Phil V
Well-Known Member
NeenIs er behalve minimale esthetica één reden om ze toch te vervangen voor dit bedrag?
Geen garantie op beter.Wat is de levensduur van de rest van de koplamp?
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
NeenIs er behalve minimale esthetica één reden om ze toch te vervangen voor dit bedrag?
Geen garantie op beter.Wat is de levensduur van de rest van de koplamp?
Als je dit draadje opnieuw leest, zal je waarschijnlijk beseffen dat gelijkmatig kapotte DRL's zowat de gouden graal zijn. Ze laten vervangen is een ticketje om 1.400 euro om de anderhalf jaar neer te tellen. Ik snap niet steeds niet dat dit hier niet in de TCO-berekeningen wordt opgenomen.Zijn wel allebei gelijk tenminste. Twijfel ook nog of ik ze moet gaan laten vervangen. Blijft een hoop centjes en ik heb geen idee of de lampen die je nu gemonteerd krijgt beter zijn of ook weer snel kapot gaan
Omdat je bij andere wagens ook wel eens tegen zo’n herstelling aan loopt?Als je dit draadje opnieuw leest, zal je waarschijnlijk beseffen dat gelijkmatig kapotte DRL's zowat de gouden graal zijn. Ze laten vervangen is een ticketje om 1.400 euro om de anderhalf jaar neer te tellen. Ik snap niet steeds niet dat dit hier niet in de TCO-berekeningen wordt opgenomen.
Ik heb nooit een auto gehad waarbij een onderdeel structureel kapot bleef gaan en dat de fabrikant -zelfs na vele jaren klagen- niet overstag ging en tot reparatie (met coulance) overging en een onderdeel monteerde dat wel heel bleef. Natuurlijk mag er af en toe wat stuk gaan. Van een LED koplamp mag je verwachten dat die langer mee gaat. De gemiddelde levensduur van de facelift koplampen is denk ik ergens rond de 2 jaar en dat is gewoon non-conform en Tesla hoort volgens de EU wetgeving daar coulance voor te bieden.Omdat je bij andere wagens ook wel eens tegen zo’n herstelling aan loopt?
Weinig onderhoud heeft iedereen denk ik in de TCO berekend, want daar staat een EV om bekend. Daarbij is €1.500 euro (de gemiddelde levensduur van een setje koplampen bij mijn wagen) een best forse kostenpost voor "periodiek onderhoud". Geen van mijn voorgaande auto's had standaard periodiek onderhoud van €1.000 per jaar. Banden heb ik daarbij even buiten schot gelaten, want dat heb je bij de Tesla ook.Omdat dit gecompenseerd wordt door dat je geen periodiek onderhoud moet laten doen.
Beetje alsof je links een deuk in je auto hebt, er dan rechts ook een deuk in slaat i.p.v. het te repareren. Ook met twee defecte lampen ziet het er niet uit, omdat je vaak ook zo'n vale streep boven de lamp krijgt.Omdat het enkel een probleem is als er maar 1 kant faalt en de kost dan maar de helft is (als het aan beide kanten is, kan je beslissen om niet te herstellen).
De kapotte DLR krijg je niet mee als het garantie is (kan ik me nog iets bij voorstellen), maar ook na garantie moet je praten als brugman om die defecte lamp mee te krijgen. Daarbij is het natuurlijk waanzin dat je een defecte lamp moet gaan plaatsen om door de APK te komen. Grote kans dat je wagen APK afgekeurd wordt, vanwege een verkeerd afgesteld lichtbeeld. Daarbij is onderdelen wisselen voor de APK typisch voorbehouden aan gasten die een illegale uitlaat onder hun auto hangen en even gaan wisselen voor de APK. Dat soort zaken verwacht ik niet na 4 jaar bij een dure Tesla.Als je de kapotte dlr mee neemt, en na anderhalf jaar de andere faalt, je de kapotte terug kan zetten en dan wel weer door de apk kan.
Die empathie is er ook wel, maar je zag toen Tesla echt nog een jong merk was dat ze dit soort problemen kostenloos verhielpen. Vanaf 2018 is dit totaal veranderd en is elk probleem ineens het probleem van de klant geworden. Ik vind het prima om te betalen voor onderhoud of voor defecten, tenzij het gewoon structureel een productfout is.Omdat er veel empathie is voor de kinderziektes van een jong merk.
Dat gratis laden zal Tesla ongetwijfeld in de prijs hebben meegenomen, dus in hoeverre dat gratis is vraag ik me af. Desondanks erg prettig en ik zal niet ontkennen dat de Model S een erg prettige wagen is. Maar dat maakt het niet okee dat Tesla ontwerpfouten bij de klant neerlegt. Het zou fijn zijn als een rechter zou verplichten om Tesla dit te laten betalen. Dan is er ook een incentive voor Tesla om producten goed te maken. Helaas start niemand een zaak om €1.500.Omdat we al die jaren gratis laadden en het zo’n leuke wagen is.
De LED koplampen zijn pas in maart 2018 gekomen en daar kan natuurlijk wat misgaan. Dat is niet het probleem, maar hoe Tesla er mee omgaat vind ik het probleem. Ik hoop dat de huidige revisie eindelijk goed is, maar je zou toch verwachten dat een bedrijf als Tesla na 5 revisies toch een keer een model kan maken dat blijft werken? Ik ga er achter komen. De mijne zijn in augustus dit jaar vervangen (1 week voor einde garantie ) en hoop dat ze heel blijven.Empathie voor auto van tig jaar oud kun je niet meer hebben. Dat is enkel voor kinderziektes in de eerste revisies. Na verloop behoren de issues gewoon degelijk verholpen te zijn.
Led lampen zijn er sedert de facelift. Voorjaar 2016. Mijn MS was een van de eerste. En 1 van de laatste in titanium kleur. Redelijk uniek dus.De LED koplampen zijn pas in maart 2018 gekomen en daar kan natuurlijk wat misgaan
I stand corrected... Ik had per abuis de datum van de MCU2 upgrade gepakt. Dan duurt dit debacle dus al 6 jaar onderhand...Led lampen zijn er sedert de facelift. Voorjaar 2016. Mijn MS was een van de eerste. En 1 van de laatste in titanium kleur. Redelijk uniek dus.
Laten zitten inderdaad. Die van mij kwam niet door de APK omdat ik er eentje had zoals jou.View attachment 882046View attachment 882047
Zo zien ze eruit. Goed genoeg voor de APK maar even zo laten en wat leukers gaan doen voor het geld van de vervanging toch?
Het eerste punt zou eigenlijk al reden voor afkeur moeten zijn, omdat de hele bovenkant van de DRL kapot is (en dat is meer dan 25%). Sommige APK keurmeesters weten wellicht niet dat de bovenkant hoort te branden en als het links en rechts gelijk is zullen ze het wellicht goedkeuren. Maar een strenge APK keurmeester zal de auto af moeten keuren.Artikel 5.2.55
1. De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten moeten goed werken. Indien een licht wordt gevormd door meerdere lichtbronnen, mag door defecte lichtbronnen het oorspronkelijk lichtoppervlak met niet meer dan 25% afnemen.
5. Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.