Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Koplamp DRL defect non conformiteit klacht (Model S 2016-)

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allemaal, nadat ik als meerdere gebruikers van dit forum voor de 2e keer geconfronteerd werd voor het vervangen van een led lampje (wenkbrouw/DLR/Ledstrip/daglichtlamp) met een prijisopgave van meer dan 1500 euro per lamp ben ik me iets meer gaan verdiepen hierin.

Tot nu toe zie ik bijna elke Model S met 1 of 2 kapotte lichten voorbij rijden.

Er is ook een engelstalige thread Late 2016 / Early 2017 S Owners: How Are Your Daytime Running Lights Holding Up? | Tesla Motors Club

Ik wil nu graag wat Nederlandse Tesla rijders inventariseren die hier ook last van hebben (gehad) en als je een Model S hebt, kijk dan eens naar je koplampen. Redelijke kans dat je niet doorhad dat er 1 of 2 kapot zijn.

IMG_1414.JPG


Kan iedereen die hier last van heeft dit aangeven in een reply
Ik heb @Superendo en @RichieB al gevonden

Als het inderdaad een non conformiteit is (waar ik van ben overtuigd) probeer ik een regeling met Tesla te treffen om tegen een gereduceerd tarief deze lampen te laten vervangen.

Ook een APK afkeurpunt wat einde van het jaar voor mij eraan komt.
 
Bij mijn lease S zijn een paar jaar terug ook beide koplampen vervangen wegens het bovenstaande euvel.
Vorig jaar ging er nogmaals 1 stuk, vlak voor de APK keuring. De keurmeester had geen opmerkingen ....:rolleyes:
Heb even gewacht of de andere koplamp ook weer stuk zou gaan, maar die bleef heel.
Dus vorige maand de 3e koplamp laten vervangen.
Ik heb de leasemij. destijds gevraagd of zij actie richting Tesla wilden ondernemen, maar ik heb niks meer vernomen.
 
Wij zijn bezig met een reparatie hiervoor en hebben eerst een paar lampen gesloopt, voordat we een techniek en gereedschap hadden om ze te kunnen openen.(foto 2 en 3)
De verlichte strip die je ziet wordt verlicht door een achterliggende soort plexiglazen lijn (soort glasvezel) die van beide zijdes aangestraald wordt door 4 LED’s. Deze worden te heet en verbranden. Deze hebben we al met succes kunnen vervangen. (Laatste foto)
alleen het uiteinde van de soort van glasvezel is ook verbrand. Waardoor het licht toch nog wat gelig blijft.
We zijn nu bezig Om iets te vinden om het vergeelde stuk weg te halen en weer aan te gieten met clear epoxy.

al met al een hele klus.
De eerste foto is de eerste lamp die gerepareerd is.

p.s. ik zou niet inzetten op korting bij Tesla, maar op gratis vervanging. Dit artikel zou een levensduur moeten hebben van 10 jaar.
het is en blijft gewoon een fabricagefout. eerste is een lamp die gerepareerd is.
 

Attachments

  • CA106E80-4638-4688-82CE-CC8C9C7E4F65.jpeg
    CA106E80-4638-4688-82CE-CC8C9C7E4F65.jpeg
    280.3 KB · Views: 251
  • 2DE3C2C7-9472-47E0-8957-6D5AF47442EA.jpeg
    2DE3C2C7-9472-47E0-8957-6D5AF47442EA.jpeg
    359.8 KB · Views: 232
  • C3F86591-A49F-49EB-9F67-D8EF24AC84DD.jpeg
    C3F86591-A49F-49EB-9F67-D8EF24AC84DD.jpeg
    666.9 KB · Views: 218
  • 6AB1EC2B-A71E-4CEA-AAE9-CAE1B5D45CBC.jpeg
    6AB1EC2B-A71E-4CEA-AAE9-CAE1B5D45CBC.jpeg
    385.8 KB · Views: 203
Wij zijn bezig met een reparatie hiervoor en hebben eerst een paar lampen gesloopt, voordat we een techniek en gereedschap hadden om ze te kunnen openen.(foto 2 en 3)
De verlichte strip die je ziet wordt verlicht door een achterliggende soort plexiglazen lijn (soort glasvezel) die van beide zijdes aangestraald wordt door 4 LED’s. Deze worden te heet en verbranden. Deze hebben we al met succes kunnen vervangen. (Laatste foto)
alleen het uiteinde van de soort van glasvezel is ook verbrand. Waardoor het licht toch nog wat gelig blijft.
We zijn nu bezig Om iets te vinden om het vergeelde stuk weg te halen en weer aan te gieten met clear epoxy.

al met al een hele klus.
De eerste foto is de eerste lamp die gerepareerd is.

p.s. ik zou niet inzetten op korting bij Tesla, maar op gratis vervanging. Dit artikel zou een levensduur moeten hebben van 10 jaar.
het is en blijft gewoon een fabricagefout. eerste is een lamp die gerepareerd is.
Mooi project!
 
Wij zijn bezig met een reparatie hiervoor en hebben eerst een paar lampen gesloopt, voordat we een techniek en gereedschap hadden om ze te kunnen openen.(foto 2 en 3)
De verlichte strip die je ziet wordt verlicht door een achterliggende soort plexiglazen lijn (soort glasvezel) die van beide zijdes aangestraald wordt door 4 LED’s. Deze worden te heet en verbranden. Deze hebben we al met succes kunnen vervangen. (Laatste foto)
alleen het uiteinde van de soort van glasvezel is ook verbrand. Waardoor het licht toch nog wat gelig blijft.
We zijn nu bezig Om iets te vinden om het vergeelde stuk weg te halen en weer aan te gieten met clear epoxy.

al met al een hele klus.
De eerste foto is de eerste lamp die gerepareerd is.

p.s. ik zou niet inzetten op korting bij Tesla, maar op gratis vervanging. Dit artikel zou een levensduur moeten hebben van 10 jaar.
het is en blijft gewoon een fabricagefout. eerste is een lamp die gerepareerd is.
Mooi project Herbert!

Is duidelijk waarom dit probleem niet lijkt op te treden bij een model X? Zijn in die lamp betere voorzieningen opgenomen voor de koeling?

Een technische vergelijking tussen deze twee lampen kan helpen de ontwerpfout in de lamp van de S te illustreren, mocht het tot een zaak komen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Enkele maanden geleden inderdaad ook even bij Herbie65 langs geweest. Dat wordt mijn uitwijk. Maar ik blijf van mening dat deze lampen veel te vaak kapot gaan voor leds met een levensduur van 10 tallen jaren. Ik moet december voor APK en heb mezelf dat als tijds doel gesteld voor werkende koplampen.
 
View attachment 664544View attachment 664546
Hierbij nog twee foto's van het probleem.
Duidelijk zichtbaar dat het plastic van het begin van de tubes gesmolten zijn.
Mooi project Herbert!

Is duidelijk waarom dit probleem niet lijkt op te treden bij een model X? Zijn in die lamp betere voorzieningen opgenomen voor de koeling?

Een technische vergelijking tussen deze twee lampen kan helpen de ontwerpfout in de lamp van de S te illustreren, mocht het tot een zaak komen.
Ja. De LED’s worden te heet waardoor ze
a. Het plastic van de lighttube smelten, en
b. Op den duur zich zelf opblazen.
dit komt door te veel vermogen en te weinig koeling.


ik ben ook van mening dat Tesla dit zelf moet oplossen. Het is gewoon een ontwerpfout.
ik heb begrepen dat er een initiatief rechtszaak in de maak is. Ik ben bereid technisch advies te geven.
 
  • Like
Reactions: bugboy and job-lek
Ik heb hetzelfde bij mijn Models S aan 1 kant en heb de Allianz extended warranty. Eerst kreeg ik te horen dat mijn garantie was verlopen. Toen ik ze corrigeerde kreeg ik de reactie "Helaas dien ik met u te delen dat koplampen vallen onder ('external sealings') Waardoor deze standaard buiten de voorwaarden van verlengde garantie vallen." Iemand enig idee of ik dit gewoon moet accepteren?
 
Ik heb hetzelfde bij mijn Models S aan 1 kant en heb de Allianz extended warranty. Eerst kreeg ik te horen dat mijn garantie was verlopen. Toen ik ze corrigeerde kreeg ik de reactie "Helaas dien ik met u te delen dat koplampen vallen onder ('external sealings') Waardoor deze standaard buiten de voorwaarden van verlengde garantie vallen." Iemand enig idee of ik dit gewoon moet accepteren?
Hoe oud is de auto? Hoeveel km?
 
Duidelijk zichtbaar dat het plastic van het begin van de tubes gesmolten zijn.

Ja. De LED’s worden te heet waardoor ze
a. Het plastic van de lighttube smelten, en
b. Op den duur zich zelf opblazen.
dit komt door te veel vermogen en te weinig koeling.


ik ben ook van mening dat Tesla dit zelf moet oplossen. Het is gewoon een ontwerpfout.
ik heb begrepen dat er een initiatief rechtszaak in de maak is. Ik ben bereid technisch advies te geven.
Waar kan ik meer vinden over deze rechtszaak? Ik heb gezocht maar kon niets vinden.
 
Duidelijk zichtbaar dat het plastic van het begin van de tubes gesmolten zijn.

Ja. De LED’s worden te heet waardoor ze
a. Het plastic van de lighttube smelten, en
b. Op den duur zich zelf opblazen.
dit komt door te veel vermogen en te weinig koeling.


ik ben ook van mening dat Tesla dit zelf moet oplossen. Het is gewoon een ontwerpfout.
ik heb begrepen dat er een initiatief rechtszaak in de maak is. Ik ben bereid technisch advies te geven.
Hi Herbie, hoe zou jij dat verder aanpakken om aan te tonen dat het non conformiteit/ontwerpfout is? Ik verzamel zoveel mogelijk klachten (ik heb er vanuit dit forum ongeveer 75 tot 125 (moet even tellen vanuit alle berichten). Ook de Teslamensen zelf geven aan dat ze die lampen regelmatig moeten vervangen.
 
  • Like
Reactions: Hikmet
Stand tot nu toe

NaamTypeHoeveel kapotIn garantieLand
Y33lsModel S
2​
JaNL
SumonModel S
3​
GedeeltelijkNL
JcampsModel S 2018
1​
NeeNL
HikmetModel S 12-2016
1​
NeeNL
Bob4Model S 12-2017
2​
GedeeltelijkNL
HimsjoModel S 2018
2​
JaNL
SiemonsModel S 2018
1​
NeeNL
RuepertModel S 2018
2​
NeeNL
Ronald 1964Model S
2​
NeeNL
ExiteerModel S 2018
1​
?NL
Tom HeroesModel S 6-2018
2​
JaNL
Phil VModel S
2​
JaNL
Duke UModel S 2017
2​
NeeNL
JobbekeModel S 2017
1​
?BE
Nico180Model S
1​
NeeNL
Mars1Model S 2018
1​
JaNL
SMUModel S 2018
1​
JaNL
PrimaTManModel S 2017
1​
JaNL
BasModel S 2018
2​
GedeeltelijkNL
BennyTModel S 2016
3​
?BE
BugboyModel S 2018
2​
?NL
CLRXModel S
1​
?NL
S TaxModel S
2​
NeeNL
Energie GratizModel S 2017
2​
NeeNL
SuperendoModel S
1​
?NL
BalblasModel S 2018
1​
?NL
FauquemontModel S 2018
2​
NeeNL
UltimaModel S 2016
6​
GedeeltelijkNL
pvandamcomModel S
3​
JaNL
DanielGoedhuisModel S 2016
2​
NeeNL
Dutch CourageModel S 2018
2​
JaNL
Erik S85Model S 2018
2​
JaNL
T.BlomerModel S 2018
2​
NeeNL
Danny 85Model S 2018
2​
NeeNL
JP68Model S 2019
1​
?NL
 
Wat ook zo leuk is aan de "extended warranty" van Allianz is dat het helemaal geen extended warranty is. Je verwacht dat de garantie dus extended/verlengd wordt, maar bijna niets dat door Tesla wordt vergoed onder garantie, wordt door Allianz vergoed. Zo ook niet de DLR. Ik weet niet of deze verzekering nog aangeboden wordt, maar ik zou het niet doen. Uiteindelijk betaal je alles zelf.
 
  • Like
Reactions: job-lek