Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Koude perikelen

This site may earn commission on affiliate links.
In deze koude periode heb ik nu 3x meegemaakt dat ik 's ochtends geen verbinding krijg met de auto (voorverwarmen niet mogelijk) en als ik vervolgens in de auto stap, deze uit diepe slaap moet komen (melding systemen worden opgestart), terwijl power saving Uit staat. Dat duurt vervolgens vrij lang (meerdere minuten) waarbij het centrale scherm zwart blijft. Resetten werkt soms wel soms niet.

Iemand eerder een dergelijke situatie meegemaakt?
 
In deze koude periode heb ik nu 3x meegemaakt dat ik 's ochtends geen verbinding krijg met de auto (voorverwarmen niet mogelijk) en als ik vervolgens in de auto stap, deze uit diepe slaap moet komen (melding systemen worden opgestart), terwijl power saving Uit staat. Dat duurt vervolgens vrij lang (meerdere minuten) waarbij het centrale scherm zwart blijft. Resetten werkt soms wel soms niet.

Iemand eerder een dergelijke situatie meegemaakt?
1x en toen was het niet koud... Tesla al gebeld?
 
In deze koude periode heb ik nu 3x meegemaakt dat ik 's ochtends geen verbinding krijg met de auto (voorverwarmen niet mogelijk) en als ik vervolgens in de auto stap, deze uit diepe slaap moet komen (melding systemen worden opgestart), terwijl power saving Uit staat. Dat duurt vervolgens vrij lang (meerdere minuten) waarbij het centrale scherm zwart blijft. Resetten werkt soms wel soms niet.

Iemand eerder een dergelijke situatie meegemaakt?

Heb je ‘always connected’ aan? Zo niet, overweeg dan om die aan te zetten, dan blijft de auto wakkerder en is contact maken makkelijker. Succes!
 
  • Like
Reactions: Geendiesel
Een zwart middenscherm dat niet opstart op het moment dat ik in de auto stap, dat kan toch eigenlijk geen serverprobleem zijn?
Hmm, is logisch wat je zegt.
Bij mij was hij ook in diepe slaap.
Als dat vaker zo zou zijn en hij vanuit een actie op de app daaruit zou ontwaken (maar wat je vanaf de app niet kan zien), zou het inderdaad veel langer duren voordat je een reactie op de app zou verwachten.
Ik heb nu een update naar de nieuwe software binnen gekregen, even afwachten of dat soelaas brengt. Bij mij is het maar één keer gebeurd; fingers crossed.
Hoop voor je dat het snel opgelost is.
 
De kou heeft een grote impact op de accu van onze Tesla's. Vooral bij temperaturen onder nul komen verschillende rijders voor - onaangename - verrassingen te staan. De accu wil bij vorst uiterst langzaam starten met laden. Ook het verbruik daarna is tot wel 30% hoger dan als de accu warm is.
Een paar tips.

Direct laden
Als het koud is en de SoC (State of Charge) is laag, ga direct tot zeker 100 km bereik laden. Kom je bijv. met 23 km bereik thuis en je denkt dat je het laden 's nachts wel kan laten starten, dan kom je van een koude kermis thuis en zal Tesla je moeten wegslepen. De 23 km is gemeten met warme accu. Wordt het echt koud dan verdwijnen die 23 km als sneeuw voor de zon.

Range mode op off
Range mode on heeft verschillende effecten die bij koude negatief uitwerken. De accu wordt bij het opwarmen van het interieur aan 220V niet mee opgewarmd. Tijdens het rijden is de airco beperkt en kan het gebeuren dat de ontwaseming van de voorruiten plotseling uitblijft.

Laden vlak voor vertrek
Een half uur tot een uur laden voor vertrek is effectief. Tijdens het laden wordt de accu warm, en die warmte geeft je bij vertrek nog wat 'regen'. Laden met 11 kW warmt de accu pas na een uur wat op. Met 16,5 kW is dat al beter. Ik laad met 22 kW en dat is uiterst effectief. Na een half uur is de accu voldoende warm om al meer dan de halve regen te hebben. Ook het verbruik is dan meteen al veel lager.
In onderstaande foto's zie je dat als de accu vlak voor vertrek is opgeladen je een aangenaam laag verbruik kan realiseren. Een normale rit gisteren van ruim 60 km naar Leiden levert een verbruik op van 200 wH/km. De accu was onder 0 bij de start van het laden. Na een half uur was de laadsnelheid nog maar 60 km/h van de normale 95 km/h.
De rit heen was met ruime wind, de rit terug tegen wind. Snelheid steeds 103 km/u. Het verbruik tegen wind is met 224 wH/km wat hoger, maar het verbruik heen en terug komt uit op 212 wH/km. Dat is maar 3% hoger dan mijn ATA (All Time Average)

1e foto aankomst Leiden
2e foto onderweg bijna weer thuis
3e foto thuis
 

Attachments

  • 1 (1).jpg
    1 (1).jpg
    166.8 KB · Views: 98
  • 1.jpg
    1.jpg
    167.8 KB · Views: 65
  • 1 (2).jpg
    1 (2).jpg
    168.6 KB · Views: 66
In deze koude periode heb ik nu 3x meegemaakt dat ik 's ochtends geen verbinding krijg met de auto (voorverwarmen niet mogelijk) en als ik vervolgens in de auto stap, deze uit diepe slaap moet komen (melding systemen worden opgestart), terwijl power saving Uit staat. Dat duurt vervolgens vrij lang (meerdere minuten) waarbij het centrale scherm zwart blijft. Resetten werkt soms wel soms niet.

Iemand eerder een dergelijke situatie meegemaakt?

Ook gehad. Niet alleen bij kou. Wel is het bij kou extra vervelend, omdat voorverwarmen dan niet op afstand lukt. Niet voorverwarmen is geen optie, want dan daalt de ruit niet bij het openen, maar komt vervolgens wel omhoog bij het sluiten van de deur. En steekt dan dus te ver uit. Krijg je de deur niet meer dicht. Niet te lang over nagedacht in Californie :)
 
//**//

Range mode op off

Range mode on heeft verschillende effecten die bij koude negatief uitwerken. De accu wordt bij het opwarmen van het interieur aan 220V niet mee opgewarmd.

//**//

Heb je dit zelf al kunnen testen, @Wim S. ? Ook in recente firmware-versies ?

Als dit inderdaad zo is; dan moet dit een bug zijn, en geen feature.

Door de batterij net niet op te warmen vanaf het net; moet deze tijdens het rijden dus opgewarmd worden én dit is uiteraard negatief voor de range.
Net het omgekeerde van wat Tesla beoogd met RangeMode On.

En dan lijkt mij dat dit best aan Tesla gemeld wordt. Misschien is tegen volgende winter dit dan verholpen.
 
Heb je dit zelf al kunnen testen, @Wim S. ? Ook in recente firmware-versies ?

Als dit inderdaad zo is; dan moet dit een bug zijn, en geen feature.

Door de batterij net niet op te warmen vanaf het net; moet deze tijdens het rijden dus opgewarmd worden én dit is uiteraard negatief voor de range.
Net het omgekeerde van wat Tesla beoogd met RangeMode On.

En dan lijkt mij dat dit best aan Tesla gemeld wordt. Misschien is tegen volgende winter dit dan verholpen.
Dit zijn inderdaad mijn ervaringen. Ik heb nog software 2017.50.2. Vannacht staat er een update klaar maar de versie kan ik nog niet zien.
Ik werd zelf met een nare eigenschap van rangemode on geconfronteerd. Op een gegeven moment rij ik met vrij koud weer op een Provinciale weg en mijn voorruit beslaat snel zodanig dat ik met veel moeite een afslag kan nemen om de ruit te wissen.

Met rangemode off wordt de ruit continue goed aangeblazen en beslaat niet zomaar.