Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kans op vertraging?

This site may earn commission on affiliate links.
Eindelijk goed nieuws. Ik ben afgelopen week gebeld door een DS en mijn Model S staat op de pakjesboot en is onderweg naar Nederland! Over 3 weken, op 10 December is het zo ver. Dan kan ik hem in Tilburg op gaan halen.

Nu woon ik in Tilburg, dus dat is voor mij vlakbij. Begin Augustus was ik al eens langsgereden en toen was het er uitgestorven. Vorige week zaterdag was ik er weer in de buurt en toen stond het vol met Tesla's (of is het 'Tesli'? Wie heeft er meer dan één en kan duidelijkheid verschaffen?). Het was 17:15 uur, alle lichten waren nog aan en door de openstaande garagedeuren kon ik zien dat er nog druk aan auto's werd gewerkt. Ze draaien dus duidelijk overuren. Ik was niet brutaal genoeg om even bij de receptie binnen te lopen.

Ik lees van verschillende forum leden over vertragingen en ik vraag me af hoe groot de kans is op vertraging van mijn levering. Het is voor mij namelijk absoluut noodzakelijk dat de auto nog in 2013 geleverd wordt. Als dat 2014 wordt, ga ik de auto niet afnemen. Nu heb ik met 10 December nog wel wat marge, maar twee vertragingen van twee weken elk zoals ik gelezen heb, zou gewoon te laat zijn.

Ergens begin December zal ik de factuur moeten voldoen en je begrijpt dat daarmee mijn positie in het niet afnemen van de auto aanzienlijk verzwakt. Ik wil voorkomen dat de levering wordt uitgesteld tot 2014, nadat ik betaald heb. Hoe lang voor de afgesproken leverdatum kregen jullie te horen dat de levering uitgesteld ging worden? En Hoe lang was de vertraging uiteindelijk?

Overigens heb ik mijn zorgen hierover ook aan mijn DS kenbaar gemaakt, maar ik vind dat er maar weinig aan gedaan wordt om mij gerust te stellen. Overigens had ik me bij het hele DS verhaal een hele andere voorstelling gemaakt. Ik begrijp dat ze het erg druk hebben en dat het voor hen ook maar lopendebandwerk is, maar ik heb niet de indruk dat het om een >100k€ auto gaat; Het zou ook om een kabelmodem van Ziggo kunnen gaan.
 
Heb je een brief van Tesla waarin ze garanderen dat je een 2013 levering krijgt? Ik heb deze wel, meer zekerheid kunnen ze ook niet geven mijn inziens. Ik zou me niet teveel zorgen maken.
Ja, die brief heb ik. En de afspraak staat gewoon voor 10 December, dus dat zou gewoon in orde moeten komen. Ik maak me dus ook niet zoveel zorgen, maar ik lees over klanten die twee dagen voor levering, maar al wel na betaling met uitstel van levering te maken krijgen. En als dat over de jaargrens heengaat, is dat wel extra vervelend.
 
Ik ga er van uit dat ze bij Tesla in Tilburg ook nagedacht hebben daarover. Waarschijnlijk willen alle Nederlanders hun bestelde MS dit jaar nog afgeleverd hebben (of zou er echt een particulier tussen zitten die 'm voor de volle 100% moet betalen?).
Verder weet ik niet goed hoe het zit met de MS-en besteld door Belgen, voor hen maakt het toch fiscaal niet echt uit?
Mocht dit kloppen, neem ik aan dat ze bij Tesla alle Nederlandse auto's naar voren gehaald zouden hebben, als ze planningsproblemen hadden voorzien. En er worden toch ook Belgische MS-en afgeleverd nu...?
 
Eindelijk goed nieuws. Ik ben afgelopen week gebeld door een DS en mijn Model S staat op de pakjesboot en is onderweg naar Nederland! Over 3 weken, op 10 December is het zo ver. Dan kan ik hem in Tilburg op gaan halen.

Nu woon ik in Tilburg, dus dat is voor mij vlakbij. Begin Augustus was ik al eens langsgereden en toen was het er uitgestorven. Vorige week zaterdag was ik er weer in de buurt en toen stond het vol met Tesla's (of is het 'Tesli'? Wie heeft er meer dan één en kan duidelijkheid verschaffen?). Het was 17:15 uur, alle lichten waren nog aan en door de openstaande garagedeuren kon ik zien dat er nog druk aan auto's werd gewerkt. Ze draaien dus duidelijk overuren. Ik was niet brutaal genoeg om even bij de receptie binnen te lopen.

Ik lees van verschillende forum leden over vertragingen en ik vraag me af hoe groot de kans is op vertraging van mijn levering. Het is voor mij namelijk absoluut noodzakelijk dat de auto nog in 2013 geleverd wordt. Als dat 2014 wordt, ga ik de auto niet afnemen. Nu heb ik met 10 December nog wel wat marge, maar twee vertragingen van twee weken elk zoals ik gelezen heb, zou gewoon te laat zijn.

Ergens begin December zal ik de factuur moeten voldoen en je begrijpt dat daarmee mijn positie in het niet afnemen van de auto aanzienlijk verzwakt. Ik wil voorkomen dat de levering wordt uitgesteld tot 2014, nadat ik betaald heb. Hoe lang voor de afgesproken leverdatum kregen jullie te horen dat de levering uitgesteld ging worden? En Hoe lang was de vertraging uiteindelijk?

Overigens heb ik mijn zorgen hierover ook aan mijn DS kenbaar gemaakt, maar ik vind dat er maar weinig aan gedaan wordt om mij gerust te stellen. Overigens had ik me bij het hele DS verhaal een hele andere voorstelling gemaakt. Ik begrijp dat ze het erg druk hebben en dat het voor hen ook maar lopendebandwerk is, maar ik heb niet de indruk dat het om een >100k€ auto gaat; Het zou ook om een kabelmodem van Ziggo kunnen gaan.

De meeste last minute vertragingen lijken te komen doordat batterijen, motoren en de carrosserie er niet tegelijk zijn. Ze lijken ook meestal binnen een week opgelost te zijn. Daarnaast hadden deze auto's al een kenteken voordat bleek dat er een batterij of motor miste. Een kenteken kan je tenaamstellen en als dit in 2013 gebeurt, dan is dat in orde voor de bijtelling.
 
Verder weet ik niet goed hoe het zit met de MS-en besteld door Belgen, voor hen maakt het toch fiscaal niet echt uit?
Mocht dit kloppen, neem ik aan dat ze bij Tesla alle Nederlandse auto's naar voren gehaald zouden hebben, als ze planningsproblemen hadden voorzien. En er worden toch ook Belgische MS-en afgeleverd nu...?

Beste,
Voor Belgen maakt het wel degelijk iets uit, zij kunnen hun wagen dit jaar niet meer fiscaal inbrengen omdat alle Nederlanders plots voorrang krijgen. Ik werd zomaar opgeschoven van begin november naar begin januari !
En weet je niet wat de Belgische overheid met de fiscaliteit gaat doen in 2014 !
Toch wel discriminatie zou ik zeggen. Dit is niet correct als je het mij vraagt.
Dan Elon Musk beweren dat een Models binnen de 2 maand geleverd wordt !
Moest de pers hier lucht van krijgen ,weer een smet op het Tesla blazoen !
Ik zal meer dan 6 maand moeten wachten.
 
Beste,
Voor Belgen maakt het wel degelijk iets uit, zij kunnen hun wagen dit jaar niet meer fiscaal inbrengen omdat alle Nederlanders plots voorrang krijgen. Ik werd zomaar opgeschoven van begin november naar begin januari !
En weet je niet wat de Belgische overheid met de fiscaliteit gaat doen in 2014 !
Toch wel discriminatie zou ik zeggen. Dit is niet correct als je het mij vraagt.
Dan Elon Musk beweren dat een Models binnen de 2 maand geleverd wordt !
Moest de pers hier lucht van krijgen ,weer een smet op het Tesla blazoen !
Ik zal meer dan 6 maand moeten wachten.

Sorry, maar het waren liefst twee veronderstellingen die ik schreef, ik weet helemaal niet of er nu meer Belgische leveringen naar achteren worden geschoven dan Nederlandse.
Er zijn in elk geval zat Nederlanders die (vaak veel) langer dan 6 maanden geleden hun MS besteld hebben en 'm toch echt pas in december krijgen! :frown:
Wanneer zou Elon Musk die 2 maanden levertijd dan beweerd hebben, lijkt mij een beetje sterk.
 
Misschien overwegen om nog in 2013 een verhoogde aanbetaling te doen bij Tesla: dan kan je die voorschot-factuur alvast voor 120% in mindering brengen voor dit jaar

'k Weet niet of dat zo'n goed idee zou zijn, want ik heb ergens geruchten opgevangen dat ze op federaal niveau aan het broeden zouden zijn op een verhoging van 120 naar 150% aftrek voor e-wagens.

- - - Updated - - -

Ik ga er van uit dat ze bij Tesla in Tilburg ook nagedacht hebben daarover.

Ik denk dat je daar allemaal niet teveel hoeft achter te zoeken, hoor. Is wellicht allemaal puur toeval. Daar zitten vast geen Grote Redenaties of dito strategieën achter, wed ik.
 
'k Weet niet of dat zo'n goed idee zou zijn, want ik heb ergens geruchten opgevangen dat ze op federaal niveau aan het broeden zouden zijn op een verhoging van 120 naar 150% aftrek voor e-wagens.

- - - Updated - - -

Waar heb je dat gehoord? Kan er (voorlopig) nergens iets over vinden. Het is wel belangrijk dit te weten, of we factuur nog dit jaar vragen en MS reeds in 2013 afschrijven, of we moeten wachten en 150% kunnen inbrengen (maakt toch wel wat verschil).