TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Kabel verbrand

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by gelden, May 24, 2017.

  1. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,885
    Location:
    Breda, Netherlands
    Ik heb bij ons vakantiehuisje een paar jaar geleden een buitenstopcontact aangelegd voor het opladen van de Tesla.
    Ik gebruik een extra dik verlengsnoer (2,5mm2?) in combinatie met de UMC. Ging altijd goed, tot nu.
    Het stopcontact werkt nog, het verlengsnoer niet meer. Enig idee hoe dit kan zijn ontstaan?

    IMG_1552.JPG IMG_1554.JPG
     
  2. IceBlue

    IceBlue Member

    Joined:
    Aug 4, 2016
    Messages:
    82
    Location:
    Limburg (BE)
    Op hoeveel Ampere stel je het laden in? Ik zou op zo een stopcontact nooit meer als 10 a 12A laden.
     
  3. BobbyKings

    BobbyKings Silver

    Joined:
    Oct 1, 2015
    Messages:
    868
    Location:
    Voorburg, Netherlands
    Slechte verbinding in de stekker van het verlengsnoer tussen pootje en draad. Daardoor weerstand en warmteopbouw op die slechte verbinding, die daardoor nog slechter wordt, etcetera.

    Fabrieksfoutje in verlengsnoer. IMHO.
     
  4. Firebird

    Firebird Active Member

    Joined:
    Dec 7, 2013
    Messages:
    1,458
    Location:
    Ardooie, Belgium (EU)
    Zie ik wel vaker voorbijkomen. Als je te lang te hoge stroom trekt worden de stroompennen behoorlijk warm door de overgangsweerstand van de stroompen naar de koperen klem in het stopcontact. Wanneer die klemmen lange tijd behoorlijk warm worden gaan ze uit zichzelf gaan verbuigen, waardoor de pen nog minder overgangscontact maakt en uiteindelijk nog warmer wordt. Gevolg is dan ook dat de koperen klemmen ferm beginnen te gloeien met verbloeien of zelfs verbranden van het stopcontact en de stekker. Bij de stekker zitten de klemmen ook in een plastic of synthetische rubber gegoten, deze wordt zacht en de pen verplaatst zich waardoor de stekker gaat vervormen.
    Meestal valt dit voor met oude ( of goedkope ) stopcontacten.
    Al diverse keren voor gehad dat zelfs de stekker zodanig vastgesmolten zit in het stopcontact dat je ze moet breken.

    Test maar eens hoe warm de pennen zijn van de stekker van je frituurpan als die een halfuurtje gebruikt is geweest… .
     
    • Informative x 1
  5. Firebird

    Firebird Active Member

    Joined:
    Dec 7, 2013
    Messages:
    1,458
    Location:
    Ardooie, Belgium (EU)
    Blauw of rood stop contact plaatsen, heeft dikkere pennen en wordt dus minder warm. ;)
     
  6. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,885
    Location:
    Breda, Netherlands
    Ik laad op de maximale 13A. Duurt dan al lang genoeg. Ik zal het eens in de gaten houden of het nog warm wordt. Stopcontact best vervangen?
     
  7. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,977
    Location:
    Eindhoven
    Nee joh, zou ik gewoon zo laten zitten... Wat denk je zelf :eek:;):D
    Vervang 'm dan meteen voor zo'n blauw 32A camping stopcontact met dikke pennen en zet op je verlengkabel ook de bijbehorende blauwe stekker. Paar tientjes en een uurtje werk voor een goede nachtrust...

    PS: die verlengkabel lijkt me een versie met 1,5mm2 aders... Da's te dun voor die stromen...
    Als je toch naar de winkel gaat, haal dan meteen ook een contrastekker en een stuk 3 aderig 2,5mm2 kabel en maak daarmee (icm met die blauwe stekker) een veilige verlengkabel...
     
  8. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,885
    Location:
    Breda, Netherlands
    Auw, nu heb ik mijn vinger verbrand.. vannacht maar even niet laden.
    Het is echt 2.5mm2 hoor.
     
  9. IceBlue

    IceBlue Member

    Joined:
    Aug 4, 2016
    Messages:
    82
    Location:
    Limburg (BE)
    Ja beter een blauwe opbouw stekker nemen zoals deze:

    [​IMG]

    Deze bestaan in 16A en 32A. Ik zou ook zoals Basvk al aangaf een 32A plaatsen dan ben je zeker.
     
  10. Defiant

    Defiant Member

    Joined:
    Dec 12, 2016
    Messages:
    385
    Location:
    NL
    Blijkbaar is tijdens het laden een probleem opgetreden (duh ;))...daarna is het laden te lang doorgegaan en is een behoorlijk linke situatie ontstaan, die gelukkig niet te slecht is afgelopen. Wat er eigenlijk is gebeurd, is dat het universum jou op een heel subtiele manier heeft duidelijk gemaakt dat dit voorkomen had kunnen worden met een Mode 3/Type2 laadstation zoals de HPWC van Tesla ;). Just sayin...
     
    • Informative x 1
  11. fivari

    fivari Maker van de Fivari-charger

    Joined:
    Nov 25, 2013
    Messages:
    705
    Location:
    Leuven, Belgium
    Idd verhoogde weerstand in het stopcontact door een slecht contact of door corrosie. Bij een camping stekker is dat contact veel 'intenser'.
     
  12. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    4,366
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    oorzaak zit niet in verlengsnoer - maar stopcontact.


    edit... zoals de anderen al opmerkten.;)
     
  13. herb_k

    herb_k Member

    Joined:
    May 7, 2017
    Messages:
    185
    Location:
    Van Moscow tot Noorwegen, meestal Almere
    het is de zwakste schakel waar het probleem zit. Dus de plek met de hoogste weerstand, daar treed de meeste verhitting op. dus daar zal hij uiteindelijk verbranden. Het is trouwens niet voor niets dat verlengkabels afgeraden worden voor laden.
     
    • Informative x 1
  14. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,681
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Een paar maanden geleden hetzelfde gehad met laadkabel vd c-zero. Die laadt nooit meer dan 10A. Toen vervangen door blauwe Mennekes 16A. Die heeft het 3 weken uitgehouden. Verbrand op de contacten, dus geen montagefout. :mad:
     
  15. Firebird

    Firebird Active Member

    Joined:
    Dec 7, 2013
    Messages:
    1,458
    Location:
    Ardooie, Belgium (EU)
    Klaas, wel zorgen dat je de 'goede' Mennekes stekkers / stopcontacten kiest !
    Ze bestaan in een goedkope versie met wurgklemmetjes waar je de geleiders van je kabel in klemt en ook in Heavy Duty uitvoering met klemmen met vijzen. Die goedkope zijn goed voor een boormachine of sporadisch en kort gebruik, de gevezen versie is duurzaam voor het intensere werk.
     
    • Helpful x 1
  16. Chief

    Chief Member

    Joined:
    Feb 16, 2017
    Messages:
    42
    Location:
    Netherlands
    Ai, zag er niet mooi uit. Dan een beginnersvraag:
    wat voor voorzorg neem je dan bij laden op een gehuurd vakantieadres (waar opladen met een gewoon stopcontact enige mogelijkheid is)?

    Verlengsnoer 2,5mm2, regelmatig stopcontact op warmte controleren (hoe vaak?), (in het begin) niet op max 16A laden (10, 12A?) .....

    Klopt dit, andere suggesties?
     
  17. Wander

    Wander Member

    Joined:
    Mar 28, 2015
    Messages:
    30
    Location:
    Gelderland
    Moet je bij de 32 ampère versie niet ook een 32 ampère zekering in de meterkast hebben zitten?
     
  18. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    4,366
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    ik zou niet weten waarom je een 32A stopcontact niet met een 16A zekering mag beveiligen ?
    Je zal het stopcontact niet kunnen overbelasten, het is beveiligd.


    Omgekeerd mag uiteraard niet (een 16A stopcontact op een 32A zekering).
    Daarom zijn de adapters van 3*32A naar 3*16A niet toegestaan - tenzij met bijkomende beveiliging in de adapter op 16A.
     
    • Informative x 1
  19. robertvg

    robertvg Active Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    1,731
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
    Ik snap hier niets van, waarom zou je een 32A stopcontact aanleggen als je hem met een 16A zekering afknijpt?
    Stel dat je een Tesla aansluit met de UMC en hun originele blauwe adapter, dan gaat de auto 32A trekken en slaat je zekering door....is toch alleen maar lastig?
    Een 16A blauw stopcontact lijkt me de beste keuze.

    Een verlengkabel met een vaste 32A blauwe CEE zal je in de praktijk ook minder gebruiken, de 16A komt veel vaker voor.
     
  20. robertvg

    robertvg Active Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    1,731
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
    Ik begin zelfs lager, 5A of 8A, en laat het daar op staan.
    Op vakantie is sneller vaak ook niet nodig, het is niet voor niets vakantie :)
     
    • Like x 1

Share This Page