Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kentekenplaat aerodynamics

This site may earn commission on affiliate links.
Op een autoweek blog las ik dit stukje:
de kentekenplaat erop geschroefd en u bent meteen 10 tot 15% meer kwijt aan brandstof. Hoezo CO2 emissies dik in orde? Voor het geval u het niet door hebt, op de snelweg waait er een windkracht 12 om uw auto. De luchtweerstand veroorzaakt 85% van het brandstofverbruik, dus elke procent efficiency scheelt. Daarom hebben auto's meestal van die mooie afgeronde neuzen.
Nu zitten er op de Nederlands geleverde Tesla's van die geblokte uitstekende letters en vroeg ik me af wat daarvan de invloed van is op de aerodynamica tov de wat plattere kentekenplaten met slechts golvende letters?
 
Heeft Autoweek die 10-15% getest met een F1-wagen of zo? Kan me daar bij een gewone wagen toch niet zoiets bij voorstellen.

Stickers zouden een oplossing zijn, maar in België zijn ze alvast verboden (kentekenplaat vooraan moet een aluminium- of acrylachtergrond hebben, reflecterend zijn etc., en het moet lijken op de officiële nummerplaat achteraan). "Uitstekende" letters zijn wel niet verplicht, maar of dat een merkbaar verschil maakt?

Het vervangen door cameras van die 20e-eeuwse buitenspiegels daarentegen zou naar verluidt wat meer helpen bij een zo goed gestroomlijnde auto als de MS.
 
Op een autoweek blog las ik dit stukje:

Nu zitten er op de Nederlands geleverde Tesla's van die geblokte uitstekende letters en vroeg ik me af wat daarvan de invloed van is op de aerodynamica tov de wat plattere kentekenplaten met slechts golvende letters?

Ik ben alles behalve een expert als het gaat om aerodynamica, maar 10-15% lijkt mij erg hoog. Tijd voor een testje zou ik zeggen. Ik zet mijn geld in op minder dan 1% effect ofwel geen effect.
 
  • Like
Reactions: FVO
Ik ben alles behalve een expert als het gaat om aerodynamica, maar 10-15% lijkt mij erg hoog. Tijd voor een testje zou ik zeggen. Ik zet mijn geld in op minder dan 1% effect ofwel geen effect.
De kentekenplaat zit precies op een plek waar de luchtstroom tijdens het rijden als het ware stil staat. Er is dan ook geen nadelig effect voor de aerodynamica. Zelfs al zou je daar een flink gat in de auto maken zal er geen negatief effect op de aerodynamische eigenschappen ontstaan. Aerodynamische verstoringen treden wel op bij uitsteeksels als spiegels e.d. Ter plaatse van de spiegels is een laminaire stroming actief die ruw wordt verstoord door de spiegels. Achter de spiegels ontstaat een turbulente stroming die tot 3x zoveel weerstand oplevert in vergelijking met een laminaire stroming. Die onderdelen vervangen door veel kleinere camera's leveren wel veel op.
 
Aërodynamica is een raar iets. In België hebben we dit soort treinen rondrijden, je zou denken helemaal niet aerodynamisch, maar eenmaal op snelheid zou er een grote bol aan lucht ontstaan op de neus waardoor deze plots wel aerodynamisch wordt.

IMG_0384.JPG
 
Mmm heb zelf al eens met de gedachte gespeeld om de plaat te vervangen door een sticker. Benieuwd of dit de looks van de facelift ten goede zou komen ( bvb meer aan de zijkant kleven zoals bij een Mitsubishi Lancer Evo)
 
maar het is wel een bijzondere materie.
de bulbsteven vind ik persoonlijk ook bijzonder.

De bulbsteven werkt vooral als je voldoende speling met de bodem hebt en is afhankelijk van de geladen diepgang zoals bij zeeschepen het geval is. Voor binnenvaartschepen daarentegen werkt het nauwelijks aangezien deze meestal op "waterstand" varen waarbij er een minimale bodemspeling is en men met een variabele waterstand over de tijd ook met een variabele diepgang varen. Of je zo eenvoudig aerodynamica en hydrodynamica met elkaar kunt vergelijken weet ik niet.
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
Gelukkig heb ik andere ervaringen gezien in de maritieme wereld. Met CFD heb je in ieder geval een eerste goede indruk voordat waarbij je de resultaten later, in de werkelijkheid, kunt valideren. Het wordt wel steeds beter.
 
Ha bootjes, mijn wereld. Maersk line heeft op 10 schepen de bulbsteven vervangen (200 ton staal). Omdat deze nu met stuk lagere snelheid varen dan waarvoor ze ontworpen waren. Dit alles om ongeveer 2% brandstof te besparen.
 
Ze hebben daadwerkelijk de oude bulb verwijderd en een nieuw model bulb voor lagere snelheden er op gezet. Weet niet of er daadwerkelijk brandstof bespaard is. Meestal worden dit soort dingen wel eerst getest bij het Marin in sleeptanks met schaalmodellen.