Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Koplamp DRL defect non conformiteit klacht (Model S 2016-)

This site may earn commission on affiliate links.
ook bij mijn s100 uit 2018 beide koplampen half geel half wit, 120.000km, dus valt buiten garantie, ik heb er nog geen werk van gemaakt...

bij mijn s100 uit 2018 half geel half witte drl aan beide kanten, 130.000km, dus buiten garantie
Zo, rij jij 200.000km/u, heb je het SpaceX pakket?
 
De kans dat iemand ze kapot heeft is gewoon groter dan dat ze het fatsoenlijk doen. :eek:
Allemaal leuk die fancy lampjes... als je mijn oma had verteld dat in 2021 een stadslichtje vervangen per kan 1200 euro zou kosten dan verklaarde ze je voor geK. Nu is hier een topic van met de problemen bij Tesla. Maar wat als al die mooie ledmatrix verlichting bij andere merken kapot gaan? Dan is het toch ook geen kwestie van een lampje vervangen.
 
bij wie het onder garantie is vervangen; bij welk sec heb ik de hoogste kans? en was het bij jullie binnen 4j/80k km?
 
Reactie van tesla na bezwaar en verzoek om kosteloze vervanging:


Na intern overleg blijft zoals eerder in mijn sms bericht aangegeven het besluit onveranderd.
De garantie van uw Tesla is verlopen. De kosten voor het vervangen van beide koplampen zijn voor uw rekening.
 
Allemaal leuk die fancy lampjes... als je mijn oma had verteld dat in 2021 een stadslichtje vervangen per kan 1200 euro zou kosten dan verklaarde ze je voor geK. Nu is hier een topic van met de problemen bij Tesla. Maar wat als al die mooie ledmatrix verlichting bij andere merken kapot gaan? Dan is het toch ook geen kwestie van een lampje vervangen.
Bij een Audi met LED-matrix verlichting kost vervanging nog meer dan bij Tesla (dat gaat al gauw richting 3.000 euro). Het verschil is echter dat ze daar amper kapot gaan (aanrijdingen uitgezonderd). Het grote probleem is niet zozeer dat de koplamp van Tesla zo duur is, maar dat ze ongeveer elke 2 jaar vervangen moeten worden. Ik heb in mijn vorige twee auto's in totaal 500.000km gereden (14 jaar tijd) en daarbij is geen enkel lampje kapot gegaan. De afgelopen 2.5 jaar zijn er al 3 koplampen kapot gegaan (60.000km).
 
Bij mij begin dit jaar in Moordrecht beide kanten, onder garantie, vervangen
Garantie, omdat je binnen de 4 jaar / 80.000km zat of was het coulance?
Reactie van tesla na bezwaar en verzoek om kosteloze vervanging:


Na intern overleg blijft zoals eerder in mijn sms bericht aangegeven het besluit onveranderd.
De garantie van uw Tesla is verlopen. De kosten voor het vervangen van beide koplampen zijn voor uw rekening.
Het blijft schandalig dat Tesla zo met zijn klanten omspringt. Elon twittert zich suf over allerlei onzin, maar hij geeft echt geen f*ck om zijn klanten. Helaas is Tesla niet de enige. De firma Pon had in het begin dezelfde houding bij de problemen met de 1.4TFSI (kettingspanners) en 1.8/2.0TFSI (olieschraapveren) motoren. Pas na flinke acties is daar wat verandering in gekomen. Maar dat was pas nadat heel veel mensen al hoge kosten hadden gehad. Ik hoop dat Tesla ook stevig aangepakt gaat worden. Dat is de enige manier om dit soort praktijken tegen te gaan.
 
Ik heb verleden week ook een half uurtje opgeladen bij de Corendon supercharger en de Model S'en geteld die langs kwamen. Van de 10 die er langs kwamen waren er 2 (vrijwel nieuwe) met werkende DRL (bleek dat ik de afkorting Daylight Running Lights de hele tijd verkeerd schreef schreef). De 8 andere Model S'en hadden minimaal 1 lamp kapot. Dat is dus 80% ! en 100% van Tesla's ouder dan 2 jaar. Dat zal statistisch wel niet voldoende zijn maar in mijn ogen is er wel degelijk een serieuze ontwerpfout gemaakt.

11 Juni 2021 rond 12 uur 's middags (dus als je toen aan het laden was en je herkent je kenteken, check je lampen).
RP-7xx-x 1 Defect
RK-7xx-x 2 Defect
XB-7xx-x Goed
ZK-9xx-x Goed
TK-4xx-x 2 Defect
SN-0xx-x 1 Defect
NG-8xx-x 1 Defect
XD-7xx-x 2 Defect
RK-3xx-x 1 Defect
TG-7xx-x 2 Defect

Dit komt redelijk overeen met de observatie van Ultima (12 van de 13 defect bij rondje Randstad)

Helaas heb ik wel een afwijzing ontvangen op mijn verzoek onder non conformiteit mijn lampen te vervangen, de belangrijkste reden hiervoor gaven ze aan, was dat op het koopcontract mijn bedrijf stond en dat ik als persoon dit verzoek heb gedaan dus dat klopt juridisch niet dus afgewezen met nog 8 kantjes (waaronder dat Tesla ook wettelijke bepalingen uitsluit).

Misschien moet ik de vraag omdraaien, zijn er mensen die nog nooit een defecte koplamp hebben gehad hebben (pas melden als je zelf gecontroleerd hebt of de wenkbrauwen het nog doen)... Ben benieuwd.

En een kleine aanpassingen in het schema hieronder

NaamTypeHoeveel kapotIn garantieLand
Y33lsModel S2JaNL
SumonModel S3GedeeltelijkNL
JcampsModel S 20181NeeNL
HikmetModel S 12-20161NeeNL
Bob4Model S 12-20172GedeeltelijkNL
HimsjoModel S 20182JaNL
SiemonsModel S 20181NeeNL
RuepertModel S 20182NeeNL
Ronald 1964Model S2NeeNL
ExiteerModel S 20181?NL
Tom HeroesModel S 6-20182JaNL
Phil VModel S2+1 verkleurdJaBE
Duke UModel S 20172NeeNL
JobbekeModel S 20171?BE
Nico180Model S1NeeNL
Mars1Model S 20181JaNL
SMUModel S 20181JaNL
PrimaTManModel S 20171JaNL
BasModel S 20182GedeeltelijkNL
BennyTModel S 20163?BE
BugboyModel S 20182?NL
CLRXModel S1?NL
S TaxModel S2NeeNL
Energie GratizModel S 20172NeeNL
SuperendoModel S1?NL
BalblasModel S 20181?NL
FauquemontModel S 20182NeeNL
UltimaModel S 20166GedeeltelijkNL
pvandamcomModel S3JaNL
DanielGoedhuisModel S 20162NeeNL
Dutch CourageModel S 20182JaNL
Erik S85Model S 20183JaNL
T.BlomerModel S 20182NeeNL
Danny 85Model S 20182NeeNL
JP68Model S 20191?NL
VincentNLModel S 20172GedeeltelijkNL
BugboyModel S3JaNL
Bugboy buurmanModel S2JaNL
De mijne doen het ook al een tijdje niet meer, nooit vervangen, allebei stuk 140.000 km, dus als ik het hier goed lees geen kans op garantie 🥲 En ik ben het eens dat nu ik er op let meer zie die niet werken dan wel.
 
Het lijkt erop dat het alleen om de bovenrand gaat, niet om de zijkanten. Technisch gezien doet de drl het dus nog voldoende denk ik, heeft dit bij iemand daadwerkelijk geleid tot apk afkeur? Juridisch gezien denk ik een behoorlijk verschil tov slechts een visueel mankement…
 
Hier ook beide vervangen. Tesla Model S, 05/2018.

Bij 35375km de rechter koplamp vervangen in september 2019.
Bij 67660km de linker koplamp vervangen in april 2021.

In 2019 is de '-C' revisie geplaatst. In 2021 de '-E'.

Beide onder garantie overigens.
 
Het lijkt erop dat het alleen om de bovenrand gaat, niet om de zijkanten. Technisch gezien doet de drl het dus nog voldoende denk ik, heeft dit bij iemand daadwerkelijk geleid tot apk afkeur? Juridisch gezien denk ik een behoorlijk verschil tov slechts een visueel mankement…
Een APK keurmeester zou kunnen afkeuren op grond van de volgende eis: "Lichten en reflectoren met dezelfde functie moeten links en rechts van gelijke kleur, sterkte en vorm zijn en symmetrisch zijn gemonteerd". Als er eentje kapot is, dan zijn ze qua vorm niet meer symmetrisch en lijkt me dat reden voor afkeur.

@Tozz Bij mij 1.5 jaar geleden vervangen door 2x C-revisie, waarvan er eentje alweer kapot is. Ook die gaan dus relatief snel weer stuk. Hoe het met de E-revisie zit weet ik niet...
 
Ik heb ook maar eens gekeken bij mijn Model S en zie dat één van de koplampen aan de bovenzijde wat minder hel/wat verkleurd is. Maar het is dat ik er bewust naar ben gaan kijken. Het is me nog nooit opgevallen, terwijl ik toch bijna dagelijks bij het inparkeren de auto frontaal zie in de grote ramen van mijn bedrijfspand, Ik zie ook dagelijks Model S-en met dagverlichting me tegemoet rijden en het is me nog nooit opgevallen, terwijl als ik dit draadje moet geloven bijna elke Model S dit verschijnsel moet hebben. Ik denk ook niet dat enig andere weggebruiker het opmerkt. Dus dan vraag ik me af: wat is het probleem nou eigenlijk? Het gaat niet om de veiligheid, dat zou alleen gelden als er een issue was met het dimlicht. Dus het is in feite een cosmetisch iets, dat alleen wordt opgemerkt als je er op gaat letten. Ik heb het gevoel dat het groter wordt gemaakt dan het is.
 
Ik heb ook maar eens gekeken bij mijn Model S en zie dat één van de koplampen aan de bovenzijde wat minder hel/wat verkleurd is. Maar het is dat ik er bewust naar ben gaan kijken. Het is me nog nooit opgevallen, terwijl ik toch bijna dagelijks bij het inparkeren de auto frontaal zie in de grote ramen van mijn bedrijfspand, Ik zie ook dagelijks Model S-en met dagverlichting me tegemoet rijden en het is me nog nooit opgevallen, terwijl als ik dit draadje moet geloven bijna elke Model S dit verschijnsel moet hebben. Ik denk ook niet dat enig andere weggebruiker het opmerkt. Dus dan vraag ik me af: wat is het probleem nou eigenlijk? Het gaat niet om de veiligheid, dat zou alleen gelden als er een issue was met het dimlicht. Dus het is in feite een cosmetisch iets, dat alleen wordt opgemerkt als je er op gaat letten. Ik heb het gevoel dat het groter wordt gemaakt dan het is.
Zo als ik dit draadje lees stelt niemand dat elke Model S dit heeft. Even los van de vraag of het met veiligheid heeft te doen, heeft het wel alles te maken met wat je redelijkerwijs van een product mag verwachten. Veel mensen hier verwachten terecht dat een niet (zelf) te servicen onderdeel vele jaren meegaat. Ook ik heb die verwachting. Gezien het aantal mensen dat zich hier heeft gemeld en het feit dat Tesla inmiddels op revisie E zit ben ik genegen het eens te zijn met de mensen die vinden dat het hier een ‘probleem’ betreft. Daarbovenop de riante rekening bij vervanging na garantie maakt het er niet fraaier op. Als veiligheid het criterium is dan zou een uitvallende radio, afbrekende zonnekleppen of dashboard kastjes, scheurende bekleding afbladderende lak etc ook geen probleem zijn 😉
 
Zo als ik dit draadje lees stelt niemand dat elke Model S dit heeft. Even los van de vraag of het met veiligheid heeft te doen, heeft het wel alles te maken met wat je redelijkerwijs van een product mag verwachten. Veel mensen hier verwachten terecht dat een niet (zelf) te servicen onderdeel vele jaren meegaat. Ook ik heb die verwachting. Gezien het aantal mensen dat zich hier heeft gemeld en het feit dat Tesla inmiddels op revisie E zit ben ik genegen het eens te zijn met de mensen die vinden dat het hier een ‘probleem’ betreft. Daarbovenop de riante rekening bij vervanging na garantie maakt het er niet fraaier op. Als veiligheid het criterium is dan zou een uitvallende radio, afbrekende zonnekleppen of dashboard kastjes, scheurende bekleding afbladderende lak etc ook geen probleem zijn 😉

Volgens mij heb je mijn post niet begrepen, want je legt niet uit waarom de koplampen nou eigenlijk vervangen moeten worden. De veiligheid is niet in het geding. En vrijwel niemand merkt er iets van, totdat ze dit draadje lezen. Dus waarom moeten ze per se worden vervangen?
 
Volgens mij heb je mijn post niet begrepen, want je legt niet uit waarom de koplampen nou eigenlijk vervangen moeten worden. De veiligheid is niet in het geding. En vrijwel niemand merkt er iets van, totdat ze dit draadje lezen. Dus waarom moeten ze per se worden vervangen?
Als je schade rijdt dan laat je het toch ook maken? Ik rij graag in een auto die er piekfijn bij staat. Anders kocht ik wel een barrel. Daarbij is het wel degelijk potentieel APK afkeur ivm ongelijke verlichting. DRL helemaal uitschakelen mag denk ik ook niet.