TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Keyfob te hacken of niet?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Maarten, Mar 31, 2016.

Tags:
  1. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    1,683
    Location:
    Haarlem
    Op 22 maart in "De Ingenieur":
    Elektronische sleutels van auto’s zijn te hacken
    Zie het betreffende artikel. Gaat dus om sleutels die bedoeld zijn voor keyless entry, zoals met de Tesla's.
    Nu is het in principe met de Model S toch gelukkig wel wat lastiger: de key moet ook in de auto zijn om er mee weg te kunnen rijden.
    De vraag is echter hoe moeilijk het is om de keycode met wat elektronica te kopiëren en op een programmeerbaar zendertje te zetten.
    In dat geval kan je er ook mee wegrijden.
    Wat denken jullie, is de keyfob hack-/copy-proof?
     
  2. TimElectric

    TimElectric Member

    Joined:
    Jan 24, 2016
    Messages:
    48
    Location:
    Nederland
    Bij de aanval die wordt beschreven in het artikel is de (originele) sleutel benodigd: Het is een zogenaamde relay-attack. De aanvaller heeft twee met elkaar verbonden zender/ontvangers en plaatst die dicht bij de sleutel en de auto waardoor de auto denkt dat de sleutel dichterbij is dan hij daadwerkelijk is. Hiertegen is een beveiliging mogelijk mbv zogenaamde distance-vectoring. De meeste sleutels (zoals het artikel laat zien) hebben deze beveiliging echter niet. Dus zeer waarschijnlijk is de Tesla hier ook vatbaar voor. Maar zonder het uit te proberen en een sleutel open te breken weet ik het niet zeker.

    Ik heb even gezocht naar de "internals" van de Model S sleutel, het lijkt er op dat er een TI DST80 gebruikt wordt als immobilizer (voor het "starten" van de Model S als je er in zit). Deze is door Karsten Nohl onderzocht en die had wat op en aanmerkingen op het gebruikte chipontwerp, maar er zijn geen grote kwetsbaarheden gevonden die het mogelijk maken een sleutel te "clonen" op basis van de sleutel.

    Wel kan het natuurlijk zijn dat er kwetsbaarheden in de boordcomputer(s) zitten. Dat zag je bijvoorbeeld bij de diefstal van VAG's (Volkswagen/Audi etc) en BMW's, waar door middel van de ODB2 poort sleutels werden toegevoegd.
     
  3. flatlander

    flatlander Member

    Joined:
    May 12, 2015
    Messages:
    173
    Location:
    Den Haag
    Eerlijk gezegd is het niet relevant. Toevallig vandaag besproken in de wachtrij bij SeC Den Haag met een Tesla medewerker daar.

    Ze weten van één MS dat is gestolen en binnen een uur door Tesla is stil gelegd op afstand. Auto diefstal is tegenwoordig een uiterst geraffineerd en professioneel "ding": die weten wel beter dan een MS stelen. Dat is ook een van de redenen dat de verzekeringspremie relatief laag is voor een auto van deze prijs/waarde.

    En natuurlijk dat er ook geen kans is op diefstal van navigatiesystemen (VW RNS-510) of airbags (BMW kwaal).
     
  4. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,944
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Tja, onze X3 is 3 weken geleden van zijn navigatie ontdaan. Schade € 7.000,=:eek:. Hopelijk blijft t bij 1x. Gelukkig is het niet gelukt de wagen mee te nemen.
     
  5. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,311
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    Waarschijnlijk lieten ze hem staan, omdat er geen navigatie in zat!:)
     
    • Funny x 3
  6. justah

    justah Sssssh

    Joined:
    Dec 21, 2015
    Messages:
    160
    Location:
    Nederland
    Ik ben dus 3x ontdaan van een RNS-510. Je bent daar dan echt even helemaal klaar mee...

    De eerste keer was hij heel netjes losgehaald, buiten de unit zelf (3100 EUR ofzo?!) geen schade, verzekering vond het wel prima. Na de eerste keer zei de verzekering wel laat hem met kenteken ingraveren, maar dat was blijkbaar onbezwaarlijk voor het gilde.

    Bij de tweede keer was weer alles netjes los gehaald alleen had men in de achterliggende bekabeling sluiting gemaakt waardoor er ook wat GPS hardware vervangen moest worden, 4100EUR. Verzekering verzocht mij om de nieuwe unit met 'slotbouten' te laten vast zetten.

    Bij de derde keer zat de unit dus gewoon vast aan het dashboard, dat was uiteindelijk geen probleem voor de beste kandidaat nekschot maar hij heeft wel zichzelf lelijk open gehaald aan de auto, hele dashboard en bekleding zat onder het bloed. Dat was de mooie kant van het verhaal. De minder mooie kant was dat dit de beste man (aanname) waarschijnlijk een beetje boos heeft gemaakt waarna hij het hele dashboard (van bestuurdersportier tot bijrijdersportier) gesloopt heeft. Kilometertellers vernield, stuur gesloopt, van raam tot dashboardkastje alles open gerukt en bekrast en uiteindelijk alsnog de RNS510 (minus wat stukjes die hij niet los kreeg) uit de auto gehaald. Schade 7350 EUR. Dit alles rond 2011/2012 trouwens..
    Toen was het gelukkig tijd voor een andere auto...
     
  7. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,876
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Het schijnt dat Audi stuurtjes ook populair zijn ivm de airbag.
     

Share This Page