Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Koplampen model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ondertussen is het terug winter en ben ik voor mijn bedrijf reeds een paar keer naar Polen gereden in mijn M3P en het valt mij op dat de koplampen toch echt niet goed zijn. Deze week nog de trip gedaan met mijn vader zijn bmw 7 en dat was toch echt wel een verschil.

Ik heb het gevoel dat mijn lichten maar 1 onderbroken lijn ver belicht en dat fsd ook meer schud in het donker omdat de lichten niet vergenoeg schijnen.

is dat bij jullie ook zo? Foto ter illustratie
5B82188E-1FA8-481C-B64A-794A412B27D2.jpeg
 
Inderdaad, af-fabriek staan de koplampen van de Model 3 op het laagste ingesteld.

https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_nl.pdf

View attachment 622839
Interessant. Ik kan niet laten mij te verwonderen waarom dat servicemenu dan niet kon worden uitgebreid met een extra knop waarmee je terug naar de “zorgvuldig door Tesla gekalibreerde”stand kan. Voor een verticaal geïntegreerd tech bedrijf moet dat toch mogelijk zijn. Had ik graag gezien in plaats van per stoel een scheetkussen laten afgaan ...
 
Op zich is het redelijk duidelijk lijkt mij:

kopl.png

Op de knopjes drukken wil niet zeggen dat je weet hoe je ze af moet stellen. Ik raad dan ook aan om hier (net zoals wat de handleiding zegt) niet zelf aan te prutsen als je geen koplampafstelgereedschap hebt tenzij je precies weet waar je mee bezig bent.

Als je het idee hebt dat je auto te weinig licht geeft of dat het lichtbeeld niet klopt kan je het beste even contact opnemen met de lokale autogarage en melden dat je het vermoeden hebt dat ze opnieuw afgesteld moeten worden. Dit is namelijk met correct koplampafstelgereedschap binnen 10 minuten gefixed en je weet dan zeker dat ze perfect staan afgesteld en dat je geen andere weggebruikers verblind en je loopt geen risico op een boete voor verblindende verlichting.
 
  • Like
Reactions: Maarten and wooter
Het normale lichtbeeld van andere auto's is vaak ook nogal laag hoor. Ik gaf vroeger de koplampen van mijn auto's ook een tikje extra omdat ik vond dat aan +70 km/u in het duister moest kijken.

Dus ja, in de ideale wereld ga je naar een lokale autogarage om de lampen af te stellen. De doe-het-zelver rijdt naar een parking en kijkt of ie ze handmatig afstelt. Ik denk overigens dat onze Model 3 de koplampen op z'n hoogst zijn afgesteld en er nog nooit iemand op ons heeft geseind.
 
  • Disagree
Reactions: eelcodb
Heb automatisch afstellen al vaak gebruikt. Heb sterk de indruk dat mijn auto de instellingen niet al te goed vasthoud. Meestal leidt dat tot te lage afstelling, soms tot seinen van tegenliggers. Opnieuw instellen (automatisch, dus niet met de hand gecorrigeerd) geeft dan weer een beter resultaat.

Licht vind ik toch behoorlijk goed, niet het niveau van ILS van Mercedes of van recente Volvo's, maar wel prima.
 
Het normale lichtbeeld van andere auto's is vaak ook nogal laag hoor. Ik gaf vroeger de koplampen van mijn auto's ook een tikje extra omdat ik vond dat aan +70 km/u in het duister moest kijken.

Dus ja, in de ideale wereld ga je naar een lokale autogarage om de lampen af te stellen. De doe-het-zelver rijdt naar een parking en kijkt of ie ze handmatig afstelt. Ik denk overigens dat onze Model 3 de koplampen op z'n hoogst zijn afgesteld en er nog nooit iemand op ons heeft geseind.

Deze doe-het-zelver stelt ze netjes af op 1% daling. Volgens de wetgeving in NL moet hij afgesteld staan tussen de 0.5%
Het normale lichtbeeld van andere auto's is vaak ook nogal laag hoor. Ik gaf vroeger de koplampen van mijn auto's ook een tikje extra omdat ik vond dat aan +70 km/u in het duister moest kijken.

Dus ja, in de ideale wereld ga je naar een lokale autogarage om de lampen af te stellen. De doe-het-zelver rijdt naar een parking en kijkt of ie ze handmatig afstelt. Ik denk overigens dat onze Model 3 de koplampen op z'n hoogst zijn afgesteld en er nog nooit iemand op ons heeft geseind.

Als je koplampen zo laag staan als van de topicstarter dat je er last van hebt kan je ze zelf een beetje hoger zetten maar lijkt me geen goede oplossing.

Deze doe-het-zelver stelt ze netjes af met een koplampstelapparaat op 1.0% daling, dan heb je een lichtbeeld 'as designed' en heb je later ook geen probleem om door de keuring heen te komen.

Het is maar een advies
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Ik denk dat de koplampen van de 3 af-fabriek met een hogere daling komen. Ik denk dat ik ze op "automatisch afstellen" heb ingesteld en ze toen heel wat hoger stonden, maar nog met adequate daling.


Yep, ik heb enkel automatische afstelling gedaan, en niet individueel verder ingesteld.

De gehele procedure voor doe-het-zelvers als je manueel wil instellen en geen meetapparatuur hebt: Help with Model 3 Headlights Adjustment Settings
 
Allen, dank voor de info.
Ik heb toch eens op het knopje gedrukt en de auto begon ze zelf uit te lijnen.
Ze staan zeker niet op het hoogst want ik kon zien dat ze nog naar beneden gingen eens ze hun, vermoedelijke, hoogste punt hadden bereikt.
van de manuele knoppen ben ik afgebleven.

het verschil is wel enorm. Waarbij ik vroeg misschien 5 meter ver een licht afdruk op de weg zag schijnen, schijnen ze nu mooi vooruit zoals ik mij nog herinnerde van mijn vorige wagen.

Ik vraag het nog wel eens na bij het service center eens ik, hopelijk snel, eens achter de hw3 mag gaan.

bij deze nogmaals dank.
 
Nou, na 1,5 jaar geen problemen na laatste keer de koplampen automatisch te hebben afgesteld was het bij de software update gisteren raak. Beide koplampen stonden vanmorgen ineens erg hoog, ergens midden tussen de normale stand en grootlicht in. Onderweg zeker 20-30 auto's gehad die aan het seinen waren met hun licht. Maarja, kon nergens echt veilig stoppen voor de koplampen af te stellen dus maar meteen bij aankomst op mijn werk gedaan. Staat nu weer zoals het hoort.

Maar dit is toch wel erg apart dat een software update er voor zorgt dat de koplamp afstelling zomaar wijzigt? Dit zou toch echt niet mogen gebeuren. Ik weet direct hoe ik het kan aanpassen maar niet iedere Tesla rijder weet dit zomaar. Ondertussen ben je wel iedereen op de weg flink aan het verblinden met het felle helderwitte licht van de Model 3, erg gevaarlijk. Is er een manier om dit aan Tesla door te geven zonder dit via een serviceafspraak in de app te moeten doen?
 
Ja maar dat is nou niet echt contact. ;) Die feedback geven via spraakbediening heb ik tijdje terug eens geprobeerd maar lukte niet echt. Vraag me ook echt af of Tesla daar wel naar kijkt. Nja, is toch al te laat nu, had dan direct zo'n bugrapport moeten doen toen de koplampen zo hoog stonden. Het is nu toch al hersteld.

Je wilt menselijk contact?
Ik vrees dat je dan linea recta naar een SC had moeten rijden of bellen en dan aangeven dat je pech hebt oid. Maar of ze daar nu echt iets mee doen.

Ik bel/mail ook nog wel eens met de sales agent die vanuit eigen interesse nog wel terug de organisatie ingaat.
 
Nou, na 1,5 jaar geen problemen na laatste keer de koplampen automatisch te hebben afgesteld was het bij de software update gisteren raak. Beide koplampen stonden vanmorgen ineens erg hoog, ergens midden tussen de normale stand en grootlicht in. Onderweg zeker 20-30 auto's gehad die aan het seinen waren met hun licht. Maarja, kon nergens echt veilig stoppen voor de koplampen af te stellen dus maar meteen bij aankomst op mijn werk gedaan. Staat nu weer zoals het hoort.

Maar dit is toch wel erg apart dat een software update er voor zorgt dat de koplamp afstelling zomaar wijzigt? Dit zou toch echt niet mogen gebeuren. Ik weet direct hoe ik het kan aanpassen maar niet iedere Tesla rijder weet dit zomaar. Ondertussen ben je wel iedereen op de weg flink aan het verblinden met het felle helderwitte licht van de Model 3, erg gevaarlijk. Is er een manier om dit aan Tesla door te geven zonder dit via een serviceafspraak in de app te moeten doen?
Van de week stonden de dimlichten weer op de sterren gericht. Veel geknipper van tegenliggers. Met de automatisch afstellen functie weer snel hersteld.
Alleen al 2 maanden geen software update gehad, dus daar lag het niet aan. Wel kort daarvoor scherm reset gedaan tijdens het rijden. Misschien hierdoor geen juiste instelling?
 
Van de week stonden de dimlichten weer op de sterren gericht. Veel geknipper van tegenliggers. Met de automatisch afstellen functie weer snel hersteld.
Alleen al 2 maanden geen software update gehad, dus daar lag het niet aan. Wel kort daarvoor scherm reset gedaan tijdens het rijden. Misschien hierdoor geen juiste instelling?

Zou kunnen dat het daar mee te maken heeft. Doe regelmatig na een update zo'n reset. Blijft natuurlijk wel vreemd dat hierdoor een koplampinstelling veranderd wordt. Dit zou toch eigenlijk niet mogen gebeuren. Kan best gevaarlijk zijn voor anderen als ze door onze felle LED koplampen worden verblind.
 
Interessant. Ik merkte het volgende al eerder in een ander draadje op, maar hier hoort het eigenlijk thuis denk ik. Ik ging er eigenlijk altijd vanuit dat het activeren van dat service menu alleen maar de koplampen in een status zet om handmatig ingesteld te worden. Ik heb eigenlijk nog niet eerder iets gelezen of ontdekt dat er dan ook een automatische afstelling op dat moment plaatsvindt. Is dat echt zo? Maw, als je een keer flink beladen bent zou hij dus op een andere instelling moeten uitkomen?
En als je daarna toch met de knopjes wat aanpast, wordt dat dan door de volgende keer dat je weer in het servicemenu komt teniet gedaan (want als hij zelf zou instellen, zou dat wel logisch zijn, toch?)? Weet iemand hoe dit zit?
 
Interessant. Ik merkte het volgende al eerder in een ander draadje op, maar hier hoort het eigenlijk thuis denk ik. Ik ging er eigenlijk altijd vanuit dat het activeren van dat service menu alleen maar de koplampen in een status zet om handmatig ingesteld te worden. Ik heb eigenlijk nog niet eerder iets gelezen of ontdekt dat er dan ook een automatische afstelling op dat moment plaatsvindt. Is dat echt zo? Maw, als je een keer flink beladen bent zou hij dus op een andere instelling moeten uitkomen?
En als je daarna toch met de knopjes wat aanpast, wordt dat dan door de volgende keer dat je weer in het servicemenu komt teniet gedaan (want als hij zelf zou instellen, zou dat wel logisch zijn, toch?)? Weet iemand hoe dit zit?
Klopt, hij raakt vanzelf van slag en zet zich via het service menu vanzelf weer goed, dus zonder handmatig verstellen. Dat laatste is handig, het eerste wat minder.