Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Koplamp DRL defect non conformiteit klacht (Model S 2016-)

This site may earn commission on affiliate links.
DE GARANTIE NIEUWE AUTO IS DE ENIGE CONTRACTUELE GARANTIE DIE VAN TOEPASSING IS OP UW TESLA. GARANTIES EN VOORWAARDEN VOORTVLOEIEND UIT LOKALE WETTELIJKE REGELINGEN EN VERPLICHTINGEN, VERKOOPVOORWAARDEN EN CONSUMENTENRECHTEN ZIJN UITGESLOTEN VAN DEZE GARANTIE VOOR ZOVER DIT VOLGENS LOKALE WETGEVING IS TOEGESTAAN.
Ik zie hier geen leugen in. De garantie is inderdaad de enige contractuele garantie. Lokale wetgeving zorgt voor een wettelijke garantie. En alleszins in België is er een verschil tussen aankopen als particulier of als zakelijke klant mbt wettelijke garantie. Ook in Nederland is dat verschil er; Tesla kan zakelijke klanten uitsluiten van wettelijke garantie.

In het geval van Tesla heb je een contractuele garantie van 4 jaren of 80000km, wat het eerste komt. Daarnaast is er een contractuele garantie tot 8 jaren op aandrijflijn en batterij.

Voertuiggarantie


Daarnaast heb je dus die wettelijke garantie. Maar er is geen wettelijke garantieduur in Nederland. Je kan dan opperen dat het product langer dan 2 jaar had moeten meegaan, maar vanaf 6 maanden na aankoop moet je zelf bewijzen dat het niet je fout was dat het ding kapot ging.

Het is vanzelfsprekend ook het recht van de verkoper en fabrikant om niet op je eis tot wettelijke garantie in te gaan, als je denkt dat je er aanspraak op maakt. Dan moet je er via een rechtsbijstandsverzekering uit zien te geraken. Het is niet voldoende om te zeggen "nou Tesla, volgens de lokale wetgeving vind ik dat jullie de koplampen buiten de contractuele garantie toch moeten vervangen". Tesla blijkt nl. van mening dat dat niet zo is, dus je gelijk ga je niet op een forum halen of in een discussie met een Tesla baliemedewerker.

Als je de auto zakelijk hebt gekocht, en in de aankoopvoorwaarden staat expliciet dat de wettelijke garantie van toepassing is, dan wordt het moeilijk om na de contractuele garantie nog een wettelijke garantie te claimen.
 
Ik was eergisteren met mijn MS (2018) voor wat puntjes bij het service centre. Bij het ophalen van de auto, zaten er twee nieuwe koplamp-units in. Het was mij nog niet opgevallen, maar blijkbaar waren ze niet goed. Misschien een uitzondering, maar hier dus geen klachten…
 
Ik heb een Model S 2018 en heb nu net een deels bruine LED. Tesla wil dit niet onder coulance vervangen, ondanks dat ik heb aangegeven dat dit een bekend issue is en dat de levensduur van een LED veel langer dient te zijn. Offerte was iets van €1600. Die heb ik geweigerd. Dus ik zoek nog een oplossing.
 
Ik heb een Model S 2018 en heb nu net een deels bruine LED. Tesla wil dit niet onder coulance vervangen, ondanks dat ik heb aangegeven dat dit een bekend issue is en dat de levensduur van een LED veel langer dient te zijn. Offerte was iets van €1600. Die heb ik geweigerd. Dus ik zoek nog een oplossing.
Second opinion bij Tesland of T Service Hoofddorp?
 
Net voor bijna €1.600 een koplamp laten vervangen om door de APK te komen. Hopeloos. Nu zat ik eraan te denken om zelf de koplampen te modificeren (ventilatie gat maken) aangezien reparatie onmogelijk is niemand na de garantieperiode coulance krijgt. Ik denk dat ze meer aan advocaat kosten kwijt zijn geweest om mijn brieven te beantwoorden dan de kosten van een lamp. Ze gaan daar dus nooit op toegeven.
Echter om mijn investering van €1.600 in een paar LEDjes te beschermen, zat ik er aan te denken de nieuwe lampen te modificeren door er gaten in te maken en eventueel een kleine (computer) fan op te zetten. @Herbie65 interesse?
 
Iemand een idee welk draadje je moet doorknippen om alleen de bovenste eyebrow uit te schakelen. En de zij led aan te houden. Blijkbaar zijn het alleen de eyebrows dat stuk gaan. Voor de technische controle is het voldoende als ze gelijk zijn.

Vriend van mij heeft ze ook stuk langs 1 kant met 81.237 km. 4 jaar en 4 maand oud. Dus kans is groot dat hij de volle pot gaat moeten betalen vrees ik voor hem. Any tips ?
 
  • Like
Reactions: Phil V and job-lek
Iemand een idee welk draadje je moet doorknippen om alleen de bovenste eyebrow uit te schakelen. En de zij led aan te houden. Blijkbaar zijn het alleen de eyebrows dat stuk gaan. Voor de technische controle is het voldoende als ze gelijk zijn.

Vriend van mij heeft ze ook stuk langs 1 kant met 81.237 km. 4 jaar en 4 maand oud. Dus kans is groot dat hij de volle pot gaat moeten betalen vrees ik voor hem. Any tips ?
Trial and error?

En laat het mij dan weten, ik zit met hetzelfde probleem. 😌😌
 
Zou me verbazen dat die draadjes apart beschikbaar gaan zijn buiten het lichtblok. Elk draadje zal een aparte functie bedienen (dimlicht, grootlicht, stadslicht, richtingsaanwijzer) dus een deel van de stadsverlichting uitschakelen ga je niet buiten de lichtunit gaan kunnen doen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Zou me verbazen dat die draadjes apart beschikbaar gaan zijn buiten het lichtblok. Elk draadje zal een aparte functie bedienen (dimlicht, grootlicht, stadslicht, richtingsaanwijzer) dus een deel van de stadsverlichting uitschakelen ga je niet buiten de lichtunit gaan kunnen doen.
Zijn DRL’s eigenlijk verplicht? Veel wagens hebben die toch niet? Gewoon uit zetten? Of volledig door knippen.

Edit: ja dus:
Zal wel lobbywerk geweest zijn van klassiek auto. Ik zie geen echt nut. En onverlichte fietsers en voetgangers vallen daardoor nu nòg minder op, want je bent geneigd om enkel naar lichten te kijken. Daarom vind ik het rijden met parkeerlichten ook zo gevaarlijk. Sommige mensen denken nog steeds dat het bij een beetje donker volstaat om enkel met parkeerlichten te rijden. Typische Franse gewoonte trouwens.
 
Last edited:
Ik heb ook al ruim een jaar 1 van de 2 koplampen de DRL stuk. Tegen dat ik naar de keuring moet ga ik een nieuwe kopen. Een andere keuze zal er helaas niet zijn...
Ik moet in juni naar de keuring. Ik dacht dat ze enkel een verwittiging geven dat het tegen de volgende keuring moet hersteld worden. Dus nog 1,5 jaar tijd om
  • Tesla zo ver te krijgen dat ze ze moeten herstellen als terugroepactie (cf eMMC)
  • De andere DLR het op dezelfde manier te laten begeven, zodat ze weer gelijk zijn
  • De wagen van de hand te doen
Je moet trouwens een kenner zijn om het verschil te zien bij mij, maar de keuring is binnen en dan is het duidelijker en eenmaal dat ze die achilleshiel van Tesla zullen kennen, zullen ze zich wel verkneukelen om die Teslas af te keuren.