Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Koplamp DRL defect non conformiteit klacht (Model S 2016-)

This site may earn commission on affiliate links.
Dus dan vraag ik me af: wat is het probleem nou eigenlijk? Het gaat niet om de veiligheid, dat zou alleen gelden als er een issue was met het dimlicht. Dus het is in feite een cosmetisch iets, dat alleen wordt opgemerkt als je er op gaat letten. Ik heb het gevoel dat het groter wordt gemaakt dan het is.

Bij velen is de licht opbrengst minder. Ik zie ook SUPER vaak S'en rijden met defecte verlichting.

Het gaat erom dat het een Non-conformiteit probleem is. Zo'n lamp mag gewoon niet na 1.5 jaar stuk gaan. Laat staan beide, laat staan de vervanging van 3.000 EUR.

Zo'n lamp zou 250.000km aan moeten kunnen. Als het een incident zou zijn is het geen probleem maar het is schering en inslag.

Aangezien je de verlichting niet uit kan zetten (in US deed range mode dit wel, maar in de EU blijft deze aan) is het wel vervelend.
 
  • Like
Reactions: bugboy
Volgens mij heb je mijn post niet begrepen, want je legt niet uit waarom de koplampen nou eigenlijk vervangen moeten worden. De veiligheid is niet in het geding. En vrijwel niemand merkt er iets van, totdat ze dit draadje lezen. Dus waarom moeten ze per se worden vervangen?
Waarom vervangen -> Omdat ze stuk zijn….

Het feit blijft dat iets waarvoor je hebt betaald kapot gaat en dat vervanging erg duur Is. Los van de vraag “zien sommige mensen het eigenlijk wel?” Of “Is het wel een veiligheids ding?” Blijft het feit staan dat iets kapot gaat waarvan je in alle redelijkheid mag verwachten dat het heel blijft, danwel dat reparatie tegen schappelijke prijzen mogelijk Is.

Dat sommige mensen het niet erg vinden dat de DRL stuk gaan is een eigen keuze, net als de keuze om niet te accepteren dat ze stuk gaan.
 
  • Like
Reactions: Arnout 2904
De reden dat je LEDs gebruikt is juist de efficiency en de lange levensduur. Een halogeenlamp blijft langer heel dan de DRL op de model S. Ik liep al te vloeken toen ik bij mijn VW Beetle naar de garage moest om een lampje te vervangen. Bij de Model S is de hele koplamp vervangen trouwens zo gebeurd. Alleen jammer van de prijs.

Het is gewoon een slecht ontwerp en iedereen beaamt dat, behalve degene die ze maakt. Het blijft jammer dat het zo lastig en duur is om hier je gelijk te halen langs de juridische weg. Daarom blijven fabrikanten dit ontkennen en verdienen ze er -buiten de garantie- ook nog grof geld aan.

waar ik wel benieuwd naar ben is waarom de Model X er vrijwel geen last van lijkt te hebben.
 
waar ik wel benieuwd naar ben is waarom de Model X er vrijwel geen last van lijkt te hebben.
De koplampen van de X zijn groter, dus je hebt een groter oppervlak.

Daarnaast loopt de DRL-lijn anders, langs een bredere strook aan de onderkant. Waar het defect gaat in de S is de smalle strook aan de bovenkant, en hitte stijgt dus kan je minder rekenen op koeling in de koplamp zelf.

1627029137589.png


1627029095456.png
 
idem bij mij, maar dan 2x beide lampen (!). Ranger gaf aan dat veel rijden in hogere temperaturen het risico hierop vergroot.

Bij mij zijn afgelopen week ook beide koplampen onder garantie voor type E vervangen. Het valt op dat bij beide koplampen de kier tussen frunk en lamp iets groter is. Heeft dat te maken met een betere koeling door rijwind?
 
Bij mij zijn afgelopen week ook beide koplampen onder garantie voor type E vervangen. Het valt op dat bij beide koplampen de kier tussen frunk en lamp iets groter is. Heeft dat te maken met een betere koeling door rijwind?
Toen de ranger onlangs bij mij was (laadpoort wederom defect) gaf hij enkel aan dat koplamp vervangen wel vaker voorkwam. Hij moest op de sticker kijken om te kijken welke revisie er nu in ging (was ook revisie E). Heb nog gevraagd wat er was veranderd (ik heb revisie C), maar hij gaf aan dat niet te weten. We hebben nog wel even gekeken, maar we konden zo op het oog geen verschil zien. Mijn linker lamp is ook kapot, maar wacht wel tot vlak voor einde garantie of als ze allebei kapot zijn. Auto moet toch nog een keer naar het SeC i.v.m. die laadpoort die ze maar niet goed krijgen.
 
  • Informative
Reactions: Eriksc
Bij mij zijn afgelopen week ook beide koplampen onder garantie voor type E vervangen. Het valt op dat bij beide koplampen de kier tussen frunk en lamp iets groter is. Heeft dat te maken met een betere koeling door rijwind?
Nee, dat ligt gewoon aan hoe hij is geplaatst. Ranger heeft bij mij laten zien dat ie het kon stellen. Hij kon het (zijn woorden) 'mooi' doen, of vergelijkbaar laten zijn met de andere koplamp die toen niet is vervangen zodat het identiek is aan elkaar.
 
Nee, dat ligt gewoon aan hoe hij is geplaatst. Ranger heeft bij mij laten zien dat ie het kon stellen. Hij kon het (zijn woorden) 'mooi' doen, of vergelijkbaar laten zijn met de andere koplamp die toen niet is vervangen zodat het identiek is aan elkaar.

Nou lekker dan, dan heeft SeC Amsterdam beide koplampen niet geheel gelijkend "mooi" geplaatst. Ik laat het maar zo.
 
Ik heb ook maar eens gekeken bij mijn Model S en zie dat één van de koplampen aan de bovenzijde wat minder hel/wat verkleurd is. Maar het is dat ik er bewust naar ben gaan kijken. Het is me nog nooit opgevallen, terwijl ik toch bijna dagelijks bij het inparkeren de auto frontaal zie in de grote ramen van mijn bedrijfspand, Ik zie ook dagelijks Model S-en met dagverlichting me tegemoet rijden en het is me nog nooit opgevallen, terwijl als ik dit draadje moet geloven bijna elke Model S dit verschijnsel moet hebben. Ik denk ook niet dat enig andere weggebruiker het opmerkt. Dus dan vraag ik me af: wat is het probleem nou eigenlijk? Het gaat niet om de veiligheid, dat zou alleen gelden als er een issue was met het dimlicht. Dus het is in feite een cosmetisch iets, dat alleen wordt opgemerkt als je er op gaat letten. Ik heb het gevoel dat het groter wordt gemaakt dan het is.
Objectief gezien is de veiligheid in het geding anders zou het geen APK afkeurpunt zijn.
Of het jou stoort is subjectief, mij stoort het wel, net als bij een kras die ik zou laten overspuiten. Ik wil graag dat mijn auto gewoon helemaal in orde is.

Tesla vervangt onder garantie uit zichzelf, zonder dat een klant dat aangeeft, de lampen ook. Dit geeft voor mij ook aan dat ze vinden dat dit meer dan cosmetisch is.

Afgezien daarvan zou misschien een praktische oplossing zijn dat bij de volgende revisie de LED's gewoon vervangbaar worden (na 6 revisies zal de 7e waarschijnlijk ook geen oplossing bieden denk ik) zodat je iets minder dan 1650 euro per lamp kwijt bent als het weer een keer gebeurd en zelf kan besluiten of je wel of niet met een halve DRL wil rijden.
 
  • Love
Reactions: ramonneke
Sidenote: zo was ik ook. Met twee jonge kinderen helemaal op leeggelopen, nu laat ik het maar zo. Als ze 'straks' het huis uit zijn pak ik die draad weer op!
Ehh, je zou ze ook kunnen opvoeden.
Ik heb er 3 welke bijna allemaal de deur uit zijn en een dergelijk gezeik altijd alleen maar gehad met de on opgevoede jong van een ander... ;)
 
Ehh, je zou ze ook kunnen opvoeden.
Ik heb er 3 welke bijna allemaal de deur uit zijn en een dergelijk gezeik altijd alleen maar gehad met de on opgevoede jong van een ander... ;)

Aardige opmerking richting een gewaardeerd forumlid o_O
Naast opvoeding zijn er ook nog omstandigheden die mee kunnen spelen. De locatie waar de auto geparkeerd wordt is bijvoorbeeld erg bepalend....
 
  • Like
Reactions: DamascuS75D
Aardige opmerking richting een gewaardeerd forumlid o_O
Naast opvoeding zijn er ook nog omstandigheden die mee kunnen spelen. De locatie waar de auto geparkeerd wordt is bijvoorbeeld erg bepalend....
Heeft niet met gewaardeerd te maken of niet. Dit soort dooddoeners en wegkijken van het echte probleem is de doodsteek van de maatschappij.
Ongelukje kan gebeuren, als je er op leegloopt is er echt een ander probleem.
 
Uiteindelijk na enkele maanden brieven heen en weer sturen van juristen is eruit gekomen dat mijn auto zakelijk gekocht is en zakelijke partijen mogen wettelijke bepalingen uitsluiten, wat Tesla dan ook gedaan heeft in hun verkoopovereenkomst met mij. Oftewel zelfs als de DRL verlichting een non conformiteit issue heeft moet je zelf betalen na afloop van de garantie.
Stukje tekst van de jurist van Tesla (ja, ze hebben in CAPS geantwoord);
DE GARANTIE NIEUWE AUTO IS DE ENIGE CONTRACTUELE GARANTIE DIE VAN TOEPASSING IS OP UW TESLA. GARANTIES EN VOORWAARDEN VOORTVLOEIEND UIT LOKALE WETTELIJKE REGELINGEN EN VERPLICHTINGEN, VERKOOPVOORWAARDEN EN CONSUMENTENRECHTEN ZIJN UITGESLOTEN VAN DEZE GARANTIE VOOR ZOVER DIT VOLGENS LOKALE WETGEVING IS TOEGESTAAN.
 
  • Informative
Reactions: Tozz