Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kentekenplaat aerodynamics

Yannick

Member
Aug 22, 2016
33
6
Zoeterwoude
Op een autoweek blog las ik dit stukje:
de kentekenplaat erop geschroefd en u bent meteen 10 tot 15% meer kwijt aan brandstof. Hoezo CO2 emissies dik in orde? Voor het geval u het niet door hebt, op de snelweg waait er een windkracht 12 om uw auto. De luchtweerstand veroorzaakt 85% van het brandstofverbruik, dus elke procent efficiency scheelt. Daarom hebben auto's meestal van die mooie afgeronde neuzen.
Nu zitten er op de Nederlands geleverde Tesla's van die geblokte uitstekende letters en vroeg ik me af wat daarvan de invloed van is op de aerodynamica tov de wat plattere kentekenplaten met slechts golvende letters?
 

Carl

Supporting Member
Supporting Member
Jan 12, 2013
1,743
2,178
Belgium
Heeft Autoweek die 10-15% getest met een F1-wagen of zo? Kan me daar bij een gewone wagen toch niet zoiets bij voorstellen.

Stickers zouden een oplossing zijn, maar in België zijn ze alvast verboden (kentekenplaat vooraan moet een aluminium- of acrylachtergrond hebben, reflecterend zijn etc., en het moet lijken op de officiële nummerplaat achteraan). "Uitstekende" letters zijn wel niet verplicht, maar of dat een merkbaar verschil maakt?

Het vervangen door cameras van die 20e-eeuwse buitenspiegels daarentegen zou naar verluidt wat meer helpen bij een zo goed gestroomlijnde auto als de MS.
 

Yannick

Member
Aug 22, 2016
33
6
Zoeterwoude
Die 10-15% lijkt me ook erg overdreven en is slechts een mening van degene die de blog heeft geschreven. Maar goed, lijkt me wel relevant om hierover na te denken bij een auto met zo'n lage drag coefficent.
 

CO2CLEAN

Olivier Willemsen
Apr 3, 2015
3,145
2,740
Netherlands
Op een autoweek blog las ik dit stukje:

Nu zitten er op de Nederlands geleverde Tesla's van die geblokte uitstekende letters en vroeg ik me af wat daarvan de invloed van is op de aerodynamica tov de wat plattere kentekenplaten met slechts golvende letters?

Ik ben alles behalve een expert als het gaat om aerodynamica, maar 10-15% lijkt mij erg hoog. Tijd voor een testje zou ik zeggen. Ik zet mijn geld in op minder dan 1% effect ofwel geen effect.
 
  • Like
Reactions: FVO

Wim S.

Banned
Apr 11, 2013
5,648
6,172
NL
Ik ben alles behalve een expert als het gaat om aerodynamica, maar 10-15% lijkt mij erg hoog. Tijd voor een testje zou ik zeggen. Ik zet mijn geld in op minder dan 1% effect ofwel geen effect.
De kentekenplaat zit precies op een plek waar de luchtstroom tijdens het rijden als het ware stil staat. Er is dan ook geen nadelig effect voor de aerodynamica. Zelfs al zou je daar een flink gat in de auto maken zal er geen negatief effect op de aerodynamische eigenschappen ontstaan. Aerodynamische verstoringen treden wel op bij uitsteeksels als spiegels e.d. Ter plaatse van de spiegels is een laminaire stroming actief die ruw wordt verstoord door de spiegels. Achter de spiegels ontstaat een turbulente stroming die tot 3x zoveel weerstand oplevert in vergelijking met een laminaire stroming. Die onderdelen vervangen door veel kleinere camera's leveren wel veel op.
 

KristofL

Member
Apr 10, 2016
623
367
Antwerpen
Aërodynamica is een raar iets. In België hebben we dit soort treinen rondrijden, je zou denken helemaal niet aerodynamisch, maar eenmaal op snelheid zou er een grote bol aan lucht ontstaan op de neus waardoor deze plots wel aerodynamisch wordt.

IMG_0384.JPG
 

MickC

Member
Apr 3, 2016
699
273
Belgium
Mmm heb zelf al eens met de gedachte gespeeld om de plaat te vervangen door een sticker. Benieuwd of dit de looks van de facelift ten goede zou komen ( bvb meer aan de zijkant kleven zoals bij een Mitsubishi Lancer Evo)
 

Desiré

Member
Sep 7, 2015
938
237
Nijmegen
maar het is wel een bijzondere materie.
de bulbsteven vind ik persoonlijk ook bijzonder.

De bulbsteven werkt vooral als je voldoende speling met de bodem hebt en is afhankelijk van de geladen diepgang zoals bij zeeschepen het geval is. Voor binnenvaartschepen daarentegen werkt het nauwelijks aangezien deze meestal op "waterstand" varen waarbij er een minimale bodemspeling is en men met een variabele waterstand over de tijd ook met een variabele diepgang varen. Of je zo eenvoudig aerodynamica en hydrodynamica met elkaar kunt vergelijken weet ik niet.
 
  • Like
Reactions: Ivo-G

S-19910

Driving Model-S #19910
Aug 13, 2013
7,118
6,230
Grobbendonk, Belgium
Lucht en water zijn fluida; in die zin zijn een aantal eigenschappen vergelijkbaar .

Maar ik bedoelde met de post dat je niet zonder meer ; op basis van visuele waarneming, conclusies mag trekken.
Als je de bulb ziet zou je nooit geloven dat dit zuiniger is.
 

Desiré

Member
Sep 7, 2015
938
237
Nijmegen
Tegenwoordig hele mooie software voor, CFD ofwel Computer Fluid Dynamics, waarmee de stromingen heel mooi met een computer gesimuleerd kunnen worden zonder ze daadwerkelijk te hoeven meten.
 

Desiré

Member
Sep 7, 2015
938
237
Nijmegen
Gelukkig heb ik andere ervaringen gezien in de maritieme wereld. Met CFD heb je in ieder geval een eerste goede indruk voordat waarbij je de resultaten later, in de werkelijkheid, kunt valideren. Het wordt wel steeds beter.
 

Janc

Member
Mar 28, 2014
743
525
Tinte
Ha bootjes, mijn wereld. Maersk line heeft op 10 schepen de bulbsteven vervangen (200 ton staal). Omdat deze nu met stuk lagere snelheid varen dan waarvoor ze ontworpen waren. Dit alles om ongeveer 2% brandstof te besparen.
 

Desiré

Member
Sep 7, 2015
938
237
Nijmegen
Dan hebben ze ze niet vervangen, maar de "pukkel" weggehaald. Is die 2% dan met CFD voorspelt of blijkt achteraf dat het inderdaad 2% brandstof bespaart?
 

Janc

Member
Mar 28, 2014
743
525
Tinte
Ze hebben daadwerkelijk de oude bulb verwijderd en een nieuw model bulb voor lagere snelheden er op gezet. Weet niet of er daadwerkelijk brandstof bespaard is. Meestal worden dit soort dingen wel eerst getest bij het Marin in sleeptanks met schaalmodellen.
 

Products we're discussing on TMC...

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top