Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kabel Wall Connector verlengen

This site may earn commission on affiliate links.
Weet iemand of het mogelijk is om de 7,5 meter kabel van de Tesla wall connector met een verlengkabel langer te maken?

Met de blauwe Mennekes kabel lukt het in ieder geval niet. Het lijkt dan wel of de pennen in de Mennekes iets te diep zitten om verbinding te kunnen maken met de pennen van de wall connector.
 
Blijkbaar is het design bewust zo gemaakt zodat de connectoren onderling geen verbinding kunnen maken.

De Wall Connector verplaatsen is geen optie, deze hangt nu op eigen terrein en de auto staat op de openbare weg. Met de huidige kabel kan ik nu 3 parkeerplekken bereiken, en ik kom net een metertje te kort voor nog eens 2 extra plaatsen.
 
Ik heb ooit voor de Roadster zelf een kabel gemaakt die tot 63A per fase kon - je kan toch gewoon de kabel van je walbox vervangen door een langere en opnieuw de stekker monteren (of indien dat niet kan, een andere los verkrijgbare type 2 stekker) - dan kan je de lengte kiezen die je wil - let wel op voldoende dikte !
 
Weet iemand of het mogelijk is om de 7,5 meter kabel van de Tesla wall connector met een verlengkabel langer te maken?

Met de blauwe Mennekes kabel lukt het in ieder geval niet. Het lijkt dan wel of de pennen in de Mennekes iets te diep zitten om verbinding te kunnen maken met de pennen van de wall connector.
Er zijn wel verlengkabels (met langere pinnen) maar er zijn goede redenen dat die volgens de standaard niet zouden mogen bestaan. Ten eerste kan de auto niet meer zien wat de max stroom door de hele keten is, ten tweede zit er geen slot op de verbinding waardoor je 'm tijdens het laden kunt loshalen. Beide niet wenselijk en mogelijk gevaarlijk.
 
Er zijn wel verlengkabels (met langere pinnen) maar er zijn goede redenen dat die volgens de standaard niet zouden mogen bestaan. Ten eerste kan de auto niet meer zien wat de max stroom door de hele keten is, ten tweede zit er geen slot op de verbinding waardoor je 'm tijdens het laden kunt loshalen. Beide niet wenselijk en mogelijk gevaarlijk.
Je wilt toch ook niet dat er een stekker/contrastekker in het water op straat komt te liggen? Lijkt me absoluut onwenselijk.
 
Er zijn in ieder geval oplossingen zie ik:)

Wat ik nog even wil onderzoeken is of er de mogelijkheid bestaat om een verlengkast in elkaar te zetten waar aan één kant de connector van de Wall Charger in gaat, en aan de andere kant een aansluiting voor de connector voor de Mennekes kabel. Deze komt dan te hangen aan een muur op eigen grond, de connectors hoeven wat mij betreft niet vast te klikken.

Eerlijk gezecht geloof ik niet dat het verlengen van de kabel invloed heeft op de meetwaarde van de laadstroom. Wel is natuurlijk van belang de dikte van de kabel. Ik laad max. met 11KW. Als ik het goed heb dan is de standaard meegeleverde blauwe Mennekes kabel geschikt tot 32KW. Verliezen zullen dan nagenoeg niet optreden.
 
Er zijn in ieder geval oplossingen zie ik:)
Eerlijk gezecht geloof ik niet dat het verlengen van de kabel invloed heeft op de meetwaarde van de laadstroom
Ik denk ook niet dat de meetwaarden direct een probleem zullen zijn.
Zoals @Larss en @Bas al aangaven zijn er zeker veiligheidsrisico's als je de kabel verlengt. Het is niet voor niets dat het ontwerp zo is gemaakt dat je de kabel niet zomaar kunt verlengen, daar is over nagedacht. Als er iets fout gaat zou ik het zelf achteraf niet kunnen/willen uitleggen.
Verlengen is een verkeerde bezuiniging. Gewoon een nieuwe kabel kopen van voldoende lengte zou ik zeggen.
 
  • Like
Reactions: Unit106
Er zijn in ieder geval oplossingen zie ik:)

Wat ik nog even wil onderzoeken is of er de mogelijkheid bestaat om een verlengkast in elkaar te zetten waar aan één kant de connector van de Wall Charger in gaat, en aan de andere kant een aansluiting voor de connector voor de Mennekes kabel. Deze komt dan te hangen aan een muur op eigen grond, de connectors hoeven wat mij betreft niet vast te klikken.

Eerlijk gezecht geloof ik niet dat het verlengen van de kabel invloed heeft op de meetwaarde van de laadstroom. Wel is natuurlijk van belang de dikte van de kabel. Ik laad max. met 11KW. Als ik het goed heb dan is de standaard meegeleverde blauwe Mennekes kabel geschikt tot 32KW. Verliezen zullen dan nagenoeg niet optreden.

Dit is wel een oplossing, want dit principe heb ik thuis eigenlijk ook maar dan niet met een Tesla Wall connector, maar met een gesplitst systeem waarbij ik gebruik maak van een losse socket die ik in mijn schuttingmuur heb verwerkt, en deze met een laadkabel heb verbonden met mijn laadsysteem.

00928c925b31c9df90cea3bb23f7d82310ec4efe


74147cc3887d7e91c4938c37ace6660bafecab3c


08b91b7994b8defc6bc72d4303ede7b42095dacc
 
  • Like
Reactions: Firepeet
Ik denk ook niet dat de meetwaarden direct een probleem zullen zijn.
Zoals @Larss en @Bas al aangaven zijn er zeker veiligheidsrisico's als je de kabel verlengt. Het is niet voor niets dat het ontwerp zo is gemaakt dat je de kabel niet zomaar kunt verlengen, daar is over nagedacht. Als er iets fout gaat zou ik het zelf achteraf niet kunnen/willen uitleggen.
Verlengen is een verkeerde bezuiniging. Gewoon een nieuwe kabel kopen van voldoende lengte zou ik zeggen.
Ik begrijp hun argumenten en de bijbehorende veiligheidsrisico’s, maar die zijn in mijn situatie bij een verhoogde ‘verlengbox’ op eigen grond niet van toepassing.

@adjego, dat heb je mooi opgelost zo. Waar heb je de spullen vandaan?
 
Ik begrijp hun argumenten en de bijbehorende veiligheidsrisico’s, maar die zijn in mijn situatie bij een verhoogde ‘verlengbox’ op eigen grond niet van toepassing.

@adjego, dat heb je mooi opgelost zo. Waar heb je de spullen vandaan?

Mijn laadsysteem komt van http://www.fivari.be via @fivari. Samen met hem mijn systeem wat ik wilde uitgedacht, en dit heeft Fivari uiteindelijk voor mij geassembleerd. Ik heb zelf achteraf nog de kast met de elektronica verplaatst naar mijn berging door een langere kabel tussen de socket en het laadsysteem te zetten, en de kast te verhuizen. Het systeem hing eigenlijk bij zonnig weer altijd pal in de zon, en daarbij registreerde het systeem een temperatuur van 60+, dus daarom hem naar binnen verhuisd.
 
  • Like
Reactions: fivari