Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kleuren Tesla openbaar?

This site may earn commission on affiliate links.
Mannen (en dames),

Ik heb op de bumper een lelijke kras die ik wil laten bijwerken (=spot-repair).

Om dit perfect te laten doen wordt de kras opgevuld en vervolgens (plaatselijk) gespoten.
Probleem: de spot-repair specialist weet de kleur-code/samenstelling van de lak niet van Tesla.
Hij zei dat tesla (met opzet?) deze voor zichzelf houdt...

Is dat zo? Of zijn de kleuren van Tesla wel te verkrijgen? Zo ja, hoe en waar precies?

Ik heb een Tesla uit 2015 met de kleur metalic grijs (die flakes heeft van groen,blauw,geel enz) Best een bijzondere kleur dus maar wel standaard, toen.
 
Er blijkt toch wel met spotrepair gewerkt te worden, ik zie hier dezelfde kleur als mijn Tesla met een behoorlijke schade die prachtig hersteld is.
 

Attachments

  • IMG_0515.jpg
    IMG_0515.jpg
    485.9 KB · Views: 181
  • van Rijnsoever Soest IMG_0690.jpg
    van Rijnsoever Soest IMG_0690.jpg
    438 KB · Views: 121
Er blijkt toch wel met spotrepair gewerkt te worden, ik zie hier dezelfde kleur als mijn Tesla met een behoorlijke schade die prachtig hersteld is.

Kan Tesla niet helpen? Ik weet zeker dat derden dit soort reparaties moeten kunnen uitvoeren. Zou het komen doordat de reparateur "Tesla certified" moet zijn? Jouw lakkleur heet overigens: "Midnight silver".
 
Had net hetzelfde (zelfde plek achteraan, zelfde kleur en zowat zelfde schade; pilaar in een parking (die van het kursaal van Oostende) die mij "geen voorrang gaf", laat ons zeggen). Detailer lachte me zowat uit toen ik vroeg of ik zelf de kleur bij Tesla moest kopen. Resultaat is (na 300 EUR) perfect.
 
Mijn spuitert om de hoek (hardwerkende eenpitter) kon het multicoat recept van mijn Sig Red zo vinden in zijn dbase/mengsysteem. Zou dus niet al te moeilijk moeten zijn (zal afhangen van de gebruikte dbase/verfleverancier).

Bij de weg, niet ivm schade maar het spuiten van mijn Radio Flyer speledingetje.
 
De kleuren/lakken van Tesla blijven lastig, zoals bij mij de Midnight Silver. Bij mijn eerste schade heeft Care hier op de hoek, inmiddels heten ze SchadeNet, de bumper perfect op kleur gekregen. Een half jaartje later, was de voorbumper aan de beurt. Deze is geloof ik in totaal vier keer gespoten waarbij uiteindelijk de twee voor schermen zijn mee gespoten omdat een verschil in kleur zichtbaar bleef. Men heeft de twee verschillende meng-/kleursystemen geprobeerd, en weet ik al nog meer, maar er bleef een kleurverschil.

Men vertelde mij dat het gewoon een lastige kleur is, waarbij ook nog eens de spuiter, de hoek van spuiten, de afstand van spuiten, de temperatuur, het materiaal waar de lak op gespoten wordt, van invloed is. Het bleef gewoon vreemd dat de eerste keer met de achterbumper het in één keer goed ging, en bij de voorbumper het niet lukte. Beide bumpers van kunststof, beide hetzelfde laksysteem en dezelfde spuiter. Maar goed, het is inmiddels netjes geworden.
 
Ik denk dat autoproducenten nooit hun formules bekend maken. Een formule is sowieso afhankelijk van de verfproducent van de hersteller. Elke schadehersteller kiest zijn eigen verfleverancier. Het zijn de verfproducenten voor herstelwerk die de kleuren in hun labo's namaken met hun verf en hun formules aan hun klanten geven. Omdat ook bij nieuwe wagens de verf van bad tot bad verschilt, krijgen de herstellers een 10-tal licht afwijkende formules per kleur. Die spuiten ze op een testplaatje (elke keer opnieuw, omdat ook hun verf van productie tot productie kan verschillen). Het dichtsbijzijnde plaatje wordt dan gebruikt om te spuiten of nog licht bij te sturen. Kleurverschillen zijn er bijna altijd. En als dat niet zo is, dan zal de veroudering nog verschillen van de fabrieksverf en zullen er met de tijd alsnog afwijkingen zichtbaar worden. Daarom worden steeds nabijgelegen stukken mee uitgeneveld. De verf die daar op komt wordt met de afstand minder, wat de afwijking camoufleert.
 
  • Informative
Reactions: Erik-S85
Vergeet ook niet dat de lak op je auto verkleurd door de weersinvloeden, vooral zon. Al zou je er exact dezelfde oorspronkelijke lakkleur opspuiten dan heb je zeker een kleur verschil.
In sommige verfmengcomputers kun je de ouderdom van de oorspronkelijk aangebrachte kleur ingeven. De computer maakt er dan een iets valere kleur van door er wat wit en zwart extra bij te mengen. Soms ook wat extra blanke lak waardoor de tint wat glaziger wordt.
In kritische gevallen, zeker als er grotere vlakken uitwaaierend worden gespoten wordt altijd een proefje gespoten op een plaatje.