Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kilometerregistratie

This site may earn commission on affiliate links.
Ik begrijp het niet helemaal. Mijn gedachtengang is als volgt:

Het forfait is gebaseerd op een bepaalde 'forfaitair vastgestelde' verhouding tussen privé en zakelijke kilometers. Als bij mij die verhouding 50/50 is betekent dat natuurlijk niet dat ik dus maar 50% van het forfait hoef te betalen.

Sterker nog, stel dat de de forfaitaire correctie gebaseerd is op 25% privé / 75% zakelijk en ik ga aantonen dat voor mij de verhouding 50% privé / 50% zakelijk is, dan staat de fiscus m.i. volledig in haar recht wanneer ze mij het dubbele laat betalen. Maar ik denk dat het wel eens veel erger kan zijn. Vergeet niet, de hoeveelheid BTW die je afgetrokken hebt is vele malen meer dan de forfaitaire correctie, dus er valt voor de fiscus heel wat te halen. Als je zelf aantoont dat je 50% privé gereden hebt, zou de fiscus je m.i. gewoon 50% van de afgetrokken BTW kunnen laten corrigeren in Q4.

Als je de helft van je ingekochte printerpapier voor privé doeleinden gebruikt, dan moet je de helft van de teruggevraagde BTW in Q4 corrigeren. Zoiets.

Wat zie ik verkeerd? Komen we er echt op uit dat 50% van de teruggevraagde BTW minder is dan 2.7% van de cataloguswaarde?
 
Last edited:
Gedurende het jaar kun je alle BTW die gerelateerd is aan de auto terugvorderen. Dus alle BTW op aanschaf, onderhoud, banden, brandstof, etcetera.

De bedoeling is dat je bij de BTW aangifte van Q4 dit corrigeert vanwege je privé gebruik. Op zich niet zo raar, het is immers een zakelijke auto, dus de belastingdienst wil voor het privé gedeelte niet bijdragen. Heb je 50% van de afstand besteed aan privé ritten, dan moet je dus 50% van de teruggevorderde BTW "corrigeren" en bij de aangifte van Q4 betalen. Merk op dat dit volledig los staat van je bijtellingspercentage, dat heeft geen relatie met je betaalde/teruggevorderde BTW.

Voor deze BTW privé correctie heb je dus de keuze om (1) met een rittenregistratie aan te tonen wat de werkelijke verhouding is tussen prive en zakelijk, of (2) te kiezen voor het vastgestelde forfait van 2,7% van de catalogusprijs. Heb je geen zin om een rittenregistratie bij te houden, dan is je privé correctie dus 2,7% van de catalogusprijs. Heb je wel een rittenregistratie, dan kun je in feite kiezen voor de meest gunstige regel (dat geldt vaker bij het bepalen van de belasting).

Waar die 2,7% op gebaseerd is? Geen idee. Het zal vast een soort gemiddelde zijn die door de Belastingdienst is berekend en die zij als "eerlijk" zien. Net zoals ze kiezen voor de bijtellingspercentages. Waarschijnlijk gebaseerd op een gemiddelde verhouding in Nederland tussen zakelijk en privé.

Wat het meest gunstig is hangt natuurlijk af van je situatie. Heb je heel veel BTW betaald (bijv door veel onderhoud) of rij je relatief veel privé, dan is het forfait misschien wel aantrekkelijk. En dan is een rittenregistratie niet nodig, dus kun je ook daar op besparen. In mijn eigen situatie (4 maanden in 2018 met relatief veel BTW door aanschaf van Lojack, laadpaal, banden/velgen, etc.) zou het "break-even point" uitkomen bij 45% privé en 55% zakelijk. In een normaal jaar ligt het punt bij ongeveer 60% privé en 40% zakelijk (zo heb ik het tenminste ingeschat).
 
Gedurende het jaar kun je alle BTW die gerelateerd is aan de auto terugvorderen. Dus alle BTW op aanschaf, onderhoud, banden, brandstof, etcetera.

De bedoeling is dat je bij de BTW aangifte van Q4 dit corrigeert vanwege je privé gebruik. Op zich niet zo raar, het is immers een zakelijke auto, dus de belastingdienst wil voor het privé gedeelte niet bijdragen. Heb je 50% van de afstand besteed aan privé ritten, dan moet je dus 50% van de teruggevorderde BTW "corrigeren" en bij de aangifte van Q4 betalen. Merk op dat dit volledig los staat van je bijtellingspercentage, dat heeft geen relatie met je betaalde/teruggevorderde BTW.

Voor deze BTW privé correctie heb je dus de keuze om (1) met een rittenregistratie aan te tonen wat de werkelijke verhouding is tussen prive en zakelijk, of (2) te kiezen voor het vastgestelde forfait van 2,7% van de catalogusprijs. Heb je geen zin om een rittenregistratie bij te houden, dan is je privé correctie dus 2,7% van de catalogusprijs. Heb je wel een rittenregistratie, dan kun je in feite kiezen voor de meest gunstige regel (dat geldt vaker bij het bepalen van de belasting).

Waar die 2,7% op gebaseerd is? Geen idee. Het zal vast een soort gemiddelde zijn die door de Belastingdienst is berekend en die zij als "eerlijk" zien. Net zoals ze kiezen voor de bijtellingspercentages. Waarschijnlijk gebaseerd op een gemiddelde verhouding in Nederland tussen zakelijk en privé.

Wat het meest gunstig is hangt natuurlijk af van je situatie. Heb je heel veel BTW betaald (bijv door veel onderhoud) of rij je relatief veel privé, dan is het forfait misschien wel aantrekkelijk. En dan is een rittenregistratie niet nodig, dus kun je ook daar op besparen. In mijn eigen situatie (4 maanden in 2018 met relatief veel BTW door aanschaf van Lojack, laadpaal, banden/velgen, etc.) zou het "break-even point" uitkomen bij 45% privé en 55% zakelijk. In een normaal jaar ligt het punt bij ongeveer 60% privé en 40% zakelijk (zo heb ik het tenminste ingeschat).
Ter aanvulling op de voorgaande post een handige rekenhulp van de Belastingdienst. Hier kun je nagaan of het interessant is om een registratie bij te houden. Regelhulp
 
Simpelweg niet waar, 21% BTW, en dan nog BTW forfait van 2.7 de eerste 4 jaar, daarna 1.5 en bij een looptijd van 5 jaar dus totaal 12.3%. Dat is niet vele malen meer dan de forfaitaire correctie.
In die 5 jaar trek je ook de BTW af op onderhoud, banden, stroom, parkeren. autowassen, accessoires, etc. De forfaitaire correctie gaat slechts over de aanschafprijs.
 
In die 5 jaar trek je ook de BTW af op onderhoud, banden, stroom, parkeren. autowassen, accessoires, etc. De forfaitaire correctie gaat slechts over de aanschafprijs.

Ik hoop toch echt dat de BTW op onderhoud/banden/stroom/etc niet ver boven de 1000 euro per jaar (gemiddeld) uitkomt.

Over 5 jaar heb je het dan dus over 5000 euro aan BTW. Een stuk minder dan de BTW op de aanschafprijs (in mijn geval zo'n 16.500 euro).
 
In die 5 jaar trek je ook de BTW af op onderhoud, banden, stroom, parkeren. autowassen, accessoires, etc. De forfaitaire correctie gaat slechts over de aanschafprijs.
Voor de zekerheid, want het maakt het forfait potentieel relatief duur en dus administreren eerder zinvol: de correctie gaat over de catalogusprijs van de auto, ook als je hem bijvoorbeeld 5 jaar oud koopt.
 
Voor de zekerheid, want het maakt het forfait potentieel relatief duur en dus administreren eerder zinvol: de correctie gaat over de catalogusprijs van de auto, ook als je hem bijvoorbeeld 5 jaar oud koopt.

En in aanvulling daarop: de verlaging van het BTW-forfait naar 1,5% gaat pas in vanaf het vijfde jaar dat de auto op de balans staat (in het voorbeeld dus wanneer de auto tien jaar oud is).
 
Sinds eergisteren heb ik de beschikking over Sentry Mode (2019.8.3). Natuurlijk even wezen testen en nu blijkt in mijn geval dat wanneer Sentry Mode actief is, dit door het Lojack Connect systeem ook wordt gezien als een "actieve periode". Er wordt dus een rit geregistreerd (0 km natuurlijk) en daarbij lijkt deze afgekapt te worden na precies 4 uur tijd.

Zo krijg je dus een klein beetje "vervuiling" in je log/registratie. Maar achteraf de "0 km ritten" verwijderen is natuurlijk een simpele oplossing.

Hebben anderen dit issue ook? Ook bij andere registratiesystemen? Just curious ;-)
 
Sinds eergisteren heb ik de beschikking over Sentry Mode (2019.8.3). Natuurlijk even wezen testen en nu blijkt in mijn geval dat wanneer Sentry Mode actief is, dit door het Lojack Connect systeem ook wordt gezien als een "actieve periode". Er wordt dus een rit geregistreerd (0 km natuurlijk) en daarbij lijkt deze afgekapt te worden na precies 4 uur tijd.

Zo krijg je dus een klein beetje "vervuiling" in je log/registratie. Maar achteraf de "0 km ritten" verwijderen is natuurlijk een simpele oplossing.

Hebben anderen dit issue ook? Ook bij andere registratiesystemen? Just curious ;-)

Heb het net nagekeken, ook sinds gisteren permanent Sentry aan. Geen wijzigingen bij Lowjack, dus geen foutieve logs.
 
Sinds eergisteren heb ik de beschikking over Sentry Mode (2019.8.3). Natuurlijk even wezen testen en nu blijkt in mijn geval dat wanneer Sentry Mode actief is, dit door het Lojack Connect systeem ook wordt gezien als een "actieve periode". Er wordt dus een rit geregistreerd (0 km natuurlijk) en daarbij lijkt deze afgekapt te worden na precies 4 uur tijd.

Zo krijg je dus een klein beetje "vervuiling" in je log/registratie. Maar achteraf de "0 km ritten" verwijderen is natuurlijk een simpele oplossing.

Hebben anderen dit issue ook? Ook bij andere registratiesystemen? Just curious ;-)
De Lojack connect is bij u dus verkeerd aangesloten.
 
Sinds eergisteren heb ik de beschikking over Sentry Mode (2019.8.3). Natuurlijk even wezen testen en nu blijkt in mijn geval dat wanneer Sentry Mode actief is, dit door het Lojack Connect systeem ook wordt gezien als een "actieve periode". Er wordt dus een rit geregistreerd (0 km natuurlijk) en daarbij lijkt deze afgekapt te worden na precies 4 uur tijd.

Zo krijg je dus een klein beetje "vervuiling" in je log/registratie. Maar achteraf de "0 km ritten" verwijderen is natuurlijk een simpele oplossing.

Hebben anderen dit issue ook? Ook bij andere registratiesystemen? Just curious ;-)

Gisteren is er bij Mobility Installations in Oss een nieuwe LoJack Connect unit ingezet. Nu een nieuw "OBD" type unit, die dus is aangesloten op de standaard OBD stekker. Nu werkt het weer zonder problemen, dus geen gedoe meer i.c.m. Sentry Mode. Nice!