dat ik veel ga rijden laad ik tot 100% maar dit komt minder dan eens per maand voor.
 
Blijft lastig. Toen ik mijn Tesla in Tilburg ophaalde was het credo: a charging Tesla is a happy Tesla. En aanbevolen werd 90%.

Ik vind het fijn om na een retourtje Rdam nog ruim 200 KM te hebben voor onvoorzien. Zelden nodig, maar die keren waren wel belangrijk (ziekenhuis).

En als het verschil tussen regulier 80 en 90 procent qua degradatie te overzien is, geeft het mij veel gemoedsrust. 100 procent heb ik twee keer gedaan (in een jaar).
 
Er wordt, vermoed ik, bedoeld enkelfasige aansluiting. Komt overeen met de nulgeleider en een van de fasen.
En het antwoord is op beide vragen positief.

Prima, bedankt!


Als je naar het profiel kijkt komt hij dan ook uit België. :) En daar schijnt dat normaal te zijn.

Ik zal bij de volgende bezichting nog 's beter kijken wat er nu precies aan groepen inzit, wellicht zijn het geen 2 fases.
De bezichtiging was trouwens wel in Nederland.. (en ja, nu woon ik nog in Belgie)