Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kapot stadslichtje... vervangen kost EUR 1.200 ??

This site may earn commission on affiliate links.
Dan blijft natuurlijk nog de vraag over of Tesla lichtunits kostenloos zou moeten vervangen indien ze buiten de garantieperiode falen.

Niemand zegt dat het kostenloos moet. Dat is nou juist coulance! Als je van een product mag verwachten dat deze een auto level mee zou moeten gaan en na 50.000 gaat het stuk dan zou je kunnen beredeneren dat enige coulance in de kosten op z'n plaats is. Bijvoordeeld 25/75 of een andere verhouding die realistisch is t.o.v. van het verwachte gebruik.

Hier met een auto (Opel Vectra GTS 2.2l) problemen gehad met een lambdasonde. Onderzoek naar onderzoek, DAGEN m'n auto kwijt en steeds weer heen en weer om de auto af te geven. Van alles gereset en bekeken, vastgezet en doorgemeten zonder het euvel te verhelpen. Uiteindelijk dat ding vervangen en *alle* gerelateerde kosten kwijtgescholden inclusief vervanging van de sensor. Dat is coulance maar ook service! Als merk achter je product staan en zeggen dat ding had een auto leven mee moeten gaat, "sorry dat we het probleem maar steeds niet konden localiseren. We zien u volgend jaar weer met de service beurt of wellicht wanneer u weer een volgende auto koopt.".
 
  • Like
Reactions: horta
Van mijn drie Model S'en was er slechts eentje pre-facelift. Dus dat verhaal gaat niet op.
Ik ken (incl. mijzelf) drie mensen met een Model S (allemaal 2018 Q3) en die hebben allemaal al minstens één koplamp kapot gehad. Van de in totaal 6 koplampen zijn er al 4 kapot gegaan. Wellicht dat in deze batch er hele slechte exemplaren bijzitten, maar het is absoluut een ontwerpfout. Geen ontkennen aan en dat geldt voor meerdere zaken in de Model S.

Dan blijft natuurlijk nog de vraag over of Tesla lichtunits kostenloos zou moeten vervangen indien ze buiten de garantieperiode falen. Ik ben benieuwd hoe andere merken daarmee omgaan. Zo zag ik hier enkele dagen geleden een overzicht over de betrouwbaarheid van automerken in Nederland, waarbij Tesla een 22e plaats behaalde. Magertjes, maar het bevond zich daar wel in het gezelschap van Audi, VW en Skoda. Ik hoop niet dat je de mensen naar die merken verwijst, want daar gaat dus ook regelmatig wat stuk. En vervangen die merken wel kostbare onderdelen die buiten de garantieperiode kapot gaan? Of leggen we Tesla langs een andere meetlat?
Er is een verschil tussen iets dat exemplarisch een keer kapot gaat of iets dat structureel kapot gaat door een slecht ontwerp. Dat laatste is gewoon veel het geval bij Tesla en die laten de klanten echt in de kou staan. Bij mijn Audi A4 was de DPF-sensor het enige dat kapot is gegaan en die werd 3 maanden na garantie vervangen, waarbij alleen uurloon betaald hoefde te worden.

Maar Pon (VAG) doet het -qua aftersales- meestal niet veel beter dan Tesla. Die hebben ook zo hun issues gehad met distributieriemen (1.4 TFSi) en olieschraapveren (1.8TFSI en 2.0TFSI) en dat werd ook schandalig slecht opgelost. Die leg ik echt niet langs een andere meetlat. Overigens werd daar na een paar jaar wel ingegrepen, dus laten we hopen dat het bij Tesla ook gaat gebeuren.

In 2 jaar (55.000km) heb ik meer defecten gehad aan mijn Tesla dan in mijn 3 andere (dagelijkse) auto's in de 20 jaar (600.000km) daarvoor (1999-2003 VW New Beetle, 2003-2011 Mazda 6, 2011 - 2018 Audi A4). In mijn beleving doet Tesla het inderdaad heel veel slechter en zijn de onderdelen schandalig duur en is het uurloon (€130 ex. BTW) helemaal exorbitant.

Ik snap best dat er mensen fan zijn van het merk, maar dit soort zaken verdedigen kan ik echt niet begrijpen. Tesla gaat op meerdere zaken lijnrecht in tegen de de geldende regelgeving en blijft er mee wegkomen:
  • Derde partijen kunnen geen onderhoud uitvoeren door het ontbreken van diagnose software of omdat Tesla geen onderdelen wil leveren.
  • Tesla trekt zich geen moer aan van conformiteit en buiten garantie is je enige optie een (dure) gang naar de rechter.
Ik hoorde vorige week een item van TeslaClaim bij de BNR autoshow, maar die partij haalde echt de totaal verkeerde punten aan. Maar ik hoop dat Tesla wel een keer een fikse tik over de vingers krijgt en er van leert. Fouten maken is niet erg, maar ze niet oplossen wel.
 
Een paar pagina's terug deden we een korte inventarisatie van de gebruikte revisie nummers van de vervangende unit, waarbij in mijn geval revisie E nog niet weer defect is gegaan (fingers crossed natuurlijk).

Er is ook nog het aspect dat het er niet uit ziet en dat zou een overweging van Tesla kunnen zijn om hier wel coulant in te zijn.
Immers veel mensen boeit het niet dat een deel van de LED strip niet of half brand, maar het straalt niet goed af op het merk.

Daarnaast is er misschien ook een verwachting dat als iets een tweede of derde keer stuk gaat er garantie op de garantie klus denkbaar is.
 
Er is ook nog het aspect dat het er niet uit ziet en dat zou een overweging van Tesla kunnen zijn om hier wel coulant in te zijn. Immers veel mensen boeit het niet dat een deel van de LED strip niet of half brand, maar het straalt niet goed af op het merk.
Bij de APK is het afkeur, vanwege deze regel:
upload_2020-10-30_9-36-44.png
 
Als je vlak voor de keuring een tape over de leds plakt dan kunnen ze de APK op dat punt niet meer afkeuren.
Heeft iemand dat daadwerkelijk gedaan, en kwam de auto daarmee door de APK?
Ik sprak de garagehouder die mijn auto net om deze (= stadslicht aan 1 kant half defect) reden heeft afgekeurd, en die stelde dat er niets op het lampglas geplakt mag zijn.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: ramonneke
Het stadslicht aan bestuurderskant van mijn Model S brandt nog maar voor de helft. Dat wil zeggen dat de bovenste liggende LED strip (zo noem ik hem maar) niet brandt. Volgens Tesla kan ik de hele koplamp unit vervangen a EUR 1.200 excl. arbeidsloon.
View attachment 374963 Heeft iemand er ervaring mee of dit ook anders kan? Dat vind ik toch wel heel prijzig.
De auto moet nu voor de keuring. De andere stadsverlichting is inmiddels ook gesneuveld dus het ziet er nu wel mooi synchroon uit. ik ga maar eens proberen of hij zo door de APK komt.
 
https://apk-handboek.rdw.nl/-/media...k/sitecollectiondocuments/apk-regelgeving.pdf

Dat is alleen van toepassing voor de verplichte lichtbronnen zoals vermeld in artikel 5.5.51 (blz 123)

Stadslichten staan ook bij verplichte lichtbronnen.
Ik heb diverse garagebedrijven hier in Bergen op Zoom gebeld, er zijn er diverse die geen Tesla doen (bv omdat de brug het gewicht niet aankan).
Bij mij is slechts aan 1 kant het stadslicht kapot, dus niet symmetrisch.
Ik heb Tesla service maar ingeschakeld, kan altijd nog proberen iets van de factuur af te kletsen.
APK moet ik toch door, heb geen zin in gezeur / boetes van die kant.
 
Ik had bij mijn S uit 2018 Q1 na 25.000km een halve led links voor en is toen vervangen en nu bij 75.000km weer dezelfde halve led links voor.
Deze is wederom vervangen, ik vraag me af of ik nu nog maar 5000km garantie heb op deze nieuwe koplamp of weer 5 jaar of 80.000km aangezien hij nog nieuw is.
Het zijn nou niet echt goedkope lampjes zeg maar. :(
 
Ik heb inmiddels ontdekt dat als een onderdeel binnen garantie wordt vervangen er alleen de standaard garantie van het hele product op geldt. Dat is blijkbaar overal, niet alleen Tesla. Dat betekent dat als je buiten de garantie voor het onderdeel betaald, je er wel 1 jaar/20.000 km garantie op krijgt (dat laatste is een Tesla quote. Deze systematiek is wel verdedigbaar, zeker als het in de hele industrie zo werkt. Blijkbaar wordt er bij sommige merken toch wel een soort coulance toegpast, dat kent Tesla helaa niet.

Ik had nu voor het eerst buiten garantie wederom de vager wordende koplamp strip. En de quote was inmiddels €1600, ik heb de afspraak gecancelled.
De medewerker adviseerde om te wachten tot de APK keuring...

Inmiddels is dit wel een soort van groot probleem. Voor eigenaren en voor Tesla. Als een onderdeel structureel stuk blijft gaan en eigenlijk een onderhouds ding wordt die ook nog eens verplicht voor de APK vervangen moet worden, dan zou je verwachten en hopen dat de reparatie moet kunnen met een kleiner onderdeel, ipv de hele lamp. Alternatief is dat er een oplossing komt die gewoon 10 jaar mee gaat natuurlijk.

Maar misschien is het aantal auto's die dit problem structureel hebben te klein? Bij de Raven modellen gaan ze blijkbaar niet meer stuk?
 
Is het wellicht een opties om wat gezamelijk wat te ondernemen naar Tesla?

Het hoeft niet gratis maar ik zit inmiddels met 2 kapotte koplampen (waarvan er 1 al naar 4 maanden is vervangen) en kijk dus al naar een reparatie van € 3.200. Heb al een brief geschreven naar Tesla (t.a.v. Business resolutions) maar nooit meer wat van gehoord. het gaat hier echt om een structureel probleem waarbij ik graag het arbeidsloon betaal maar niet de koplamp(en).
 
Ja, dat is een goed idee. We zouden daarvoor nog wel wat meer data moeten verzamelen denk ik.
We kunnen eventueel via de Tesla Owners Club ook nog wel een ingang vinden, maar men wil toch graag weten hoe groot is het probleem.
Overigens kan je dat zo aan de service medewerkers vragen, die draaien er ook niet meer omheen.
Maar bijvoorbeeld, om welke modellen gaat het nu echt? Volgens mij alleen Tesla Model S tussen 2017 (misschien 2016) en 2019??
 
Ik breng het nog maar een keer op: in Nederland geldt het conformiteitsbeginsel, en dat gaat veel verder dan garantie, de berekening wordt gebaseerd op (verwachte) levensduur. Zoek het maar eens na. Tesla vindt dat ze zich daar niet aan hoeven te houden, maar daar vergissen ze zich in. Andere autofabrikanten noemen het vaak coulance, maar het is gewoon de wet en afdwingbaar bij de rechter. Vaak gebeurt dat niet omdat proceskosten hoger zijn dan de verwachte winst, bij de prijs die Tesla berekent wordt dat echter wel de moeite waard. Let wel: dit is consumenten recht, en is NIET van toepassing als je je auto zakelijk hebt gekocht.

Voorbeeld:
Ledlampen horen iets van 20.000 uur mee te gaan, dat is 2.2 jaar bij 24 uur/dag, 365 dagen per jaar branden. Als ze voor die tijd kapot gaan dan geldt conformiteit. Dus stel ze gaan na 1 jaar kapot dan mag het niet meer dan 1/2.2 * nieuwprijs zijn., exclusief arbeidsloon.

 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik breng het nog maar een keer op: in Nederland geldt het conformiteitsbeginsel, en dat gaat veel verder dan garantie, de berekening wordt gebaseerd op (verwachte) levensduur. Zoek het maar eens na. Tesla vindt dat ze zich daar niet aan hoeven te houden, maar daar vergissen ze zich in. Andere autofabrikanten noemen het vaak coulance, maar het is gewoon de wet en afdwingbaar bij de rechter. Vaak gebeurt dat niet omdat proceskosten hoger zijn dan de verwachte winst, bij de prijs die Tesla berekent wordt dat echter wel de moeite waard. Let wel: dit is consumenten recht, en is NIET van toepassing als je je auto zakelijk hebt gekocht.

Voorbeeld:
Ledlampen horen iets van 20.000 uur mee te gaan, dat is 2.2 jaar bij 24 uur/dag, 365 dagen per jaar branden. Als ze voor die tijd kapot gaan dan geldt conformiteit. Dus stel ze gaan na 1 jaar kapot dan mag het niet meer dan 1/2.2 * nieuwprijs zijn., exclusief arbeidsloon.

Ik snap je uitleg maar gelijk hebben en gelijk krijgen staan soms erg ver uit elkaar.

Ik betaal liever 1.000 euro arbeidsloon en heb dan twee nieuwe koplampen (via coulance) dan 1.000 euro aan een advocaat en dat ik vervolgens maanden bezig met met vervelende gesprekken en misschien mijn gelijk krijg.
 
Wanneer was het de vorige keer hersteld? Bij mij was het 2 jaar geleden (in garantie) en toen zeiden ze dat het een nieuwe versie was, waarbij het probleem zich niet meer voor deed. Ze hebben toen ook meteen de andere kant vervangen.
Mijn Tesla komt uit juni 2018. In december 2018 is 1 koplamp kapot gegaan (led strip deed het niet meer). Deze is vervangen onder garantie. In augustus 2020 ging de gerepareerde koplamp kapot en 1 maand daarna de andere. Mijn collega heeft een Tesla met exact hetzelfde probleem en kwam dus niet door de APK keuring heen.

Overigens heb ik in september een retrofit laten uitvoeren op de charge port bij SC Den Haag. Zij herkende dit probleem helemaal niet en gaven aan dat ik de enige was :oops:. Zij adviseerde me overigens wel te schrijven naar Business resolutions, maar die hebben nooit het fatsoen gehad om überhaupt te reageren.
 
Wanneer was het de vorige keer hersteld? Bij mij was het 2 jaar geleden (in garantie) en toen zeiden ze dat het een nieuwe versie was, waarbij het probleem zich niet meer voor deed. Ze hebben toen ook meteen de andere kant vervangen.
Het verhaal van de revisies heb ik hier ook al eens aangehaald, ik weet helaas niet meer precies welke revisie in welke lamp zit en Tesla bevestigde ook niet (meer) dat het nu definitief opgelost is. Dat zou me wel over de streep halen misschien.
Verder heb ik de auto ook op de zaak staan, dus dat consumentenrecht is dan ook weer niet van toepassing.
Het zou ook interessant zijn om te weten of er mensen zijn waarbij het nooit stuk is gegaan.
Ik denk dat misschien wel 80% van de mensen zich het helemaal niet bewust is, er niet naar kijkt en als beide bovenkanten volledig zijn uitgevallen lijkt het ook bijna of het zo hoort. In dat scenario wordt ie geloof ik ook goedgekeurd omdat het aan beide zeiden gelijk is, is is immers nog steeds en stukje licht over, het verticale deel.
Let er maar eens op als je een Model S van die periode's ziet rijden, ze zijn gewoon heel vaak stuk. Dus de ontkenning van SC Den Haag is wel curieus.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Let er maar eens op als je een Model S van die periode's ziet rijden, ze zijn gewoon heel vaak stuk. Dus de ontkenning van SC Den Haag is wel curieus.
Toen ik het twee jaar geleden had, heb ik er een tijdje op gelet. Was bij bijna iedereen zo.
Ikzelf had het eerst ook niet door en de garantie was voorbij toen ik het merkte. Ik had toevallig een foto van voor het einde van mijn garantie waarop het duidelijk zichtbaar was. Ze hebben de foto als bewijs aanvaard. Zelfs op de (vakantie)foto had ik het niet gemerkt. Hij was net voor het einde van de garantie nog binnen geweest voor onderhoud. Ook daar hadden ze niets gezien, of gewoon genegeerd.
 
  • Informative
Reactions: pvandamcom