Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Keuze tweedehands Tesla - Met of zonder Raven - groot verschil?

This site may earn commission on affiliate links.
Heren, na 6 jaar is het zover: tijd om mij opnieuw een Tesla aan te schaffen! Deze keer tweedehands - niet alleen voor de prijs, ik vind ook het oude interieur en stuurwiel mooier dan de nieuwe.

Er staan in Europa momenteel drie interessante modellen te koop die voldoen aan mijn kleurtjes :) (wit/wit):

- Tesla from € 76,950.-
- Tesla van € 89.900,-
- Tesla van € 79.000,-

Ze hebben elk hun voor-en nadelen, maar die in Italië lijkt mij de interessantste. Eén groot nadeel echter: hij dateert van maart 2019, een 100D, en heeft dus als ik mij niet vergis nog geen nieuwe Raven powertrain. Wat houdt dat precies in? Heb ik het goed dat hij nog niet aan 250KW kan opladen aan V3 superchargers? Zijn er nog grote nadelen? Wat denken jullie?

Nog een groot nadeel is dat het een particulier is, in Italië, dus ik kan niet even gaan controleren en heb geen garantie qua betroubaarheid. Kennen jullie derde partijen die als tussenpartij kunnen optreden - check-up, transport naar België, escrow service?
 
Een Raven LR is zuiniger dan een “oude” 100D en heeft een grotere range. Een Long Range plus (enkel december 2020 of januari 2021) heeft nog een grotere range. Die laatste laad ook sneller aan SuC V3. Verder is de Raven ophanging zachter en heeft de voormotor meer vermogen. Raven = 574pk Tenslotte hebben die auto’s ook HW3.0 maar dat kan ook in na-montage op de 100D.

Italië is wel altijd beetje uitkijken. Men is daar minder voorzichtig met zijn auto’s. Wat een Italiaan als showroom conditie beschouwd dat vinden Belgen en Nederlanders missschien niet zo.
 
Altijd voor de Raven LR gaan. Met mijn oude 90D haalde ik met moeite 300 km op de snelweg en sinds ik een Raven rij heb ik nooit meer laadstress gehad.
Pre-raven: 213 Wh/km
Raven: 175 Wh/km
Alleen dat de nieuwe powertrain zo veel zuiniger is scheelt al heel veel. De laadsnelheid is wel een dingetje. Je hebt niet eens meer tijd om even rustig te lunchen.
 
Een Raven LR is zuiniger dan een “oude” 100D en heeft een grotere range. Een Long Range plus (enkel december 2020 of januari 2021) heeft nog een grotere range. Die laatste laad ook sneller aan SuC V3. Verder is de Raven ophanging zachter en heeft de voormotor meer vermogen. Raven = 574pk Tenslotte hebben die auto’s ook HW3.0 maar dat kan ook in na-montage op de 100D.

Italië is wel altijd beetje uitkijken. Men is daar minder voorzichtig met zijn auto’s. Wat een Italiaan als showroom conditie beschouwd dat vinden Belgen en Nederlanders missschien niet zo.
ik lees stiekem mee hier. Long range plus had ik niet eerder gehoord. Hoe herken je dit t.o.v. de reguliere Long Rage AWD modellen vanaf 2020?


Ik kijk ook met een schuin oog naar een occasion S, maar een schuifdak lijkt mij erg prettig waardoor de modellen na 2018 al meteen afvallen. nieuwe drive-train vs. Schuifdak. Lastig.
 
Hoe herken je dit t.o.v. de reguliere Long Rage AWD modellen vanaf 2020?


Buiten de 'plus' (zie 2de foto) geen enkel verschil:

Electric garage is trouwens een aanrader, geen enkel voordeel die te promoten maar is firma die alles doet voor happy customers.
Ken ze al jaren!

En open dak of betere auto: no brainer zou ik denken.

Over verschil tussen LR Raven en 100D. Ik heb ze allebei, een 2019 100D en een 2020 Raven LR.
Het enorme verschil is de zuinigheid van de LR. De ophanging (comfort) is hetzelfde. Dat 'adaptive' is marketing denk ik.
Wat wel is, de 100D ophanging heeft een 'rammeltje' op bepaalde oneffen wegen. Dat heeft de LR niet.
Dat 'rammeltje' hebben ze allemaal maar is zo dat vele eigenaars het zelfs niet detecteren. Het is voor mij niet storend en komt ook erg zelden voor.
Het moet al een wegje zijn met veel putten na mekaar en oneven voor het zich manifesteert.
 
Last edited:
ik lees stiekem mee hier. Long range plus had ik niet eerder gehoord. Hoe herken je dit t.o.v. de reguliere Long Rage AWD modellen vanaf 2020?


Ik kijk ook met een schuin oog naar een occasion S, maar een schuifdak lijkt mij erg prettig waardoor de modellen na 2018 al meteen afvallen. nieuwe drive-train vs. Schuifdak. Lastig.
De schuifdak constructie is vrij kwetsbaar en heeft een dikke balk in het interieur. Het glazen dak is veel ruimtelijker.
Buiten de 'plus' (zie 2de foto) geen enkel verschil:

Electric garage is trouwens een aanrader, geen enkel voordeel die te promoten maar is firma die alles doet voor happy customers.
Ken ze al jaren!

En open dak of betere auto: no brainer zou ik denken.

Over verschil tussen LR Raven en 100D. Ik heb ze allebei, een 2019 100D en een 2020 Raven LR.
Het enorme verschil is de zuinigheid van de LR. De ophanging (comfort) is hetzelfde. Dat 'adaptive' is marketing denk ik.
Wat wel is, de 100D ophanging heeft een 'rammeltje' op bepaalde oneffen wegen. Dat heeft de LR niet.
Dat 'rammeltje' hebben ze allemaal maar is zo dat vele eigenaars het zelfs niet detecteren. Het is voor mij niet storend en komt ook erg zelden voor.
Het moet al een wegje zijn met veel putten na mekaar en oneven voor het zich manifesteert.
Bij de model S raven wel even goed opletten of die niet die vervelende trilling heeft bij accelereren (niet het shudder probleem maar een vervelende trilling alsof je over een geribbelde weg rijdt). Daar had die van mij en vele anderen last van en hebben ze nooit kunnen verhelpen. Zijn wel Engelstalige draadjes over te vinden hier.
 
  • Like
Reactions: Innovativity
Op verzoek , range bij 51% van 2019 100D en 2020 LR, alle screenshots van net.
no5Guf9.jpg

lohnzhE.jpg

5K49r8e.jpg

VCDUYq9.jpg
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Model S Long Range Plus geladen tot 90% en had bijna gevroren s’nachts. Ben er op 2 laadstops mee van ski-vakantie in de Franse Alpen terug gekomen. 7’ geladen Dijon en dan in tot 75% in Metz om vervolgens tot in Antwerpen te geraken.
 

Attachments

  • 487B1530-8156-487F-A790-F10954CE7463.jpeg
    487B1530-8156-487F-A790-F10954CE7463.jpeg
    434.2 KB · Views: 128