Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Koplamp DRL defect non conformiteit klacht (Model S 2016-)

This site may earn commission on affiliate links.
Lekker laten als ze beide stuk zijn, de zijkanten doen het als het goed is nog? Die hebben geen last van het probleem en dat is ruim voldoende als drl. Ik had het probleem dat een kant onder garantie vervangen was en de tweede net buiten de garantie stuk ging. Ik zag vlak voor einde garantie dat het hoekje donkerder werd maar was “within spec” bevonden bij het SC. Toen ik 2 maanden na einde garantie bij een ander SC kwam is het na enig aandringen alsnog kostenloos vervangen maar anders had ik het ook laten doen.
 
  • Like
Reactions: Sjors
F5DD539E-C398-45BE-8F95-D4FCA4653918.jpeg
08F25FA2-3008-4D95-98A4-26683CE320AB.jpeg


Zo zien ze eruit. Goed genoeg voor de APK maar even zo laten en wat leukers gaan doen voor het geld van de vervanging toch?
 
Zijn wel allebei gelijk tenminste. Twijfel ook nog of ik ze moet gaan laten vervangen. Blijft een hoop centjes en ik heb geen idee of de lampen die je nu gemonteerd krijgt beter zijn of ook weer snel kapot gaan 😬
Als je dit draadje opnieuw leest, zal je waarschijnlijk beseffen dat gelijkmatig kapotte DRL's zowat de gouden graal zijn. Ze laten vervangen is een ticketje om 1.400 euro om de anderhalf jaar neer te tellen. Ik snap niet steeds niet dat dit hier niet in de TCO-berekeningen wordt opgenomen.
 
  • Like
Reactions: Sjors
Als je dit draadje opnieuw leest, zal je waarschijnlijk beseffen dat gelijkmatig kapotte DRL's zowat de gouden graal zijn. Ze laten vervangen is een ticketje om 1.400 euro om de anderhalf jaar neer te tellen. Ik snap niet steeds niet dat dit hier niet in de TCO-berekeningen wordt opgenomen.
Omdat je bij andere wagens ook wel eens tegen zo’n herstelling aan loopt?
Omdat dit gecompenseerd wordt door dat je geen periodiek onderhoud moet laten doen.
Omdat het enkel een probleem is als er maar 1 kant faalt en de kost dan maar de helft is (als het aan beide kanten is, kan je beslissen om niet te herstellen).
Als je de kapotte dlr mee neemt, en na anderhalf jaar de andere faalt, je de kapotte terug kan zetten en dan wel weer door de apk kan.
Omdat er veel empathie is voor de kinderziektes van een jong merk.
Omdat we al die jaren gratis laadden en het zo’n leuke wagen is.
 
  • Like
  • Funny
Reactions: job-lek and Hbrink
Omdat je bij andere wagens ook wel eens tegen zo’n herstelling aan loopt?
Ik heb nooit een auto gehad waarbij een onderdeel structureel kapot bleef gaan en dat de fabrikant -zelfs na vele jaren klagen- niet overstag ging en tot reparatie (met coulance) overging en een onderdeel monteerde dat wel heel bleef. Natuurlijk mag er af en toe wat stuk gaan. Van een LED koplamp mag je verwachten dat die langer mee gaat. De gemiddelde levensduur van de facelift koplampen is denk ik ergens rond de 2 jaar en dat is gewoon non-conform en Tesla hoort volgens de EU wetgeving daar coulance voor te bieden.

Omdat dit gecompenseerd wordt door dat je geen periodiek onderhoud moet laten doen.
Weinig onderhoud heeft iedereen denk ik in de TCO berekend, want daar staat een EV om bekend. Daarbij is €1.500 euro (de gemiddelde levensduur van een setje koplampen bij mijn wagen) een best forse kostenpost voor "periodiek onderhoud". Geen van mijn voorgaande auto's had standaard periodiek onderhoud van €1.000 per jaar. Banden heb ik daarbij even buiten schot gelaten, want dat heb je bij de Tesla ook.

Omdat het enkel een probleem is als er maar 1 kant faalt en de kost dan maar de helft is (als het aan beide kanten is, kan je beslissen om niet te herstellen).
Beetje alsof je links een deuk in je auto hebt, er dan rechts ook een deuk in slaat i.p.v. het te repareren. Ook met twee defecte lampen ziet het er niet uit, omdat je vaak ook zo'n vale streep boven de lamp krijgt.

Als je de kapotte dlr mee neemt, en na anderhalf jaar de andere faalt, je de kapotte terug kan zetten en dan wel weer door de apk kan.
De kapotte DLR krijg je niet mee als het garantie is (kan ik me nog iets bij voorstellen), maar ook na garantie moet je praten als brugman om die defecte lamp mee te krijgen. Daarbij is het natuurlijk waanzin dat je een defecte lamp moet gaan plaatsen om door de APK te komen. Grote kans dat je wagen APK afgekeurd wordt, vanwege een verkeerd afgesteld lichtbeeld. Daarbij is onderdelen wisselen voor de APK typisch voorbehouden aan gasten die een illegale uitlaat onder hun auto hangen en even gaan wisselen voor de APK. Dat soort zaken verwacht ik niet na 4 jaar bij een dure Tesla.

Omdat er veel empathie is voor de kinderziektes van een jong merk.
Die empathie is er ook wel, maar je zag toen Tesla echt nog een jong merk was dat ze dit soort problemen kostenloos verhielpen. Vanaf 2018 is dit totaal veranderd en is elk probleem ineens het probleem van de klant geworden. Ik vind het prima om te betalen voor onderhoud of voor defecten, tenzij het gewoon structureel een productfout is.

Omdat we al die jaren gratis laadden en het zo’n leuke wagen is.
Dat gratis laden zal Tesla ongetwijfeld in de prijs hebben meegenomen, dus in hoeverre dat gratis is vraag ik me af. Desondanks erg prettig en ik zal niet ontkennen dat de Model S een erg prettige wagen is. Maar dat maakt het niet okee dat Tesla ontwerpfouten bij de klant neerlegt. Het zou fijn zijn als een rechter zou verplichten om Tesla dit te laten betalen. Dan is er ook een incentive voor Tesla om producten goed te maken. Helaas start niemand een zaak om €1.500.
 
Empathie voor auto van tig jaar oud kun je niet meer hebben. Dat is enkel voor kinderziektes in de eerste revisies. Na verloop behoren de issues gewoon degelijk verholpen te zijn.
De LED koplampen zijn pas in maart 2018 gekomen en daar kan natuurlijk wat misgaan. Dat is niet het probleem, maar hoe Tesla er mee omgaat vind ik het probleem. Ik hoop dat de huidige revisie eindelijk goed is, maar je zou toch verwachten dat een bedrijf als Tesla na 5 revisies toch een keer een model kan maken dat blijft werken? Ik ga er achter komen. De mijne zijn in augustus dit jaar vervangen (1 week voor einde garantie :cool: ) en hoop dat ze heel blijven.
 
De LED koplampen zijn pas in maart 2018 gekomen en daar kan natuurlijk wat misgaan
Led lampen zijn er sedert de facelift. Voorjaar 2016. Mijn MS was een van de eerste. En 1 van de laatste in titanium kleur. Redelijk uniek dus.
Maar dat is bijna elke Tesla wegens de vele wijzigingen.
Mijn MY heeft een Li-ion batterij, hoedenplank, geen radar en wel parkeersenoren.
Die zijn ook slechts gedurende 6 maand uitgeleverd.
 
Uit de APK eisen:
Artikel 5.2.55

1.
De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten moeten goed werken. Indien een licht wordt gevormd door meerdere lichtbronnen, mag door defecte lichtbronnen het oorspronkelijk lichtoppervlak met niet meer dan 25% afnemen.

5. Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.
Het eerste punt zou eigenlijk al reden voor afkeur moeten zijn, omdat de hele bovenkant van de DRL kapot is (en dat is meer dan 25%). Sommige APK keurmeesters weten wellicht niet dat de bovenkant hoort te branden en als het links en rechts gelijk is zullen ze het wellicht goedkeuren. Maar een strenge APK keurmeester zal de auto af moeten keuren.

Als er slechts één kant kapot is, dan zal de koplamp op basis van punt 5 worden afgekeurd. Verlichting hoort symmetrisch te zijn.

Defecte DRL is gewoon APK afkeur, maar je kan geluk hebben. Ik zou het er ook op gokken, maar garantie heb je zeker niet.
 
Sommigen weten dat ik sinds september de zeer tevreden en trotse eigenaar ben van een Model S 100D.
De mooiste 5 zitter die ik ooit heb mogen bezitten. En elektrisch rijden is totaal 'awesome'. Ik stap keer op keer in de auto met een grote glimlach.

Sinds enkele maanden is van mijn linker koplamp de ledstrip verzwakt naar binnen toe, hoe meer naar het midden, hoe geler. De rechter leek ook wel een beetje minder (kan vergelijken met een nagenoeg nieuwe Model S LR 2020).

Echter, sinds gisteren stel ik vast dat mijn rechter koplamp ook even "vergeeld" is als mijn rechter, maw ze lijken wel alsof het zo bedoeld is. Is best OK van look.

Mijn wagen is nog tot begin augustus in garantie maar heb totaal geen zin om voor zo iets banaals al die moeite te doen als de kans bestaat dat over een paar jaar hetzelfde zich voor doet met de vervang units.

Dus vraag: zijn de nieuwe units bullet proof of mag ik terug vergeling verwachten?

In Juli is het APK/technische controle tijd. Als ik daar geen opmerking krijg ben ik genegen niets te doen.

Terzijde, klink bestuurderszijde komt niet meer naar buiten maar daar ga ik sowieso niets aan doen. Zoals het nu is werkt het prima. Druk op de klink en deur schiet los. Instappen en weg. Neem aan dat een nieuwe klink ook weer stuk gaat.
 
Je hebt garantie en je moet niets. Maar bekende issues niet laten repareren omdat je dan over paar jaar mogelijk weer moet doen? Zal aan mij liggen, ik begrijp je niet. Ben zelf voor einde garantie bij Tesla langs geweest. Hadden ze zelf voorgesteld. Kleine dingen opgelost en laten vervangen. Maar betaal gerust 1500€ voor nieuwe koplampen over een jaar. of mogelijk meer als de regeling dan niet meer bestaat.