Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

KPN stopt in 2022 met 3G!

This site may earn commission on affiliate links.
Zoals velen van jullie weten wordt alle mobiele connectiviteit in een Tesla in NL verzorgd via het KPN netwerk. (KPN zorgt voor M2M-connectiviteit in Tesla en
)

KPN heeft zojuist aangeven in 2022 te stoppen met 3G in NL. (KPN stopt in 2022 met 3G-netwerk | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl).

Ik ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor de modellen met het oude modem, Het lijkt erop dat die zullen moeten worden omgebouwd. Vele hebben al uit eigen beweging gekozen voor deze upgrade (kosten variëren van 0 tot 500+ euro), maar anderen zullen t.z.t. wel moeten om online functies te behouden. Wat denken jullie?
 
  • Informative
Reactions: FVO
Om deze reden (en anderen) heb ik al een tijdje terug een LTE modem laten plaatsen. Provider investeren niet meer in 3G en KPN is nu de eerste die aan geeft het uit te gaan zetten.

Bereik met 3G wordt alleen maar slechter waar het LTE bereik beter blijft worden de hele tijd.

Ik kan iedereen aanraden het LTE/4G modem te laten plaatsen, puur voor het bereik.
 
  • Informative
Reactions: FVO
Om deze reden (en anderen) heb ik al een tijdje terug een LTE modem laten plaatsen. Provider investeren niet meer in 3G en KPN is nu de eerste die aan geeft het uit te gaan zetten.

Bereik met 3G wordt alleen maar slechter waar het LTE bereik beter blijft worden de hele tijd.

Ik kan iedereen aanraden het LTE/4G modem te laten plaatsen, puur voor het bereik.
In je classic? (dacht dat je "nieuwe" had gekocht?)

Anyway, heb het van in 2012-2013 altijd stom gevonden dat ze 3G inbouwden terwijl 4G al bestond.
En kan je niet gewoon zo'n draadloze wifi-hotspot je auto van internet blijven voorzien?
 
In je classic? (dacht dat je "nieuwe" had gekocht?)

Anyway, heb het van in 2012-2013 altijd stom gevonden dat ze 3G inbouwden terwijl 4G al bestond.
En kan je niet gewoon zo'n draadloze wifi-hotspot je auto van internet blijven voorzien?
2 jaar terug in mijn 'classis' laten plaatsen inderdaad. De 100D staat op de boot, dat klopt ook.

Ja, in 2013 had ik eigenlijk ook al 4G verwacht, maar in automotive gaan dingen vaak langzamer helaas.
 
  • Informative
Reactions: FVO
...En kan je niet gewoon zo'n draadloze wifi-hotspot je auto van internet blijven voorzien?
Dat werkt in principe, want in de praktijk moet je handmatig de connectiviteit van de hot spot selecteren bij elke rit.
Mogelijkerwijs is dit gedrag anders als er geen 3G verbinding meer opgebouwd kan worden.

Kan het inmiddels zelf niet meer uitproberen, sinds de vervanging van de MCU heb ik ook 4G gekregen (letterlijk).
 
  • Informative
Reactions: FVO
Dat werkt in principe, want in de praktijk moet je handmatig de connectiviteit van de hot spot selecteren bij elke rit.
Mogelijkerwijs is dit gedrag anders als er geen 3G verbinding meer opgebouwd kan worden.

Kan het inmiddels zelf niet meer uitproberen, sinds de vervanging van de MCU heb ik ook 4G gekregen (letterlijk).
Dat moet ik toch niet doen als ik thuis aankom en hij de thuiswifi detecteert?

Dat is ook een optie. Wachten tot 2022 en "hopen" op een kapotte mcu.

Kortom, ik zie het wel als het zo ver is.

Daarenboven zitten wij Belgen bij Telefonica met roaming dacht ik. Zou dat een verschil geven?
 
Dat moet ik toch niet doen als ik thuis aankom en hij de thuiswifi detecteert?
Het probleem is dat van zodra je de auto in D of R zet, de wifi verbinding verbroken wordt ten faveure van de 3G verbinding.
Dat is ook een optie. Wachten tot 2022 en "hopen" op een kapotte mcu.
Kortom, ik zie het wel als het zo ver is.
Daarenboven zitten wij Belgen bij Telefonica met roaming dacht ik. Zou dat een verschil geven?
Dat zeiden we hier in NL al ten tijde van de koude oorlog; “Niet zo erg als de bom valt. Dan kunnen we vluchten naar B, daar gebeurt alles toch pas tien jaar later. (Excuus, die kon ik niet laten liggen.)
Telefonica moet echter evengoed roamen op een lokaal netwerk, dus je gaat er vroeger of later toch last van krijgen dat 3G uitfaseert in B. Maar toch gunstiger dan de situatie met KPN in NL, want die biedt geen roaming in het ‘thuisland’.
 
  • Informative
Reactions: FVO
Om deze reden (en anderen) heb ik al een tijdje terug een LTE modem laten plaatsen. Provider investeren niet meer in 3G en KPN is nu de eerste die aan geeft het uit te gaan zetten.

Bereik met 3G wordt alleen maar slechter waar het LTE bereik beter blijft worden de hele tijd.

Ik kan iedereen aanraden het LTE/4G modem te laten plaatsen, puur voor het bereik.
Vodafone gaf eerder al aan in 2020 te stoppen. Maar goed dat Tesla dan voor KPN gekozen heeft.
 
Het schakelen tussen wifi en mobiel is iets dat via firmware kan worden aangestuurd.

Maar wellicht dat Tesla een combi maakt met de upgrade naar MCU2. Het is zeker ook in Tesla's belang om auto's up-to-date te houden qua software én hardware.

Dat zal trouwens ter zijner tijd nog een aardig probleem worden: hoe hou je 10 jaar oude auto's hardware matig bij de tijd?
 
Volgens mij is dat niet correct Paul, als ik hem in D of R zet blijft hij gewoon via wifi ontvangen.
Hij blijft het dat doen tot het wifi-signaal te zwak wordt.
Goed te horen.
Als dit inderdaad veranderd is, wordt het veel gemakkelijker om de 3G verbinding te vervangen door een los wifi access point in de auto te leggen. Als structurele oplossing zou je dan zelfs het SIM-kaartje van de auto kunnen overzetten naar die hot spot. Dit is niet ongebruikelijk bij auto’s die niet meer officieel ondersteund worden (schadegevallen e.d.). Een nog wel werkend SIMmetje uit een andere schade-auto in een hot spot lost dan de connectiviteit op. Maar dat had dus het probleem van handmatig overschakelen bij elke rit. (Het werd zelfs gezien als speciaal op dit type gebruik gerichte pesterij van Tesla,)
Voor de zekerheid zal ik het weer eens uittesten met de hot spot functie van mijn iPhone.
 
Dat werkt in principe, want in de praktijk moet je handmatig de connectiviteit van de hot spot selecteren bij elke rit.
Mogelijkerwijs is dit gedrag anders als er geen 3G verbinding meer opgebouwd kan worden.

Volgens mij is dat niet correct Paul, als ik hem in D of R zet blijft hij gewoon via wifi ontvangen.
Hij blijft het dat doen tot het wifi-signaal te zwak wordt.

Het verschilt behoorlijk in hardware en software natuurlijk. gek genoeg kon je met de (meeste) classics tot ergens in v7(denk ik) nog de wifi gebruiken tijdens het rijden, dit is later dus gedisabled en dus niet meer mogenlijk om wifi aan te hebben tijdens het rijden.

Later is met de facelift dit in mij auto (productie april 2016) nog wel mogenlijk om wifi te gebruiken tijdens het rijden. Ook voor de recentere modellen is het weer anders en niet mogenlijk om wifi te gebruiken tijdens rijden...

Kortom; je kan niet direct concluderen wat en hoe dit werkt voor je auto. En al zeker weet je niet hoe en wat er nog aangepast wordt in de firmware.

In mijn auto als ik de simkaart eruit haal en een wifi acces point (laptop /telefoon of mifi) kan ik bij voorbeeld geen summon gebruiken.

De Tesla zoekt en verbind met wifi als de drive in P wordt gezet(logisch). Maar als de auto in D gezet wordt verbreekt direct de wifi zonder automatisch te verbinden met de wifi access point, dus is de auto disconnected van het internet - dan zal je dus elke keer als je auto in drive zet je wifi menu moeten openen, en klikken op je wifi AP - als je weg wil rijden...

Overigens; voor wie de de simkaart van KPN heeft, ondanks dat voor sommige de module in de auto alleen 3G kan is sim al wep bruikbaar op het LTE netwerk.
 
Last edited:
Volgens mij is dat niet correct Paul, als ik hem in D of R zet blijft hij gewoon via wifi ontvangen.
Hij blijft het dat doen tot het wifi-signaal te zwak wordt.

Volgens mij niet: ik heb AP in de auto liggen en vol bereik, maar zodra ik wegrijden schakelt hij over naar 4G. Ik kan hem dan handmatig weer op wifi zetten, maar dit gebeurt elke keer bij wegrijden.
 
Apart, zodra ik hem in R t.b.v. het uitrijden uit de garage blijft hij bij mij gewoon op wifi staan (heb niet getest hoe lang).
Als ik aankom en de auto naast het wifi access point zet en hem in D laat staan, blijft hij op LTE.
Zodra ik hem in P zet, moet ik ca. 10 sec. wachten en dan gaat hij op het dashboard over op wifi.
Maar de muziek blijft traploos doorgaan.
Bij de overschakeling van wifi naar LTE valt het geluid echter na ca.30 seconden uit en moet ik even op het stuur heen en weer schakelen om hem weer aan de praat te krijgen.