Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

KPN stopt in 2022 met 3G!

This site may earn commission on affiliate links.
  • Like
Reactions: robertvg
Klopt, maar veel hebben KPN zoals ik dat nu ook heb.

Maar linksom of rechtsom, 3G gaat uit. KPN is nu de eerste, maar ook Vodafone en T-Mobile zullen dit gaan doen.

Dus ik raad iedereen aan de LTE upgrade voor die tijd te nemen (Of koop een nieuwe Tesla! ;) ).

Tegen 2022 zal er vast wel een bedrijf zijn die een tesla voor een lager bedrag wil upgraden naar LTE
 
LTE databundel van 10GB zit op 5 euro per maand.

Voucher: Tele2 SimOnly | 10GB | Onbep. Bel/SMS | €13/mnd

Maar ik heb begrepen dat sinds V8 wifi uit gaat wanneer de auto in R of D staat.

pfff, wat blijft telecom in België toch duur...
in België ben je pakweg 15$ kwijt voor 5gb.

Maar met 10GB in de auto, met de maps, radio, wat data sharen, en wat updates ga je m.i. niet ver komen.
Als ik mij goed herinner was mijn 4GB binnen een vijftal dagen erdoor.
Ik zat toen wel ruim 2 u./dag in de auto.

Je kan de sim van Tesla gebruiken.
Ook in de auto's waar nog 3g alleen zit kan de sim wel al 4g aan.

Ik wist niet dat je de sim van Tesla in een mifi kan stoppen, lijkt mij sterk dat dit niet beveiligd zou zijn.
Iemand al ervaring mee ?
 
Kan je gebruiken in aparte apparaat, gewoon een telefoon of mifi device, werkte bij mij in laptop en ook in mifi device.

Het lastige is dat de wifi in de auto wordt onderbroken als je de auto in Drive zet. In mijn auto wordt tijdens het rijden niet automatisch de wifi her-activeerd. Dit is overigens bij verschillende versies van de hardware anders.

Ik weet niet zeker of de net nieuwe auto makkelijk bij de sim kan, mijn ervaring is met mijn S build april 2016, met LTE modem module dus.

Je auto 'remote' bereiken kan soms wat lastig zijn, als je always connected uitzet zet de auto de data verbinding echt uit. Tesla maakt de auto wakker door een sms te sturen, dat werkt dus niet meer.
 
  • Informative
Reactions: S-19910
Kan je gebruiken in aparte apparaat, gewoon een telefoon of mifi device, werkte bij mij in laptop en ook in mifi device.

Het lastige is dat de wifi in de auto wordt onderbroken als je de auto in Drive zet. In mijn auto wordt tijdens het rijden niet automatisch de wifi her-activeerd. Dit is overigens bij verschillende versies van de hardware anders.

Ik weet niet zeker of de net nieuwe auto makkelijk bij de sim kan, mijn ervaring is met mijn S build april 2016, met LTE modem module dus.

Je auto 'remote' bereiken kan soms wat lastig zijn, als je always connected uitzet zet de auto de data verbinding echt uit. Tesla maakt de auto wakker door een sms te sturen, dat werkt dus niet meer.
geen datasim in je auto:
Werkt summon niet
Werkt remote wakeup niet
 
...Ik wist niet dat je de sim van Tesla in een mifi kan stoppen, lijkt mij sterk dat dit niet beveiligd zou zijn.
Iemand al ervaring mee ?
Ja, toen ik de laatste keer in US was, gebruikte ik de internetverbinding van een MiFi doosje met daarin een SIM uit een gesloopte US Tesla. Blijkbaar is men te lui om die abonnementen zelfs maar te deactiveren...
 
Omdat mijn Tesla uit 2015 (autopillot V1) binnenkort een 80.000 km beurt krijgt, bij Tesla meteen maar eens navraag gedaan wat het kost om te upgraden naar 4G. Het exacte bedrag kon men zo snel niet noemen, maar ik moest rekening houden met zo'n 700 euro ex btw. Dat vind ik voor een upgrade naar 4G wel erg fors. Ik ben benieuwd wat Tesla doet in 2022. Er valt m.i. wel heel veel functionaliteit van de auto weg als deze geen connectie meer heeft onderweg.

700 euro? Vreemd. Een relatie van mij laat op 4 december bij de SeC Duiven 4G inbouwen voor 400 euro excl. BTW. Hij heeft een AP1 Model S (van eind 2015 geloof ik).
Ik weet dat het bij de Classics duurder is, maar ik kreeg 600 euro excl BTW te horen (ook Duiven)...
 
700 euro? Vreemd. Een relatie van mij laat op 4 december bij de SeC Duiven 4G inbouwen voor 400 euro excl. BTW. Hij heeft een AP1 Model S (van eind 2015 geloof ik).
Ik weet dat het bij de Classics duurder is, maar ik kreeg 600 euro excl BTW te horen (ook Duiven)...
Dan kan ik het beter eens in duiven gaan proberen dan in Tilburg. Ik vermoed dat een ap1 van eind 2015 niet veel verschilt van een begin 2015 ap1
 
We zitten nu in ons laatste jaar, ik ben van plan om nog gewoon door te blijven rijden met de 3G kaart totdat het echt niet meer werkt. Ik ben ook benieuwd of de stekker er überhaupt wel uitgaat einde jaar of dat er toch nog een jaartje achteraan wordt geplakt. Nog andere verstokte 3G'ers hier?
 
We zitten nu in ons laatste jaar, ik ben van plan om nog gewoon door te blijven rijden met de 3G kaart totdat het echt niet meer werkt. Ik ben ook benieuwd of de stekker er überhaupt wel uitgaat einde jaar of dat er toch nog een jaartje achteraan wordt geplakt. Nog andere verstokte 3G'ers hier?

Wij hebben hier GSM-antennes op het het dak van een fabriek staan. (voorheen van 3 verschillende providers nu nog van 1 provider) Als men overgaat van 2G->3G->4G->etc. dan worden de antennes vervangen en ik meen ook diverse componenten in de schakelkasten. Er komen dus geen extra antennes bij maar de bestaande antennes worden vervangen. Er is nu een grote landelijke ombouw gaande naar 5G terwijl 3G nog ondersteund wordt. Bij ons zijn de 5G antennes nog niet geplaatst maar ik verwacht dat men (ook bij 5G) de complete antennes vervangt en er niet een extra 5G antenne bij plaatst. In dat geval zit er dus een 3G functie in de 5G antenne en verwacht ik ook niet dat men plotseling de stekker uit 3G trekt aan het einde van het jaar. (en zeker niet landelijk en/of bij alle providers tegelijk!)
 
Wij hebben hier GSM-antennes op het het dak van een fabriek staan. (voorheen van 3 verschillende providers nu nog van 1 provider) Als men overgaat van 2G->3G->4G->etc. dan worden de antennes vervangen en ik meen ook diverse componenten in de schakelkasten. Er komen dus geen extra antennes bij maar de bestaande antennes worden vervangen. Er is nu een grote landelijke ombouw gaande naar 5G terwijl 3G nog ondersteund wordt. Bij ons zijn de 5G antennes nog niet geplaatst maar ik verwacht dat men (ook bij 5G) de complete antennes vervangt en er niet een extra 5G antenne bij plaatst. In dat geval zit er dus een 3G functie in de 5G antenne en verwacht ik ook niet dat men plotseling de stekker uit 3G trekt aan het einde van het jaar. (en zeker niet landelijk en/of bij alle providers tegelijk!)
Toch wel. Antennes en technologie zijn 2 heel andere zaken. Sowieso zijn er mogelijkheden voor dynamic frequency sharing, waardoor een frequentie voor meerdere technologieën gebruikt kunnen worden. Maar dat is voor partijen niet altijd wenselijk. Immers het liefst wil je de schaarse ethernetruimte gebruiken voor de oplossingen waarmee je het meeste geld kan verdienen. Nu zijn de telecom operators druk doende om 3G uit te schakelen opdat er voldoende ruimte vrij komt om 5G te gaan gebruiken.