TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Kleuren Tesla openbaar?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Fred85D, May 16, 2017.

  1. Fred85D

    Fred85D Member

    Joined:
    Mar 6, 2015
    Messages:
    347
    Location:
    Rotterdam, Holland
    Mannen (en dames),

    Ik heb op de bumper een lelijke kras die ik wil laten bijwerken (=spot-repair).

    Om dit perfect te laten doen wordt de kras opgevuld en vervolgens (plaatselijk) gespoten.
    Probleem: de spot-repair specialist weet de kleur-code/samenstelling van de lak niet van Tesla.
    Hij zei dat tesla (met opzet?) deze voor zichzelf houdt...

    Is dat zo? Of zijn de kleuren van Tesla wel te verkrijgen? Zo ja, hoe en waar precies?

    Ik heb een Tesla uit 2015 met de kleur metalic grijs (die flakes heeft van groen,blauw,geel enz) Best een bijzondere kleur dus maar wel standaard, toen.
     
  2. Fred85D

    Fred85D Member

    Joined:
    Mar 6, 2015
    Messages:
    347
    Location:
    Rotterdam, Holland
    Er blijkt toch wel met spotrepair gewerkt te worden, ik zie hier dezelfde kleur als mijn Tesla met een behoorlijke schade die prachtig hersteld is.
     

    Attached Files:

  3. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    2,037
    Location:
    Heelsum
    Kan Tesla niet helpen? Ik weet zeker dat derden dit soort reparaties moeten kunnen uitvoeren. Zou het komen doordat de reparateur "Tesla certified" moet zijn? Jouw lakkleur heet overigens: "Midnight silver".
     
  4. stev

    stev Member

    Joined:
    Jul 8, 2014
    Messages:
    117
    Location:
    Brugge, Belgium
    Paintcode staat toch op deurlijst aan bestuurderskant ,(sticker met chassisnr en bandenspanning).
    Daar konden ze bij mij weg mee hoor...
     
    • Like x 1
  5. Carl

    Carl Member

    Joined:
    Jan 12, 2013
    Messages:
    867
    Location:
    Belgium
    Had net hetzelfde (zelfde plek achteraan, zelfde kleur en zowat zelfde schade; pilaar in een parking (die van het kursaal van Oostende) die mij "geen voorrang gaf", laat ons zeggen). Detailer lachte me zowat uit toen ik vroeg of ik zelf de kleur bij Tesla moest kopen. Resultaat is (na 300 EUR) perfect.
     
  6. HWS

    HWS Supporting Member

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    6,034
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    • Helpful x 1
    • Informative x 1
  7. LastNLSig

    LastNLSig Active Member

    Joined:
    Aug 22, 2013
    Messages:
    1,111
    Location:
    Netherlands
    Mijn spuitert om de hoek (hardwerkende eenpitter) kon het multicoat recept van mijn Sig Red zo vinden in zijn dbase/mengsysteem. Zou dus niet al te moeilijk moeten zijn (zal afhangen van de gebruikte dbase/verfleverancier).

    Bij de weg, niet ivm schade maar het spuiten van mijn Radio Flyer speledingetje.
     
  8. Peters25

    Peters25 Member

    Joined:
    Oct 22, 2016
    Messages:
    142
    Location:
    Vleuten (NL)
    Zag gisteren een reclame van Caaarglaaas waarin de kleur door hen werd gemeten.
     
  9. Desiré

    Desiré Member

    Joined:
    Sep 7, 2015
    Messages:
    913
    Location:
    Nijmegen
    De kleuren/lakken van Tesla blijven lastig, zoals bij mij de Midnight Silver. Bij mijn eerste schade heeft Care hier op de hoek, inmiddels heten ze SchadeNet, de bumper perfect op kleur gekregen. Een half jaartje later, was de voorbumper aan de beurt. Deze is geloof ik in totaal vier keer gespoten waarbij uiteindelijk de twee voor schermen zijn mee gespoten omdat een verschil in kleur zichtbaar bleef. Men heeft de twee verschillende meng-/kleursystemen geprobeerd, en weet ik al nog meer, maar er bleef een kleurverschil.

    Men vertelde mij dat het gewoon een lastige kleur is, waarbij ook nog eens de spuiter, de hoek van spuiten, de afstand van spuiten, de temperatuur, het materiaal waar de lak op gespoten wordt, van invloed is. Het bleef gewoon vreemd dat de eerste keer met de achterbumper het in één keer goed ging, en bij de voorbumper het niet lukte. Beide bumpers van kunststof, beide hetzelfde laksysteem en dezelfde spuiter. Maar goed, het is inmiddels netjes geworden.
     
  10. Phil V

    Phil V Member

    Joined:
    Aug 31, 2016
    Messages:
    314
    Location:
    Denderhoutem
    Ik denk dat autoproducenten nooit hun formules bekend maken. Een formule is sowieso afhankelijk van de verfproducent van de hersteller. Elke schadehersteller kiest zijn eigen verfleverancier. Het zijn de verfproducenten voor herstelwerk die de kleuren in hun labo's namaken met hun verf en hun formules aan hun klanten geven. Omdat ook bij nieuwe wagens de verf van bad tot bad verschilt, krijgen de herstellers een 10-tal licht afwijkende formules per kleur. Die spuiten ze op een testplaatje (elke keer opnieuw, omdat ook hun verf van productie tot productie kan verschillen). Het dichtsbijzijnde plaatje wordt dan gebruikt om te spuiten of nog licht bij te sturen. Kleurverschillen zijn er bijna altijd. En als dat niet zo is, dan zal de veroudering nog verschillen van de fabrieksverf en zullen er met de tijd alsnog afwijkingen zichtbaar worden. Daarom worden steeds nabijgelegen stukken mee uitgeneveld. De verf die daar op komt wordt met de afstand minder, wat de afwijking camoufleert.
     
    • Informative x 1
  11. HWS

    HWS Supporting Member

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    6,034
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Vergeet ook niet dat de lak op je auto verkleurd door de weersinvloeden, vooral zon. Al zou je er exact dezelfde oorspronkelijke lakkleur opspuiten dan heb je zeker een kleur verschil.
     
  12. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,796
    Location:
    De Woude NL
    In sommige verfmengcomputers kun je de ouderdom van de oorspronkelijk aangebrachte kleur ingeven. De computer maakt er dan een iets valere kleur van door er wat wit en zwart extra bij te mengen. Soms ook wat extra blanke lak waardoor de tint wat glaziger wordt.
    In kritische gevallen, zeker als er grotere vlakken uitwaaierend worden gespoten wordt altijd een proefje gespoten op een plaatje.
     
    • Informative x 2

Share This Page