Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Keuze: S85 + Premium Interior of S85D

This site may earn commission on affiliate links.
De Noren rijden met hun achterwielaangedreven Model S net zo hard een besneeuwde bergweg op als een willekeurige vierwielaangedreven auto.

Dat geloof ik graag want een willekeurige awd is helemaal niet zo goed. Ik rijd nu een paar maanden in mijn 70D en merk duidelijk verschil mer mijn eerdere S85 bij allerlei situaties, vooral versnellen in de bocht, optrekken op een natte weg e.d. Pas even in de sneeuw geprobeerd en je moet dan echt fors optrekken wil de TC ingrijpen.
 
Beste Tesla-ers,

Ik ben druk op weg om ook een Tesla-er te worden maar zit met een duivels dilemma:
Ik vind het grijze leer samen met de zwarte headliner van het Premium Interior package het mooiste, maar om de prijs dan enigszins te drukken zou ik dan de S85 non-D kiezen. De andere optie is om wel voor de S85D te gaan, maar de zwarte headliner (en dus het premium interior package) te laten vervallen. Zo ver ik nu heb kunnen ervaren vind ik het premium interior package maar matig waar voor z'n geld. Aan de andere kant heb ik het idee dat het verbruik van de S85 vs S85D in Nederlandse omstandigheden verwaarloosbaar is. Met het verschil in handeling heb ik geen ervaring.

Wat is jullie advies? Vinden jullie de AWD het geld waard? Vinden jullie de Premium Interior Package het geld waard?


Beste Tim, wat is je keus geworden? Bij Tesla valt er iig niets anders meer te kiezen en is de keus 70D, 90D, of P90D
 
Moet toegeven dat ik na 60.000 km RWD S85 (en drie skivakanties) en nu 6.000 km S85D (en één skivakantie) wel spijt heb dat ik bij mijn nieuw S'je voor een « D » gekozen heb:

° optrekken is op papier een seconde sneller met de "D", maar in werkelijk veel leuker met de niet-D want je voelt je meer ‘vooruitgestuwd';

° stuur zwaarder bij « D »; je voelt de motor echt in je stuur vind ik. Je voelt ook de bandenslip en de anti-slip correctie in het stuur als je je rechtervoet tegen de grond zet. Bij RWD kon je bij wijze van spreken met je pink sturen bij maximale acceleratie;

° twee reiszakken ipv vier in de frunk...

De "D" gaat natuurlijk beter een besneeuwde berg op, maar dat is dan ook het enige goede punt dat ik kan toekennen! RWD heeft ook een fenomenale wegligging in Lage-Landen-slecht weer, naar mijn smaak.

Vrijwel iedereen kiest voor een "D" vandaag (zag ook op Model3Tracker.info dat de meeste M3-reserveerders ook voor "D" zouden kiezen - bij de M3 zou ik nog méér voor RWD en een grotere frunk gaan!). Wilde dit dus gewoon even meegeven.
 
Bij de keuze tussen een p85 en een p85/90d is het verschil wel wat groter. De p85 heeft veel moeite om bij iets mindere omstandigheden (en daar is al snel sprake van, een licht vochtig wegdek zonder regen is genoeg) zijn vermogen kwijt te kunnen. De p90d kan zelfs in ludicrous mode in zware regen nog redelijk goed het vermogen kwijt op de vier wielen.

Ik moet wel zeggen dat de p85 onder die omstandigheden spannender is ;)
 
Moet toegeven dat ik na 60.000 km RWD S85 (en drie skivakanties) en nu 6.000 km S85D (en één skivakantie) wel spijt heb dat ik bij mijn nieuw S'je voor een « D » gekozen heb:
° optrekken is op papier een seconde sneller met de "D", maar in werkelijk veel leuker met de niet-D want je voelt je meer ‘vooruitgestuwd';
° stuur zwaarder bij « D »; je voelt de motor echt in je stuur vind ik. Je voelt ook de bandenslip en de anti-slip correctie in het stuur als je je rechtervoet tegen de grond zet. Bij RWD kon je bij wijze van spreken met je pink sturen bij maximale acceleratie;
° twee reiszakken ipv vier in de frunk...
De "D" gaat natuurlijk beter een besneeuwde berg op, maar dat is dan ook het enige goede punt dat ik kan toekennen! RWD heeft ook een fenomenale wegligging in Lage-Landen-slecht weer, naar mijn smaak.
Vrijwel iedereen kiest voor een "D" vandaag (zag ook op Model3Tracker.info dat de meeste M3-reserveerders ook voor "D" zouden kiezen - bij de M3 zou ik nog méér voor RWD en een grotere frunk gaan!). Wilde dit dus gewoon even meegeven.
Dit zijn voor mij allemaal redenen om geen D te kiezen. Daarnaast is er bij mij de angst dat de voorste motor - in de toekomst - hoorbaar gaat worden. Ik ben allergisch voor de brom van de achtermotor, ik was bij mijn eerste Model S aan mijn derde drivetrain toe. Het lijkt nu met de Q versies van de drivetrain onder controle.
Verschillende rijders rijden met de D ook zuiniger. Dit argument gaat voor mij niet op. Als we met 10 Tesla's een 5800 km lange roadtrip maken is mijn verbruik 195 wH/km, zuiniger dan alle versies - op 1 na - met dual motor. De rechtervoet is uiteindelijk de meest bepalende factor.
 
Verschillende rijders rijden met de D ook zuiniger. Dit argument gaat voor mij niet op. Als we met 10 Tesla's een 5800 km lange roadtrip maken is mijn verbruik 195 wH/km, zuiniger dan alle versies - op 1 na - met dual motor. De rechtervoet is uiteindelijk de meest bepalende factor.

Maar als je onder gelijke omstandigheden rijdt in een D en een niet-D, zal de D je wel meer kilometers geven. Dus kan jij ook meer kilometers halen met een D en wordt het verschil tijdens roadtrips alleen maar groter.