Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kleinondernemersregeling 2020

This site may earn commission on affiliate links.

DutchTM3

Active Member
Dec 10, 2018
2,345
892
Utrecht
Voor 20 november moet je aangeven of je per 2020 deel wil nemen aan de nieuwe KOR.

Tot nu toe nooit relevant voor mij omdat ik een BV heb. Maar nu kun je dus ook met een BV deel nemen aan de nieuwe KOR. Voorwaarde is dat je jaaromzet onder de 20.000 euro ligt.

Bij mij is dat zo. Lijkt vreemd, maar strikt genomen bestaat de activiteit van mijn onderneming uit het verhuren van mijn Tesla aan mijn werkgever. Een beetje een bijzondere situatie dus. En de totale huurprijs op jaarbasis blijft ruim onder de 20.000. Dus zou deelname een optie zijn. Maar is het verstandig?

Als ik het totale incl BTW bedrag straks zonder BTW specificatie aan mijn werkgever zou kunnen factureren, dan is het antwoord als snel JA, denk ik. Maar ik denk niet dat mijn werkgever hier akkoord mee gaat :oops:

Waar moet ik dan wel aan denken?

Auto is in 2019 aangeschaft en de volledige BTW is al afgetrokken. Als ik de auto in 2020 verkoop, mag ik dan de BTW over de verkoop in mijn (zakelijke) zak steken? Of draagt de verkoop bij aan mijn omzet, zodat deze boven de 20k komt en ik weer uit de KOR val? Of is mijn auto dan ineens een Marge auto geworden in plaats van een BTW auto?

Moet ik mijn verzekering aanpassen? Ben nu excl. BTW verzekerd. De premie zou daardoor omhoog gaan, maar tegelijkertijd zou het verzekerde bedrag wellicht boven de grens voor 'aanvullende beveiligingsmaatregelen' komen (Carmeleon, 60.000 euro).

Kan niet meer BTW aftrekken over stroom en onderhoud en dergelijke.

Wie-o-wie heeft hier al over nagedacht en nog tips / aandachtspunten om te delen?
 
  • Informative
Reactions: cvonken
Voor 20 november moet je aangeven of je per 2020 deel wil nemen aan de nieuwe KOR.

Tot nu toe nooit relevant voor mij omdat ik een BV heb. Maar nu kun je dus ook met een BV deel nemen aan de nieuwe KOR. Voorwaarde is dat je jaaromzet onder de 20.000 euro ligt.

Bij mij is dat zo. Lijkt vreemd, maar strikt genomen bestaat de activiteit van mijn onderneming uit het verhuren van mijn Tesla aan mijn werkgever. Een beetje een bijzondere situatie dus. En de totale huurprijs op jaarbasis blijft ruim onder de 20.000. Dus zou deelname een optie zijn. Maar is het verstandig?

Als ik het totale incl BTW bedrag straks zonder BTW specificatie aan mijn werkgever zou kunnen factureren, dan is het antwoord als snel JA, denk ik. Maar ik denk niet dat mijn werkgever hier akkoord mee gaat :oops:

Waar moet ik dan wel aan denken?

Auto is in 2019 aangeschaft en de volledige BTW is al afgetrokken. Als ik de auto in 2020 verkoop, mag ik dan de BTW over de verkoop in mijn (zakelijke) zak steken? Of draagt de verkoop bij aan mijn omzet, zodat deze boven de 20k komt en ik weer uit de KOR val? Of is mijn auto dan ineens een Marge auto geworden in plaats van een BTW auto?

Moet ik mijn verzekering aanpassen? Ben nu excl. BTW verzekerd. De premie zou daardoor omhoog gaan, maar tegelijkertijd zou het verzekerde bedrag wellicht boven de grens voor 'aanvullende beveiligingsmaatregelen' komen (Carmeleon, 60.000 euro).

Kan niet meer BTW aftrekken over stroom en onderhoud en dergelijke.

Wie-o-wie heeft hier al over nagedacht en nog tips / aandachtspunten om te delen?
Als je in de B.V. geen winst maakt is het om het even. Btw is winstbelasting. Je wilt wel je kosten aftrekken van de Btw en je werkgever wil ook een Btw factuur dus heb je geen voordeel aan de KOR.
Als je geen Btw factuur kan verstrekken komen de kosten voor je werkgever hoger dus daar zal hij niet mee akkoord gaan.
Vervolgens zou je auto bij verkoop (lees export) ook slechts de prijs ex. Btw opbrengen.
 
Btw is winstbelasting.
Dit jaar heb ik mijn Model 3 gekocht. Per saldo krijg ik dit jaar BTW terug terwijl ik wel winst maak en dus vennootschapsbelasting (= winstbelasting) moet betalen.
Als je geen Btw factuur kan verstrekken komen de kosten voor je werkgever hoger dus daar zal hij niet mee akkoord gaan.
Als ik nu 1000,- excl. BTW factureer (dus 1210,- incl. BTW) en straks gewoon 1000,- dan worden de kosten voor mijn werkgever niet hoger. En de opbrengsten voor mij ook niet lager.
Je wilt wel je kosten aftrekken van de Btw
Dat wel ja.
Vervolgens zou je auto bij verkoop (lees export) ook slechts de prijs ex. Btw opbrengen.
Misschien bedoel je met "lees: export" op "verkoop aan een andere BTW plichtige ondernemer"? Want anders snap ik dat niet helemaal. Ik heb mijn vorige auto voor 12.100,- aan mijzelf verkocht. 2.100,- moest ik afdragen aan BTW. Hield ik zakelijk 10.000 over. Als ik (gebruik makend van de KOR) mijn auto volgend jaar voor 12.100,- aan mij zelf verkoop hoef ik niets af te dragen en houdt ik dus zakelijk 12.100,- over. Meer opbrengst. Tenzij de fiscus vindt dat het verkopen vban bedrijfsmiddelen als omzet gezien wordt en ik daarmee boven de 20k kom en dus weer automatisch uit de KOR val.
 
Bij het gebruikte aanbod zie je dat de netto prijs leidend is. Zakelijk of export krijgt de Btw terug. Geen Btw betekend dus toch exclusief Btw afrekenen. Dit is wel weer interessant voor een particuliere koper.
Als je nu de volledige Btw hebt teruggevraagd weet ik niet hoe de BD dit ziet.
Als je op onderhoud en energie geen Btw aftrekt betaal je die wel alleen krijg je hem van je opdrachtgever ook niet vergoed. Volgens mij kost je dit dan gewoon geld.
 
Je krijgt ook te maken met de herziening van de aftrek van de btw op de aanschaf.

Btw is voor jou geen kostenpost in veel gevallen. Loopt neutraal door je onderneming. Als je klant de btw niet kan verrekenen kan het gunstig zijn.

Moet ik mijn btw-aftrek herzien vanwege de nieuwe kleineondernemersregeling (KOR)?
Dat was inderdaad hetgeen waar ik naar op zoek was v(of hoopte niet te vinden). Zonder een dergelijke herziening zou deelname mss nog interessant kunnen zijn (want zowel in 2018 als in 2019 een auto gekocht en BTW terug gehaald). Met herziening beslist niet, ook al omdat ik, zoals @Bas al aanhaalde, BTW plichtige klanten heb.

- btw - linkje naar belastingdienst lijkt tijdelijk niet te werken, maar ik heb vergelijkbare inhoud op andere sites kunnen vinden door te zoeken op KOR en herziening