Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Jullie advies voor laadpunt aan huis

This site may earn commission on affiliate links.
Lijkt me vanuit de overheid ook absoluut het overwegen waard om taxi's te verplichten elektrisch te rijden vanaf... 2020?

De (concept) verkiezingsprogramma's van Amsterdamse partijen er eens op nageslagen - wat ze zeggen over die taxi's.. VVD is groener dan GL op sommige punten -;) .D66 blijft schandalig ver achter trouwens, links ingehaald dor de VVD...

". De milieuzone wordt uitgebreid met personenauto's en vanaf 2025 komen alleen nog emissievrije auto'' s de stad in.. We zorgen voor een passende laadinfrastructuur die ook bijdraagt aan de energietransitie van de gebouwde omgeving.. Taxivergunningen worden vanaf nu enkel nog verstrekt aan emissievrije auto’s.. " - GL Amsterdam programmaplan 2018

"Zo willen we eigenaren van elektrische auto’s voorrang geven bij aanvragen van parkeervergunningen, 50% korting geven op
het tarief van parkeervergunningen voor de elektrische auto’s en moet het aantal oplaadpunten worden verhoogd. Daarbij zetten wij in op vergroening van de taxivloot, waarbij we in 2022 alleen nog uitstootvrije taxi’s in Amsterdam "

"Vrachtwagens, bestelwagens, taxi’s en andere professionele veelrijders moeten de komende periode aan strengere uitstootnormen voldoen om in Amsterdam te mogen rijden. Als het aan D66 ligt, mogen in 2025 voertuigen met dieselmotoren helemaal de stad niet meer in. " D66

Leuk om de VVD in
Utrecht er eens naast te zetten:

"De VVD wil niet dat de gemeente een systeemkeuze maakt voor elektrisch rijden; alternatieven zoals waterstof horen ook de ruimte te krijgen. Een marktinitiatief voor een waterstofstation is van harte welkom. Het leveren van “brandstof” (benzine, waterstof of elektriciteit) vinden wij in beginsel geen overheidstaak. De VVD wil dat gebruikers minimaal marktprijzen betalen. "

Lekker liberaal! Ook waterstof - in Utrecht een brandstof zo te zien - moet alle ruimte krijgen. Wat bedoeld wordt met "minimaal" in "minimaal marktprijzen" ontgaat me eigenlijk... Misschien is dat extra liberaal -;)

 
Last edited:
Moet er wel bij zeggen, er is op dit moment niet een echt geschikt busje voor een elektricien of loodgieter. Gaat ongetwijfeld ver voor 2025 wel veranderen, maar denk niet dat ze op dit moment allemaal staan te springen om in een e-NV200 te gaan rijden met 160km bereik.

Ook erg zonde dat ze net heel veel wegen aangepast hebben naar een onlogisch en onveilig systeem voor auto's. Bij normale wegen rijden de fietsers naast de auto's, maar in Amsterdam hebben ze auto's, dan parkeerplaatsen, dan een fietspad dan parkeerplaatsen voor fietsen en dan een voetgangerspad.
Ambulance kan er ook meteen niet meer:

Google Maps

Google Maps

Vergelijk 2014 maar met 2016, wordt veel moeilijker om daar nu elektrische palen te installeren.
 
Last edited:
Ook erg zonde dat ze net heel veel wegen aangepast hebben naar een onlogisch en onveilig systeem voor auto's. n.


Ik ken de Rijnstraat
vroeger en nu heel goed. Voor het meest kwetsbare verkeer (fietsers en voetgangers) is dit wel degelijk een veel veiliger systeem geworden. Vind deze scheiding ook heel logisch. Misschien is het "onveilig voor auto's" - maar waar het dan over gaat is mij niet duidelijk.
 

Ik ken de Rijnstraat
vroeger en nu heel goed. Voor het meest kwetsbare verkeer (fietsers en voetgangers) is dit wel degelijk een veel veiliger systeem geworden. Vind deze scheiding ook heel logisch. Misschien is het "onveilig voor auto's" - maar waar het dan over gaat is mij niet duidelijk.
Dan gok ik dat we daarin een verschil van mening hebben.

Voor mij was het hier:
Google Maps
Onduidelijk of de fietsers of de auto's nou voorrang hebben

en als hier:
Google Maps

Het stoplicht op rood staat kunnen de automobilisten en fietsers van links en rechts ook niet meer doorrijden omdat er auto's voor het stoplicht staan te wachten. Als de auto's dan eindelijk stil staan en de fietsers er tussendoor willen rijden springt het stoplicht weer op groen en komt dat regelmatig tot confrontaties de automobilisten rijden ten slotte blindelings door bij groen. Dat is ook logisch want als je een stoplicht op rood ziet staan laat je je auto langzaam uitrollen richting het stoplicht, hopende dat je nog een beetje snelheid behoudt om weer door te rijden, de fietsers aan de zijkant wachten tot de auto weg is, of stil staat, maar dat gebeurd dus heel weinig en zodra ze dan stil staan springt meteen het licht weer op groen.

Verder zie je dit heel vaak gebeuren:
Google Maps

Als er een grote bestelbus geparkeerd staat (in dit geval een gelukkig een kleintje, maar toch) en je wilt als automobilist naar rechts (zoals de blauwe auto hier) kun je heel moeilijk zien of er een fietser of een brommer op het fietspad rijdt. Gevolg, je moet maar een beetje gokken of daar iets snel rijdt of niet en/of het verkeer ophouden achter je, met alle gevolgen van dien.

Verder is het voor de brandweer, ambu, politie en noem maar op ( Google Maps ) natuurlijk vreselijk om ergens snel ter plaatse te moeten zijn, ze kunnen alleen nog maar omrijden en even snel via de oude trambaan overal langsrijden kan niet meer. Ook via het voetpad kom je na enkele meters al vast te zitten door de geparkeerde fietsen.

Ook is het voor de bewoners zelf natuurlijk irritant dat ze echt heel ver moeten lopen met hun vuilnis.
Als laatste is het op deze manier veel moeilijker om elektrische laadpalen te installeren, gezien de draden waarschijnlijk onder het fietspad door zullen moeten gaan.

Waarschijnlijk klink ik nu als een echte oude zeurpiet, maar dit is toch echt hoe ik het zie.
 
Last edited:
Dan gok ik dat we daarin een verschil van mening hebben.

Voor mij was het hier:
Google Maps
Onduidelijk of de fietsers of de auto's nou voorrang hebben

en als hier:
Google Maps

Het stoplicht op rood staat kunnen de automobilisten en fietsers van links en rechts ook niet meer doorrijden omdat er auto's voor het stoplicht staan te wachten. Als de auto's dan eindelijk stil staan en de fietsers er tussendoor willen rijden springt het stoplicht weer op groen en komt dat regelmatig tot confrontaties de automobilisten rijden ten slotte blindelings door bij groen. Dat is ook logisch want als je een stoplicht op rood ziet staan laat je je auto langzaam uitrollen richting het stoplicht, hopende dat je nog een beetje snelheid behoudt om weer door te rijden, de fietsers aan de zijkant wachten tot de auto weg is, of stil staat, maar dat gebeurd dus heel weinig en zodra ze dan stil staan springt meteen het licht weer op groen.

Verder zie je dit heel vaak gebeuren:
Google Maps

Als er een grote bestelbus geparkeerd staat (in dit geval een gelukkig een kleintje, maar toch) en je wilt als automobilist naar rechts (zoals de blauwe auto hier) kun je heel moeilijk zien of er een fietser of een brommer op het fietspad rijdt. Gevolg, je moet maar een beetje gokken of daar iets snel rijdt of niet en/of het verkeer ophouden achter je, met alle gevolgen van dien.

Verder is het voor de brandweer, ambu, politie en noem maar op ( Google Maps ) natuurlijk vreselijk om ergens snel ter plaatse te moeten zijn, ze kunnen alleen nog maar omrijden en even snel via de oude trambaan overal langsrijden kan niet meer. Ook via het voetpad kom je na enkele meters al vast te zitten door de geparkeerde fietsen.

Ook is het voor de bewoners zelf natuurlijk irritant dat ze echt heel ver moeten lopen met hun vuilnis.
Als laatste is het op deze manier veel moeilijker om elektrische laadpalen te installeren, gezien de draden waarschijnlijk onder het fietspad door zullen moeten gaan.

Waarschijnlijk klink ik nu als een echte oude zeurpiet, maar dit is toch echt hoe ik het zie.

Eens met de eerste - daar hoort ook gewoon een blok op de weg getekend te zijn zoals je dat ook wel ziet bij inritten of direct voor stoplichten: schuine strepen - hier niet parkeren in de file. En ik zou er een zebrapad verwachten. dan hoeft het geen probleem te vormen. Wat je on woonwijken ook wel ziet is een doorgetrokken fietspad met voorrang- maar dat zullen ze hier niet aangedurfd hebben.

Tweede - is heel
duidelijk lijkt me. Fietsers gaan voor. rechtdoor op zelfde weg,

Derde - ja natuurlijk - dat is overal in de stad zo, als het geen auto is zijn het wel bomen of gestalde fietsen (zie Weesperstraat). Maar deze wegconstructie is gemaakt om kwetsbaar verkeer te beschermen, niet om het een automobilist makkelijk te maken.

Heb geen statistieken, maar ben er zeker van dat dit veel veiliger is. Die brandweer etc. begrijp ik niet. Die heeft toch gewoon een dubbele baan in de Rijnstraat? Wat die brandweerwagen op dit voorbeeld op de stoep doet weet ik niet, maar blussen kunnen ze prima van een paar meter afstand.
En over doorstroming - omdat er geen
fietsers meer op de weg zijn, er minder gelost wordt gaat dat een stuk soepeler. Ook voor de ziekenauto etc

Ik vond deze verandering echt een verademing. Als fietser niet constant het risico dat iemand ongezien zijn autodeur open gooit of uit
parkeren weg rijdt zonder met je rekening te houden. Veel minder lossende vrachtauto's midden op de weg.
En in de auto: ik hoef nu niet meer constant op al die Amsterdamse (!) fietsers te letten. Vergeklijk het
eens met de Ferdinand Bolstraat. of deze. In de spitstrijsen is het allemaal nog veel chaotischer ..
 
Dan gok ik dat we daarin een verschil van mening hebben.

Voor mij was het hier:
Google Maps
Onduidelijk of de fietsers of de auto's nou voorrang hebben

en als hier:
Google Maps

Het stoplicht op rood staat kunnen de automobilisten en fietsers van links en rechts ook niet meer doorrijden omdat er auto's voor het stoplicht staan te wachten. Als de auto's dan eindelijk stil staan en de fietsers er tussendoor willen rijden springt het stoplicht weer op groen en komt dat regelmatig tot confrontaties de automobilisten rijden ten slotte blindelings door bij groen. Dat is ook logisch want als je een stoplicht op rood ziet staan laat je je auto langzaam uitrollen richting het stoplicht, hopende dat je nog een beetje snelheid behoudt om weer door te rijden, de fietsers aan de zijkant wachten tot de auto weg is, of stil staat, maar dat gebeurd dus heel weinig en zodra ze dan stil staan springt meteen het licht weer op groen.

Verder zie je dit heel vaak gebeuren:
Google Maps

Als er een grote bestelbus geparkeerd staat (in dit geval een gelukkig een kleintje, maar toch) en je wilt als automobilist naar rechts (zoals de blauwe auto hier) kun je heel moeilijk zien of er een fietser of een brommer op het fietspad rijdt. Gevolg, je moet maar een beetje gokken of daar iets snel rijdt of niet en/of het verkeer ophouden achter je, met alle gevolgen van dien.

Verder is het voor de brandweer, ambu, politie en noem maar op ( Google Maps ) natuurlijk vreselijk om ergens snel ter plaatse te moeten zijn, ze kunnen alleen nog maar omrijden en even snel via de oude trambaan overal langsrijden kan niet meer. Ook via het voetpad kom je na enkele meters al vast te zitten door de geparkeerde fietsen.

Als laatste is het op deze manier veel moeilijker om elektrische laadpalen te installeren, gezien de draden waarschijnlijk onder het fietspad door zullen moeten gaan.

Waarschijnlijk klink ik nu als een echte oude zeurpiet, maar dit is toch echt hoe ik het zie.
Eens met de eerste - daar hoort ook gewoon een blok op de weg getekend te zijn zoals je dat ook wel ziet bij inritten of direct voor stoplichten: schuine strepen - hier niet parkeren in de file. En ik zou er een zebrapad verwachten. dan hoeft het geen probleem te vormen. Wat je on woonwijken ook wel ziet is een doorgetrokken fietspad met voorrang- maar dat zullen ze hier niet aangedurfd hebben.

Tweede - is heel
duidelijk lijkt me. Fietsers gaan voor. rechtdoor op zelfde weg,

Derde - ja natuurlijk - dat is overal in de stad zo, als het geen auto is zijn het wel bomen of gestalde fietsen (zie Weesperstraat). Maar deze wegconstructie is gemaakt om kwetsbaar verkeer te beschermen, niet om het een automobilist makkelijk te maken.

Heb geen statistieken, maar ben er zeker van dat dit veel veiliger is. Die brandweer etc. begrijp ik niet. Die heeft toch gewoon een dubbele baan in de Rijnstraat? Wat die brandweerwagen op dit voorbeeld op de stoep doet weet ik niet, maar blussen kunnen ze prima van een paar meter afstand.
En over doorstroming - omdat er geen
fietsers meer op de weg zijn, er minder gelost wordt gaat dat een stuk soepeler. Ook voor de ziekenauto etc

Ik vond deze verandering echt een verademing. Als fietser niet constant het risico dat iemand ongezien zijn autodeur open gooit of uit
parkeren weg rijdt zonder met je rekening te houden. Veel minder lossende vrachtauto's midden op de weg.
En in de auto: ik hoef nu niet meer constant op al die Amsterdamse (!) fietsers te letten. Vergeklijk het
eens met de Ferdinand Bolstraat. of deze. In de spitstrijsen is het allemaal nog veel chaotischer ..
Bij de tweede bedoel ik de fietsers die van de éne zijstraat de andere in willen en tegengehouden worden door de automobilisten die langzaam naar het op rood staande stoplicht toe rijden.

Bij de derde, als ik een fietser in mijn spiegel zie weet ik het antwoord meteen, maar als die verstopt zit achter een geparkeerd busje weet ik het pas op het allerlaatste moment.

De brandweer moest bij een huis net om de hoek zijn, maar er is daar inmiddels geen doorgang meer voor automobilisten, ze konden dus kiezen tussen 10 meter lopen, of 500 meter omrijden in piepkleine straatjes met éénrichtingsverkeer en in de file staan die er in de Rijnstraat vrijwel altijd staat. Tja, kies in geval van nood dan maar 10 meter lopen.

Voorheen was de Rijnstraat 3 straten breed, 1 heen, 1 weer, en 1 trambaan waar ook ambulances, politie, brandweer, taxi enz op konden rijden. Inmiddels is de Rijnstraat versmalt naar alleen 1 heen en 1 weer straat.

Persoonlijk vind ik de Ferdinand Bolstraat dus veel veiliger en heeft deze vermoedelijk ook een veel betere doorstroming, ondanks dat daar nog zo een langzame tram rijdt. Kijk anders zelf maar nu live mee door in te zoomen via: Filemeldingen.nl Actuele files & verkeersinformatie

Buiten de supermarkten om zijn er in de Rijnstraat niet heel veel bedrijven die vaak moeten laden en lossen. Fietsers hebben echter wel last van bedrijven die moeten laden en lossen, voorheen juist niet.

In de nauwere zijstraatjes is het vaak nog erger, daar parkeren mensen, vooral in de bochten, hun auto's ook vaak deels op de stoep of op de weg, ook hebben ze regelmatig schade aan de zijkant van hun auto's, door vuilnismannen e.d. en dan maar hopen dat er nooit een paar grote brandweerwagens snel doorheen moeten:
Google Maps
 
Verschillen hiet duidelijk van mening -;)
Fietsers die tegengehouden worden door auto's , tja dat is overal zo waar je wilt oversteken..
qua verstoppen achter een busje... is prima op telossen door parkeren net voor een zijstraat niet toe te staan (kwestie van implementatie, net als voorbeeld 1). Is trouwens op het voorbeeld ook het geval. Die rode auto (nou ja, autootje..) mag daar niet staan.
De Rijnstraat is breed genoeg met twee banen.
Punt dat fietsers last hebben van laden en lossen klopt - maar ja als dat zoals je zegt weinig voorkomt..

En ja dat et ergens anders nog erger is zal best wel zo zijn...maar is geen reden om het in een Rijnstraat dan maar niet op te lossen.
 
Ik begreep van Maxem destijds dat de sample rate van de slimme meter te laag is.
Ligt er een beetje aan hoe je er naar kijkt. Je krijgt iedere 10 seconden data uit de p1.
Verschillen hiet duidelijk van mening -;)
Fietsers die tegengehouden worden door auto's , tja dat is overal zo waar je wilt oversteken..
qua verstoppen achter een busje... is prima op telossen door parkeren net voor een zijstraat niet toe te staan (kwestie van implementatie, net als voorbeeld 1). Is trouwens op het voorbeeld ook het geval. Die rode auto (nou ja, autootje..) mag daar niet staan.
De Rijnstraat is breed genoeg met twee banen.
Punt dat fietsers last hebben van laden en lossen klopt - maar ja als dat zoals je zegt weinig voorkomt..

En ja dat et ergens anders nog erger is zal best wel zo zijn...maar is geen reden om het in een Rijnstraat dan maar niet op te lossen.

Helemaal eens... en... agree to disagree.
Mooi moment om weer eens on-topic te gaan lijkt me. Een laadpunt voor thuis.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Helemaal eens. Voor 7 euro per maand is de Maxem wat mij betreft weinig aantrekkelijk meer. Wat ik met dergelijke concepten altijd lastig vind is dat mijn data naar de cloud gaat, en ik deze enkel daar kan inzien. Terwijl dat eigenlijk totaal overbodig is. Laat de tegenstander uit de Maxem naar mijn server thuis gaan en dan kan ik zelf wel mijn data inzien.

Misschien een vreemde gedachte. Met de P1 data uit een slimme meter een Raspberry pi en een Tesla wallbox moet je toch gemakkelijk kunnen inregelen dat de Rapeberry pi tijdig een stuursignaal geeft.

Zijn er dan nog meer alternatieven als 'separate' load balancer? Geen (abonnements)service, geen UI/dashboard, maar gewoon een kastje dat er voor zorgt dat het allemaal netjes verdeeld wordt? Of kan dat dan weer niet in combinatie met een HPWC?
 
Nieuwe slimme meters sturen wel elke seconde bruikbare data door. Dit moet dan wel een DSMR 5.0 meter zijn.

De meters die elke 10 seconden data versturen zijn DSMR 4.x .
Helaas kan je uit die oudere slimme meters geen bruikbare data halen, het enige wat je uit kan lezen is het totale vermogen dat verbruikt wordt.
Niet het vermogen of stroom per fase. Dus zijn ze daardoor onbruikbaar voor het dynamisch regelen van de laadstroom.

Voor de SmartEVSE ben ik met een nieuwe sensorbox bezig, deze zal een P1 aansluiting hebben voor gebruik met een DSMR 5.0 meter.
 
Vraagje, ik heb nu thuis een Lolo van The New Motion aan de garage hangen (eerst voor Ampera en nu nog even de GTE.. ;-), deze laad op 3,7Kw. Meterkast is vorig jaar vervangen (3x25A). Heb ze een mailtje gestuurd om te vragen of de Lolo opgevoerd kan worden...ze gaven aan dat deze tot maximaal 7,4Kw aankan. Dit zou wat mij betreft voldoende zijn, alleen gaven zij dan wel weer aan dat ik met 3x25A niet uit de voeten kon. Dit moet dan naar of 1x35A of 3x35A...de laatste ga ik niet doen (i.v.m. jaarlijkse kosten).

Nu lees ik hier dat de Tesla Wall Connector met 11Kw op 3x16A kan laden...klopt dat?

Als ik het zo teruglees, dan lijkt het net of ik er verstand van heb....maar dus echt niet o_O:rolleyes: Oh ja, we koken op inductie.
 
Met je 3X25A kan je prima op 11kW laden. hele volksstammen die dat doen - incluis ik zelf. Als je s'nachts laadt - zoals de meesten - zal het helemaal geen probleem zijn om dit naast j gewone verbruik te doen anders moet je even in de gaten houden wat je tegelijk nog meer afneemt (inductie etc.). Desnoods een Maxem plaatsen. Als je met je huidige Lolo 7,4 kW aan kan zou ik het daar eerst mee proberen, tenzij je nu al weet dat je doorgaans veel km's overdag gaat maken.

Als je echt helemaal van Shell (Newmotion) afwilt -;) dan is het een goede keus een 11kW lader van Tesla aan te schaffen. Zeker aan te raden als ze dit soort vreemde adviezen gaan geven..
 
Last edited:
Als je 7,4 KW laadt dan gebruik je ongeveer 32A. Met 3 fasen dus 3x11A.
Dan heb je dus per fase 14 A over. Als je dan je inductieplaat helemaal vol aanzet en de was doet dan springt je hoofdzekering. Als je niet je inductieplaat vol aanzet en geen andere grote gebruikers aandoet dan lukt 3x25A best. Of je auto instellen dat hij pas na bijv 23 uur laadt.
 
Bedankt voor je snelle reactie Bob! Zou Dynamic Load Balancing daar nog bij kunnen helpen?

Dit was hun reactie:

Voor het laden met 7,4kW zijn wel een paar aanpassingen vereist. Allereerst dient de capaciteit van uw meterkast minimaal 1-fase 35 Ampere of 3-fase 35 Ampere te zijn. Daarnaast dient de schakelaar waarmee het laadpunt op de meterkast is aangesloten vervangen te worden naar een schakelaar die meer Ampere toe laat.

Indien de capaciteit van uw meterkast 1-fase 35 Ampere betreft wil ik u ook adviseren om gebruik te maken van Dynamic Load Balancing. De auto gaat namelijk laden met 1-fase 32 Ampere wat in tegenstelling tot 1-fase 35 Ampere behoorlijk veel is. Om overbelasting tegen te gaan kunt u middels Load Balancing de laadpaal laten communiceren met de meterkast.

Indien de meterkast 3-fase 35 Ampere betreft is Dynamic Load Balancing niet nodig.

Als bovenstaande punten zijn gerealiseerd kunnen wij software matig het laadpunt omzetten naar 7,4kW.
 
Vraagje, ik heb nu thuis een Lolo van The New Motion aan de garage hangen (eerst voor Ampera en nu nog even de GTE.. ;-), deze laad op 3,7Kw. Meterkast is vorig jaar vervangen (3x25A). Heb ze een mailtje gestuurd om te vragen of de Lolo opgevoerd kan worden...ze gaven aan dat deze tot maximaal 7,4Kw aankan.
Klinkt alsof je de simpele 1 fase variant hebt. De 3-fasen LoLo heeft een compleet ander binnenwerk - en kan dus wel 11kWh doen 16A per fase). Dan is een Tesla charger denk ik goedkoper dan een nieuwe Lolo.
 
Load balancing kan bij sommige laadboxen ook via de “slimme meter”. Wij hebben een 11kWh ICU Eve Mini (op een 3x25A hoofdaansluiting), met een datakabel verbonden op de slimme meter. De laadbox past de gevraagde capaciteit aan, aan de hand van de beschikbare capaciteit. Je moet alleen even bij het bestellen/configureren van de laadbox even aangeven dat je de load balancing optie wilt hebben. Daarbij zal je de auto hoofdzakelijk ‘s nachts laden, denk dan niet dat je de inductieplaat dan vol open zal zetten (gevallen van slaapwandelen en slaap eten even daar gelaten).
Maar ik zou ook eerst even optellen wat de gevraagde capaciteit moet zijn als je de zware gebruikers (van inductieplaat tot wasdroger) aan hebt staan. Met 3x25A zit je op een beschikbare capaciteit van 16,5kWh.