Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Jullie financiële kennis gevraagd...private leasen of prive kopen?

This site may earn commission on affiliate links.
Dag allen,

mijn vrouw zoekt een nieuwe auto. Ik ben zzp-er en rijd Model S 75d via Mr. Green Lease. Mijn vrouw is bij een ziekenhuis in loondienst en rijdt prive nu een Renault Talisman. Die heeft inmiddels 120.000km gereden en de afschrijving neemt nu rap toe. Zeker 90% van wat zij rijdt is een afstand van 120km retour die ze alleen aflegt. De overige 10% is van alles en nog wat en gaan de twee kinderen vaak mee.

We willen helemaal over op elektrisch en hebben er zo'n €40.000 voor over (incl. wat de Talisman oplevert). De betere modellen als de Model 3, Polestar 2 etc. vallen dan dus helaas af vanwege de aanschafprijs.

Mijn vrouw is weg van de MINI Electric (*zucht*) maar de range van 234km WLTP is natuurlijk zeer beperkt. Ik maak mij vooral zorgen om de restwaarde, want ik vermoed dat volgend jaar al weer zo veel modellen de markt op komen die beginnen met 400km WLTP. We hebben al best wat merken bekeken (MG, Mazda MX30, VW ID.3), en mijn vraag gaat niet zo zeer over welk model want daar zit natuurlijk veel subjectiviteit in besloten.

Mijn concrete vragen zijn:

1. heeft het zin om de komende twee jaar iets te
leasen om pas ergens in 2022 te kijken naar wat we gaan kopen? In die twee jaar kan de markt voor betaalbare elektrische modellen met een nette range meer volwassen worden en zal de keuzen dramatisch toegenomen zijn.

2. Of is het voordeliger om die MINI Electric nu gewoon maar zonder financiering te kopen en na twee jaar te verkopen voor een beter model wat tegen die tijd beschikbaar zal zijn?

Ik hoop dat iemand direct al de knoop ziet, ik kom er niet zo goed uit met welke variabelen wij allemaal rekening moeten houden (restwaarde, no-risk, aantal kms per jaar) en hoe we dit tegen elkaar kunnen afzetten .

Dank voor jullie meedenken!
 
Ik maak me echt niet druk over de restwaarde met het aantal kilometers van de huidige EV's kunnen rijden. Allen voldoen ruimschoots aan dagelijks grote afstanden.


Mijn grote fout bij Tesla destijds is dat ik m'n S had gekocht met FSD en Tesla besloot zowel FSD+EAP gigantisch af te prijzen en ook de S100D. Ik was blij dat ik geen Performance had gekocht! Achteraf was leasen met een gegarandeerde restwaarde hierdoor toch verstandiger geweest.

Feit is dat EV's flink in prijs gaan zakken komende 2 jaar. Dit moet je gewoon meenemen in de restwaarde en naar de Total Cost of Ownership kijken.

Persoonlijk nu terug kijken op mijn situatie is dat ik wel heel graag de Model S 100D wilde hebben maar eigenlijk niet nodig had. Daarintegen, een auto is ook emotie en elke dag als ik m'n auto zie staan denk ik **** wat een mooie bak ook al heeft de S echt niet het comfort van een luxe auto.

Dus... ik zou lekker je vrouw die MINI electric laten rijden ook al is het misschien een gokje en mogelijk minder restwaarde en je WAF score stijgt naar een A+. Minder restwaarde houd dan gewoon in dat ze er iets langer in zal moeten blijven rijden als het financieel niet uitkomt. ALs ze het een leuke auto vindt zal ze dat geen probleem vinden.
 
Dus... ik zou lekker je vrouw die MINI electric laten rijden ook al is het misschien een gokje en mogelijk minder restwaarde en je WAF score stijgt naar een A+. Minder restwaarde houd dan gewoon in dat ze er iets langer in zal moeten blijven rijden als het financieel niet uitkomt. ALs ze het een leuke auto vindt zal ze dat geen probleem vinden.


Die WAF he, die is best een karige restwaarde waard ;)
 
Ik snap je vrouw wel: ziet er hartstikke leuk uit die mini. Dus qua WAF altijd voor de mini gaan...

Maar: de range is wel erg beperkt! Ik weet niet precies hoe ik je zin (120 km retour) moet lezen: 2x120 of is retour 120km? Maar zelfs in het laatste geval is de range wel heel laag. Ik ga uit van 10%-90% laden dus 80% beschikbaar. En dan in de winter ook nog een factor van 80%. Dat komt dan op ca 150km uit. Het kan, maar is niet echt ruim.

Dat er meer EV's en met meer range komen is zo goed als zeker. Het idee om twee jaar te leasen is wel duur vergeleken met koop, maar als er meer aanbod is na twee jaar gaat de restwaarde natuurlijk fors omlaag.

Dus ik zou idd voor lease gaan met een flexibele termijn (voor zover dat kan). Is je vrouw helemaal happy na een jaar (inclusief winter), dan proberen over te kopen danwel nieuwe kopen. Is de range toch te klein, dan nieuwe uitzoeken :)
 
Ik bedoelde eigenlijk dat Renault heel snel in waarde daalt naarmate hij ouder is en meer kilometers heeft.
Hoe snel vermindert een auto in waarde? | GasPedaal.nl.

upload_2020-9-14_13-39-27.png


Misschien is de Talisman de zogenaamde uitzondering die de regel bevestigd. Dat kan natuurlijk.

We zien ook dat er meer problemen ontstaan die gefixt moeten worden.
Vandaar mijn vraag of je wellicht de onderhoudskosten bedoelde ;)
 
  • Like
Reactions: zkpq
Kopen of private lease is een risico afweging en een afweging of je je het beslag op financiële middelen kunt en wilt veroorloven.
De risico afweging gaat vooral over de vaste kosten, bij private lease weet je exact hoeveel je aan vaste kosten kwijt bent, de enige variabele kosten zijn de kosten voor elektriciteit. Bij aanschaf zit het risico vooral in de restwaarde, en hoe die zich gaat ontwikkelen is koffiedik kijken. Sommige zaken laten zich via een goede leasemaatschappij prima regelen, sommige leasemaatschappijen denken dan weer alleen aan hun eigen belang (onze Kona is geleverd op waardeloze banden, die worden door onze leasemaatschappij wel kosteloos vervangen, bij een ander met een andere leasemaatschappij dan weer niet). Bij aanschaf kun je dan weer korting bedingen ('t Is geen Tesla he ;)).

Realiseer je dat je bij het afsluiten van een nieuwe hypotheek een enorm zware last opgelegd krijgt voor een private lease contract (120.000 euro minder hypotheek is niet ongebruikelijk sprak hij uit ervaring). Dus als je plannen voor verhuizen hebt...
 
  • Funny
Reactions: BMW740iL
Ik wil ook auto’s kopen (hebben) ipv leasen (huren- geld kwijt).
Bij mijn S was het achteraf gezien interessanter geweest te leasen door de toch gigantische restwaardeduik : Ik wilde na drie jaar de s immers inruilen voor een x, maar dat kwam neer op een veel grotere afschrijving dan mocht ik geleased hebben blijkbaar. Anderzijds door verder met de s te rijden, is die nu ‘gratis’ (al lang volledig van mij).
In lekentaal voor mij : leaden kan goedkoper zijn op korte termijn, maar kan dat natuurlijk op lange termijn nooit zijn.
 
  • Informative
Reactions: zkpq
Ik wil ook auto’s kopen (hebben) ipv leasen (huren- geld kwijt).
Bij mijn S was het achteraf gezien interessanter geweest te leasen door de toch gigantische restwaardeduik : Ik wilde na drie jaar de s immers inruilen voor een x, maar dat kwam neer op een veel grotere afschrijving dan mocht ik geleased hebben blijkbaar. Anderzijds door verder met de s te rijden, is die nu ‘gratis’ (al lang volledig van mij).
In lekentaal voor mij : leaden kan goedkoper zijn op korte termijn, maar kan dat natuurlijk op lange termijn nooit zijn.
Leasen doe je voor het financiele gemak maar is wel duurder. Als je het geld in aandelen Tesla steekt en de Tesla lease-t dan behaal je het beste resultaat.
 
  • Funny
Reactions: SparkyM3LR4WD
En waarom geen financiering ipv lease, komt op hetzelfde neer maar dan heb je lagere rente en geen partij die de regels bepaald...
voor wat betreft je auto. Ik heb een doorlopend krediet genomen voor de laatste 15k van mijn tweedehands model-s.

Kon zelf bepalen wanneer ik aflos en versneld aflossen is dus geen enkel probleem, na een jaartje auto weer weg maar krediet staat er los van. Dus geen vaste 24maanden waarin dan de leasepartij bepaald wanneer het 'tijd is'.
 
En waarom geen financiering ipv lease, komt op hetzelfde neer maar dan heb je lagere rente en geen partij die de regels bepaald...


Inderdaad denken we er nu toch over via mijn bedrijf een M3SR te nemen waarvan we het laatste staartje financieren. We willen onze cash zo veel mogelijk behouden voor de aanstaande verbouwing van het huis en onze 'goede nachtrust-buffer'. Die laatste hebben we draconisch verhoogd nu we in het voorjaar leerden hoe gemakkelijk de werkagenda opeens leeg kon raken.

Dan maar wat rente betalen als we daarmee onze liquiditeiten beter in de hand kunnen houden. En nu we het mogelijk zakelijk doen is dat nog wat voordeliger dan prive.
 
Ja, had ik achteraf ook moeten doen. Dan had ik daarna gratis een Cybertruck en Model 3 Performance en een Roadster kunnen kopen :)

Dat, en nog wat dingen.

Aangenomen dat je een S met wat opties kocht voor zo’n 135-140k euro in 2018 (= 150k in dollars). De gemiddelde aankoopprijs van TSLA lag toen op zo’n $ 250 = 600 stuks. Dat zijn 3.000 stuks sinds de stock-split. Bij de koers van vandaag is dat zo’n $ 1.350.000,=

Dus dan hield je na aanschaf van de M3, de Cybertruck en de Roadster nog een miljoen dollar over ;-)
 
Dat, en nog wat dingen.

Aangenomen dat je een S met wat opties kocht voor zo’n 135-140k euro in 2018 (= 150k in dollars). De gemiddelde aankoopprijs van TSLA lag toen op zo’n $ 250 = 600 stuks. Dat zijn 3.000 stuks sinds de stock-split. Bij de koers van vandaag is dat zo’n $ 1.350.000,=

Dus dan hield je na aanschaf van de M3, de Cybertruck en de Roadster nog een miljoen dollar over ;-)


Shhhht! Nu stoppen hè. Hier praat een early seller die een heel mooi rendement heeft gemaakt maar alsnog veel en veel te vroeg is uitgestapt....