Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Koplamp DRL defect non conformiteit klacht (Model S 2016-)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik moet in juni naar de keuring. Ik dacht dat ze enkel een verwittiging geven dat het tegen de volgende keuring moet hersteld worden. Dus nog 1,5 jaar tijd om
  • Tesla zo ver te krijgen dat ze ze moeten herstellen als terugroepactie (cf eMMC)
  • De andere DLR het op dezelfde manier te laten begeven, zodat ze weer gelijk zijn
  • De wagen van de hand te doen
Je moet trouwens een kenner zijn om het verschil te zien bij mij, maar de keuring is binnen en dan is het duidelijker en eenmaal dat ze die achilleshiel van Tesla zullen kennen, zullen ze zich wel verkneukelen om die Teslas af te keuren.
In België krijg je geen verwittiging meer, direct rode kaart.
 
In België krijg je geen verwittiging meer, direct rode kaart.
Niet als ze nog gedeeltelijk werken.
Zie tekst hieronder. ‘Klein’ als een deel niet werkt.
Bij ‘groot = rode kaart’ staat:als 1/3 niet meer werkt, maar dat is enkel voor de lichten, vermeld onder 4.1, daar staan DLR’s niet bij. Zal voor interpretatie vatbaar zijn vrees ik.
Bron:
89229FF8-91A5-471E-915D-62A64F15E5E5.jpeg
 
  • Informative
Reactions: Hayden
Ik heb het probleem ook nog steeds, bij beide voorste lampen de drl stuk of half stuk. En inderdaad via een service aanvraag geeft het service center aan dat zij hier geen garantie op kunnen geven, want auto van 2018, maar al 130k km gereden. Bij het raadplegen van de garantievoorwaarden vind ik iets interessants: de aanschaf van een Tesla in EU valt onder de wettelijke garantie zoals die geldt in Engeland en Wales. In die wet staat dat wettelijke garantie op een auto 5 jaar is. Garantie zou gaan om falen van onderdelen, waarvan verwacht mag worden dat deze langer mee gaan. Onze auto's vallen volgens mij onder deze garantie en een koplamp unit met led verlichting zou bijna een autoleven moeten meegaan, dus ik denk dat we daarom kans van slagen hebben door hier aanspraak op te maken.
In de voorwaarden staat dat de garantie claim moet worden ingediend bij Tesla Tilburg.
Heeft iemand deze route al gelopen?

tekst uit de garantievoorwaarden:
De Garantie nieuwe auto is onderworpen aan lokale wet- en regelgeving die per land verschilt. Bij
eventuele geschillen zullen kwesties worden getoetst en afgehandeld volgens Engels recht. Zowel
de eigenaar als Tesla zijn gebonden aan een uitspraak van de rechtbank van Engeland en Wales,
alhoewel de lokale wetgeving in uw land wellicht andere rechten en plichten oplegt. Als een
bepaling van de Garantie nieuwe auto in strijd is met landelijke wetgeving of onuitvoerbaar is,
blijven de overige bepalingen gelden en blijven rechten en plichten van beide partijen
gehandhaafd alsof de Garantie nieuwe auto nog steeds volledig van toepassing is. Bepalingen die
niet uitvoerbaar zijn, zullen worden vervangen door bepalingen die wel geldig, legaal en
uitvoerbaar zijn en die zo veel mogelijk overeenkomen met de oorspronkelijke rechten en plichten.
Uw auto is gehomologeerd en voldoet aan alle wettelijke verplichtingen. Voor alle eigenaren van
een Tesla geldt dat zij bij het constateren van een defect Tesla hiervan schriftelijk op de hoogte
moeten stellen en Tesla de gelegenheid moeten geven om deze defecten binnen een redelijke
termijn te herstellen, alvorens juridische stappen te ondernemen.
Stuur een schriftelijke kennisgeving aan:
Tesla Motors Netherlands B.V.
Atlasstraat 7-9, 5047 RG
Tilburg, Nederland
t.a.v.: Afdeling Service
Geef de volgende informatie:
• Uw naam en contactgegevens;
• VIN;
• De naam en het adres van uw dichtstbijzijnde Tesla Store en/of Tesla Service Center;
• De afleveringsdatum van de auto;
• De actuele kilometerstand;
• Een omschrijving van het defect; en
• Een korte beschrijving van de pogingen die u heeft ondernomen om de kwestie met een Tesla
Store of een Tesla-vertegenwoordiger op te lossen, en van eventuele reparaties die niet door
het Tesla Service Center of een door Tesla erkende reparateur werden uitgevoerd.
Bij geschillen over de afhandeling van de rechten op basis van de Garantie nieuwe auto zal Tesla
alles in het werk stellen om een bevredigende oplossing te vinden.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Ik denk dat Tesla 99% zeker is dat niemand in Nederland een rechtzaak gaat aanspannen voor DRL's. Ik denk dat Tesla 99,99999% zeker is dat niemand in Nederland dit voor een Engelse rechtbank gaat brengen.

Hou er daarnaast ook rekening mee dat de meeste zaken rond consumentenbescherming enkel gelden voor particuliere kopers en niet voor zakelijke kopers/leasemaatschappijen.
 
Model s, 2018 hier. Inmiddels al voor de tweede keer beide lampen laten vervangen, onder garantie. En inderdaad; Tesla geeft aan dat zodra de garantie vervalt, dit op eigen kosten dient te gebeuren.

Vrijwel elke S heeft er last van; zodra je er een tegenkomt is de kans groot dat er een defect DRL ziet.
 
Model s, 2018 hier. Inmiddels al voor de tweede keer beide lampen laten vervangen, onder garantie. En inderdaad; Tesla geeft aan dat zodra de garantie vervalt, dit op eigen kosten dient te gebeuren.

Vrijwel elke S heeft er last van; zodra je er een tegenkomt is de kans groot dat er een defect DRL ziet.
Van veel zaken al last gehad, maar gelukkig nog niet van de DRL ;)
 
Het ziet er naar uit dat Tesla een claim buiten garantie nooit gaat vergoeden en dat de huidige revisies van de lampen nog steed kapot gaan. De volgende oplossing is dan misschien een mod. Ik dacht dat ik deze post al eerder had gedaan maar waarschijnlijk niet op post geklikt :-(
Iemand interesse om hier naar te kijken aangezien ik geen zin heb de komende jaren gemiddeld 1 koplamp per 2 jaar te laten vervangen. Ik dacht in eerste instantie om ventilatie openingen in de lamp te maken, eventueel met een kleine fan erboven (@Herbie65 interesse?). Of misschien een soort kleine luchthapper erop of eronder.
Als iemand zijn lamp laat vervangen vraag dan de kapotte lamp terug voor me, daar kan ik dan mee experimenteren, kom hem graag ophalen tot max Antwerpen in het zuiden en Lelystad in het noorden. Als ik dan ooit een oplossing kan maken met mijn 3D printer (resin, dus temperatuur vast) krijg je deze gratis van me (geen garantie dat er ooit wat uitkomt).