Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Koplamp DRL defect non conformiteit klacht (Model S 2016-)

This site may earn commission on affiliate links.
Je mag mij ook op de lijst zetten. Die van mij zijn 1.5 jaar geleden vervangen (beide kanten) toen de km-teller op 34.091km stond. Ze waren al een tijd kapot, maar ze stonden in back-order (vast niet omdat ze nooit kapot gaan). De teller staat nu op 66.000km en de rechter koplamp is wederom kapot. Ik wacht gewoon tot vlak voor het einde van het verlopen van de garantietermijn en dan hoop ik dat de linker ook kapot is. Dan laat ik ze vervangen en dan hoop ik dat er een betere revisie beschikbaar is en dat ze het volhouden totdat ik de auto verkoop. Dat die na 5 jaar weg gaat is nu wel zeker. Nog nooit zo'n slechte auto gehad...

Mijn overbuurman zit niet op dit forum, maar daar zijn ze ook al gerepareerd. Voor hem minder vervelend, want hij heeft de auto in de lease. Ben wel benieuwd hoe Mr. Green met dit soort zaken om gaat na garantie. Die club zijn zulke Tesla fans dat ik me toch niet kan voorstellen dat die lachend elke keer weer €1.500 aftikken voor iets simpels als een kapot lampje...
 
Je mag mij ook op de lijst zetten. Die van mij zijn 1.5 jaar geleden vervangen (beide kanten) toen de km-teller op 34.091km stond. Ze waren al een tijd kapot, maar ze stonden in back-order (vast niet omdat ze nooit kapot gaan). De teller staat nu op 66.000km en de rechter koplamp is wederom kapot. Ik wacht gewoon tot vlak voor het einde van het verlopen van de garantietermijn en dan hoop ik dat de linker ook kapot is. Dan laat ik ze vervangen en dan hoop ik dat er een betere revisie beschikbaar is en dat ze het volhouden totdat ik de auto verkoop. Dat die na 5 jaar weg gaat is nu wel zeker. Nog nooit zo'n slechte auto gehad...

Mijn overbuurman zit niet op dit forum, maar daar zijn ze ook al gerepareerd. Voor hem minder vervelend, want hij heeft de auto in de lease. Ben wel benieuwd hoe Mr. Green met dit soort zaken om gaat na garantie. Die club zijn zulke Tesla fans dat ik me toch niet kan voorstellen dat die lachend elke keer weer €1.500 aftikken voor iets simpels als een kapot lampje...
Ik vind het ook belachelijk veel geld maar het is niet alleen bij Tesla zo hoor. Sterker nog, het kan veel erger.
Ook denk ik niet dat Tesla hier (veel) winst op maakt. Ze vervangen de hele koplamp en het is best een stukje techniek wat daar in zit. Een vriend van me had hetzelfde met zijn Prius en dat was ook €1.500. Die was ook pas 2 jaar oud.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Een LED matrixlamp is ook wel een wat complexere lamp, dan de relatief eenvoudige lamp die in de Tesla zit. Het probleem dat het veel kost is wellicht niet het grootste probleem, maar dat je elke 1.5 jaar beide koplampen mag vervangen wel. Dat is omgerekend een kostenpost van €2.000 per jaar en dat vind ik wat gortig. Ik snap niet dat Tesla dit probleem niet opgelost krijgt. Het is nu zeker al 2 jaar bekend en we zijn zeker 5 revisies verder en nog lijkt het niet goed te zijn...
 
Ik ben inmiddels blij. Bij beide lampen zijn de DRL strips aan de bovenzijde nu volledig defect. Weer een gelijke situatie aan beide kanten. 😂 Het is de laatste meer een unicum als ik een S zie rijden met volledig werkende dagrijverlichting… maar het ligt natuurlijk niet aan Tesla…
 
  • Like
Reactions: bugboy
Ik ben inmiddels blij. Bij beide lampen zijn de DRL strips aan de bovenzijde nu volledig defect. Weer een gelijke situatie aan beide kanten. 😂 Het is de laatste meer een unicum als ik een S zie rijden met volledig werkende dagrijverlichting… maar het ligt natuurlijk niet aan Tesla…
Overdrijf je niet een beetje... ;)
Ik zie er dagelijks meerdere rijden en ik heb dit nog nooit onderweg gezien.

Niet dat ik mensen niet op hun woord zou geloven dat ze een kapotte DRL zouden hebben en dat je idd zou mogen verwachten dat dit langer zou meegaan.
Herstellen van een DRL strip zou m.i. ook wel iets zijn voor een specialist en niet iets voor een dealer / SeC.
Lijm lossen, stripje vervangen en opnieuw dichtlijmen zou idd geen € 1200 moeten kosten.
 
Nope… is gewoon slecht spul… en aangezien ik al 6 lampen verder ben inmiddels ervaringsdeskundige 😬😂😎

Het lijkt er dan op dat niet de lampen de boosdoener zijn maar de Led-drivers.
Ik heb namelijk nergens last van en met mij vele duizenden andere.

Waarschijnlijk hadden ze die ook gelijk de eerste keer moeten vervangen.
Probleem is dat monteurs veelal geworven zijn vanuit de bestaande autodealers en die hebben ook geen idee hoe zoiets werkt.

Dat zou niet jouw probleem mogen zijn maar dat is wel waar alle garages mee te dealen hebben.
 
Overdrijf je niet een beetje... ;)
Ik zie er dagelijks meerdere rijden en ik heb dit nog nooit onderweg gezien.

Niet dat ik mensen niet op hun woord zou geloven dat ze een kapotte DRL zouden hebben en dat je idd zou mogen verwachten dat dit langer zou meegaan.
Herstellen van een DRL strip zou m.i. ook wel iets zijn voor een specialist en niet iets voor een dealer / SeC.
Lijm lossen, stripje vervangen en opnieuw dichtlijmen zou idd geen € 1200 moeten kosten.
Ik zie ook regelmatig schele Model S wagens op de weg (enkel bij facelift modellen). Zojuist hier nog de ranger op bezoek gehad voor de kapotte laadpoort. Aangezien ik ook een kapotte DRL heb (drie koplampen in 60.000km!!!) heb ik hem gevraagd of er ondertussen betere revisies beschikbaar zijn. Voor een andere klant lag er "toevallig" een nieuwe koplamp in zijn achterbak en we hebben de revisies even vergeleken. Die was al twee revisies nieuwer dan wat ik er in heb zitten (die is nog geen jaar oud). Een jaar geleden moest je voor een koplampvervanging nog naar de werkplaats, maar het komt blijkbaar zo vaak voor dat ze het nu ook maar mobiel doen. Voorheen kon dat niet i.v.m. het afstellen van de koplamp. Geen idee hoe ze dat bij jou op de stoep doen.

DRL gaat echt te vaak kapot en ze krijgen het niet op orde. Wellicht heb jij mazzel, maar kijk maar eens in het US deel van dit forum. Ook daar is het schering en inslag en het is niet voor niets dat er al meer dan 6 revisies van die koplamp in omloop zijn. Het is vooral vervelend dat Tesla na het verlopen van de garantie dit probleem afschuift op de klant. Ik heb in nog geen 3 jaar tijd al 3 kapotte koplampen gehad. Met €1.500 per koplamp is dat dus enkel al €125 per maand aan onderhoud voor enkel koplampen. Met een kilometrage van nog geen 2.000km/maand betaal ik al ruim 6ct/km voor het feit dat er lampjes branden overdag. 😢

Ik heb er nooit op gelet, maar wellicht dat het bij een zwarte auto meer voorkomt. Als die vol in de zon staat dan wordt het plaatwerk natuurlijk veel warmer dan een witte. Tesla dient dit probleem gewoon goed op te lossen en de koplampen onder coulance te vervangen. Het is gewoon een ontwerpfout, maar dat weigeren ze blijkbaar toe te geven.

Het lijkt er dan op dat niet de lampen de boosdoener zijn maar de Led-drivers.

@Herbie65 heeft in deze post aardig uit de doeken gedaan wat er mis gaat. De drivers of de LEDs worden te heet en zelfs zo heet dat de boel smelt...
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Die van mij is van juni 2018 met 80.000km er op en is een donker grijze versie.

DRL's dimmen als de gewone verlichting aan gaat.
Daarom kom ik ook op de drivers. Wellicht dat ze bij de auto's waar ze kapot gaat gewoon te fel en worden ze te heet.

Nu is het wel zo dat ik meestal vroeg weg ga en laat weer naar huis.
Daarmee rij ik relatief weinig overdag en dus zullen de stripjes bij mij veelal in de dimstand staan.

Wellicht dat dit ook de reden is dat ik er "nog" geen last van heb.
 
Nu we het toch over lijstjes hebben:
Is er een overzicht hoeveel auto's er last hebben dat:
1 - de Handleiding absoluut niet wil werken
2 - De webbrowser in de auto het niet doet

Auto is al meerdere malen in Amsterdam en Tilburg onderhanden genomen zonder resultaat.
Heb in de leenauto's ook steeds het zelfde probleem.
Inmiddels rijd ik weer 2 weken met de laatste software 2020.48.37.4 waarbij het probleem wéér niet is opgelost.
 
Last edited:
Nu we het toch over lijstjes hebben:
Is er een overzicht hoeveel auto's er last hebben dat:
1 - de Handleiding absoluut niet wil werken
2 - De webbrowser in de auto het niet doet

Auto is al meerdere malen in Amsterdam en Tilburg onderhanden genomen zonder resultaat.
Heb in de leenauto's ook steeds het zelfde probleem.
Inmiddels rijd ik weer 2 weken met de laatste software 2020.48.37.4 waarbij het probleem wéér niet is opgelost.
Helaas je zit in de verkeerde discussie
 
Het lijkt er dan op dat niet de lampen de boosdoener zijn maar de Led-drivers.
Ik heb namelijk nergens last van en met mij vele duizenden andere.

Waarschijnlijk hadden ze die ook gelijk de eerste keer moeten vervangen.
Probleem is dat monteurs veelal geworven zijn vanuit de bestaande autodealers en die hebben ook geen idee hoe zoiets werkt.

Dat zou niet jouw probleem mogen zijn maar dat is wel waar alle garages mee te dealen hebben.
Dat is niet het geval. De LED’s worden te heet en smelten weg. Dat zie je ook omdat er eerst verkleuring ontstaat vanuit de binnenkant. Ik heb enkele weken de laatste revisie ontvangen. Zien er optisch ook anders uit dus per set vervangen noodzakelijk.