TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Kentekenplaat aerodynamics

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Yannick, Sep 20, 2016.

  1. Yannick

    Yannick Member

    Joined:
    Aug 22, 2016
    Messages:
    11
    Location:
    The Hague
    Op een autoweek blog las ik dit stukje:
    Nu zitten er op de Nederlands geleverde Tesla's van die geblokte uitstekende letters en vroeg ik me af wat daarvan de invloed van is op de aerodynamica tov de wat plattere kentekenplaten met slechts golvende letters?
     
  2. Carl

    Carl Member

    Joined:
    Jan 12, 2013
    Messages:
    477
    Location:
    Belgium
    Heeft Autoweek die 10-15% getest met een F1-wagen of zo? Kan me daar bij een gewone wagen toch niet zoiets bij voorstellen.

    Stickers zouden een oplossing zijn, maar in België zijn ze alvast verboden (kentekenplaat vooraan moet een aluminium- of acrylachtergrond hebben, reflecterend zijn etc., en het moet lijken op de officiële nummerplaat achteraan). "Uitstekende" letters zijn wel niet verplicht, maar of dat een merkbaar verschil maakt?

    Het vervangen door cameras van die 20e-eeuwse buitenspiegels daarentegen zou naar verluidt wat meer helpen bij een zo goed gestroomlijnde auto als de MS.
     
  3. Yannick

    Yannick Member

    Joined:
    Aug 22, 2016
    Messages:
    11
    Location:
    The Hague
    Die 10-15% lijkt me ook erg overdreven en is slechts een mening van degene die de blog heeft geschreven. Maar goed, lijkt me wel relevant om hierover na te denken bij een auto met zo'n lage drag coefficent.
     
  4. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    1,273
    Location:
    Third rock from the sun
    Ik ben alles behalve een expert als het gaat om aerodynamica, maar 10-15% lijkt mij erg hoog. Tijd voor een testje zou ik zeggen. Ik zet mijn geld in op minder dan 1% effect ofwel geen effect.
     
    • Like x 1
  5. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,876
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Daar heb je dus een windtunnel voor nodig, of een stuk weg waar het altijd exact even hard waait in dezelfde richting
     
    • Like x 2
  6. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,400
    Location:
    De Woude NL
    De kentekenplaat zit precies op een plek waar de luchtstroom tijdens het rijden als het ware stil staat. Er is dan ook geen nadelig effect voor de aerodynamica. Zelfs al zou je daar een flink gat in de auto maken zal er geen negatief effect op de aerodynamische eigenschappen ontstaan. Aerodynamische verstoringen treden wel op bij uitsteeksels als spiegels e.d. Ter plaatse van de spiegels is een laminaire stroming actief die ruw wordt verstoord door de spiegels. Achter de spiegels ontstaat een turbulente stroming die tot 3x zoveel weerstand oplevert in vergelijking met een laminaire stroming. Die onderdelen vervangen door veel kleinere camera's leveren wel veel op.
     
    • Informative x 6
    • Like x 1
  7. KristofL

    KristofL Member

    Joined:
    Apr 10, 2016
    Messages:
    177
    Location:
    Antwerpen
    Aërodynamica is een raar iets. In België hebben we dit soort treinen rondrijden, je zou denken helemaal niet aerodynamisch, maar eenmaal op snelheid zou er een grote bol aan lucht ontstaan op de neus waardoor deze plots wel aerodynamisch wordt.

    IMG_0384.JPG
     
    • Informative x 2
    • Funny x 1
  8. davandy

    davandy Model S 85D Multicolor red

    Joined:
    Mar 9, 2015
    Messages:
    417
    Location:
    Melsele Belgium

    Als ze rijden tenminste ;)
     
    • Funny x 2
  9. Firebird

    Firebird Active Member

    Joined:
    Dec 7, 2013
    Messages:
    1,114
    Location:
    Ardooie, Belgium (EU)
    Is toch niet zo erg Peter. De trein van 10 voor 10 blijft ongeacht de vertraging de trein van 10 voor 10… . :D
     
    • Funny x 1
  10. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,765
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    15% ? mijns inziens weer een loze slogan om aandacht te trekken.


    maar het is wel een bijzondere materie.
    de bulbsteven vind ik persoonlijk ook bijzonder.
     
    • Informative x 1
  11. MickC

    MickC Member

    Joined:
    Apr 3, 2016
    Messages:
    383
    Location:
    Belgium
    Mmm heb zelf al eens met de gedachte gespeeld om de plaat te vervangen door een sticker. Benieuwd of dit de looks van de facelift ten goede zou komen ( bvb meer aan de zijkant kleven zoals bij een Mitsubishi Lancer Evo)
     
  12. Desiré

    Desiré Member

    Joined:
    Sep 7, 2015
    Messages:
    852
    Location:
    Nijmegen
    De bulbsteven werkt vooral als je voldoende speling met de bodem hebt en is afhankelijk van de geladen diepgang zoals bij zeeschepen het geval is. Voor binnenvaartschepen daarentegen werkt het nauwelijks aangezien deze meestal op "waterstand" varen waarbij er een minimale bodemspeling is en men met een variabele waterstand over de tijd ook met een variabele diepgang varen. Of je zo eenvoudig aerodynamica en hydrodynamica met elkaar kunt vergelijken weet ik niet.
     
    • Like x 1
  13. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,765
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    Lucht en water zijn fluida; in die zin zijn een aantal eigenschappen vergelijkbaar .

    Maar ik bedoelde met de post dat je niet zonder meer ; op basis van visuele waarneming, conclusies mag trekken.
    Als je de bulb ziet zou je nooit geloven dat dit zuiniger is.
     
  14. Desiré

    Desiré Member

    Joined:
    Sep 7, 2015
    Messages:
    852
    Location:
    Nijmegen
    Tegenwoordig hele mooie software voor, CFD ofwel Computer Fluid Dynamics, waarmee de stromingen heel mooi met een computer gesimuleerd kunnen worden zonder ze daadwerkelijk te hoeven meten.
     
  15. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,400
    Location:
    De Woude NL
    'Never trust CFD'. Het pakt vaak heel anders uit dan CFD heeft berekend.
     
    • Like x 2
  16. Desiré

    Desiré Member

    Joined:
    Sep 7, 2015
    Messages:
    852
    Location:
    Nijmegen
    Gelukkig heb ik andere ervaringen gezien in de maritieme wereld. Met CFD heb je in ieder geval een eerste goede indruk voordat waarbij je de resultaten later, in de werkelijkheid, kunt valideren. Het wordt wel steeds beter.
     
  17. Janc

    Janc Member

    Joined:
    Mar 28, 2014
    Messages:
    147
    Location:
    Tinte
    Ha bootjes, mijn wereld. Maersk line heeft op 10 schepen de bulbsteven vervangen (200 ton staal). Omdat deze nu met stuk lagere snelheid varen dan waarvoor ze ontworpen waren. Dit alles om ongeveer 2% brandstof te besparen.
     
  18. Desiré

    Desiré Member

    Joined:
    Sep 7, 2015
    Messages:
    852
    Location:
    Nijmegen
    Dan hebben ze ze niet vervangen, maar de "pukkel" weggehaald. Is die 2% dan met CFD voorspelt of blijkt achteraf dat het inderdaad 2% brandstof bespaart?
     
  19. Janc

    Janc Member

    Joined:
    Mar 28, 2014
    Messages:
    147
    Location:
    Tinte
    Ze hebben daadwerkelijk de oude bulb verwijderd en een nieuw model bulb voor lagere snelheden er op gezet. Weet niet of er daadwerkelijk brandstof bespaard is. Meestal worden dit soort dingen wel eerst getest bij het Marin in sleeptanks met schaalmodellen.
     
  20. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,637
    Location:
    Eindhoven
    En wat mij dan weer interesseert: wat voor invloed heeft zo'n kentekenplaat dan op de golfvorming rondom zo'n nieuw type bulbsteven? ;)
     
    • Funny x 2
    • Love x 1

Share This Page